Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 april 2009, 18:37   #1
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard Bernard Clerfayt haalt uit naar vlamingen in Brussel

De FDF politicus én staatssecretaris Clerfayt vindt het niet kunnen dat de vlaamstalige brusselse politici maar de helft der stemmen moet halen om te verkozen geraken tegenover een franstalige brusselse politici...

Hij heeft het erover dat voor een vlaamse brusselaar 3000.stemmen voldoende zijn ,daar waar een francofone brusselaar er zo'n 6000 dient te behalen...

Hij spreekt hierover met de term "bijna apartheid" vanwegen de vlamingen....

Zou meneer Clerfayt wél beseffen dat wij de pariteit van de regeringssamenstelling op nationaal vlak ook een vorm van "bijna apartheid" vinden omdat een waalse politicus hier ook minder stemmen hoeft te behalen om verkozen te worden....

Of is de heer Clerfayt er eentje van twee maten en gewichten....
Eentje die het nationale pariteitssysteem volkomen normaal vindt ,maar die steigert als eenzelfde systeem de brusselse vlamingen bevoordeeld...

http://www.hln.be/hln/nl/3624/Verkie...-Brussel.dhtml....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2009, 19:01   #2
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Dat lijkt me gewoon een variatie op het principe van 'territorialiteitsbeginsel bij ons, personaliteitsbeginsel daarbuiten' dat de franstaligen konsekwent hanteren.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2009, 19:06   #3
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
Dat lijkt me gewoon een variatie op het principe van 'territorialiteitsbeginsel bij ons, personaliteitsbeginsel daarbuiten' dat de franstaligen konsekwent hanteren.
Tja, de bedoeling is wél duidelijk,het FDF wil de vlaamse brusselaars volledig proberen uit te sluiten van deelname aan het bestuur van de stad waarin zij wonen...
Een echt apartheidsprincipe dus....
Oud 26 april 2009, 19:19   #4
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
De FDF politicus én staatssecretaris Clerfayt vindt het niet kunnen dat de vlaamstalige brusselse politici maar de helft der stemmen moet halen om te verkozen geraken tegenover een franstalige brusselse politici...

Hij heeft het erover dat voor een vlaamse brusselaar 3000.stemmen voldoende zijn ,daar waar een francofone brusselaar er zo'n 6000 dient te behalen...

Zou meneer Clerfayt wél beseffen dat wij de pariteit van de regeringssamenstelling op nationaal vlak ook een vorm van "bijna apartheid" vinden omdat een waalse politicus hier ook minder stemmen hoeft te behalen om verkozen te worden....

Eentje die het nationale pariteitssysteem volkomen normaal vindt ,maar die steigert als eenzelfde systeem de brusselse vlamingen bevoordeeld...

Wil u Clerfayt laten weten dat ik onmiddellijk akkoord ben om deze apartheid af te schaffen en gelijktijdig een enige en unieke kieskring in België te organiseren waar elke kiezer evenveel weegt en elke zetel evenveel stemmen kost. En passant ook het Anglosaksische en Franse kiessysteem invoeren met het adagio 'the winner takes it all'.
Oud 26 april 2009, 19:20   #5
BlueThunder
Banneling

Standaard

Diene zever gaat de komende regeringen toch weer niet gijzelen 18 maanden aan een stuk.
Iedereen is dat beu en wil oplossingen voor werk, economie, crisis, deftig bestuur met onder andere Kris Peeters... al lang genoeg tijd verloren.
BlueThunder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2009, 19:41   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BlueThunder Bekijk bericht
Diene zever gaat de komende regeringen toch weer niet gijzelen 18 maanden aan een stuk.
Iedereen is dat beu en wil oplossingen voor werk, economie, crisis, deftig bestuur met onder andere Kris Peeters... al lang genoeg tijd verloren.
Het is niet "de zever" die de regeringen (ik veronderstel dat je bedoelt: regeringsvorming) heeft gegijzeld.

Het zijn de mensen die de verkiezingsuitslag niet willen erkennen, die de regeringsvorming gijzelen.

Immers:
dag 1 heeft het kartel gezegd: met grondige staatsherming doen we mee, zonder die hervorming mag een andere eraan beginnen.
dag 2 hebben de franstaligen gezegd "akkoord" (allez, d'accord zeiden ze) ... maar ze logen.
dag 'kweet niet hoeveel: de tsjeven konden hun been niet langer stijf houden.
de dag daarop: de Peeters met grootheidswaanzin ging het kunnen oplossen. Hij had garansies. Nul de botten heeft hij bereikt.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2009, 20:09   #7
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
Wil u Clerfayt laten weten dat ik onmiddellijk akkoord ben om deze apartheid af te schaffen en gelijktijdig een enige en unieke kieskring in België te organiseren waar elke kiezer evenveel weegt en elke zetel evenveel stemmen kost. En passant ook het Anglosaksische en Franse kiessysteem invoeren met het adagio 'the winner takes it all'.
Tja ,voor Clerfayt gaat het alléén om die zogenaamde apartheid binnen het brusselse...

Die andere apartheid op nationaal vlak blijkt hem véél minder te storen ,en zal hij blijkbaar zien als een historische verworvenheid....Alle alarmbelprocedures en éénzijdige veto's inbegrepen...

Laatst gewijzigd door Svennies : 26 april 2009 om 20:10.
Oud 26 april 2009, 20:47   #8
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:

Als Clerfayt en zijn vrienden ooit een voldoende meerderheid halen om de grondwet te wijzigen, zullen we zijn gezever ernstig nemen.

Tot zolang is het niets méér dan een beetje stoer doen voor de verkiezingen.

In werkelijkheid hebben noch Clerfayt, noch zijn vriend Maingain ook maar één vinger in de pap te brokken. Voor zover de meerderheid (de Vlamingen, dus) niet in een coma vallen, natuurlijk.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2009, 20:57   #9
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Dat zijn franstalige politici uit Brussel het privilege hebben om wat extra stemmen te stelen uit Vlaams Brabant ziet hij ook gemakkelijkheidshalve over het hoofd.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2009, 21:00   #10
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Als Clerfayt en zijn vrienden ooit een voldoende meerderheid halen om de grondwet te wijzigen, zullen we zijn gezever ernstig nemen.

Tot zolang is het niets méér dan een beetje stoer doen voor de verkiezingen.

In werkelijkheid hebben noch Clerfayt, noch zijn vriend Maingain ook maar één vinger in de pap te brokken. Voor zover de meerderheid (de Vlamingen, dus) niet in een coma vallen, natuurlijk.
Tja, maar desondanks heeft zijn partij het FDF onder aanvoering van über facist Maingain,hier in vlaanderen beter bekend als het front des facistes samen met madome "non" beter bekend als Joëlle Milquet iedere serieuze vorm van samenwerking steeds geblokkeerd waardoor dit apenland nu al zowat twee jaar in een totale impasse verkeert...

Dus hebben ze wat mij betreft een béétje te veel in de pap te brokken....

En nu mijn vraag aan U persoonlijk mijn beste,U als francaise die wat het vlaams betreft hier wél een voorbeeld bent wat schrijfwijze betreft, en zo goed op de hoogte van het reilen en zeilen,of nét het gebrek daaraan in dit land....Ligt Uw roots hier in ons land,en zo ja, wees dan maar blij dat je hier niet hoeft te wonen...
Oud 26 april 2009, 21:31   #11
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Tja, maar desondanks heeft zijn partij het FDF onder aanvoering van über facist Maingain,hier in vlaanderen beter bekend als het front des facistes samen met madome "non" beter bekend als Joëlle Milquet iedere serieuze vorm van samenwerking steeds geblokkeerd waardoor dit apenland nu al zowat twee jaar in een totale impasse verkeert...

Dus hebben ze wat mij betreft een béétje te veel in de pap te brokken....

En nu mijn vraag aan U persoonlijk mijn beste,U als francaise die wat het vlaams betreft hier wél een voorbeeld bent wat schrijfwijze betreft, en zo goed op de hoogte van het reilen en zeilen,of nét het gebrek daaraan in dit land....Ligt Uw roots hier in ons land,en zo ja, wees dan maar blij dat je hier niet hoeft te wonen...
De helft van mijn roots (aan moeders kant) liggen in uw land, beste Svennies. Al was mijn grootvader aan moeders kant evenzeer Frans. Kortom, dat maakt mij zowat voor een kwart Vlaamse, zij het dat dit aan mijn naam niet te zien is. Driekwart Franse furie met een portie Vlaams bloed : dat is niet iets om tamme schapen uit te kweken, nietwaar.

Ik ben (vanwege 't zit in de genen, zeker ?) begaan met het reilen en zeilen in en van uw land, en ik volg derhalve de Belgische politiek zo goed als mogelijk, zij het van op een afstand en tijdens mijn zeer beperkte vrije tijd. Eén en ander laat mij - eerlijk gezegd - tevens toe van mijn basiskennis van het Nederlands een beetje levend te houden.

Dat de Franstaligen in België méér in de pap te brokken hebben dan hun duidelijke minderheid logischerwijs toelaat, ligt aan de makheid en meegaandheid der Vlamingen.

Niettemin meen ik dat een losvast samenleven van Vlamingen en Walen zeer goed mogelijk zou zijn, met wederzijds respect voor eenieders cultuur en eigenheden, ware het niet dat de Brusselse bourgeoisie-franskiljons constant en onterecht roet in het eten gooien.

U zult mij dan ook niet dikwijls op uw Waalse landgenoten zien afgeven, maar des te meer op de zichzelf belangrijk achtende Brusselse franskiljons.

Als Vlaanderen en Wallonië het ooit aandurven van samen de Brusselaars tot een meer logische en terechte plaats in het politiek bestel terug te dringen, zie ik de toekomst van uw land en haar bevolking niet al te negatief in.

Zoniet is en blijft het huilen met de pet op, tot de boel uiteen valt.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2009, 21:52   #12
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BlueThunder Bekijk bericht
Voor dat men hier tot oplossingen kan komen voor dat soort zaken zal men toch eerst tot een aantal fundamentele oplossingen dienen te komen om bestuurbaar iets te bekomen. Stop de chaos die de naam België heeft meegekregen en dan komt dat deftig bestuur van zelf en kun je gaan werken aan oplossingen voor werk, economie, crisis enz.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2009, 21:58   #13
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De helft van mijn roots (aan moeders kant) liggen in uw land, beste Svennies. Al was mijn grootvader aan moeders kant evenzeer Frans. Kortom, dat maakt mij zowat voor een kwart Vlaamse, zij het dat dit aan mijn naam niet te zien is. Driekwart Franse furie met een portie Vlaams bloed : dat is niet iets om tamme schapen uit te kweken, nietwaar.
Inderdaad, een ideale combinatie wat U betreft,spijtig genoeg hebben wij in ons eigen land een gebrek aan ideale combinaties en zijn wij uiteindelijk tot meelopers gedegradeerd...

Citaat:
Ik ben (vanwege 't zit in de genen, zeker ?) begaan met het reilen en zeilen in en van uw land, en ik volg derhalve de Belgische politiek zo goed als mogelijk, zij het van op een afstand en tijdens mijn zeer beperkte vrije tijd. Eén en ander laat mij - eerlijk gezegd - tevens toe van mijn basiskennis van het Nederlands een beetje levend te houden.
U hebt méér dan een basiskennis van onze taal,alhoewel U dat in Uw huidige omgeving volstrekt niet nodig hebt blijft U steeds die banden onderhouden en is Uw taalkennis wat het vlaams betreft up to date,en zulks siert U volkomen...

Citaat:
Dat de Franstaligen in België méér in de pap te brokken hebben dan hun duidelijke minderheid logischerwijs toelaat, ligt aan de makheid en meegaandheid der Vlamingen.
Tja , U hebt hier voor het overgrote deel gelijk,maar de franstaligen komen vanuit een tijdperk waarin ze de macht voor de volle honderd procent in handen hadden...
En die macht geven ze slechts stukje bij beetje af...

Citaat:
Niettemin meen ik dat een losvast samenleven van Vlamingen en Walen zeer goed mogelijk zou zijn, met wederzijds respect voor eenieders cultuur en eigenheden, ware het niet dat de Brusselse bourgeoisie-franskiljons constant en onterecht roet in het eten gooien.

U zult mij dan ook niet dikwijls op uw Waalse landgenoten zien afgeven, maar des te meer op de zichzelf belangrijk achtende Brusselse franskiljons.
U slaat de nagel op de kop ,het is de brusselse bourgeoisie die zo vasthoudt aan de macht in belgië ,en die daarvoor walen én vlamingen tegen elkaar uitspelen....Verdeel en heers blijkt het credo te zijn....

Citaat:
Als Vlaanderen en Wallonië het ooit aandurven van samen de Brusselaars tot een meer logische en terechte plaats in het politiek bestel terug te dringen, zie ik de toekomst van uw land en haar bevolking niet al te negatief in.

Zoniet is en blijft het huilen met de pet op, tot de boel uiteen valt.

Tja, ik denk vooral dat het gewoon huilen met de pet op blijft, aangezien onze vlaamse politici absoluut géén ruggengraat hebben wat dat betreft ,en zij liever naar de francofone pijpen blijven dansen in ruil voor hun vetbetaald postje....En de waalse politici blijven uiteraard die brusselse bourgeoisie steunen omdat die hun méé machtiger maken dan zij horen te zijn...
Oud 26 april 2009, 23:10   #14
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Het FDF toont weer eens zijn echt gelaat ! Maskers af !

"Messieurs les flamingants je vous enmerde..." ontbrak er nog aan.
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2009, 10:00   #15
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Clairfailiiet is aldus onze bondgenoot.

En als onze pers (joernalisten vb. in de verkiezingsshows ...) eens zouden willen vragen aan de Vlaamse politiekers wat zij denken van zo iemand en van zijn partij, om tesamen mee in een regering te zitten .... of zelfs om tesamen mee in één land te wonen ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2009, 11:35   #16
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Clairfailiiet is aldus onze bondgenoot.

En als onze pers (joernalisten vb. in de verkiezingsshows ...) eens zouden willen vragen aan de Vlaamse politiekers wat zij denken van zo iemand en van zijn partij, om tesamen mee in een regering te zitten .... of zelfs om tesamen mee in één land te wonen ...
Tja...
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2009, 11:38   #17
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Tja, ik denk vooral dat het gewoon huilen met de pet op blijft, aangezien onze vlaamse politici absoluut géén ruggengraat hebben wat dat betreft ,en zij liever naar de francofone pijpen blijven dansen in ruil voor hun vetbetaald postje....En de waalse politici blijven uiteraard die brusselse bourgeoisie steunen omdat die hun méé machtiger maken dan zij horen te zijn...
Dat laatste deel ik niet. Eigenlijk hebben de Walen veel minder te zeggen dan ze zouden mogen op basis van demografie. De 'Franstaligen' hebben wel 50% (en meer) van de invloed en postjes, maar die worden vooral bezet door die niet veel meer dan 500.000 autochtone Brusselse 'bourgeoisie' in en rond Brussel. De Walen zelf hebben niet veel in de diplomatieke pap te brokken; het hof en co moet van die arme stakkers niet te veel weten...

De bourgeoisie slaagt er wel in de Walen bang te maken voor de Vlamingen, alsof wij van de Walen ook maar iets willen of vragen, anders dan politieke en financiële verantwoordelijkheid. Maar niet alleen de Vlamingen zijn bange kwezels, 't is in 't zuiden van het land niet veel anders.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2009, 12:05   #18
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa Bekijk bericht
Het FDF toont weer eens zijn echt gelaat ! Maskers af !

"Messieurs les flamingants je vous enmerde..." ontbrak er nog aan.
A propos. Hoeveel betalen jullie die mannen eigenlijk.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2009, 15:30   #19
Thomas VDB
Partijlid

Thomas VDB's schermafbeelding

Standaard

Schitterend ! Maingain en Klaarfeit spannen zich met verve in voor de Vlaamse Zaak !

We mogen hen dankbaar zijn. Zouden ze zondag ook op de Vlaamse Mars in Brussel zijn?
Thomas VDB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2009, 15:43   #20
Pol
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:

Misschien stoort het hem niet dat hij als Brusselaar al zijn parlementair postje krijgt voor 6.000 stemmen, terwijl zijn Waalse collega al 7 X zoveel stemmen moet achter zich hebben en een Vlaamse collega 8 X zoveel stemmen om het belastingsgeld op te souperen. Als FDF-er kan hij daarbij toch niets meer dan kankeren op de Vlamingen, de belastingsdiensten ontregelen te voordele van zijn liberale soortgenoten, de grondwet negeren, enz.
Pol is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be