![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
Vandaag deelde minister Hilde Crevits aan de leden van de Vlaamse Regering haar beslissing over het definitieve tracé mee voor de A11, beter bekend als de AX tussen de N49 te Knokke-Heist en de N31 te Brugge.
De minister kiest voor het tracé 5 op basis van een uitgebreide studie naar de milieueffecten. Dit tracé draagt de goedkeuring weg van de burgemeesters van Knokke-Heist, Brugge en Damme. Al jaren wordt er gesproken over de noodzaak van deze nieuwe wegverbinding. De noodzaak aan een nieuwe verbinding wordt onderschreven in alle mogelijke beleidsvisies. De aanleg van de A11 werd dan ook voorzien bij de opmaak van het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) voor de zeehaven van Zeebrugge.Op 6 december 2007 werd beslist om de AX te nummeren tot A11, vermits de AX in het verlengde ligt van de N49, die eveneens A11 als nummering draagt. Het project zal in het vervolg A11 genoemd worden.De A11 is één van de missing links die deze regeerperiode werden geselecteerd om versneld aan te pakken. In een eerste stap werden vier alternatieve tracés onderzocht op hun milieueffecten, gaande van vlakbij de kern van Westkappelle (tracé 2), op de rand van het vogelrichtlijngebied (tracé 3) en twee varianten tussen deze beide tracés (tracés 1 en 4 – figuren op aanvraag).Naar aanleiding van de resultaten van dit milieueffectenonderzoek uitten de gemeentebesturen en de bewoners van Westkapelle hun zorg over de leefbaarheid in de regio, de impact van de geplande verbinding op het grondgebied van Damme, de aansluiting van de A11 op de Natiënlaan in Knokke-Heist en de aansluiting van de A11 met de N300 Knokke-Heist na de aanleg van de A11. Ook de bekommernissen van de landbouwsector met betrekking tot de toekomstmogelijkheden kwamen aan bod.Minister Crevits overlegde in het najaar van 2007 met deze betrokken actoren over de mogelijke keuzes voor een tracé. Als resultaat van dit overleg besliste minister Hilde Crevits een nieuw tracé (tracé 5 – kaart op aanvraag) te onderzoeken, dat verder gelegen is van de kern van Westkapelle. Dit tracé 5 werd samen met het tracé 1, dat het best uit de eerste milieustudie kwam, verder uitgewerkt tot een voorontwerp.In een volgende stap werden voor tracé 5 en het oorspronkelijke tracé 1 (dat vele dichter bij de kern van Westkappele lag) opnieuw de milieueffecten bestudeerd. De conclusies van dit onderzoek, dat gisteren door de bevoegde dienst werd goedgekeurd, tonen aan dat het vijfde tracé de meest aangewezen keuze is. Vooral de meer gunstige effecten inzake geluidsreductie en dus voor de mens zijn hierbij doorslaggevend. De langere tunnellengte bij de kruisingen van de N376 en de N374, in combinatie met een tracé dat verder van de kern van Westkapelle ligt, dragen eveneens bij tot het beter scoren van het Tracé 5.Op basis van deze studies besliste minister Crevits vandaag om het Agentschap Wegen en Verkeer de opdracht te geven dit tracé verder uit te werken en de aanbesteding nog dit jaar op te starten.Het tracé werd ook opgenomen in de voorlopige vaststelling van het Ruimtelijk Uitvoeringsplan voor de zeehaven van Zeebrugge, dat vandaag werd goedgekeurd op voorstel van de minister van Ruimtelijke Ordening. Minister Crevits voorziet in de komende weken verder overleg om verdere afspraken te maken over de uitvoering van het project.Minister Hilde Crevits: “Ik ben zeer verheugd dat dit dossier in een stroomversnelling is gekomen en het tracé voor de A11 definitief werd vastgelegd in het ruimtelijke uitvoeringsplan voor Zeebrugge. Dit tracé is de beste keuze voor de leefbaarheid van Westkapelle en de vele milderende maatregelen en compensaties moeten ook de milieu-impact milderen.” Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
|
|
|