![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Deze week zag ik een reportage - Koppen als ik me niet vergis - over Nederlandse ouders die met de kinderen naar Vlaanderen vluchten om te onsnappen aan de door de Nederlandse jeugdbescherming opgelegde plaatsing van de kinderen.
Als ik die ouders en ook de kinderen hoor dan stel ik mij toch wel de vraag waar de nederlandse overheid mee bezig is: gezinnen uit elkaar halen als ouder noch kind het daar mee eens zijn. Om nog niet te spreken over de argumenten. De Belgische Bijzondere jeugdbijstand is op dat vlak blijkbaar een stuk milder. Is er dan ook geen sprake van ontvoering ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() In Nederland doen ze soms toch graag wat extreem. Heeft met die grote-muil mentaliteit te maken. Hoewel dat soms niet altijd zo slecht is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gisteren hoorde ik een moeder vertellen over hoe ze bezoek kreeg van Kind & Gezin nadat het CLB haar had gezegd dat haar zoon best naar het BSO zou gaan.
Is er dan niet te veel staatsbemoeienis de laatste jaren ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Deze tiener voelde zich veilig en er werd geluisterd naar wat ze te zeggen had. Ze probeerden me echt voor te bereiden op zelfstandigheid en heb ook mijn eerste echte job te pakken gekregen toen ik bij dat gezin woonde. Het was op een duwbak. We hebben nog de fundamenten van de Oosterscheldedam gelegd. Voor de eerste keer in mijn leven werd ik ook niet beoordeeld op het feit dat ik als meisje een jongensbaan wilde. t' Waren goede tijden ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Belgische kinderbijslag is ook een flink stuk hoger. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kijk, vervreemdebelg, waar ik het over heb is een fenomeen dan zich slechts sinds enkele jaren voordoet. de Nederlandse overheid heeft, vergeleken met de Vlaamse, gekozen voor een repressiever beleid. De Nederlandse staat blijkt wat jeugdzorg betreft, vergeleken met Vlaanderen, zich iets meer geroepen te voelen om de rol van opvoeder op zich te nemen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Ben in een Engels mileu terrechtgekomen uiteindelijk en ben verhuist naar Engeland waar ik iets meer dan 20 jaar gewoond heb. En het jeugdbeleid daar is weer een heel ander verhaal. Nederland in mijn ervaringen is meer geneigd om pharmaceutische oplossingen te vinden. Gedwongen als het niet anders kan, en dat is de echte repressie. In Belgie denk ik is het niet zo erg. Niet alle ouders geloven dat de zon uit de pharmas kont schijnt dus ze zoeken hun heil hier. En geloof me ... met een hoop kinderen is het lucrative in kinderbijslag dus waarom niet he? http://www.nrc.nl/wetenschap/article..._maart_2004%5D http://www.nrc.nl/binnenland/article...separeercel_in Jeugdzorg is een kan met wormen. Why do so many in the caring professions only seem capable of caring if its on their own terms? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Later in de reportage kwam de vraag aan bod hoe zowel Vlaamse als Nederlandse overheid hierop zullen reageren. Tot op heden lees en hoor ik hier niets meer over. Ik stel mij zelfs de vraag hoe pleegouders voor kinderen kunnen zorgen die tegen hun zin worden geplaatst. soit, vroeg of laat komt het onderwerp zeker nog aan bod. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En niemand vraagt zich af of je op zijn minst niet kunt stellen dat wanneer in nederland uithuisplaatsing is voorgesteld; dit toch minstens betekent dat er wat mis is binnen dat gezin?
Dus dat er vooral gezinnen met probleemjongeren naar Vlaanderen verhuizen? Hebben we dan al niet voldoende probleemjongeren zelf? En hoe zit het met de economische aspecten; gaan ouders van probleemjongeren hier aan het werk? In welke banen, en voor hoelang? Volgens mij zijn het vooral sociaal zwakke gezinnen met probleemjongeren die naar Vlaanderen komen; wat gaat dat kosten aan de Vlaamse sociale zekerheid? BOvendien is hier gezinsvorming en hereniging aantrekkelijker, evenals kinderbijslag die veel hoger ligt... In Nederland hebben burgemeesters erop aangedrongen om bij "probleemjongeren" sneller tot uit huis plaatsing te kunnen overgaan; is het dan zo goed dat juist die gezinnen, vaak economisch niet sterk hier in aandachtwijken met die jongeren gaan zitten? Doen die ouders zelf dan iets ana het probleemgedrag of wachten we tot hun kinderen hier ook rel schoppen? Zo positief is dit dus niet en evenmin zegt dat dat Nederland verkeerd bezig is met die uit huis plaatsing; misschien doen wij het wel fout! |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() Kinderbijslag in België is niet hoger dan in Nederland! Integendeel.
bedragen Nederland http://www.svb.nl/int/nl/kinderbijsl...gt_u/index.jsp bedragen België http://www.rkw.be/Nl/0to25/howmuchBase.php |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In Nederland wordt UHP blijkbaar frequent toegepast, op basis van wat wordt beweerd en gezegd, nog voor het onderzoek plaatsgrijpt. Eerst schieten en dan praten dus. Op het forum van "één" is een posting te lezen van iemand die al 14 jaar in de Nederlandse hulpverlening werkt: http://www.een.be/VRTForum5/thread.j...29161&tstart=0 Neen, ik vind niet dat wij het fout doen. Laatst gewijzigd door Rudy : 11 april 2009 om 14:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar het zal niet lang duren voordat dit overgeheveld wordt naar de rijksoverheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoe dan ook; het betekent dat Vlaanderen er heel wat Nederlandse problematische gezinnen bijkrijgt...want hoe dan ook hebben die jongeren blijkbaar problemen.
Daar zal toch wat mee moeten gebeuren; verhuizen alleen lost de zaak niet op. Als zo een gezin verhuist; wordt er dan eerst gewacht tot er opnieuw problemen zijn en naar de voorgeschiedenis in nederland gekeken?Wat met jongeren die ernstige gedragsproblemen hebben wat binnen het gezin onbespreekbaar is; gaan we er dan steeds van uit dat Nederland klungelt en die gezinnen een verrijking voor de samenleving zullen zijn? |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Bedragen in Belgie zijn per maand. Nu neem ik aan dat een kwartaal 3 maanden is? ![]() Heb de cijfers van de links ... als een kwartaal 4 maanden is dan is het verschil nog groter. En ook zo als het gezin meer dan drie kinderen telt. Een Nederlands gezin met drie kinderen tussen 6-11 jaar krijgt in Nederland 710,31 Euro per kwartaal. Datzelfde Nederlands gezin met drie kinderen krijgt in Belgie 1207,48 Euro per kwartaal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |