Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 2 januari 2009, 20:26   #1
Turkse Nederlander
Minister-President

Turkse Nederlander's schermafbeelding

Standaard De Indonesische gemeenschap in Nederland: een voorbeeld van perfecte integratie?

Nagenoeg alle mensen van Indonesische afkomst die ik heb ontmoet zijn halfbloedjes. Veel Indonesische vrouwen zijn met Nederlandse mannen getrouwd en vice versa. Velen hebben een Nederlandse voornaam aangenomen. De meeste Indonesiers zijn eind jaren veertig, begin jaren vijftig naar Nederland gekomen. Er zijn nauwelijks verschillen in werkloosheidscijfers en criminaliteitscijfers. De Indonesiers worden veelal tot de autochtone bevolkingsgroep gerekend omdat ze al minimaal drie generaties in Nederland verblijven. Wel was de meerderheid van de Indonesiers die naar Nederland kwamen christelijk.

Wat vinden jullie hiervan? Is dit positief of negatief? Spreken we hier over integratie of over assimilatie?
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2009, 22:22   #2
Koerd
Burger

Koerd's schermafbeelding

Standaard

ik zie de italiaanse gemeenschap als een voorbeeld van perfecte integratie in België..

K. Marx
Koerd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2009, 22:52   #3
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

De groep van Molukkers hebben zich heel lang buiten de maatschappij gehouden. De resultaten waren er naar: 'vrijheidsstrijders' met bijbehorende terreur tegen burgers en kinderen.

http://www.nationaalarchief.nl/nieuw...cePageID=12907
Gijzeling school in Bovensmilde en Treinkaping bij De Punt
http://nl.wikipedia.org/wiki/Treinkaping_bij_De_Punt
Treinkaping bij De Punt

Na deze gebeurtenissen zijn de Molukkers zich meer maatschappijgericht gaan opstellen.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2009, 03:39   #4
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

In amerika "the oklahoma bomber" dat was ook zo'n allochtoon & die japanner lmet zijn Sarinaanslag op de metro van Tokio.. ik bedoel er zijn altijd aanslagplegers zoals RAFers en CCers e.d. dat heeft niet met "goede" integratie te maken. Mijn gebuur is Irakees,zijn voorganger "rasechte" Antwerpenaar afgezien van dit etiket weet ik welke mens er het aangenaamst is om als buur te hebben - die etikettenplakkerij hoeft helemaal niet.

Specifiek Indonesiërs kan je je gerust de vraag stellen wie ze dan wel waren die indonesiërs die na de onafhankelijkheid van de gordel van smaragd het hazepad noordwestwaarts kozen. Zoals wie vluchtte weg uit Cuba toen de communisten aan de macht kwamen enz.. het lijkt me nogal vanzelfsprekend dat zulke mensen goed integreren

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2009, 17:12   #5
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Dan vind ik de Surinaamse gemeenschap eigenlijk een beter voorbeeld. Die onderscheiden zich op geen enkele manier negatief in de statistieken. Sterker nog, Surinaamse vrouwen werken zelfs vaker voltijds dan autochtone vrouwen. Als meer bevolkingsgroepen zoals de Surinamers zouden zijn. dan waren er geen problemen met de multiculturele samenleving. Ook Suriname zelf is als samenleving opvallend harmonieus ondanks z'n diversiteit. Zelfs de moslims daar zijn relaxed.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2009, 17:20   #6
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Dan vind ik de Surinaamse gemeenschap eigenlijk een beter voorbeeld. Die onderscheiden zich op geen enkele manier negatief in de statistieken. Sterker nog, Surinaamse vrouwen werken zelfs vaker voltijds dan autochtone vrouwen. Als meer bevolkingsgroepen zoals de Surinamers zouden zijn. dan waren er geen problemen met de multiculturele samenleving.
Helemaal mee akkoord.

Citaat:
Ook Suriname zelf is als samenleving opvallend harmonieus ondanks z'n diversiteit. Zelfs de moslims daar zijn relaxed.
Omdat die ten eerste maar een kleine groep vormen binnen de Surinamers en omdat ze ten tweede hun heilig boekje niet al te serieus nemen. En ten derde omdat ze geen uit Saudi-Arabië of soortgelijke staten geïmporteerde haat-imams in hun moskeeën hebben preken.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2009, 22:23   #7
Struik500
Provinciaal Gedeputeerde

Struik500's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan vind ik de Surinaamse gemeenschap eigenlijk een beter voorbeeld. Die onderscheiden zich op geen enkele manier negatief in de statistieken. Sterker nog, Surinaamse vrouwen werken zelfs vaker voltijds dan autochtone vrouwen. Als meer bevolkingsgroepen zoals de Surinamers zouden zijn. dan waren er geen problemen met de multiculturele samenleving. Ook Suriname zelf is als samenleving opvallend harmonieus ondanks z'n diversiteit. Zelfs de moslims daar zijn relaxed.
En Antillianen?
Het zijn statistisch gezien ook de Antillianen en Surinamers die het beter doen van Turken en Marokkanen op diverse gebieden: Onderwijs, werkloosheid om maar wat te noemen.
De vraag is waarom? Hoe komt dat? Spelen de culturele verwantschappen een rol? De culturen liggen dichter bij de Nederlandse en daarnaast ook de Nederlandse taal?
Struik500 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2009, 22:35   #8
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Struik500 Bekijk bericht
En Antillianen?
Het zijn statistisch gezien ook de Antillianen en Surinamers die het beter doen van Turken en Marokkanen op diverse gebieden: Onderwijs, werkloosheid om maar wat te noemen.
De vraag is waarom? Hoe komt dat? Spelen de culturele verwantschappen een rol? De culturen liggen dichter bij de Nederlandse en daarnaast ook de Nederlandse taal?
Statistisch gezien doen Antillianen het slechter dan Turken en op gebied van criminaliteit zelfs slechter dan Marokkanen. De Surinamers bestaan uit een aantal etnische groepen: Creolen (afkomstig uit Afrika), Hindoestanen, Hondoestaanse moslims en Chinezen.
Oud 6 januari 2009, 22:36   #9
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam Bekijk bericht
De groep van Molukkers hebben zich heel lang buiten de maatschappij gehouden. De resultaten waren er naar: 'vrijheidsstrijders' met bijbehorende terreur tegen burgers en kinderen.

http://www.nationaalarchief.nl/nieuw...cePageID=12907
Gijzeling school in Bovensmilde en Treinkaping bij De Punt
http://nl.wikipedia.org/wiki/Treinkaping_bij_De_Punt
Treinkaping bij De Punt

Na deze gebeurtenissen zijn de Molukkers zich meer maatschappijgericht gaan opstellen.
Molukker zijn geen etnische Indonersiers. Ze komen van het eiland Ambon en hebben een andere voorgeschiedenis dan de rest van de Indonesiers.
Oud 6 januari 2009, 22:43   #10
Struik500
Provinciaal Gedeputeerde

Struik500's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkse Nederlander Bekijk bericht
Statistisch gezien doen Antillianen het slechter dan Turken en op gebied van criminaliteit zelfs slechter dan Marokkanen. De Surinamers bestaan uit een aantal etnische groepen: Creolen (afkomstig uit Afrika), Hindoestanen, Hondoestaanse moslims en Chinezen.
Maar hoe komt dat denkt u?
Struik500 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2009, 22:55   #11
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Struik500 Bekijk bericht
Maar hoe komt dat denkt u?
Veel kansloze Antillianen stappen het vliegtuig in naar Nederland. Vandaar dat er een tijdje terug een voorstel was de regering die inhield dat er een databank opgericht zou worden waarin alle criminele Antillianen geregistreerd zouden worden. Dit voorstel heeft het door grote oppositie net niet gered.
Oud 7 januari 2009, 08:22   #12
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkse Nederlander Bekijk bericht
Veel kansloze Antillianen stappen het vliegtuig in naar Nederland. Vandaar dat er een tijdje terug een voorstel was de regering die inhield dat er een databank opgericht zou worden waarin alle criminele Antillianen geregistreerd zouden worden. Dit voorstel heeft het door grote oppositie net niet gered.
Sterker nog, het is een publiek geheim dat de Antillen een tijd lang hun criminelen een enkeltje Nederland hebben gegeven, om zo hun overvolle gevangenissen te legen.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2009, 21:34   #13
Mr_Dru
Vreemdeling

Standaard

Hallo ik ben nieuw hier. Via google kwam ik op deze onderwerp en wilde graag even reageren.

Ik ben van Indische afkomst (derde generatie) en ben geboren en getogen in Nederland.

Nagenoeg alle mensen van Indonesische afkomst die ik heb ontmoet zijn halfbloedjes. Veel Indonesische vrouwen zijn met Nederlandse mannen getrouwd en vice versa.
Ten eerste er is een verschil tussen Indonesisch en Indo. Indonesier is zeg maar 100% Indonesier. Een Indo heeft gemengd bloed. Volgens het CBS wonen er zo'n 400.000 Indo's in Nederland. Verreweg de grootste etnische minderheid in Nederland. (800.000 Nederlanders heeft ergens wel een Indische voorouder.)

Halfbloedjes ontstonden al zo'n 100 jaren geleden in Nederlands-Indie. Destijds gingen de 'blanke mannen' die ver van huis waren, zich mengen met de lokale bevolking. Nederlands-Indie was 100 jaren geleden dus al vrij multicutureel vergeleken met moederland Nederland . Ook had men al verschillende grote groepen gelovigen in Nederlands-Indie zoals; Katholieken, Moslims, Boedisten en Protestanten.

Velen hebben een Nederlandse voornaam aangenomen
Is niet aangenomen, zijn gewoon afstammelingen van de 'blanken' die kinderen kregen. Er werkten vele Europese mannen in Nederlands-Indie, bijvoorbeeld voor de overheid, KNIL (Kon. Ned-Ind. Leger), landerijen, bedrijfsleven, etc. Omdat 'blanke' dames schaars waren, gingen zij zich dus mengen met lokale vrouwen. Ik heb zelf ook een Nederlandse voorvader die emigreerde rond 1900 naar Nederlands-Indie.

Er zijn nauwelijks verschillen in werkloosheidscijfers en criminaliteitscijfers
Over het algemeen zijn de Indo's redelijk goed opgeleid. In Nederlands-Indie waren de Indo's al geschoold. Op scholen werd Nederlands onderwezen en de moedertaal van de Indo's is Nederlands. Men leerde veel over Nederland. Zo kon een gemiddelde Indo op een landkaart aanwijzen waar Den Helder of Maastricht lag. Ook was met Oranjegezind. Wat heeft dat te maken met werkloosheidcijfers. Heel veel! De Indo's hebben dezelfde normen en waarden en cultuur verkregen als de Nederlanders. En waren dus al redelijk geintergreert voordat zij voet zetten in Nederland.

De eerste generatie was ook zeer teleurgesteld in Nederland. Velen waren hoog-opgeleid maar kregen in Nederland een baan in een fabriek bijvoorbeeld. Ook waren de autochtone Nederlanders niet blij met de komst van de Indo's, vanwege de werkgelegenheid. En ook een beetje omdat men in de jaren '50 nog niet bekend waren met gekleurde mensen. De eerste generatie was ook verbitterd omdat men niet sprak over de gruweldaden in de Jappen-kampen.

Mijn moeder is van Molukse afkomst en ik kan daar wel een beetje over meepraten. Niet alleen de Molukkers hebben zichzelf buiten de maatschappij gehouden, ook de overheid zorgde ervoor de Molukkers zo ver mogelijk van de buitenwereld werden afgezonderd. Bij aankomst in Nederland, werden de Indo's opgevangen in pensions. De Molukkers daarintegen werden opgevangen in voormalige (Nazi)concentratiekampen zoals Vucht of Westerbork. Zo is mijn moeder geboren in concentratiekamp Amersfoort.

Afijn wat was er nu aan de hand. Indonesie is een groot land zo groot als Europa. Dus met vele bevolkingsgroepen. En de Molukken was er een van. De Molukkers spraken geen Nederlands maar Maleis. De Molukkers waren strijdvaardig en Oranjegezind. De Molukkers waren de Elite-soldaten van heel Nederlands-Indie. Over alle eilanden hadden zij aanzien, en brachten daarmee ook stabiliteit. De Molukkers streden ook tegen de Jappen en beschermden de Indo's en Nederlanders in Nederlands-Indie. Ok, de oorlog verloren tegen de Jappen. Indo's en Molukkers naar Nederland. De regering beloofte aan de Molukkers, jullie verblijven een paar maanden hier en zodra de oorlog voorbij is, dan gaan jullie terug. Maar de regering kwam dus de belofte niet na. En de Molukkers wilden graag naar huis. Alle Molukkers die hier waren waren soldaten met gezinnen. En plots zei de regering, jullie zijn allemaal ontslagen. En toen stonden ze dan met lege handen, gebrekkig Nederlands. In een koud vreemd land en dan ook nog in een kamp verblijven. Vandaar de terreur tegen de regering. Het was meer wanhoopsdaden, want ze wilden terug. In de jaren '60 verspreid over het hele land zijn speciale Molukse wijken gebouwd in dorpen en gemiddelde steden. (Gewoon rijtjeshuizen) Men bouwde aan de rand van de stad, omdat men niet wilde dat men tussen de Nederlanders zouden komen te wonen. Tegenwoordig liggen de wijken midden in de steden en dorpen, omdat de steden zich op den duur uitbruiden en omheen de 'wijken' werden gebouwd. Wettelijk is vastgelegt dat tot nu toe alleen Molukkers in de huizen mogen wonen.

Dus de eerste generatie Molukkers was ook verbitterd, omdat zij hun leven gaven aan de Nederlandse kroon, maar min of meer afgewimpeld zijn door slecht Nederlands bestuur.

Slot: Ja de Indo's zijn geassimileerd.
Wij kennen maar een cultuur dat is de Nederlandse. De enige wat wij kennen van Indie is het eten (Babi-pangang, Bami, Nasi, sate en dan houdt het wel op) Maar de derde generatie is niet vergeten dat wij Indisch zijn. (En velen zijn ook zoekende trouwens naar de roots).

Ik denk dat het zelfde gaat gebeuren met de Turken en Marokkanen. Zodra de derde generatie er komt, beter mee gaat komen in de maatschappij.
Mr_Dru is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2009, 14:48   #14
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr_Dru Bekijk bericht
Hallo ik ben nieuw hier. Via google kwam ik op deze onderwerp en wilde graag even reageren.

Ik ben van Indische afkomst (derde generatie) en ben geboren en getogen in Nederland.

Nagenoeg alle mensen van Indonesische afkomst die ik heb ontmoet zijn halfbloedjes. Veel Indonesische vrouwen zijn met Nederlandse mannen getrouwd en vice versa.
Ten eerste er is een verschil tussen Indonesisch en Indo. Indonesier is zeg maar 100% Indonesier. Een Indo heeft gemengd bloed. Volgens het CBS wonen er zo'n 400.000 Indo's in Nederland. Verreweg de grootste etnische minderheid in Nederland. (800.000 Nederlanders heeft ergens wel een Indische voorouder.)

Halfbloedjes ontstonden al zo'n 100 jaren geleden in Nederlands-Indie. Destijds gingen de 'blanke mannen' die ver van huis waren, zich mengen met de lokale bevolking. Nederlands-Indie was 100 jaren geleden dus al vrij multicutureel vergeleken met moederland Nederland . Ook had men al verschillende grote groepen gelovigen in Nederlands-Indie zoals; Katholieken, Moslims, Boedisten en Protestanten.

Velen hebben een Nederlandse voornaam aangenomen
Is niet aangenomen, zijn gewoon afstammelingen van de 'blanken' die kinderen kregen. Er werkten vele Europese mannen in Nederlands-Indie, bijvoorbeeld voor de overheid, KNIL (Kon. Ned-Ind. Leger), landerijen, bedrijfsleven, etc. Omdat 'blanke' dames schaars waren, gingen zij zich dus mengen met lokale vrouwen. Ik heb zelf ook een Nederlandse voorvader die emigreerde rond 1900 naar Nederlands-Indie.

Er zijn nauwelijks verschillen in werkloosheidscijfers en criminaliteitscijfers
Over het algemeen zijn de Indo's redelijk goed opgeleid. In Nederlands-Indie waren de Indo's al geschoold. Op scholen werd Nederlands onderwezen en de moedertaal van de Indo's is Nederlands. Men leerde veel over Nederland. Zo kon een gemiddelde Indo op een landkaart aanwijzen waar Den Helder of Maastricht lag. Ook was met Oranjegezind. Wat heeft dat te maken met werkloosheidcijfers. Heel veel! De Indo's hebben dezelfde normen en waarden en cultuur verkregen als de Nederlanders. En waren dus al redelijk geintergreert voordat zij voet zetten in Nederland.

De eerste generatie was ook zeer teleurgesteld in Nederland. Velen waren hoog-opgeleid maar kregen in Nederland een baan in een fabriek bijvoorbeeld. Ook waren de autochtone Nederlanders niet blij met de komst van de Indo's, vanwege de werkgelegenheid. En ook een beetje omdat men in de jaren '50 nog niet bekend waren met gekleurde mensen. De eerste generatie was ook verbitterd omdat men niet sprak over de gruweldaden in de Jappen-kampen.

Mijn moeder is van Molukse afkomst en ik kan daar wel een beetje over meepraten. Niet alleen de Molukkers hebben zichzelf buiten de maatschappij gehouden, ook de overheid zorgde ervoor de Molukkers zo ver mogelijk van de buitenwereld werden afgezonderd. Bij aankomst in Nederland, werden de Indo's opgevangen in pensions. De Molukkers daarintegen werden opgevangen in voormalige (Nazi)concentratiekampen zoals Vucht of Westerbork. Zo is mijn moeder geboren in concentratiekamp Amersfoort.

Afijn wat was er nu aan de hand. Indonesie is een groot land zo groot als Europa. Dus met vele bevolkingsgroepen. En de Molukken was er een van. De Molukkers spraken geen Nederlands maar Maleis. De Molukkers waren strijdvaardig en Oranjegezind. De Molukkers waren de Elite-soldaten van heel Nederlands-Indie. Over alle eilanden hadden zij aanzien, en brachten daarmee ook stabiliteit. De Molukkers streden ook tegen de Jappen en beschermden de Indo's en Nederlanders in Nederlands-Indie. Ok, de oorlog verloren tegen de Jappen. Indo's en Molukkers naar Nederland. De regering beloofte aan de Molukkers, jullie verblijven een paar maanden hier en zodra de oorlog voorbij is, dan gaan jullie terug. Maar de regering kwam dus de belofte niet na. En de Molukkers wilden graag naar huis. Alle Molukkers die hier waren waren soldaten met gezinnen. En plots zei de regering, jullie zijn allemaal ontslagen. En toen stonden ze dan met lege handen, gebrekkig Nederlands. In een koud vreemd land en dan ook nog in een kamp verblijven. Vandaar de terreur tegen de regering. Het was meer wanhoopsdaden, want ze wilden terug. In de jaren '60 verspreid over het hele land zijn speciale Molukse wijken gebouwd in dorpen en gemiddelde steden. (Gewoon rijtjeshuizen) Men bouwde aan de rand van de stad, omdat men niet wilde dat men tussen de Nederlanders zouden komen te wonen. Tegenwoordig liggen de wijken midden in de steden en dorpen, omdat de steden zich op den duur uitbruiden en omheen de 'wijken' werden gebouwd. Wettelijk is vastgelegt dat tot nu toe alleen Molukkers in de huizen mogen wonen.

Dus de eerste generatie Molukkers was ook verbitterd, omdat zij hun leven gaven aan de Nederlandse kroon, maar min of meer afgewimpeld zijn door slecht Nederlands bestuur.

Slot: Ja de Indo's zijn geassimileerd.
Wij kennen maar een cultuur dat is de Nederlandse. De enige wat wij kennen van Indie is het eten (Babi-pangang, Bami, Nasi, sate en dan houdt het wel op) Maar de derde generatie is niet vergeten dat wij Indisch zijn. (En velen zijn ook zoekende trouwens naar de roots).

Ik denk dat het zelfde gaat gebeuren met de Turken en Marokkanen. Zodra de derde generatie er komt, beter mee gaat komen in de maatschappij.
Ik ken nogal van Indo's en ik kom en kwam altijd graag bij hen thuis, waar het eten altijd warm stond op de petroleumstelletjes. Ooit is een Indische vriend (kwart-indo) van mij in elkaar geslagen door een goep jonge Marokkanen, louter en alleen omdat hij fysiek leek op een Marokkaan, maar zich gedroeg als een Nederlander en dus niet gediend was van bepaalde opmerkingen. Van het dorp Huizen is bekend dat de Molukkers aldaar op gespannen voet leven met Marokkanen.
In tegenstelling tot de meeste brave Nederlandse huisvaders laten zij niet toe dat hun moeders en grootmoeders wordt beroofd. Die Marokkaantjes kregen dus een geweldig pak slaag van die Molukkers.
Ik zie ook de Molukkers en Surinamers en ook veel Turken in de toekomst echte Nederlanders worden. Voor Marokkanen en Antillianen zie ik het somber in.
Nu is er in Gouda een oefenkamp gevonden voor aankomende Marokkaanse tasjesrovers.
Ze oefenen dus in het beroven van oude vrouwen.

Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 19 februari 2009 om 14:49.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2009, 18:34   #15
Zoethout002
Schepen

Zoethout002's schermafbeelding

Standaard

Valt meer tegen dan je denkt, verder is integratie lulkoek, iedereen zijn eigen landje is veel beter.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be