![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() Sinds 2006 werkt de NMBS samen met de MIVB, TEC en De Lijn aan een eenvormig ticket dat de reiziger de mogelijkheid geeft om met de respectievelijke vervoersmogelijkheden te reizen. Voor de klanten vergemakkelijkt dit ticket de toegang en het gebruik van de verschillende vormen van openbaar vervoer. De voorbereidingswerken schieten goed op en de eerste resultaten zijn al zichtbaar.
In 2006 namen de verschillende ministers van Mobiliteit en de minister van Overheidsbedrijven het initiatief om een eenheidsticket te ontwerpen dat aan de reizigers de mogelijk geeft om gebruik te maken van alle aanbieders van het openbaar vervoer. Naar aanleiding van een aantal recente verklaringen, ontkent minister van Overheidsbedrijven, Steven Vanackere, dat er stappen achteruit worden gezet door de NMBS in dit dossier. Integendeel, de NMBS werkt actief aan de ontwikkeling van het systeem en er zijn al resultaten.Het gebruik van het eenheidsticket gebeurt in drie stappen:De ontwikkeling van een unieke technologie die aan de 4 operatoren (NMBS, MIVB, TEC, de Lijn) de mogelijkheid geeft om een eenvormigheid van de drager van de informatie te bekommen De creatie van een gemeenschappelijk platform voor de opvolging van de technologieDe operationalisering van het systeem door het in gebruik nemen van de ontwaardingssystemenDe unieke technologie bestaat al: de Calypso technologie werd al in 2003 door de MIVB ontwikkeld. Calypso is ondertussen ook door de 3 andere operatoren als standaard erkend.Er is nog geen overeenkomst over het gemeenschappelijk platform (Ubigo). Er wordt nog onderhandeld over de opvolging van de technologie die toekomstige ontwikkelingen moet integreren. De NMBS heeft minister Vanackere laten weten dat hierover op korte termijn een akkoord kan worden bereikt.De operationalisering is al opgestart door de NMBS die samen met de MIVB ervoor zorgt dat in het kader van de MOBIB initiatieven reizigers met een gemeenschappelijk vervoersbewijs gebruik kunnen maken van metro en trein.Voor minister Vanackere moet de verdere implementatie van het eenheidsticket stapsgewijs gebeuren. Uit ervaringen in het buitenland is gebleken dat een geleidelijke invoering niet alleen voordeliger is voor het kostenplaatje maar ook beter uitkomt voor de reiziger, die op die manier aan het systeem kan wennen. Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
|
![]() Eenvormig openbaar vervoer in de grote agglomeraties zou ook niet slecht zijn : integreren van tram, bus, metro, trein en waterverkeer ? Eén gezamelijk informatiepunt
in touristische informatiekantoren, aan stations e.d. (liefst meertalig in grote steden), gezamelijke netplans, uurtabellen, internetrouteplanning op openbare plaatsen (stations, metrohaltes, tram- en bushaltes)...
__________________
Tempo toleras sed vero aperas |
![]() |
![]() |