Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 maart 2009, 16:55   #1
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard Nederlandse jeugdbescherming

Deze week zag ik een reportage - Koppen als ik me niet vergis - over Nederlandse ouders die met de kinderen naar Vlaanderen vluchten om te onsnappen aan de door de Nederlandse jeugdbescherming opgelegde plaatsing van de kinderen.
Als ik die ouders en ook de kinderen hoor dan stel ik mij toch wel de vraag waar de nederlandse overheid mee bezig is: gezinnen uit elkaar halen als ouder noch kind het daar mee eens zijn. Om nog niet te spreken over de argumenten.
De Belgische Bijzondere jeugdbijstand is op dat vlak blijkbaar een stuk milder.
Is er dan ook geen sprake van ontvoering ?
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 16:59   #2
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

In Nederland doen ze soms toch graag wat extreem. Heeft met die grote-muil mentaliteit te maken. Hoewel dat soms niet altijd zo slecht is.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 17:06   #3
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
In Nederland doen ze soms toch graag wat extreem.
De kinderen of de overheid ?
Oud 14 maart 2009, 17:10   #4
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
De kinderen of de overheid ?
Gewoon "ze".
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 17:41   #5
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GvA van 05/03/09
Een advocaat uit Eindhoven heeft de afgelopen periode zeker 15 cliënten geadviseerd om naar België te vertrekken. Volgens hem heeft het Comité Bijzondere Jeugdzorg in België bij niet één van die gezinnen ingegrepen. "De vlucht naar België pakt dus altijd beter uit voor de gezinnen", meent de advocaat.

In Nederland is het aantal verzoeken om kinderen uit huis te plaatsen of onder toezicht te stellen de laatste jaren explosief gestegen. Vorig jaar kregen de rechtbanken ruim 50.000 verzoeken tot uithuisplaatsing of ondertoezichtstelling.

Lucienne Janssen van het Comité Bijzondere Jeugdzorg in Maaseik merkt in haar regio een toename van het aantal Nederlands gezinnen dat vanwege dreigende uithuisplaatsing van de kinderen naar België vertrekt.
"Momenteel begeleiden wij zo'n tien tot vijftien Nederlandse gezinnen. Dat is zo'n vijf �* acht procent van ons totale dossierbestand", aldus Janssen.

De gezinnen vertrekken naar België omdat daar de kans erg klein is dat hun kind uit huis geplaatst wordt. "We merken dat we minder ingrijpende maatregelen voorstellen dan Bureau Jeugdzorg in Nederland", zegt Janssen.
Wat motiveert de Nederlandse gastouders dan om die kinderen op te vangen ? Een van de geplaatste en gevluchte kinderen was een tiener. Hoe moet een tiener zich voelen bij zo'n opvanggezin ?
Oud 9 april 2009, 11:36   #6
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Gisteren hoorde ik een moeder vertellen over hoe ze bezoek kreeg van Kind & Gezin nadat het CLB haar had gezegd dat haar zoon best naar het BSO zou gaan.

Is er dan niet te veel staatsbemoeienis de laatste jaren ?
Oud 10 april 2009, 01:27   #7
vervreemdebelg
Partijlid

vervreemdebelg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat motiveert de Nederlandse gastouders dan om die kinderen op te vangen ? Een van de geplaatste en gevluchte kinderen was een tiener. Hoe moet een tiener zich voelen bij zo'n opvanggezin ?
Ben ooit als 17-jarige naar Nederland gevlucht. En ben uiteindelijk bij een Nederlands opvangezin terechtgekomen Kan maar raden naar hun motieven ...
Deze tiener voelde zich veilig en er werd geluisterd naar wat ze te zeggen had. Ze probeerden me echt voor te bereiden op zelfstandigheid en heb ook mijn eerste echte job te pakken gekregen toen ik bij dat gezin woonde. Het was op een duwbak. We hebben nog de fundamenten van de Oosterscheldedam gelegd. Voor de eerste keer in mijn leven werd ik ook niet beoordeeld op het feit dat ik als meisje een jongensbaan wilde. t' Waren goede tijden
vervreemdebelg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2009, 01:29   #8
vervreemdebelg
Partijlid

Standaard

Citaat:
Deze week zag ik een reportage - Koppen als ik me niet vergis - over Nederlandse ouders die met de kinderen naar Vlaanderen vluchten om te onsnappen aan de door de Nederlandse jeugdbescherming opgelegde plaatsing van de kinderen.
Als ik die ouders en ook de kinderen hoor dan stel ik mij toch wel de vraag waar de nederlandse overheid mee bezig is: gezinnen uit elkaar halen als ouder noch kind het daar mee eens zijn. Om nog niet te spreken over de argumenten.

Belgische kinderbijslag is ook een flink stuk hoger.
Oud 10 april 2009, 14:38   #9
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vervreemdebelg Bekijk bericht
Ben ooit als 17-jarige naar Nederland gevlucht. En ben uiteindelijk bij een Nederlands opvangezin terechtgekomen Kan maar raden naar hun motieven ...
Deze tiener voelde zich veilig en er werd geluisterd naar wat ze te zeggen had. Ze probeerden me echt voor te bereiden op zelfstandigheid en heb ook mijn eerste echte job te pakken gekregen toen ik bij dat gezin woonde. Het was op een duwbak. We hebben nog de fundamenten van de Oosterscheldedam gelegd. Voor de eerste keer in mijn leven werd ik ook niet beoordeeld op het feit dat ik als meisje een jongensbaan wilde. t' Waren goede tijden
Ok. Heb ondertussen je topic gelezen. Je bent iets langer dan 20 jaar Nederlander geweest.

Kijk, vervreemdebelg, waar ik het over heb is een fenomeen dan zich slechts sinds enkele jaren voordoet. de Nederlandse overheid heeft, vergeleken met de Vlaamse, gekozen voor een repressiever beleid.

De Nederlandse staat blijkt wat jeugdzorg betreft, vergeleken met Vlaanderen, zich iets meer geroepen te voelen om de rol van opvoeder op zich te nemen.
Oud 10 april 2009, 21:19   #10
vervreemdebelg
Partijlid

Standaard

Citaat:
Ok. Heb ondertussen je topic gelezen. Je bent iets langer dan 20 jaar Nederlander geweest.

Kijk, vervreemdebelg, waar ik het over heb is een fenomeen dan zich slechts sinds enkele jaren voordoet. de Nederlandse overheid heeft, vergeleken met de Vlaamse, gekozen voor een repressiever beleid.

De Nederlandse staat blijkt wat jeugdzorg betreft, vergeleken met Vlaanderen, zich iets meer geroepen te voelen om de rol van opvoeder op zich te nemen.
Nope. Ben geboren als Belg en ben altijd Belg gebleven. Ben uiteindelijk maar 4 jaar in Nederland gebleven. Doorgangshuis en opvangfamilie in Noord-Brabant en een doorgangshuis en Meidenhuis in Noord-Holland. En op mijn achtiende zelfstandig.
Ben in een Engels mileu terrechtgekomen uiteindelijk en ben verhuist naar Engeland waar ik iets meer dan 20 jaar gewoond heb.
En het jeugdbeleid daar is weer een heel ander verhaal.
Nederland in mijn ervaringen is meer geneigd om pharmaceutische oplossingen te vinden. Gedwongen als het niet anders kan, en dat is de echte repressie. In Belgie denk ik is het niet zo erg. Niet alle ouders geloven dat de zon uit de pharmas kont schijnt dus ze zoeken hun heil hier. En geloof me ... met een hoop kinderen is het lucrative in kinderbijslag dus waarom niet he?
http://www.nrc.nl/wetenschap/article..._maart_2004%5D

http://www.nrc.nl/binnenland/article...separeercel_in

Jeugdzorg is een kan met wormen. Why do so many in the caring professions only seem capable of caring if its on their own terms?
Oud 11 april 2009, 10:12   #11
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nope. Ben geboren als Belg en ben altijd Belg gebleven. Ben uiteindelijk maar 4 jaar in Nederland gebleven. Doorgangshuis en opvangfamilie in Noord-Brabant en een doorgangshuis en Meidenhuis in Noord-Holland. En op mijn achtiende zelfstandig.
Ben in een Engels mileu terrechtgekomen uiteindelijk en ben verhuist naar Engeland waar ik iets meer dan 20 jaar gewoond heb.
En het jeugdbeleid daar is weer een heel ander verhaal.
Nederland in mijn ervaringen is meer geneigd om pharmaceutische oplossingen te vinden. Gedwongen als het niet anders kan, en dat is de echte repressie. In Belgie denk ik is het niet zo erg. Niet alle ouders geloven dat de zon uit de pharmas kont schijnt dus ze zoeken hun heil hier. En geloof me ... met een hoop kinderen is het lucrative in kinderbijslag dus waarom niet he?
http://www.nrc.nl/wetenschap/article..._maart_2004%5D

http://www.nrc.nl/binnenland/article...separeercel_in

Jeugdzorg is een kan met wormen. Why do so many in the caring professions only seem capable of caring if its on their own terms?
Ik onderschat het belang van kinderbijslag niet. Binnen de context van deze topic is het wel buiten de kwestie. In de reportage (zie beginpost) ging het over Nederlandse alleenstaande ouders waarvan de kinderen bij Nederlandse pleegouders werden geplaatst tegen de zin van zowel de alleenstaande ouder als de kinderen zelf. De alleenstaande ouders beslissen om met hun kinderen naar Vlaanderen te vluchten om te onsnappen aan het Nederlands repressief beleid. Kinderbijslagtoestanden zijn overduidelijk van ondergeschikt belang.

Later in de reportage kwam de vraag aan bod hoe zowel Vlaamse als Nederlandse overheid hierop zullen reageren. Tot op heden lees en hoor ik hier niets meer over.

Ik stel mij zelfs de vraag hoe pleegouders voor kinderen kunnen zorgen die tegen hun zin worden geplaatst.

soit, vroeg of laat komt het onderwerp zeker nog aan bod.
Oud 11 april 2009, 11:36   #12
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En niemand vraagt zich af of je op zijn minst niet kunt stellen dat wanneer in nederland uithuisplaatsing is voorgesteld; dit toch minstens betekent dat er wat mis is binnen dat gezin?
Dus dat er vooral gezinnen met probleemjongeren naar Vlaanderen verhuizen?
Hebben we dan al niet voldoende probleemjongeren zelf?
En hoe zit het met de economische aspecten; gaan ouders van probleemjongeren hier aan het werk? In welke banen, en voor hoelang?
Volgens mij zijn het vooral sociaal zwakke gezinnen met probleemjongeren die naar Vlaanderen komen; wat gaat dat kosten aan de Vlaamse sociale zekerheid?
BOvendien is hier gezinsvorming en hereniging aantrekkelijker, evenals kinderbijslag die veel hoger ligt...
In Nederland hebben burgemeesters erop aangedrongen om bij "probleemjongeren" sneller tot uit huis plaatsing te kunnen overgaan; is het dan zo goed dat juist die gezinnen, vaak economisch niet sterk hier in aandachtwijken met die jongeren gaan zitten?
Doen die ouders zelf dan iets ana het probleemgedrag of wachten we tot hun kinderen hier ook rel schoppen?
Zo positief is dit dus niet en evenmin zegt dat dat Nederland verkeerd bezig is met die uit huis plaatsing; misschien doen wij het wel fout!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2009, 12:02   #13
artisjok
Banneling

Standaard

Kinderbijslag in België is niet hoger dan in Nederland! Integendeel.

bedragen Nederland
http://www.svb.nl/int/nl/kinderbijsl...gt_u/index.jsp
bedragen België
http://www.rkw.be/Nl/0to25/howmuchBase.php
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2009, 14:36   #14
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Zo positief is dit dus niet en evenmin zegt dat dat Nederland verkeerd bezig is met die uit huis plaatsing; misschien doen wij het wel fout!
In Vlaanderen is uithuisplaatsing (UHP) een maatregel die in laatste instantie wordt toegepast als alle andere middelen niet helpen.

In Nederland wordt UHP blijkbaar frequent toegepast, op basis van wat wordt beweerd en gezegd, nog voor het onderzoek plaatsgrijpt. Eerst schieten en dan praten dus.

Op het forum van "één" is een posting te lezen van iemand die al 14 jaar in de Nederlandse hulpverlening werkt:
http://www.een.be/VRTForum5/thread.j...29161&tstart=0

Neen, ik vind niet dat wij het fout doen.

Laatst gewijzigd door Rudy : 11 april 2009 om 14:37.
Oud 11 april 2009, 17:03   #15
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Nederlandse jeugdbescherming staat onder bevoegdheid van de provincie, een bestuurslaag die keer op keer haar eigen nutteloosheid des te meer bewijst. De gevallen waar u het over heeft ken ik niet, maar eerlijk gezegd verbaast het me ook niet veel. Gevallen die wél hulp nodig hebben krijgen het niet (sommige kinderen staan maanden op een wachtlijst), en mensen die de hulp niet willen krijgen het; tegen hun zin.

Maar het zal niet lang duren voordat dit overgeheveld wordt naar de rijksoverheid.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2009, 21:49   #16
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
De Nederlandse jeugdbescherming staat onder bevoegdheid van de provincie, een bestuurslaag die keer op keer haar eigen nutteloosheid des te meer bewijst. De gevallen waar u het over heeft ken ik niet, maar eerlijk gezegd verbaast het me ook niet veel. Gevallen die wél hulp nodig hebben krijgen het niet (sommige kinderen staan maanden op een wachtlijst), en mensen die de hulp niet willen krijgen het; tegen hun zin.

Maar het zal niet lang duren voordat dit overgeheveld wordt naar de rijksoverheid.
Op de website van www.deredactie.be is nog een stukje uit het journaal van 09/03 te zien in de videozone. Titel "vlucht naar een permissiever vlaanderen".
Oud 11 april 2009, 23:19   #17
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hoe dan ook; het betekent dat Vlaanderen er heel wat Nederlandse problematische gezinnen bijkrijgt...want hoe dan ook hebben die jongeren blijkbaar problemen.
Daar zal toch wat mee moeten gebeuren; verhuizen alleen lost de zaak niet op. Als zo een gezin verhuist; wordt er dan eerst gewacht tot er opnieuw problemen zijn en naar de voorgeschiedenis in nederland gekeken?Wat met jongeren die ernstige gedragsproblemen hebben wat binnen het gezin onbespreekbaar is; gaan we er dan steeds van uit dat Nederland klungelt en die gezinnen een verrijking voor de samenleving zullen zijn?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2009, 00:59   #18
vervreemdebelg
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Kinderbijslag in België is niet hoger dan in Nederland! Integendeel.

bedragen Nederland
http://www.svb.nl/int/nl/kinderbijsl...gt_u/index.jsp
bedragen België
http://www.rkw.be/Nl/0to25/howmuchBase.php
Bedragen in Nederland zijn per kwartaal
Bedragen in Belgie zijn per maand.

Nu neem ik aan dat een kwartaal 3 maanden is?

Heb de cijfers van de links ... als een kwartaal 4 maanden is dan is het verschil nog groter. En ook zo als het gezin meer dan drie kinderen telt.

Een Nederlands gezin met drie kinderen tussen 6-11 jaar krijgt in Nederland 710,31 Euro per kwartaal.
Datzelfde Nederlands gezin met drie kinderen krijgt in Belgie 1207,48 Euro per kwartaal.
Oud 13 april 2009, 06:43   #19
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Bedragen in Nederland zijn per kwartaal
Bedragen in Belgie zijn per maand.

Nu neem ik aan dat een kwartaal 3 maanden is?

Heb de cijfers van de links ... als een kwartaal 4 maanden is dan is het verschil nog groter. En ook zo als het gezin meer dan drie kinderen telt.

Een Nederlands gezin met drie kinderen tussen 6-11 jaar krijgt in Nederland 710,31 Euro per kwartaal.
Datzelfde Nederlands gezin met drie kinderen krijgt in Belgie 1207,48 Euro per kwartaal.
Je hebt gelijk, ik had niet gezien dat de cijfers voor Nederland per kwartaal zijn.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be