![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
John Crombez (sp.a) (13 t.e.m. 19 april) Met een opvallende titel op de affiche "Als u niets van de sp.a wil horen, luister dan even". is de toon gezet. sp.a heeft heel wat in te halen, als we de peilingen mogen geloven. John Crombez is econoom, gewezen kabinetchef van Johan Vande Lanotte en lijsttrekker voor de sp.a in West-Vlaanderen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() wat zou er beter zijn: allemaal op ons dik gat zitten, ons onderdompelen in de MTV cultuur en wachten tot er waar wat meer werk is.
Of bvb een eco-marshall plan en alle werklozen samen alle overheidsgebouwen, en vooral schoolgebouwen gaan renoveren, superisolerend glas, efficiente verwarming, en superisolerende isolatie op de muren/vloeren voorzetten ? En een digitale revolutie marshall plan en alle werklozen de archieven laten inscannen ? De gerechtelijke achterstand helpen wegwerken en de rechtbank helpen informatiseren ? VOlgens mij kun je dus beter alle werklozen activeren op die manier... Wat denkt U ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Duveltje toch, laat mij nu eens het politieke terrein verkennen en kijken of die gasten wat in hun mars hebben, tot nog toe hebben we toch niet veel meningen naar boven gekregen vind ik
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Wat hier voor werk als voorbeeld wordt genomen is allemaal geschoolde arbeid. En een groot gedeelte van de werkelozen is ongeschoold. Die kunnen geen verwarming aanleggen, electrische leidingen leggen, muren pleisteren. Er is meer dan gemiddelde kennis nodig bij de renovatie-bouwvakker. Heel wat meer dan bij de nieuwbouw-bouwvakker. Tijdens de crisisjaren was er werkverschaffing. Duizenden mannetjes die met scheppen en kruiwagens grote infra-structurele werken tot stand brachten. Maar nu doen machines dat werk. Geschoolde arbeid heeft ongeschoolde arbeid vervangen. Er is nog wel een heel klein beetje ongeschoolde arbeid want niet al dergelijke arbeid kan naar lage lonen landen worden uitbesteed. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() ik ben van de stelling - heb dat ook al publiek gezegd en voor op mijn kop gekregen; - dat deze crisis zo fel is dat we nu middelen moeten uittrekken om mensen én bedrijven actief te houden
-door overheidsinvesteringen -door investeringen in nieuwe economieen (windmolenring in de noordzee) -opleidingen -koopkracht tijdelijke en gerichte maatregelen kunnen werken, maar dan moeten ze niet te lang meer wachten. J |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() je vergeet: rendabele investeringen, en de meest rendabele eerst. En onrendabele investeringen schrappen en budgetten verschuiven naar meest rendabele investeringen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Europees Commissaris
|
![]() Het zou inderdaad geen slecht idee zijn om, in ruil voor het vervangingsinkomen, een dienst te vragen.
Dat lijkt me niet meer dan eerlijk. Ongeacht de kwalificatie kan men de werklozen perfect inzetten in bijvoorbeeld de stadsreiniging. Op voorwaarde dat ze dan dezelfde sociale voordelen krijgen, uiteraard. Willen ze meer verdienen : werk zoeken. Ik denk niet dat er iemand is die daar iets kan op tegen hebben. Vergeet niet dat de uitholling van ons sociaal systeem mee aan de basis ligt van onze hoge belastingen. Op die manier meen ik dat er een betere balans zal ontstaan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
als je die mensen inzet bij bv de stadsreiniging, waarom zou je ze dan niet een contract geven, met het bijhorende loon natuurlijk?
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Nee, nee, dat moet dan maar zonder contract, want we willen ze toch nog een grondig lesje leren, nietwaar? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Sure. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() en waarom zouden ze dat niet zijn? en diegenen die een cursus volgen?
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kijk: iemand die het geld nodig heeft, zal met plezier komen werken... in die vervangingsjob. Iemand die bvb werkloos is omdat hij er recht op heeft, en omdat ze hem toch er niet kunnen van gooien, en omdat ze toch dat geld geven.... zal eens in zijn haar krabben en zal moeten kiezen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een opleiding volgen vind ik een vorm van werken inderdaad... Het zou dus een van die opties kunnen zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het probleem is gewoon dat alles geld kost. Werklozen activeren is een een arbeidsintensieve zaak : daar moeten mensen voor aangeworven worden, goed geschoolde per definitie niet heel goedkope krachten.
Voor elke vrouw is er een ideale man, dus trouwt ze in afwachting... is een spreuk die evenzeer van toepassing is op "werk" - we willen allemaal de "ideale" job ; werkgevers willen allemaal "de ideale werknemer". Het komt niet van ongeveer dat het gemakkelijkst te vinden werk "vrijwilligerswerk" is - dat is voor de werkgever "gratis" behalve dan dat hij de goede "vrijwilligers" moet opleiden, motiveren en daar is ook weer personeel voor nodig. conclusie : werklozenactivatie is ook een zaak van het inzetten van overheidsfinanciën en die zijn veelgeplaagd (alles wat de overheid met haar zuurverdiende centjes doet zal nooit genoeg zijn en het zal altijd te veel geld gekost hebben). Intussen TV kijken, computerspelletjes doen en naar de kroeg gaan zal intussen waarschijnlijk niet van aard zijn om een VDAB arbeidsbemiddelaar met de ideale job op bezoek te krijgen of om JFK te parafrazeren : vraag je niet af wat de VDAB voor jou kan doen, vraag je af hoe je de taak van die onvolprezen instelling kan verlichten (door jezelf te activeren)
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het verschil is dit 400.000 mensen * 38u * 40 weken = 608miljoen werkuren arbeid = 6Miljard meer BNP. Als jij dat de moeite niet vindt, dan denk ik, dat is ongeveer het dubbel van het begrotingstekort. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Broer Paul,
Misschien kan je ergens een statistiek vinden hoeveel een werknemer (eender welke !) aan de gemeenschap reeds gekost heeft alvorens hij of zij haar/zijn eerste loonzakje krijgt ? geboortepremie, kinderbijslag, kleuterschool, lagere school, middelbare school, universiteit/hogeschool, stages... De paradox is dat diegene die het meest gekost heeft in "hogere functies" ook het meest verdient. Diegenen die nu in een werkloosheidsval zitten zijn maw diegenen die tot vandaag het minste gekost hebben. Een universiteitsstudent kost gemiddelde aan de gemeenschap zo'n 10.000 Euro ; indien we 10.000 euro per werkloze zouden kunnen uitgeven om ze te aktiveren zou dat inderdaad resultaat hebben en bovendien een terugverdieneffect.. maar ik kan me voorstellen dat een regering ook nog andere katten te geselen heeft (ausser Spesen nichts gewesen)