![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Staatssecretaris
|
![]() Zoals sommigen weten, volg ik enkele dossiers van zelfstandig wonende studenten,
die niet te rooskleurig zijn. Het is schering en inslag, zij het nu Electrabel, Belgacom, Telenet. Noem maar op. Eer reguliere aanmaning kost tussen de 7.5 euro tot 12,85 euro of meer. Doordat de wetgever geen procentuele schadevergoeding oplegt op de openstaande schuldvorderingen van de afnemers, kunnen dergelijke bedrijven zomaar 12,85 euro incasseren wegens het laattijdig betalen van facturen. Het resultaat is dus dat de meeste niet betalen, de zaak naar de rechtbank gaat. Er een veroordeling volgt, maar er uiteindelijk toch niet betaald wordt bij deze die niet kunnen betalen. Kwestie van gezond verstand. Maar allesbehalve bescherming van de noodlijdenden. Melk maar deze die in het zak zitten met betalingsproblemen, niet ? Nogmaals 12,85 Euro ! Dat zijn 12 kut-broden uit den Aldi voor één gewone brief. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wel Jurgen, ik ben er voorstander van om voor alle VERPLICHTE oplichting, de mensen dan ook te VERPLICHTEN om een domiciliering aan te gaan;
je heb toch geen keuze of je het betaalt of niet. je hebt géén half jaar tijd, gewoonlijk is het binnen de maand (maakt dan wel weinig uit of je het moet betalen vlak nadat je je loon of uitkering hebt gekregen, of op het einde van de maand) het bespaart je een hoop ergernis (het zou mij alvast een hoop ergernis besparen). het interesseert me niet echt aan WIE ik al die verplichtingen moet betalen, voor mij mag daar een TOTALITAIRE TUSSENPERSOON voor instaan die: a) mijn verplichte maar mogelijk variable kosten beheert: - mijn gas/elektriciteitsrekening van mijn loon/uitkering/inkomsten afhoudt en doorbetaalt aan de firma naar keuze b) mijn verplichte maar onmogelijk zelf te bepalen afhoudingen beheert: - mijn verplichte persoonlijke belastingen van mijn loon afhoudt en doorbetaalt aan de staat - mijn verplichte persoonlijke provinciale belastingen van mijn loon afhoudt en doorbetaalt aan de provincie - mijn verplichte bijdrage voor de Vlaamse zorgverzekering van mijn loon/uitkering/inkomsten afhoudt en doorbetaalt aan de mutualiteit naar keuze die daarvoor moet instaan - mijn verplichte bijdrage voor de Ziekteverzekering van mijn loon/uitkering/inkomsten afhoudt en doorbetaalt aan de mutualiteit naar keuze die daarvoor moet instaan -- mijn verplichte bijdrage voor de sociale bijdragen (RSZ) van mijn loon/uitkering/inkomsten afhoudt en doorbetaalt aan de mutualiteit naar keuze die daarvoor moet instaan - - mijn verplichte bijdrage voor de pensioenkas van mijn loon/uitkering/inkomsten afhoudt en doorbetaalt aan de pensioenkas naar keuze die daarvoor moet instaan - mijn verplichte gemeentebelasting afhoudt van mijn loon/uitkering/inkomsten en die doorbetaalt aan mijn gemeente - mijn verplichte kosten voor water afhoudt van mijn loon/uitkering/inkomsten en dit doorbetaalt aan de gemeentelijke watervoorzieningsmaatschappij - mijn verplichte belasting op het zogezegd afvalwater van mijn loon/uitkering/inkomsten afhoudt en dit doorbetaalt aan de gemeente - mijn verplichte bijdrage voor vuilnisophaling van mijn loon/uitkering/inkomsten afhoudt en dit doorbetaalt aan de gemeente (is hier nu afgeschaft, maar niet overal) *ingeval ik een auto heb: - mijn verplichte jaarlijkse autoverzekering van mijn loon/uitkering/inkomsten afhoudt en dit doorbetaalt aan de verzekeringsfirma naar keuze - mijn verplichte jaarlijke autotaks van mijn loon/uitkering/inkomsten afhoudt en dit doorbetaalt aan de autotaksophaalders - mijn verplichte ..... o nee, de verplichte taksen op de naft worden ingehouden aan de pomp. Juist. *ingeval ik een huurwoning heb: - mijn verplichte maandelijkse huur ineens af te houden van mijn loon/uitkering/inkomsten en dit doorbetaalt aan de eigenaar van mijn keuze - mijn verplichte af te sluiten verzekeringen ineens afhoudt van mijn loon/uitkering/inkomsten en dit ineens door te betalen aan de verzekeringsmaatschappij van mijn keuze. *ingeval ik een eigen woning heb: - mijn verplichte af te sluiten brandverzekeringen ineens af te houden van mijn loon/uitkering/inkomsten afhoudt en dit doorbetaalt aan de verzekeringsfirma naar keuze ik vrees dat ik nog een heleboel VERPLICHT TE BETALEN toestanden vergeet, waar mensen ondertussen totaal géén eigen inbreng meer voor kunnen hebben (ja, ik kan gas en elektriciteit afsluiten, maar mag dan weer geen vuurtje maken in mijn tuin.... Graag aanvulling van de lijst: - "ik MOET betalen, maar kan nog een beetje proberen te beslissen hoeveel ik verbruik": gas/elektriciteit/water/telefoon/internet - nutsvoorzieningen dus - "ik MOET betalen, maar heb totaal geen invloed meer op de kosten: verplichte verzekeringen, solidariteitsbijdragen voor de Inuit in Antarctica desnoods, VERPLICHTE solidariteitsbijdragen voor sociale "ik maak je vanalles wijs" toestanden, of VERPLICHTE solidariteitsbijdragen voor "jij krijgt vanalles maar je moet eerst voldoen aan ..." toestanden? VERPLICHTE solidariteitsbijdragen voor "als je er zelf in geraakt krijg je nadat je 500 euro hebt betaald van ons toch nog wel 5 euro ONDERSTEUNING zeker... etc... - Graag aanvulling. ----------------- ps: ik dénk dat ik iets gevonden heb waarover IKZELF nog mag beslissen (als je in een woning woont wel te verstaan): het leeghalen van mijn beerput!!!!!!! -------------- Ik zou graag eens willen weten hoeveel ik van mijn eigen inkomen kan besteden NADAT "men" voor mij heeft beslist met wie ik allemaal solidair en verzekerd moet zijn.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 6 maart 2009 om 19:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
aan wanbetalers betaal op tijd en bespaar 12 Euro. toch niet zo moeilijk? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vind GSM maatschappijen vooral oplichters een telefoontje kost volgens me 0.0001 cent bij wijze van spreken... en is betaald met de abonnementen allen..., maar electriciteit kost tot 30% van de som energie, 30% distributiekosten en langs alle kassa's marges die blijven plakken, dus daar zou ik ze niet op pakken. Je moet nooit hameren op een prijs van een product omdat het product meestal een pak kost om te maken, maar je kunt wel hameren op de kostprijs van diensten.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja circe
en in een appartement, heb je zo die verplichte syndic kosten, en deze bulken ook van allerlei verplichte verzekeringen, en verplichte onderhoudsbeurten voor de liften, en verplichte peperdure telefoonabonnementen in de lift, etc en als je een zaak uitbaat, heb je zo van die verplichte controles van ijkingsdiensten, en dienst van hygiene , en inspectie van een of ander ministerie. En dan heb je van die verplichte controles van belastingen, en verplichte beroepsrisico verzekeringen, en verplichte arbeidsverzekeringen, en verplichte arbeidsinspectie of arbeidsdokter die nooit geen bal moet komen doen, en niet verplichte maar peperdure bankautomaten, en niet verplichte maar commerciel leuke entorenhoge verlichtingskosten, en niet verplichte maar toch noodzakelijke software onderhoudscontracten, en automatische deuren onderhoudscontracten, en computer onderhoudscontracten, en min of meer verplichte boekhoudkosten, en verplichte sociale buro kosten, en verplichte kosten aan beroepsverenigingen of van die groeperingen zoals unizo, en niet verplichte maar toch aan te raden verzekering voor pensioensparen, en best ook nog een invaliditeitsverzekering, en ook nog een tweede verzekering pensioensparen, en zelfs nog een derde verzekering pensioensparen, enzovoort... ongelofelijk hé waar het geld allemaal naar toe vliegt, je vraagt je op de einde van de rit af hoe je het allemaal doet feitelijk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vandaag een rekening betaalt na drie maand afwezigheid. 30 € + 15 € nalatigheid. Dat is 50 % boete om niet thuis te zijn. Je vindt het niet moeilijk, dus hoe los ik het in het vervolg op ? Mag ik ook een boete aanrekenen omdat men te lang wachtte om de factuur op te sturen ? Als ik die vroeger gekregen had was ze natuurlijk wel op tijd betaald. Laatst gewijzigd door Bobke : 7 maart 2009 om 00:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
wie boetes en aanmaningen moet betalen heeft het doorgaans aan zichzelf te danken. domme en heel makkelijk te vermijden kosten. Paul de maandelijkse kosten vd syndic vallen doorgaans goed mee. water, onderhoud, huisvuil, verzekeringen etc moeten gewone huurders/eigenaars ook betalen. De macht vh getal (aantal bewoners) drukt de kost altijd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zou dat een goed idee zijn ? Laatst gewijzigd door Bobke : 7 maart 2009 om 15:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Je hoeft helemaal geen 3 maanden weg te blijven, om een aanmaning te krijgen. Veel facturen moeten betaald worden binnen de 2 a 3 weken. De kosten van de aanmaning die aangerekend worden zijn veel te hoog. Het kan toch niet de bedoeling zijn om daar ook winst op te maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Europees Commissaris
|
![]() De eerste vergissing dat Electrabel doet (met opzet of niet) en schijnbaar met goedkeuring van de Overheid is dat alle facturen moeten betaald worden voor 22-23 van elke maand.
Waarom zijn deze niet betaalbaar op de laatste dag van de maand. Op het ogenblik dat iedereen zijn loon ontvangt. Waarom? Dit zou gebruikers die niet over het geld beschikken interesten besparen omdat zij voor deze betaling in het rood moeten gaan op hun rekening. Tweede vraag de factuur komt meestal tussen de 4-5 van elke maand maar moet circa 20 dagen later al betaald worden. Is dat één maand verbruik van 30 dagen of heeft dit er niets mee te maken? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Vooral als je beseft dat héél veel mensen (kinderen, studenten, huisvrouwen, daklozen ...) helemaal géén inkomen hebben ! Laat iedereen verdienen waar hij/zij voor werkt, maar dump de anderen niet ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Als 1 op de 7 in 2007 onder de Europese armoedegrens zit en we intussen al 30% koopkracht hebben verloren, zal een nieuw onderzoek wel uitwijzen dat we al op 1 op de 5 zullen zitten. Als al die mensen een verplichte domiciliering zullen inschrijven op hun loon, uitkering what-ever dan garandeer ik dat ze niet eens hun eten zullen kunnen kopen. Omdat ze nu eenmaal soms betalingen moeten uitstellen en andere voor nemen. Financieel puzzelen. Het is blijkbaar doodnormaal dat een ander carte blanché (lees:domiciliering) kan hebben op andersmans rekening. Men mag dan niet vergeten als de leverancier beslist U een factuur te lappen naar willekeur, laten we zeggen een zotte, foutieve factuur. Dat hij deze integraal van de rekening kan halen. Hoe hoog het bedrag ook moge zijn. En dat U natuurlijk, nadien wel de zaken kunt terugvorderen, mits het doorlopen van een paar procedures, desnoods via de rechtbank, maar dat je intussentijd wel gepluimd bent. Dat men aan een betalingswijze, bv domiciliering, een commercieel voordeel aan toekent door middel van kortingen, vind ik persoonlijk ook een onrecht. Een wijze van betaling mag geen voordeel opwerpen. Ondanks het misschien het voor de leverancier heel goed uitkomt. Ook zijn de bedragen die betaald moeten worden aan bv leveranciers van nutsvoorzieningen, een forfait dat berekend wordt op het vermoedelijk verbruik enz. Soms wordt dat heel eigenaardig, zeg mar met de klakke, en heel zelden in het nadeel van de leverancier, berekend. Voor iemand die leeft onder de armoedegrens, is iedere eurocent van belang. Sommige hakken al te graag op het woordje uitgaan, de jeugd blabla. Zie verder meer. Wel een paar dagen geleden is er op dit forum gepost dat er heel veel jongeren zelfmoord plegen. Men wilt de zaken doen keren met een beter anti-zelfmoord beleid. Maar de oorzaak dat mensen zelfmoord plegen is vaak omdat men zich alleen voelt. In de steek gelaten. Dat de maatschappij geen warm en vruchtbaar klimaat is om te groeien en te ontplooien. Dat alles verhard in keihard egoïsme. Dat er geen toekkomst meer is voor veel jongeren. Natuurlijk zullen de oudjes onder ons, laten we het voor het gemak de zaken wat generaliseren,met hun stokske op de grond kloppen. En terecht hun eisen opwerpen. Hun rechten op gezondheidszorgen, pensioen enz. Maar als de boom zijn botten begint te verliezen, zijn bloesems, gene vrucht ! Als de jeugd er de brui aan geeft in een samenleving dan schort er echt iets grondigs. Dat zeg ik dat de volwassen, de mensen die de maatschappij runnen, te kort schieten in hun beleid EN verantwoordelijkheid als ouderen. Als men vindt dat dit alles maar zo doodnormaal is. Dat men maar kan zeggen, ze moeten maar stoppen met uitgaan. Wil je ze dan opsluiten dat ze nog meer depressief worden ? Misschien kunnen we ze weer naar het klooster sturen om les te krijgen, zodat ze sexueel zich ook niet meer kunnen ontplooien zoals in de jaren dertig ! Misschien zijn ze wel sexverslaafd aan het worden doordat ze op hun kot naar de blote vrouwkes moeten kijken omdat ze niet meer mogen uitgaan ? Is dat de oplossing ? Dat ze dan braafjes alles zoetjes betalen op tijd, wat ze niet kunnen soms ? En soms in horten en stoten zaken betalen ? TERZAKE Er is zoiets als redelijkheid. Ook in de rechtspraak is er altijd het argument dat de zaken in verhouding moeten staan. Redelijk moeten zijn. Ik noem het niet redelijk als een forfetair bedrag aangerekend wordt voor nutsvoorzieningen van neem nu 50 euro, en dat bij laattijdige betaling, per gewone brief 12,85 euro geëist wordt van de schuldenaar. Dat is buiten proportie. En niet redelijk. Ik wijs op veel zaken tijdens mijn pleidooien. Op zaken die totaal sociaal onaanvaardbaar zijn. Op zaken die zelfs Christelijk gezien, of neem nu gelijk welk ander erkend geloof, eveneens onaanvaardbaar zijn. Die zelfs onaanvaardbaar zijn binnen de ideologie van bv de vrijmetselarij. Zelfs binnen de ideologie dat een dokter, een rechter een advocaat zou moeten hanteren. Dat is namelijk dat men moet zorgen voor de zwakken in onze maatschappij. Dat zijn dan ook de armen, de uitgesloten, de gediscrimineerden. Dat is ethisch gedrag en zou moeten ingebakken zijn in ieder mens. Laatst gewijzigd door JurgenD : 8 maart 2009 om 23:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() inderdaad
betaal uw facturen, ipv excuses te zoeken, en ge hebt nergens last van. de armsten die het aan geld ontbreekt kunnen altijd naar het ocmw voor mijn part mogen ze 200 Euro aanrekenen tussen 1e factuur en aanmaningskosten zit toch nog een rappel of 2 |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ik wacht trouwens nog steeds op uw uitleg hoe ik facturen online kan ontvangen. Altijd handiger dan wat gratuite uitspraken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Vandaag zwart op wit gezien, een persoon die al 25 jaar klant is bij Electrabel. Door financiële problemen kan deze zijn maandelijkse rekening die hij normaal op de 23 moet betalen pas begin van de maand betalen 2-3. De eerste keer wordt hem daar een bedrag aangerekend van 24.30 euro welk deze weigert te betalen. Vanaf de volgende maand betaalt deze altijd het elektriciteitsbedrag goed voor ongeveer 70 euro. De kosten betaald deze niet. Vanaf dat ogenblik heeft Electrabel er elke maand 24,30 euro (x4)aan kosten – aanmaning –in gebreke stelling – enz … bij gerekend. Terwijl deze persoon al zijn elektriciteit kosten heeft betaald zonder een maand achter te staan. Dit spelletje duurt nu al bijna 12 maanden. Een maand werd er zelf 49,60 aan kosten aangerekend. Deze persoon werd ondertussen ook op de wanbetalers lijst geplaatst door Electrabel. Uit principe wil deze persoon deze meerkosten ( voor acht dagen te laat betalen) niet betalen. Electrabel aan zijn kant zegt dat het bij haar ook een principe kwestie is, er moet op tijd betaald worden. Op de vraag of dat zij vinden dat het aanrekenen van 1/3 of zelf 2/3 aan kosten op het factuur bedrag normaal is en wel toegelaten is door de wet, was het antwoord wij doen daarmee wat wij willen! Deze maand heeft deze persoon voor het eerst een factuur gekregen zonder toevoeging van kosten, maar deze blijft op de lijst van de wanbetalers en Electrabel blijft deze achterstallige kosten opeisen. Wat ken deze persoon doen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Partijlid
|
![]() Is het echt zo moeilijk om in het echte leven te staan?
Domiciliëring: honderduizenden gezinnen hebben er een of meerdere, zijn er veel klachten over? Basis inkomen: alles moet van vadertje staat komen, leer eens zelf werken en zorg zelf (indien fysiek mogelijk) voor een basis inkomen. Studenten die zelfstandig wonen: wat is er mis mee om thuis te wonen en elke dag de verplaatsing te doen? En anders moet ge maar gaan werken in de verlof periodes, brengt goed op , belastingsvrij. Leer nu toch eens NIETS gratis is in het leven. Wat betreft de aangerekende kosten; een postzegel en envloppe kost ongeveer 2 €, electrabel is de best betalende firma (loonschalen) van België, dus een kwartiertje werk zal de kost wel rondmaken |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik blijf er bij, ik geef geen volmacht aan vreemden. Jij wel? Wat de aangerekende kosten betreft. Denk je dat er bij electrabel iemand de aanmaningen typt? Kost de gewone factuur ook 12,85 euro? Een factuur of aanmaning kost bijlange geen euro aan papier en werk. Een aangetekende zending kost vandaag 5,19 euro. Tel uit de winst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Minister-President
|
![]() Ik was vroeger bij Telenet en ontving de maandelijkse factuur NOOIT voor de 10de van de maand. (gedateerd op de eerste)Ze moest wel steevast betaald zijn voor de 21ste.
Bij Telenet zeiden ze dat alle facturen ook op de eerste werden verstuurd. Eigenaardig genoeg kwamen de rappels WEL binnen de twee dagen aan! Bovendien had ik een domiciliering lopen en stond er telkens op dat ze de factuur overmaakten aan de bank , maar dat werd nooit gedaan. Ik ben dan maar beginnen betalen, maar kreeg telkens andere sommen te horen van wat ik nog moest betalen. Uiteindelijk heb ik de ombudsdienst gecontacteerd en heeft het drie maanden geduurd voor ze mij teruggestort hebben waarop ik recht had . Toen mijn zoon nadien op hetzelfde adres een verbinding aanvroeg kwamen ze opnieuw af met openstaande schuld.... Telenet werkt goed maar hun administratie allesbehalve. Ze hebben natuurlijk wel altijd een stok achter de deur: ze kunnen je telefoon afsnijden, zelfs al ben je niet in de fout en ligt de fout bij hen. Een goede raad: schrijf alles netjes op, vraag steeds met wie je gesproken hebt en schrijf op tijd en stond een aangetekende brief, want ze durven liegen dat ze scheel zien. Laatst gewijzigd door omaplop : 12 maart 2009 om 10:27. |
![]() |
![]() |