Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 april 2004, 20:34   #1
aeneas
Vreemdeling

Standaard

Minister Dewael wil veiligheidsagenten van de Belgische spoorwegen het recht geven om aggresieve passagiers tijdelijk te 'immobiliseren' tot de politie komt. Dit betekent eigenlijk dat men het recht zal hebben om een passagier te overmeesteren en te handboeien. Het incident waarbij een veiligheidsagent om het leven kwam is de reden voor het nieuwe idee van Dewael.

Ik ben een absoluut tegenstander van dit idee. Het grote probleem is dat mensen die géén politieagenten zijn het recht zullen hebben om een vorm van geweld te gebruiken tegen een burger. Iemand een klap geven is geweld, iemand weerhouden om weg te gaan of iemand opsluiten is ook geweld. In dit geval zouden deze veiligheidsagenten iemand moeten overmeesteren, de handboeien aandoen en voorkomen dat deze persoon weg kan lopen. Laten we even nadenken: men gaat met enkele veiligheidsagenten naar een zogenaamd agressief persoon, deze laat zich niet zomaar de handboeien aandoen, verweert zich en krijgt enkele klappen of wordt op de grond geduwd. Dan doet men deze persoon de handboeien om en voert hem af naar een wachtruimte.

Is deze persoon écht agressief? Tenzij men camera's in elk station hangt is dit moeilijk te bepalen. Misverstanden, persoonsverwisselingen, persoonlijke afrekeningen, kunnen er allemaal toe leiden dat veiligheidsagenten tegenover een totaal onschuldig persoon staan. Mogen de veiligheidsagenten zélf vaststellen dat iemand agressief is? Is hun woord meer waard dan dat van de persoon in kwestie? Is het gebruik van het geweld door de veiligheidsagenten noodzakelijk? Waarin verschilt het 'immobiliseren' van een persoon van arrestatie?

Indien de veiligheidagenten deze middelen ter beschikking krijgen, waarin verschillen ze dan nog van de politie? En welk verweermiddel heeft de burger dan nog tegen deze privé-politie? Het monopolie op legitiem geweld moet een monopolie van de publieke ordediensten blijven. De veiligheidsagenten mogen niet meer bevoegdheden krijgen dan deze van de, overigens zeer efficiënte, stadswacht. Dat wil zeggen: observatie en melden van problemen. Wat wél een oplossing kan zijn is het uitbreiden van spoorpolitiekorps en een vlottere communicatie tussen veiligheidsagenten en politie."
aeneas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2004, 20:46   #2
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Iemand die bij mij inbreekt mag ik ook geen klappen geven volgens u zeker?

Het wordt tijd dat het monopolie op geweld wordt doorbroken. Ik zie geen enkele reden waarom de privesector dat niet met evenveel verantwoordelijkheid kan doen als de overheid.
Oud 14 april 2004, 21:37   #3
jules
Staatssecretaris

jules's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door aeneas

Is deze persoon écht agressief? Tenzij men camera's in elk station hangt is dit moeilijk te bepalen. Misverstanden, persoonsverwisselingen, persoonlijke afrekeningen, kunnen er allemaal toe leiden dat veiligheidsagenten tegenover een totaal onschuldig persoon staan. Mogen de veiligheidsagenten zélf vaststellen dat iemand agressief is? Is hun woord meer waard dan dat van de persoon in kwestie? "
Datzelfde probleem is er bij de politie. allemaal dik OK als die flikken ook OK zijn, maar als dat niet het geval is ... (leggen die klootzakken gewoon valse verklaringen af voor de rechtbank is het woord van een agent toch meer waard, en reken maar dat ze dat weten)
jules is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2004, 21:42   #4
Rudi Dierick
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Iemand die bij mij inbreekt mag ik ook geen klappen geven volgens u zeker?
Natuurlijk niet; u dient vriendelijk te vragen of die persoon niet eenvoudigweg de weg kwijt geraakt is, en hem dan met een kopje koffie terug op de juiste weg te zetten.
Rudi Dierick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2004, 22:11   #5
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het monopolie op legitiem geweld moet een monopolie van de publieke ordediensten blijven. De veiligheidsagenten mogen niet meer bevoegdheden krijgen dan deze van de, overigens zeer efficiënte, stadswacht. Dat wil zeggen: observatie en melden van problemen. Wat wél een oplossing kan zijn is het uitbreiden van spoorpolitiekorps en een vlottere communicatie tussen veiligheidsagenten en politie."
Ben het er volledig mee eens.

Diensten, infrastructuren, etc... die van nature uit een monopolie zijn, moeten in handen blijven van de gemeenschap.

Legitiem geweld is bedoeld is om de wetten van de gemeenschap te doen respecteren en niet om privébelangen te dienen.
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2004, 23:06   #6
Michroscoop
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha
[Legitiem geweld is bedoeld is om de wetten van de gemeenschap te doen respecteren en niet om privébelangen te dienen.
Ik zie niet goed in waarom spoorwegpolitie-taken in handen van een privéfirma moeten gegeven worden. Iedereen weet dat stations en perrons, vooral 's nachts onveilige plaatsen zijn. Waarom is daar geen officiëel politie toezicht?
Ik bedoel maar, stel dat een politieagent ziet hoe op de openbare weg iemand mishandeld wordt, dan heeft die het volste recht om ev; met geweld in te grijpen om erger te voorkomen, maar in een station zou er dan eerst wat gepalaverd moeten worden tot de echte politie komt? Dat lijkt me zeer inefficiënt.
Michroscoop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2004, 08:36   #7
Dilbert
Parlementsvoorzitter

Dilbert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben een absoluut tegenstander van dit idee. Het grote probleem is dat mensen die géén politieagenten zijn het recht zullen hebben om een vorm van geweld te gebruiken tegen een burger.
Ik ben tegen mensen die met theoretische doctrines afkomen die meer kwaad dan goed doen. Want het gevolg is een straffeloosheid en een escalatie van criminaliteit en onveiligheid.

Tijd om de tolerantie voor de misdadige burger een beetje terug te schroeven.
Oud 15 april 2004, 12:28   #8
Skempi
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dilbert
Citaat:
Ik ben een absoluut tegenstander van dit idee. Het grote probleem is dat mensen die géén politieagenten zijn het recht zullen hebben om een vorm van geweld te gebruiken tegen een burger.
Ik ben tegen mensen die met theoretische doctrines afkomen die meer kwaad dan goed doen. Want het gevolg is een straffeloosheid en een escalatie van criminaliteit en onveiligheid.

Tijd om de tolerantie voor de misdadige burger een beetje terug te schroeven.
Dit is gesproken, ik had het niet beter kunnen zeggen!!! Jij staat toevallig niet op een verkiesbare plaats waarvoor ik kan stemmeN?
Skempi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2004, 13:55   #9
giserke
Banneling

Standaard

Ik kan mij niet vinden in het systeem dat privé firma’s fysieke maatregelen mogen gebruiken tegen burgers.
Eerst en vooral zie ik juridisch veel problemen.

Dewael him self vertelde toch dat het budget en personeel voor politie en justitie verdubbeld was?, dat ze dan dat bijkomend personeel de perrons opsturen! Oeps hij is die leugen vergeten, het beloofde bijkomende personeel is er niet ....
Ze hebben het waarschijnlijk te druk met de filmrolletjes uit de flitspalen te nemen.

Nu effe serieus, dergelijke zaken mogen voor mij alleen door politionele diensten worden uitgevoerd.
Ik kan wel akkoord gaan, dat een privé bewaker op pat gaat met een politieagent.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2004, 14:26   #10
Bakkebaard
Provinciaal Gedeputeerde

Bakkebaard's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Bakkebaard
Standaard

Allemaal opgeblazen in de media vind ik. Oke het is erg wat die veiligheidsagent is overkomen door een agressieve kerel.
Maar tot voor dit ongeluk had ik nog nooit klachten gehoord van die veiligheidsagenten.
Hoeveel mensen nemen er per dag de trein? Het is niet dat zij nu ineens iedereen gaan onder de treinen smijten omdat iemand anders dat ook heeft gedaan.
En daarbij, geef ze handboeien en ze wanen zich als Robocop van de trein. Want wie gaat de grens trekken tussen wat hun opdracht is en die van de politie?

Filip de Winter schreef :" de mensenrechten zijn valse schijnwaarden".
Er is geen enkele dictator in de wereld die dat mag zeggen. Niet in Azië,niet in Afrika,... nergens te wereld of hij zou veroordeeld worden. Hier stemt 1/4 van de mensen daarvoor, een echte schande.
Bakkebaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2004, 15:39   #11
grossfaz
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha
Citaat:
Het monopolie op legitiem geweld moet een monopolie van de publieke ordediensten blijven. De veiligheidsagenten mogen niet meer bevoegdheden krijgen dan deze van de, overigens zeer efficiënte, stadswacht. Dat wil zeggen: observatie en melden van problemen. Wat wél een oplossing kan zijn is het uitbreiden van spoorpolitiekorps en een vlottere communicatie tussen veiligheidsagenten en politie."
Ben het er volledig mee eens.

Diensten, infrastructuren, etc... die van nature uit een monopolie zijn, moeten in handen blijven van de gemeenschap.

Legitiem geweld is bedoeld is om de wetten van de gemeenschap te doen respecteren en niet om privébelangen te dienen.
excuseer, maar de privébelangen, zijnde de bescherming van de privé-goederen en persoonlijke integriteit van de burger is hèt elementaire kenmerk volgens Thomas Hobbes (de grondlegger van de moderne staatsgedachte) om over overdracht van geweld naar een staatsmonopolie te spreken...
grossfaz is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be