Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 maart 2009, 10:47   #1
RASPOUTINE
Europees Commissaris

Standaard Het Vlaams protectionnisme schiet in gang in het dure Europa

Het Europa van het geld en de postjes;

Wij hebben in Europa al een paar pogingen van protectionisme gezien – Frankrijk met Sarkozy en zijn autoindustrie maar ook kanselier Merkel liet zich op een zeker ogenblik beïnvloeden – ein volk –ein land.
In deze gevallen ging het om de werkgelegenheid te beschermen.
Maar hier in wat Vlaanderen op gang wil zetten gaat het duidelijk naar mijne bescheiden mening over discriminatie.
Wat met de Belgische en Vlaamse eigenaars die in het buitenland een buitenverblijf hebben waar sommigen een keer per jaar naartoe gaan maar die door hun bezit de plaatselijke prijzen hebben doen stijgen.
Door het welke de plaatselijke inwoners niet meer aan een woning komen en zeker niet aan betaalbare prijzen.
Wat indien dat Spanje en andere leden van dat toch zo gelukte Europa ook zulk protectionisme gaan beginnen toepassen?
Villa en appartementen enkel nog voor mensen uit de streek.

Gaat dit de nonsens binnen Europa waar een land zoals Engeland zijn eigen valuta mag bewaren, nog eens aan het licht brengen dat het gaat volgens “la tëte du client”.
Ondertussen kost het ons een pak geld, ook de IMF vraagt meer geld.

Bron:VRT – Publieke NV

http://www.deredactie.be/cm/de.redac...eigen_inwoners

Kavels enkel nog voor mensen uit de streek
(Belga)
zo 22/03/09 08:51 - In één op de vijf Vlaamse gemeentes kan grond in een nieuwe verkaveling voortaan alleen nog worden verkocht aan mensen die een band hebben met de streek. Dat schrijft Het Nieuwsblad op Zondag.
De Vlaamse regering wil het wonen in eigen streek betaalbaar houden. Vooral in de rand rond Brussel, aan de kust en in de buurt van de Nederlandse grens zijn de prijzen de laatste jaren flink de hoogte in gestuwd door de komst van nieuwkomers.

Om ook de eigen inwoners de kans te geven in de eigen streek te kunnen blijven wonen, wordt daar nu paal en perk aan gesteld. Voortaan kunnen alleen mensen die een band hebben met de streek in kwestie er nog een stuk grond kopen in een nieuwe verkaveling.

Een huis of appartement kopen of een stuk grond kopen in een reeds bestaande verkaveling blijft mogelijk voor iedereen.

Volgens de Vlaamse regering zijn ook de criteria voor nieuwe verkavelingen ruim opgesteld. Wie al twee jaar in een bepaalde streek woont, er werkt, er veel familie heeft of een andere duidelijke band met de gemeente heeft, mag er grond kopen.

De maatregel gaat in vanaf september en zal drie jaar gelden. 67 van de zowat 300 Vlaamse gemeenten voeren de maatregel in. Over drie jaar volgt een evaluatie.
BINNENLAND
RASPOUTINE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2009, 13:27   #2
kanselier
Banneling

Standaard

In "De Standaard" schrijft Frans De Smet

Geen bouwgrond voor nieuwkomers
Om de drie jaar gaat de vlaamse overheid een lijst opstellen van gemeenten waar de regel van toepassing is. De maatregel viseert Franstaligen en eurocraten in de Vlaamse rand rond Brussel, gepensioneerden en rijke buitenlanders aan de kust, Nederlanders in het noorden van Antwerpen en welstellende stadsbewoners in de groene rand rond Gent en Antwerpen.
FRANS DE SMET

Dat de maatregel "viseert" is het bewijs van duidelijke discriminatie.
Wat nogmaals goed aantoont hoe bekrompen Marino Keulen wel is in dit Europa die achtereen wel voor een goed betaald postjes gaat zorgen voor G. Verhofstadt.
Daar is Europa goed voor... laat de garnalen maar betalen.

Rules for you but not for me!
kanselier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2009, 13:31   #3
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Dit is het wederinvoeren van de lijfeigenschap, één klein stapje verder en iemand uit Limburg bv. zal niet kunnen verhuizen naar Brussel of de Vlaamse Kust..
En vanzelfsprekend opent dit nieuwe perspektieven voor lukratieve "ontwijkingszaakjes"
als iemand "met banden" koop ik een kavel en bouw, om daarna te verkopen aan iemand "zonder banden"..

Het is gewoon een symptoom dat in deze dichtbevolkte streek er geen ruimte meer is :
en dan willen we nog dat gedeelte van deze staat afstoten dat nog wel over ruimte beschikt..

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2009, 13:36   #4
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

Naar mijn weten bestaat dit al geruime tijd. Ik persoonlijk vind dit een goede maatregel. Momenteel is het zo dat in mijn streek de prijs van bouwgronden fors gestegen is. Dit laat mij toe toch in mijn streek te blijven wonen met mijn beperkte loon.
Oud 22 maart 2009, 13:43   #5
RASPOUTINE
Europees Commissaris

Standaard

Wat mij zeker afschrikt is de toepassing op het terrein van zo een...decreet.
Ik ben er niet van overtuigd of Dirk Van Mechelen wel rekening heeft gehouden met al het mogelijke gesjomel dat dit..decreet toelaat.
Aan wie zal men voorrang geven..is hierbij een domme vraag.
Oud 22 maart 2009, 13:44   #6
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In "De Standaard" schrijft Frans De Smet

Geen bouwgrond voor nieuwkomers
Om de drie jaar gaat de vlaamse overheid een lijst opstellen van gemeenten waar de regel van toepassing is. De maatregel viseert Franstaligen en eurocraten in de Vlaamse rand rond Brussel, gepensioneerden en rijke buitenlanders aan de kust, Nederlanders in het noorden van Antwerpen en welstellende stadsbewoners in de groene rand rond Gent en Antwerpen.
FRANS DE SMET
Langs de ene kant te streng, langs de andere kant te laks.
Voldoende is dat Franstaligen 'geviseerd' worden en alleen Vlamingen of Nederlandstaligen in de Rand zo een kavel kunnen verwerven.
Er is veel leegstand in Brussel en veel plek in Wallonië.
Franstaligen kunnen daar gaan wonen.
Iedereen tevreden.

Laatst gewijzigd door stab : 22 maart 2009 om 13:44.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2009, 13:46   #7
RASPOUTINE
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Voldoende is dat Franstaligen 'geviseerd' worden en alleen Vlamingen of Nederlandstaligen in de Rand zo een kavel kunnen verwerven.
Iedereen tevreden.

Iedereen tevreden? Tot op het ogenblik dat iemand het ergens met ons gaat doen.

100% discriminatie anders niet!
Oud 22 maart 2009, 13:47   #8
Mr. Orange
Parlementslid

Standaard

Dat lijkt me toch duidelijk. Aan mensen die kunnen aantonen dat ze een band hebben met de streek.

Ook op het gebied van plaatselijke folklore & cultuur vind ik dit een goede zaak. Mensen die in plaatselijke organisaties zitten kunnen hun werk blijven uitoefenen doordat ze de mogelijkheid blijven hebben om in de streek te blijven wonen.
Oud 22 maart 2009, 13:51   #9
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Iedereen tevreden.
In sommige Waals-Brabantse gemeenten doet men overigens net iets gelijkaardigs: bepaalde gronden voorbehouden voor mensen die een band hebben met de gemeente opdat deze goedkoop zouden kunnen blijven wonen in eigen streek. Dit omdat vele gronden te duur geworden zijn door de massale toestroom van inwijkelingen uit Vlaanderen.

Wie het schoentje past, trekt het aan.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2009, 13:56   #10
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
In sommige Waals-Brabantse gemeenten doet men overigens net iets gelijkaardigs: bepaalde gronden voorbehouden voor mensen die een band hebben met de gemeente opdat deze goedkoop zouden kunnen blijven wonen in eigen streek. Dit omdat vele gronden te duur geworden zijn door de massale toestroom van inwijkelingen uit Vlaanderen.

Wie het schoentje past, trekt het aan.

En kunt u hier een voorbeeld van geven?
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2009, 13:56   #11
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En kunt u hier een voorbeeld van geven?
http://www.vlaamsbelang.org/0/2176/
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2009, 14:03   #12
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RASPOUTINE Bekijk bericht
Iedereen tevreden? Tot op het ogenblik dat iemand het ergens met ons gaat doen.

100% discriminatie anders niet!
Ik zou er geen probleem in zien indien Wallonië taaleisen zou stellen aan Vlaamse 'inwijkelingen'.
Oud 22 maart 2009, 14:49   #13
Hallebarde
Banneling

Standaard

Ik roei misschien een beetje tegen de stroom in, maar ik vind dat dit soort maatregelen werkelijk nodig is om jongere gezinnen de mogelijkheden te laten in hun eigen streek te blijven wonen.

Het gaat in Vlaanderen, als ik het goed begrijp, uitsluitend om nieuwe verkavelingen ; bestaande verkavelingen blijven voor iedereen open.

Welnu, ook in vele gemeenten aan de Franse westkust beginnen de gemeentelijke overheden dergelijke maatregelen te nemen. Als gaat het hier meestal niet om “verkavelingen” (daar is nog nauwelijks ruimte voor), maar om bestaande huizen.

Te laat voor velen, weliswaar. Immers, de evolutie der woningprijzen is van die aard, dat het voor jongeren sinds een tiental jaren gewoon onmogelijk is geworden van een huis te kopen, en sinds een vijftal jaren zelfs niet meer te doen is om een huis te huren. In mijn kustgemeente bijvoorbeeld kost zelfs een op te knappen klein huisje minstens 250.000 euro, en moet je voor een doorsnee huis al gauw 350.000 tot 450.000 euro neertellen. Over villa’s gaan we het niet eens hebben.

Huurprijzen van 750 tot 1.000 euro per maand zijn niets bijzonders ; dat zijn bedragen die men tijdens het seizoen per week aan toeristen kan aanrekenen, dus eigenaars verhuren voor eenzelfde opbrengst veel liever enkel tijdens het hoogseizoen, en kunnen dan de rest van het jaar zelf van hun résidence secondaire genieten.

Begin er maar eens aan als jong gezin…

Overigens moeten hier de buitenlanders niet als schuldigen aangewezen worden. Meestal zijn het Parisiens die de prijzen doen stijgen. Immers, iemand die zijn/haar appartementje in Parijs verkoopt, kan hier met dat geld gerust een flink en goed gelegen huis kopen, pour la retraite, zeg maar.

Ik weet dat men in België graag en snel van zowat alles een communautair probleem maakt, maar u ziet het : één en ander is bijlange geen typisch Vlaams of zelfs Belgisch gegeven.

Het enig alternatief is hetgeen hier zo nu en dan in de praktijk gebeurt : men zet een “toeristenprijs” op een huis, maar is soms bereid om het eigendom voor ongeveer 2/3 van die prijs te verkopen aan (jongere) mensen van de streek. Maar goed, niet iedereen ziet het zitten om zomaar 100.000 euro of meer te laten vallen “voor het welzijn van de lokale bevolking”.

Dan vind ik het dus beter dat de locale overheden passende maatregelen nemen. Zoals mijn gemeente, die niet zelden gebruik maakt van haar voorkooprecht, en nadien de woning verhuurt of verkoopt aan plaatselijke jonge gezinnen.

Je kunt het misschien wel positieve discriminatie noemen, maar niets doen is geen optie, meen ik.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2009, 14:59   #14
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Orange Bekijk bericht
Dat lijkt me toch duidelijk. Aan mensen die kunnen aantonen dat ze een band hebben met de streek.

Ook op het gebied van plaatselijke folklore & cultuur vind ik dit een goede zaak. Mensen die in plaatselijke organisaties zitten kunnen hun werk blijven uitoefenen doordat ze de mogelijkheid blijven hebben om in de streek te blijven wonen.

Hebben Brusselaars die op dit moment op 10 meter leven van de Brusselse randgemeenten een band met de "streek" of niet.

De enigste manier om dit probleem op te lossen is het aanbod aan sociale woningen fundamenteel verhogen net als het aanbod aan betaalbare bouwgrond en de steden aantrekkelijker maken om te wonen om zo stadsvlucht tegen te gaan. Anders verplaats je in het beste geval alleen maar het probleem of stimuleer je "gefoefel".

Ten andere. De allerbeste manier om de betaalbaarheid van wonigen in de grensgemeenten te verbeteren is de invoering van een vermogensbelasting zoals in Nederland of Frankrijk.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 22 maart 2009 om 15:03.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2009, 15:07   #15
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Zoals Hallebarde zei, het gaat inderdaad enkel over nieuw aan te snijden gronden. Wat nu bebouwd of bouwgrond is, is en blijft zonder beperking.

De Raad van State heeft zich over deze beperkingen gebogen en zag geen probleem met de grondwet en het EVRM en toetste aan uitspraken van het Europees Hof: er is een beperking van het recht op vrije woonstkeuze, maar enkel om ditzelfde recht te trachten in stand te houden van de (sociaal zwakkeren) lokale bevolking. Het is dus gerechtvaardigd en evenredig.

Zoals Roger wel terecht opmerkte heeft ook de Raad van State te opmerking: hoe zal je het controleren en als iemand aan die voorwaarden voldeed, hoe zit het als die dat verder doorverkoopt aan anderen?

We zullen nog moeten zien of gemeenten hier gebruik van zullen maken en wat het effect zal zijn.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2009, 15:30   #16
RASPOUTINE
Europees Commissaris

Standaard

Stellen Dirk Van Mechelen en Marino Keulen hier als open vld'ers hier met het brengen/goedkeuren van deze maatregel niet hun eigen iedeologie in vraag?

Liberalisme - liberaliseren - en wat met vrije concurentie?

viseren = reserveren - uitsluiten of niet soms?

100 % discriminatie anders niets.

Zal dit soort van maatregelen van Vlaanderen een reputatie geven van "bekrompen"?
Het is misschien de discussie waard voor dat wij te ver zijn gegaan in de slechte richting.
Oud 22 maart 2009, 15:31   #17
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Gaat het om sociale kavels, private of beiden? Hoe zit dat dan met de vrije prijsbepaling.
Oud 22 maart 2009, 15:36   #18
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Iedereen tevreden.
Wat met Eurocraten en ander personeel van de internationale instellingen. In jullie fobie voor Franstaligen worden deze vaak uit het oog verloren.
Oud 22 maart 2009, 17:29   #19
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Nog meer verkavelen ja
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2009, 19:25   #20
Mr. Orange
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Wat met Eurocraten en ander personeel van de internationale instellingen. In jullie fobie voor Franstaligen worden deze vaak uit het oog verloren.
- Dit is niet van toepassing voor elke Vlaamse gemeente. In prinicipe kunnen zij simpelweg voor een andere gemeente kiezen waar dit niet van toepassing is.
- Waals-Brabant is prachtig om te gaan wonen en geeft snelle toegang tot Brussel.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be