Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 maart 2009, 19:35   #1
Fabke
Partijlid

Standaard autovignet verzekering..

http://www.n-va.be/programma/standpu...rchief&ID=2968

waarom ik dit post?

een vriend heeft een tijde geleden een ongeluk gehad.
hij werd aangereden door een chauffeur langs achteren.
de chauffeur pleegde vluchtmisdrijf.

ambulance is moeten komen voor diene vriend op te pikken (last aan rug)
hij is naar de politie geweest voor aangifte, hij herinnerde zicht de nummerplaat.

en de nummerplaat bestond niet!!!!

dus dit betekent:
die auto reed dus "zonder" keuringsattest, "zonder" verzekering, "zonder" autobelasting!!!!

vroeger was er een auto vignet , maar een paar partijen (waaronder de sossen) vonden dit discriminerend!!

ik heb gehoord dat men tussen de 10 a 20 % per jaar teveel aan autoverzekeringen betalen om die groep die geen verzekering te dekken!!!

in plekke om die parkeerboetes uit te schrijven zouden ze zich beter eens controleren wie er auto verzekering heeft(en gekeurd is)

Laatst gewijzigd door Fabke : 22 maart 2009 om 19:39.
Fabke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2009, 21:04   #2
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het blijft me verbazen dat dit etterende probleem,dat ons allemaal geld en vele landgenoten per jaar een hoop extra miserie kost,niet aangepakt wordt....

Het kon zo eenvoudig......verzekeringspapieren meneer...nee?.....dan geen keuring en Uw auto blijft hier(op uw kosten uiteraard)....

En verder kunnen al die flits-camera's langs onze wegen misschien eens automatische opsporingen doen door constant ALLE nummerplaten door een database te halen?(hallo universiteiten..wanneer ontwikkelen jullie eens NUTTIGE software op BESTAANDE apparatuur? )

Laatst gewijzigd door kelt : 22 maart 2009 om 21:05.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2009, 21:09   #3
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fabke Bekijk bericht

waarom ik dit post?

hij is naar de politie geweest voor aangifte, hij herinnerde zicht de nummerplaat.

dus dit betekent:
die auto reed dus "zonder" keuringsattest, "zonder" verzekering, "zonder" autobelasting!!!!

vroeger was er een auto vignet , maar een paar partijen (waaronder de sossen) vonden dit discriminerend!!

Citaat:
ik heb gehoord dat men tussen de 10 a 20 % per jaar teveel aan autoverzekeringen betalen om die groep die geen verzekering te dekken!!!
in plekke om die parkeerboetes uit te schrijven zouden ze zich beter eens controleren wie er auto verzekering heeft(en gekeurd is)
En moesten die mensen wel verzekering betalen dan maken de verzekeringen u iets anders wijs en dan betaal je nog.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2009, 21:31   #4
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fabke Bekijk bericht

waarom ik dit post?

dus dit betekent:

Daarom dat ik belgie op politiek vlak een lulland vind: waar in de wereld zijn ze nu niet in staat om uw nummerplaat aan uw verzekering te koppelen.

En als je zo'n flitspaal zou zetten die alle nummerplaten op verzekering begint te controleren, en je moet er feitelijk maar een stuk of 20 zetten op strategischeplaatsen in Belgie, hoeveel auto's ga je er zo uithalen ??? Het moet toch precies het moeilijkste te programmeren dingetje zijn ?

Dat autovignet vind ik een stom idee, laat gewoon elke auto een RFID chip krijgen als hij verzekerd is. DUs uw verzekering stuurt u een RFID chip op. Uw nummerplaat is ook een RFID chip. EN langs alle kantje lusjes in de baan die controleren of die dingen matchen..

ALs er een auto voorbijkomt zonder verzekering wordt hij geflitst, en kan de politie hem eruithalen. Als er een auto voorbijkomt met valse nummerplaat, hangt hij ook/ Als er een auto voorbijkomt zonder verzekering hangt die ook.

ALs je dan bedenkt dat die twee laatste gewoon door databases te koppelen met een klein ploegje informatici kunnen opgekuist worden in een jaartje tijd, dan begrijp ik niet wat ze in Belgie altijd problemen hebben...

Echt een bananerepubliek, ik ben soms beschaamd dat ik in belgie leef.
We zijn dan verwonderd dat Koreanen verder springen dan wij... Echtwaar we zijn eersteklasse kiekens allemaal.

Vanaf je over RFID spreekt, zit er een leger te lullen over privacy. Vanaf je over databases spreekt hetzelfde; Maar niemand die het doel voor ogen houdt dat je wil voorkomen dat mensen overzekerd rondrijden en daardoor een soort maatschapplijke last afwentelen op de andere

Laatst gewijzigd door brother paul : 22 maart 2009 om 21:42.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2009, 16:59   #5
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Het kan nochtans eenvoudig.

Om een nummerplaat te krijgen moet je een verzekering hebben.
Betaal je de verzekering niet meer, dan wordt onmiddelijk de verkeersdienst ingelicht, tenzij je een attest van je nieuwe verzekering opstuurt naar de oude maatschappij.
Maar de wet op de privacy geldt hier, het één mag niet aan het ander gekoppeld worden.
Moest ik een ongeval krijgen met een onverzekerd voertuig, ik zou de Belgische staat voor het gerecht trekken.
Oud 23 maart 2009, 17:03   #6
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht

Betaal je de verzekering niet meer, dan wordt onmiddelijk de verkeersdienst ingelicht, tenzij je een attest van je nieuwe verzekering opstuurt naar de oude maatschappij.

De realiteit is nog eenvoudiger, als u uw verzekering niet betaalt bent u nog altijd verzekert, alleen bent u dan geld schuldig aan de verzekering.

Verschaeve
Oud 23 maart 2009, 17:45   #7
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Maar de wet op de privacy geldt hier, het één mag niet aan het ander gekoppeld worden.
Moest ik een ongeval krijgen met een onverzekerd voertuig, ik zou de Belgische staat voor het gerecht trekken.
Ik zit in de verzekeringen en in het geval dat u hier naar voren brengt, betaalt het gemeenschappelijk motorwaarborgfonds de schade. De lichamelijke schade volledig en de materiële schade met een vrijstelling van 10.000 oude belgische franken . De 10.000 oude belgische franken worden door uw rechtsbijstandmaatschappij teruggevorderd, rechtstreeks bij de onverzekerde, desnoods via een gerechtelijke procedure.
Om dit alles te financieren storten de verzekeringsmaatschappijen een gedeelte van de door u betaalde premies door naar dit gemeenschappelijk motorwaarborgfonds. U zou dus volledig vergoed worden, althans zolang de identiteit van de onverzekerde bekend is.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2009, 17:49   #8
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
De realiteit is nog eenvoudiger, als u uw verzekering niet betaalt bent u nog altijd verzekert, alleen bent u dan geld schuldig aan de verzekering.
Sorry HAMC, dat is niet waar. Als u uw verzekering niet betaalt, is de verzekeringsmaatschappij verplicht u een aangetekende brief te sturen met daarin de uitdrukkelijke vermelding dat, indien u niet betaalt, u nog slechts 14dagen verzekerd bent en daarna niet meer. U moet dus binnen de 14 dagen na aangetekend schrijven betalen.
Oud 23 maart 2009, 17:50   #9
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

de maatschappijen doen nochthans alles om geld uit uw zakken te schudden, en vooral om u als klant niet te verliezen... Je kunt een contract jaarlijks opzeggen, maar liefst drie maand voor dat het contract verloopt, en je denkt er uiteraard maar aan op het moment dat uw contract moet vernieuwd worden. Dit wil zeggen je kunt uw contracten meestal maar een jaar later opzeggen. Echt zwans jongens niet te doen.

EN dan kun je natuurlijk al uw registers opentrekken, gewoon een ongeval of iets aangeven, geweigerd worden van betaald te worden, en uw contract is dag op dag opgezegd.... Fantastisch toch..

En dan uw zogenaamde verzekeraars die u een polis opdraaien, die hebben zodanig egoistisch eigenbelang bij het houden van hun klanten dat ze vertikken of weigeren ook maar enige hulp te geven om een contract op te zeggen. Die kloothommels moet je AUB altijd aangetekend schrijven... Alsof een gewone mail niet genoeg is ... Echt klootzakkerijk en afzetterij.

Ik heb zo verleden jaar eens al mijn contractjes versmeten van maatschappij, je leert ze allemaal kennen en al hun truken. Er is dus eentje ontsnapt aan de dans, van de 6, niet slecht vind ik van mezelf...
Oud 23 maart 2009, 17:52   #10
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Sorry HAMC, dat is niet waar. Als u uw verzekering niet betaalt, is de verzekeringsmaatschappij verplicht u een aangetekende brief te sturen met daarin de uitdrukkelijke vermelding dat, indien u niet betaalt, u nog slechts 14dagen verzekerd bent en daarna niet meer. U moet dus binnen de 14 dagen na aangetekend schrijven betalen.
Hoezo, en dat solidariteitsfonds ?
Oud 23 maart 2009, 17:59   #11
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
bedoelt u het tarificatiebureau? . Het tarificatiebureau dient voor mensen te verzekeren die geen verzekering meer krijgen omwille van wanbetaling of een teveel aan ongevallen en is verplicht u een verzekering toe te staan, uiteraard aan de door hen voorgestelde prijs (normaal twee a 3 maal de normale prijs).
Oud 23 maart 2009, 18:02   #12
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gemeenschappelijk motorwaarborgfonds gaat uiteraard haar uitgaven trachten terug te vorderen bij de onverzekerde.
Oud 23 maart 2009, 18:04   #13
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ach, je kan ook gewoon een duplicaat achteraan vijzen he, maar dan moet je wel zo slim zijn eerst goed uit te kijken naar een zelfde merk en type van auto en dat nummer gebruiken anders valt het te veel op. Stel dat je met een Chevrolet rond tuft met een nummerplaat die ingeschreven staat op een Fiat 500 hang je er direct bij voor de moeite. Het eerste politiewagentje dat achter je rijd en het nummer even intikt ter controle, ben je de pechvogel van die dag.

Vroeger was je niet verplicht een verzekering te hebben en of je dit nu zo ongewoon mag vinden, ook vandaag nog ben je niet verplicht een verzekering te hebben voor een boot (jacht), tof he. Raar maar waar!!!
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2009, 18:12   #14
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Ach, je kan ook gewoon een duplicaat achteraan vijzen he, maar dan moet je wel zo slim zijn eerst goed uit te kijken naar een zelfde merk en type van auto en dat nummer gebruiken anders valt het te veel op. Stel dat je met een Chevrolet rond tuft met een nummerplaat die ingeschreven staat op een Fiat 500 hang je er direct bij voor de moeite. Het eerste politiewagentje dat achter je rijd en het nummer even intikt ter controle, ben je de pechvogel van die dag.

Vroeger was je niet verplicht een verzekering te hebben en of je dit nu zo ongewoon mag vinden, ook vandaag nog ben je niet verplicht een verzekering te hebben voor een boot (jacht), tof he. Raar maar waar!!!
Wat ik dus altijd al jaren durf te stellen, iemand die twee identieke auto's koopt kan dus zonder moeite jaren onopvallend met één verzekering en één rijtaks rondrijden...

Daarom dat ik voorstander ben om de rijtaks te verwerken in de brandstof... Zodat de overheid hier niets meer moet innen, een perfecte administratieve vereenvoudiging.

En dat ik voorstander ben om verzekeringen te controleren met RFID chips. De RFID chip is uw via database gerelateerd aan uw nummerplaat. En elke auto zonder RFID hangt eraan, want is per definitie niet verzekerd in Belgie.

Je zult dan nog met twee auto's kunnen rondkrossen, maar nooit tegelijkertijd... Dat verengt toch wel het speelveld.
Oud 23 maart 2009, 18:33   #15
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus als ik men verzekering niet opzeg en niet betaal kunnen ze me maar èèn maand aanrekenen inplaats van de premie van een jaar?

Verschaeve
Oud 23 maart 2009, 19:12   #16
ICE-MAN
Parlementslid

ICE-MAN's schermafbeelding

Standaard

simpelste en beste oplossing in 1-2-3 : jaarlijks wegenvignet

ieder jaar naar de autokeuring & ja ook met nieuwe voertuigen

1-bewijs van verzekering voorleggen samen met inschrijvings en gelijkvormigheidsattest

2-verkeersbelasting betalen indien voertuig goedgekeurd

3-vignet kleven op voorruit en hop "de baan op"
Oud 23 maart 2009, 19:15   #17
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat ik dus altijd al jaren durf te stellen, iemand die twee identieke auto's koopt kan dus zonder moeite jaren onopvallend met één verzekering en één rijtaks rondrijden...

Daarom dat ik voorstander ben om de rijtaks te verwerken in de brandstof... Zodat de overheid hier niets meer moet innen, een perfecte administratieve vereenvoudiging.

En dat ik voorstander ben om verzekeringen te controleren met RFID chips. De RFID chip is uw via database gerelateerd aan uw nummerplaat. En elke auto zonder RFID hangt eraan, want is per definitie niet verzekerd in Belgie.

Je zult dan nog met twee auto's kunnen rondkrossen, maar nooit tegelijkertijd... Dat verengt toch wel het speelveld.
Paul, dat helpt geen snars jong. Kijk, sjoemelaars die hebben nu eenmaal de neiging van te sjoemelen ziet ge. Die sjoemelen ook met brandstof natuurlijk. Dus wat je ook doet, helpen doet dat geen zier.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2009, 19:39   #18
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zit in de verzekeringen en in het geval dat u hier naar voren brengt, betaalt het gemeenschappelijk motorwaarborgfonds de schade. De lichamelijke schade volledig en de materiële schade met een vrijstelling van 10.000 oude belgische franken . De 10.000 oude belgische franken worden door uw rechtsbijstandmaatschappij teruggevorderd, rechtstreeks bij de onverzekerde, desnoods via een gerechtelijke procedure.
Om dit alles te financieren storten de verzekeringsmaatschappijen een gedeelte van de door u betaalde premies door naar dit gemeenschappelijk motorwaarborgfonds. U zou dus volledig vergoed worden, althans zolang de identiteit van de onverzekerde bekend is.
Vertel dit maar eens aan mijn vriend, hij zal wel vergoedt worden, maar ondertussen heeft hij het geld toch al meer dan een jaar voorgeschoten.

Ik ken het verhaal van het motorwaarborgfonds wel, ik vind het niet eerlijk dat iedere verzekerde moet bijdragen omdat er mensen zijn die onverzekerd rondrijden.

Het schijnt dat ze in Brussel iedereen fotograferen die op een bepaalde plaats passeerd, aan de hand hiervan hebben ze al verschillende nummerplaatdieven kunnen klissen (ik heb dit van horen zeggen).
Oud 23 maart 2009, 19:42   #19
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Klopt helemaal.
Meestal krijg je eerst een gewone aanmaning, daarna een aangetekend schrijven met de hierboven vermeldde boodschap.
Mijn schoonzuster heeft dit althans zo meegemaakt na een scheiding.
Oud 23 maart 2009, 19:46   #20
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht

En waar haal je zo'n duplicaat?

Zeg nu niet in een garage, want de cijfers en letters hebben een heel andere vorm, ook de stempel ontbreekt hierop.
Ik heb ooit, met een nieuwe wagen mee te brengen van mijn werk, de nummerplaten gewisseld, eer ik thuis was, hadden ze me al bij mijn pietje. Alles was in orde behalve dat de platen (de voorste achter en de achterste van voor) gewisseld waren.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be