![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() artikel van Joost Zwagerman:
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/De...vrijheid.dhtml een paar quotes eruit: Citaat:
Citaat:
Citaat:
waarom kan men echt niet spreken over de Islam? waarom moeten bepaalde mensen van links alle kritiek op de Islam aanvallen? uiteraard zijn sommige aanvallen op de Islam enkel ingegeven door minachting, schrik, superioriteitsgevoel en soms puur racisme, maar dat zijn ze niet allemaal, ook als ze van afvallige moslims komen. je moet maar eens durven om te zeggen dat je tegen de hoofddoeken bent, voor sommigen is dat genoeg om een extreem-rechtslabel te krijgen. in een multiculturele samenleving moet dit kunnen, de Islam moet gerespecteerd worden, zeker en vast, maar ook de afvalligen daarvan. Kritiek op alle godsdiensten en overtuigingen, dus ook op de Islam en het atheïsme, moeten kunnen, toch in een vrije samenleving.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Jammer vind ik Zwagermans veelvuldig gebruik van de term 'culturele elite'. Straks denken ze nog wel dat ze het echt zijn en misbruiken ze het als confirmering om hun goddelijke, verheven inquisitie-ijver verder te zetten. Alle middelen zijn immers goed voor die mensen, de leepste en giftigste nog het meest. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Boeiend artikel, en zeker confronterend voor een aantal forummers die inderdaad datgene doen wat het artikel zo goed beschrijft, hopelijk zet het mensen aan daar eens over na te denken
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() noteer wel dat de schrijver, net als ik trouwens, hevige voorstander is van de multiculturele samenleving.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat bedoelt u daarmee?
Volgens mij doet u nu waar dit artikel over gaat,te gek voor woorden dat u uitgerekend mensen die jaren lang in de frontlijn stonden om een multiculturele samenleving waar te maken met deze opmerking bedenkt! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() Waarderende toon hier. Voluit gaan wij op in de multiculturele samenleving. Met schade en schande wordt men wijs. De islam verdraagt geen multiculturele samenleving. Zoals ik eerder vermelde vinden onze islammedemensen eet en leef gewoontes van de Belgen vies en onrein. Minachtend over Sint en Piet. Afgrijzen over kerstmis en de versieringen. Op ouderavonden samen iets plannen voor de kinderen, krijgt men steeds negatieve woorden als het niet naar de leer van de koran is. Wat ben ik blij dat ik zonen heb. Voor meisjes is de toekomst zwaarmoedig. Ik zie de toekomst somber tegemoet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() lees nog eens het artikel, vooral de eerste quote dat ik hier gezet heb?
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Inderdaad, te gek voor woorden. Maar goed, ik neem aan dat het juist zijn angst is om vooralsnog een labeltje op zijn hoofd geplakt te krijgen, dat hem ertoe dwong die ene precisering nog eens extra in de verf te zetten. Een reactie die we nog veel gaan zien. Het bewijst enkel hoe intensief en efficiënt de inquisitie-ijver van de "culturele elite" is en dat die nog lang sporen in de geesten (en de replieken)zal nalaten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bedankt Gilette, blijkbaar ziet Vlijmscherp niet dat zijn of haar reactie precies is waar het artikel nu over gaat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() jullie hebben effectief niet het artikel gelezen hé?
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() Dat wordt toch door niemand ontkend?
Laatst gewijzigd door Gilette : 29 januari 2009 om 13:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Het hoogste goed dat kan nagestreefd worden is een multiculturele 'naast-elkaarleving' zonder haat, geweld en afgunst maar zelfs daar zijn we nog verre van klaar mee want dit verondersteld in principe een verschillende regelgeving per 'cultuur'. Wat trouwens onder multireligieuze samenleving dient verstaan te worden, is mij al een compleet raadsel. Hoe ga je bv. een religie die kerk en staat combineert ten volle kunnen respecteren en combineren met een religie die ondertussen de scheiding tussen kerk en staat wel moet erkennen ? Welke optie men ook kiest, finaal zal altijd voor één kant dienen gekozen te worden waaruit impliciet zal worden afgeleid dat deze kant het bij het rechte eind heeft. Aangezien bij veel van dergelijke hete hangijzers in principe steeds een kant zal dienen gekozen te worden, kan er van een 'multi samenleving' uiteraard geen sprake zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Met schade en schande wordt men wijs. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
zeker in Zele, met een 12% mensen van Turkse originie, heb je dat. ik kom wekelijks in contact met zulke mensen, zonder problemen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik beschouw echter een samenleving als iets diepgaander dan een louter in contact komen met mensen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
er mee samenwerken? ja dat zeker maar in dat artikel wordt dus niet de multiculturele samenleving op zich in vraag gesteld, wel de omgang met afvalligen van de islam en mensen die kritiek op de islam en moslims geven. als jullie over het wel of niet kunnen van een multiculturele samenleving willen lullen, doe maar, maar ik ga daarmee niet bezighouden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Om dan toch on topic te gaan, is het heel eenvoudig. Volgens 'onze Westerse cultuur' moet kritiek op een godsdienst ondertussen absoluut kunnen, volgens andere culturen is dit absoluut uit den boze. Daar u toch voorstander bent van de multiculturele samenleving, daag ik u uit om aan te geven hoe hiermee dient omgegaan te worden zonder één van de hier aanwezige culturen voor het hoofd te stoten. Opgepast dat u niet zwart of wit kiest want dat zou impliceren dat u één cultuur hoger inschat dan een andere, wat uiteraard in tegenspraak is met uw multi-gedachte. Opgepast ook dat u niet al te grijs kiest want dan vervalt u in al te veel compromissen waardoor elke cultuur verglijdt naar een algemeen aanvaardbaar doch zoutloos centrum. Het is immers makkelijk om politiek correct te zijn en weg te dromen bij hoogstaande ethische filosofieën zonder ooit een concrete en werkbare oplossing te geven voor de bestaande problemen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |