Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 17 februari 2009, 19:48   #1
ndob
Banneling

Standaard Ben ik strafbaar?

Ik stel die vraag omdat ik xenofoob ben, en er blijkbaar een wet bestaat die xenofobie verbiedt. Het is dus verboden een bepaalde angst te hebben.
Nu is het niet zo dat mijn knieën beginnen knikken als ik een vreemdeling zie. Ik denk dat er geen mensen zijn die xenofoob zijn in die betekenis. Ik heb vrienden van vreemde komaf.

Ik heb wel schrik van bepaalde zaken die xenos (vreemd, van vreemde komaf) zijn. Bijvoorbeeld: bepaalde aspecten van de islam boezemen mij angst in: in bepaalde moskeeën bij ons wordt gepredikt tegen liberalisme en democratie. in bepaalde wijken in sommige steden, worden vrouwen beschimpt en lastiggevallen als ze geen hoofddoek dragen.
Bijvoorbeeld: In bepaalde wijken, waar nog bijna alleen vreemdelingen wonen, durf ik niet meer 's avonds alleen de straat op.
Bijvoorbeeld: als ik 's zomers in een recreatiezwembad zie dat mensen lastig gevallen worden, zal ik reageren, maar ik zal schrik hebben: is het niet om direct een mes in mijn lijf te krijgen, dan toch om 5 minuten later een ganse bende op mijn dak te krijgen. En als dat beeld geen schrik aanjaagt, dan toch het beeld van een klacht wegens racisme.

BEn ik nu xenofoob? Ben ik strafbaar?
ndob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 20:13   #2
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

Ja hoor!
Uw ip is getraced, de ordehandhavers zijn op weg

En nu serieus, ik zou het niet weten. Iedereen mag denken wat ze willen he. Maak je er gewoon zorgen over, strafbaar of niet... wie ligt er wakker van?
Oud 17 februari 2009, 20:28   #3
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nick dobbelaere Bekijk bericht
Ik stel die vraag omdat ik xenofoob ben, en er blijkbaar een wet bestaat die xenofobie verbiedt. Het is dus verboden een bepaalde angst te hebben.
Nu is het niet zo dat mijn knieën beginnen knikken als ik een vreemdeling zie. Ik denk dat er geen mensen zijn die xenofoob zijn in die betekenis. Ik heb vrienden van vreemde komaf.

Ik heb wel schrik van bepaalde zaken die xenos (vreemd, van vreemde komaf) zijn. Bijvoorbeeld: bepaalde aspecten van de islam boezemen mij angst in: in bepaalde moskeeën bij ons wordt gepredikt tegen liberalisme en democratie. in bepaalde wijken in sommige steden, worden vrouwen beschimpt en lastiggevallen als ze geen hoofddoek dragen.
Bijvoorbeeld: In bepaalde wijken, waar nog bijna alleen vreemdelingen wonen, durf ik niet meer 's avonds alleen de straat op.
Bijvoorbeeld: als ik 's zomers in een recreatiezwembad zie dat mensen lastig gevallen worden, zal ik reageren, maar ik zal schrik hebben: is het niet om direct een mes in mijn lijf te krijgen, dan toch om 5 minuten later een ganse bende op mijn dak te krijgen. En als dat beeld geen schrik aanjaagt, dan toch het beeld van een klacht wegens racisme.

Strafbaar ben je niet.
Maar geestelijke hulp kan nooit kwaad als die fobieën uw leven beheersen.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 20:39   #4
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Strafbaar ben je niet.
Je zou natuurlijk ook de oorzaak van zijn angst kunnen aanpakken....daar zitten er nog op te wachten.
Oud 17 februari 2009, 21:31   #5
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
Je zou natuurlijk ook de oorzaak van zijn angst kunnen aanpakken....daar zitten er nog op te wachten.
Ja, en dan komen de agorafoben de afbraak van pleinen eisen, de claustrofoben het afschaffen van liften...
Oud 17 februari 2009, 22:13   #6
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

En hoe zit dat met lieden die een irrationele en onterechte angst hebben voor de Islam? Is Islamofobie te genezen? En zo ja hoe dan?
Er is geprobeerd om bij islamofiben de angst weg te nemen door te zorgen dat ze meer kennis over de Islam verwerven. Maar dat werkte averrechts: ze werden meer islamofoob. Misschien de verkeerde literatuur zoals deze?
http://www.flex.com/~jai/satyamevajayate/
Wie weet een goede behandelmethode?
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 22:34   #7
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je moet een duidelijk onderscheid maken tussen angst voor bepaalde mensen, en (rationele) angst voor gedachtegoeden van bepaalde mensen. Als het enkel het tweede is, ben je niet xenofoob maar gewoon kritisch. Je hoeft jezelf geen fobie aan te praten en er is niets strafbaars aan iemands opvattingen/tradities/religie te bekritiseren.

Het probleem van politiek correcten, is dat ze gedachtegoed en mens als één zien, daardoor een totaal anti-liberaal wereldbeeld hebben, en als gevolg aannemen dat elke vorm van legitieme kritiek een diepe aantasting is van iemands waardigheid.

Politieke correctheid zou vanwege haar hokjes-geest moeten worden aangemerkt als een vorm van racisme, me dunkt.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 23:56   #8
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Strafbaar ben je niet.
Dus al die kwalen die hij opnoemt, moet hij gewoon straal negeren, en doen alsof ze niet bestaan ?
beste vriend is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 23:57   #9
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
Ja maar, ja maar, zou dat niet racistisch overkomen ?
Oud 17 februari 2009, 23:59   #10
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:

Dit alles bewijst enkel dat uw verstand goed in orde is. Of dat nu OOK al strafbaar is zou ik niet kunnen zeggen, maar vermits je in België woont zou ik toch maar oppassen.
Oud 18 februari 2009, 08:50   #11
ndob
Banneling

Standaard

Nog enkele zaken die mijn xenofobie versterken:

- Leerlingen van de Amsterdamse openbare basisschool De Horizon werden tijdens een bezoek aan een moskee uitgescholden. De stomverbaasde kinderen en hun begeleiders kregen van de voorzitter van de moskee El Mouchidine te horen dat ongelovigen, "honden" zijn. Als dat het gedacht is van moslims over ons... En wetende dat zij binnen afzienbare tijd in de meerderheid zullen zijn...

- "Het is een kwestie van tijd: ooit zal hier toch de sharia ingevoerd worden." (SP.A-gemeenteraadslid Saïd Touhafi uit Boom)

- 'Ik ving steeds vaker uitspraken op als "alle homo's tegen de muur". De leiding van El Islaah in het jeugdhuis zei: "Jullie, Belgen, beschermen de homo's, zodat onze jongeren ook het risico lopen homo te worden. " SP.A-raadslid Touhafi stond te grinniken.'

Mag ik vinden dat wij met zulke gasten het paard van Troje binnenhalen? Heb ik dat recht?
Oud 18 februari 2009, 08:52   #12
ndob
Banneling

Standaard

Citaat:
Net als een andere preventiemedewerker van de gemeente Boom, die uit angst voor represailles niet met Knack durft te spreken.
Is die nu ook "xenofoob"?
Oud 18 februari 2009, 09:01   #13
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door beste vriend Bekijk bericht
Dus al die kwalen die hij opnoemt, moet hij gewoon straal negeren, en doen alsof ze niet bestaan ?
Dat heb ik niet gezegd, wel dat hij hulp moet zoeken als die fobie zijn leven gaat beheersen.
Ik heb bijvoorbeeld 'naaldenvrees', van een simpele bloedafname word ik letterlijk bloednerveus en breekt het zweet me uit.
Gelukkig is deze vrees geen fobie, het beheerst mijn leven niet.
Oud 18 februari 2009, 09:16   #14
ndob
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat heb ik niet gezegd, wel dat hij hulp moet zoeken als die fobie zijn leven gaat beheersen.
Ik heb bijvoorbeeld 'naaldenvrees', van een simpele bloedafname word ik letterlijk bloednerveus en breekt het zweet me uit.
Gelukkig is deze vrees geen fobie, het beheerst mijn leven niet.
De vrees voor de islam beheerst mijn leven niet, maar ik heb wel schrik dat de islam het leven van mijn kleinkinderen zal beheersen.
Nog een voorbeeld: de Imam van de Assoenna Moskee in Amsterdam die een cabaretier dood wil hebben wegens zijn grappen over de Islam! Ik vind dat angstaanjagend! Urbanus heeft indertijd toch geen doodsbedreigingen gehad voor zijn kerstliedje.
Oud 18 februari 2009, 09:23   #15
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Ik laat er mijn slaap niet voor, maar gerust ben ik ook niet in.

Hetgeen me het meest verontrust is dat er zo weinig toenaderings initiatieven komen vanuit de moslimgemeenschap in ons land en/of afkeuring van het extremisme wat ons toch wel wat geruster kan maken.
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2009, 09:32   #16
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Er is natuurlijk een groot verschil tussen een irrationele ziekelijke angst voor iets dat op zich niet gevaarlijk is (een fobie), een terechte angst (voor iets dat dus wel gevaarlijk is) en haat. Het woord "fobie" wordt vaak verkeerdelijk gebruikt voor "haat", al kan die haat soms ook ziekelijk en irrationeel zijn.

Een bepaald misdadig gedrag moet zeker bestrafd worden, ongeacht door wie die gepleegd wordt. Maar je mag niet veralgemenen. Niet alle moslims willen homo's vermoorden, enkel de extremisten willen dat doen, net zoals er extremistische katholieken zijn die homo's vermoorden.
Het zou dus verkeerd zijn om enkel alle moslims te viseren, je kan beter alle fundamentalisten goed in de gaten houden en "heropvoeden" voordat ze echt tot gewelddaden over gaan, desnoods colloqueren als ze potentieel gevaarlijk zijn, en zwaar straffen als ze misdaden plegen.
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2009, 09:38   #17
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
De vrees voor de islam beheerst mijn leven niet, maar ik heb wel schrik dat de islam het leven van mijn kleinkinderen zal beheersen.
Nog een voorbeeld: de Imam van de Assoenna Moskee in Amsterdam die een cabaretier dood wil hebben wegens zijn grappen over de Islam! Ik vind dat angstaanjagend! Urbanus heeft indertijd toch geen doodsbedreigingen gehad voor zijn kerstliedje.
U bent gewoon wat bezorgd om de komende generaties, daar is niks mis mee.
Oud 18 februari 2009, 11:00   #18
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nog enkele zaken die mijn xenofobie versterken:

- Leerlingen van de Amsterdamse openbare basisschool De Horizon werden tijdens een bezoek aan een moskee uitgescholden. De stomverbaasde kinderen en hun begeleiders kregen van de voorzitter van de moskee El Mouchidine te horen dat ongelovigen, "honden" zijn. Als dat het gedacht is van moslims over ons... En wetende dat zij binnen afzienbare tijd in de meerderheid zullen zijn...

- "Het is een kwestie van tijd: ooit zal hier toch de sharia ingevoerd worden." (SP.A-gemeenteraadslid Saïd Touhafi uit Boom)

- 'Ik ving steeds vaker uitspraken op als "alle homo's tegen de muur". De leiding van El Islaah in het jeugdhuis zei: "Jullie, Belgen, beschermen de homo's, zodat onze jongeren ook het risico lopen homo te worden. " SP.A-raadslid Touhafi stond te grinniken.'

Mag ik vinden dat wij met zulke gasten het paard van Troje binnenhalen? Heb ik dat recht?
In Nederland worden zulk soort raadsleden uit de partij gezet.
Oud 18 februari 2009, 11:12   #19
ndob
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
In Nederland worden zulk soort raadsleden uit de partij gezet.
In België niet. Integendeel, als je teveel aandacht schenkt aan dergelijke sujetten, ben je een "haatzaaier", een demagoog, een opruier en een racist.
Oud 18 februari 2009, 11:17   #20
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In België niet. Integendeel, als je teveel aandacht schenkt aan dergelijke sujetten, ben je een "haatzaaier", een demagoog, een opruier en een racist.
Hier ook, maar in Nederland zijn partijen integendeel bang dat zoiets in de publiciteit geraakt en de (hogere) middenklasse massaal ergens anders op stemt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be