Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 april 2008, 09:57   #1
Linda
Banneling

Standaard Flor Coninckx, en het schizofrene in onze cultuur

Flor Coninckx, en het schizofrene in onze cultuur

Ik erger mij er al langer blauw aan, zelfs al toen Coninckx zelf nog op het scherm kwam pleiten om geen alcohol te gebruiken achter het stuur.
"Ja jongen, het is allemaal mooi wat je daar komt vertellen. Maar straks duwt dezelfde omroep, die jou hier nú drie minuutjes geeft om je verhaal te vertellen, ons een pak propaganda ter promotie van alcoholgebruik door de strot", zei ik tegen mijn televisie.

Hoe vaak wordt wijn- en biergebruik niet als vanzelfsprekend, en zelfs wenselijk voorgeschoteld in diverse soaps, en films? Men kan nog argumenteren dat onze diverse omroepen niets in de pap te brokken hebben bij het maken van buitenlandse producties, maar in de producties van eigen bodem wordt het gebruik van wijn-, en bier ook heel vaak gepromoot, en daar dragen onze omroepen wel verantwoordelijkheid voor.
Als moeder, belast met de opvoeding van drie kinderen, heb ik de hinder daarvan gevoeld. Hoe moeten wij, moeders onze kinderen wijs gemaakt krijgen dat alcoholgebruik niet goed is, als in hun favoriete series het alcoholgebruik gepromoot wordt? Hoe zwaar weegt wat ik over alcoholgebruik vind, in verhouding tot de diverse series die alcoholgebruik voorstellen als chique, als 'savoir vivre'?
De boodschappen op televisie die ons zeggen dat we moeten drinken om erbij te horen, zijn veel talrijker, komen centraler in prime time voor, en zijn veel dwingender dan de goedbedoelde spotjes met Flor Coninckx, die alcoholgebruik ontraden. Het heeft er meer van weg dat Flor, en zijn spotjes eigenlijk nooit meer zijn geweest dan het excuus om het geweten het zwijgen op te leggen. Zo van: "Voil�*, we hebben er iets aan gedaan", om dan maar onbegrensd alcoholgebruik te promoten.
Geen wonder dat er mensen zijn die daardoor in de problemen komen.

Moeten we ons er dan over verbazen als ook Flor Coninckx kan zwichten voor de culturele druk, en eens te diep in het glas kijkt. Ik denk het niet. Flor is ook maar een mens die zich kan vergissen.
Men zou beter werken aan de tegenstellingen in onze cultuur, en de sluikpromotie voor alcoholgebruik uit onze media weren. Voor de eigen producties is dat te doen. Iedere buitenlandse productie met een inhoud die stimulerend is voor het gebruik van alcohol, zou men kunnen laten voorafgaan door een boodschap die de risico's van alcoholgebruik onder de aandacht brengt.
Zolang het alcoholgebruik in onze cultuur als een kwaliteit wordt beschouwd, en gepresenteerd, is het dweilen met de kraan open.

Edith Legrand
Linda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2008, 10:00   #2
rookie
Staatssecretaris

rookie's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Linda Bekijk bericht

Ik erger mij er al langer blauw aan, zelfs al toen Coninckx zelf nog op het scherm kwam pleiten om geen alcohol te gebruiken achter het stuur.
"Ja jongen, het is allemaal mooi wat je daar komt vertellen. Maar straks duwt dezelfde omroep, die jou hier nú drie minuutjes geeft om je verhaal te vertellen, ons een pak propaganda ter promotie van alcoholgebruik door de strot", zei ik tegen mijn televisie.

Hoe vaak wordt wijn- en biergebruik niet als vanzelfsprekend, en zelfs wenselijk voorgeschoteld in diverse soaps, en films? Men kan nog argumenteren dat onze diverse omroepen niets in de pap te brokken hebben bij het maken van buitenlandse producties, maar in de producties van eigen bodem wordt het gebruik van wijn-, en bier ook heel vaak gepromoot, en daar dragen onze omroepen wel verantwoordelijkheid voor.
Als moeder, belast met de opvoeding van drie kinderen, heb ik de hinder daarvan gevoeld. Hoe moeten wij, moeders onze kinderen wijs gemaakt krijgen dat alcoholgebruik niet goed is, als in hun favoriete series het alcoholgebruik gepromoot wordt? Hoe zwaar weegt wat ik over alcoholgebruik vind, in verhouding tot de diverse series die alcoholgebruik voorstellen als chique, als 'savoir vivre'?
De boodschappen op televisie die ons zeggen dat we moeten drinken om erbij te horen, zijn veel talrijker, komen centraler in prime time voor, en zijn veel dwingender dan de goedbedoelde spotjes met Flor Coninckx, die alcoholgebruik ontraden. Het heeft er meer van weg dat Flor, en zijn spotjes eigenlijk nooit meer zijn geweest dan het excuus om het geweten het zwijgen op te leggen. Zo van: "Voil�*, we hebben er iets aan gedaan", om dan maar onbegrensd alcoholgebruik te promoten.

Moeten we ons er dan over verbazen als ook Flor Coninckx kan zwichten voor de culturele druk, en eens te diep in het glas kijkt. Ik denk het niet. Flor is ook maar een mens die zich kan vergissen.
Men zou beter werken aan de tegenstellingen in onze cultuur, en de sluikpromotie voor alcoholgebruik uit onze media weren. Voor de eigen producties is dat te doen. Iedere buitenlandse productie met een inhoud die stimulerend is voor het gebruik van alcohol, zou men kunnen laten voorafgaan door een boodschap die de risico's van alcoholgebruik onder de aandacht brengt.
Zolang het alcoholgebruik in onze cultuur als een kwaliteit wordt beschouwd, en gepresenteerd, is het dweilen met de kraan open.

Edith Legrand
Stel dat Flor een VB er was zou je dan ook Pol en Peerke bijhalen om de feiten te vergoeilijken?
Oud 22 april 2008, 10:00   #3
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Wees gerust, alcohol zijn ze heftig aan het bekampen --- er komen campagnes aan over "passief drinken", mark my word. Nog veel eerder worden de leeftijden verhoogd, een op zich psychotische aandoening van een generation X zonder al te veel klasse.

Niet dat het allemaal gaat werken, natuurlijk, maar zo blijft de brede massa rustigjes.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2008, 10:07   #4
Linda
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rookie Bekijk bericht
Stel dat Flor een VB er was zou je dan ook Pol en Peerke bijhalen om de feiten te vergoeilijken?
Ook VB-ers hebben recht op respect voor hun mensenrechten. Ik heb op een ander forum trouwens al de rechten van VB-ers verdedigd.

Laatst gewijzigd door Linda : 22 april 2008 om 10:09.
Oud 22 april 2008, 10:10   #5
Rechtvaardigheid
Partijlid

Standaard

Citaat:
Ook VB-ers hebben recht op respect voor hun mensenrechten. Ik heb op een ander forum trouwens al de rechten van VB-ers verdedigd.
Spijtig dat ze de mensenrechten van de allochtonen iets minder respecteren. Het racisme van het VB (waar het al voor veroordeeld is en dan gewoon de partijnaam veranderd heeft) is daar een pijnlijk voorbeeld van.
Ik veracht extreem-rechts, extreem-links, mensen die mij hun religie willen opdringen en misdadigers (van jongeren die geen respect meer hebben voor gezag tot managers die miljoenen aan belastingen ontduiken).

Zijn er nog gewone, seculiere democraten?

Laatst gewijzigd door Rechtvaardigheid : 22 april 2008 om 10:11.
Rechtvaardigheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2008, 10:15   #6
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

hier raak je een pijnlijk punt aan, Edith en ik geef je volledig gelijk.

maar het is natuurlijk niet gemakkelijk om een oplossing te zoeken, drugs, in ons geval alcohol, worden algemeen aanvaard als gebruikelijk en normaal. neem het weg en de mensen gaan er naar zoeken.

reclame voor alcohol aan banden leggen, is een oplossing, maar is niet zaligmakend, er moet veel meer campagne gemaakt worden, niet tegen alcohol, maar wel voor verantwoord ermee om springen.

wat kan mij schelen dat zich iemand laveloos drinkt, ik heb het zelf al gedaan, maar het kan me wel schelen als die persoon in een auto stapt.
Oud 22 april 2008, 10:22   #7
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rechtvaardigheid Bekijk bericht
Spijtig dat ze de mensenrechten van de allochtonen iets minder respecteren. Het racisme van het VB (waar het al voor veroordeeld is en dan gewoon de partijnaam veranderd heeft) is daar een pijnlijk voorbeeld van.

Toon me het vonnis is waarin het VB veroordeeld is?

Ben benieuwd, daar het VB geen rechtspersoon is die dus niet kan veroordeeld worden.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2008, 11:16   #8
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Edith Legrand
Ik begrijp je oprechte bezorgdheid. Welnu, de contradictie is heel simpel uit te leggen. Alcoholconsumptie is zowel voor de Belgische Staat, de winkels en de horeca big buisness. Als je weet dat een liter 'ondrinkbare' ontsmettingsalcohol bij de drogist minder dan 2 euro kost en een liter sterke drank (vb. vodka) 20 euro in de supermarkt, terwijl dit in productieproces en qua grondstoffen ongeveer hetzelfde is, dan kan je wel raden waar al dat geld naartoe gaat zekers ? Inderdaad, taksen taksen taksen en nog eens taksen !!! Het is niet voordelig voor de overheid en de commercanten om alcohol te sterk te ontraden, er zouden vele duizenden jobs verdwijnen en honderden miljoenen euro's taksinkomsen voor de staat, indien alcohol van de ene dag op de andere aan banden zou gelegd worden. Misschien heb je gelijk en is de alcoholpreventie niet meer dan een schaamlapje. Om het geweten te sussen.

Toch vind ik niet dat alcohol verboden moet worden of zo, en zeker niet geband van onze televisie. Alcholische dranken zijn nu eenmaal een essentieel onderdeel van onze levensstijl en horen bij onze drank- en eetcultuur. Wie Belgie zegt, zegt automatisch in één adem 'Bourgondisch' en 'bier'. Alcohol is geen kwestie van voor of tegen, verbieden of een leeftijdsgrens opleggen. Met drank moet men leren omgaan. Ouders en de opvoeding spelen daarin inderdaad een zeer belangrijke rol. Verbieden of teveel inperken creert op langere termijn vaak een averechts effect. Zulke houding gaat zich wreken (ga maar eens in de week 's nachts naar Leuven waar al die nieuwe studenten zat in de goot liggen die vaak tot hun 18de een te stenge opvoeding hebben genoten). Nee, je kan je kroost beter gecontroleerd en met mate leren drinken. Natuurlijk bestaat de kans dat ze eens over de schreef gaan. Dat geexperimenteer hoort nu eenmaal bij 'jong zijn' (ik kijk hier naar mijn eigen ervaringen). Maar toch denk ik dat de vrij 'liberale' aanpak van mijn ouders zijn vruchten heeft afgeworpen. Mij zal je niet ladderzat achter een stuur zien kruipen of stomdronken rondlopen, ik ken (steeds beter) mijn grenzen. Een gouden tip: leer uw kinderen verantwoord omgaan met alcohol, verbied het hen niet (dat wil uiteraard niet zeggen dat je een 12-jarige een pintje op café moet laten bestellen !). Over die tv-programma's zou ik u niet te druk maken.

Dat van die Flor Coninckx is echter onvergeeflijk. Welke geloofwaardigheid heeft die man nu nog? Hij had (ook voor de jeugd) een voorbeeldfunctie, dus ik til zeer zwaar aan z'n misstap. De boswachter is blijkbaar zelf stroper geworden. Hij moest slimmer zijn. Het is dus ronduit een hypocriete boel !!! Als hij dan toch eens wou 'doorboemelen',als hij zich dan naar huis laat voeren of ergens overnacht. Maar onder invloed achter het stuur kruipen, zeker als politiecommissaris, is onvergeeflijk. Kijk uit, Florke !!!
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2008, 11:18   #9
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Toon me het vonnis is waarin het VB veroordeeld is?

Ben benieuwd, daar het VB geen rechtspersoon is die dus niet kan veroordeeld worden.
Het zijn dan ook de vzw's rond het VB die veroordeeld zijn en waardoor de partij gedwongen werd om een naamsverandering e.d.m. door te voeren.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2008, 11:34   #10
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Edith Legrand
En? Al is het een hypocriet die de boodschap brengt, de boodschap blijft hetzelfde.
Oud 22 april 2008, 11:51   #11
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Het zijn dan ook de vzw's rond het VB die veroordeeld zijn en waardoor de partij gedwongen werd om een naamsverandering e.d.m. door te voeren.
Dus het VB is niet veroordeeld meen ik te mogen besluiten.

En die naamsverandering, was die gedwongen? Ik denk van niet en taktisch was dat een stommiteit van jewelste.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2008, 12:03   #12
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Linda; weer niet met je eens!
Alcohol maakt voor een stuk gewoon deel uit van onze cultuur; een glas drinken met vrienden, tijdens verjaardagen of belangrijke gebeurtenissen ( van doop tot winnende voetbalploeg!) en dat is helemaal niet fout of iets wat aan banden moet.
Hoogstens kun je jezelf afvragen waarom die openheid tegenover alcohol er wel is en niet tegenover andere middelen zoals weed of hasj.
Waarschijnlijk cultureel bepaald en aan alcohol wordt geld verdient door vadertje staat.

Opnieuw moet het individu leren om met dingen om te gaan; je kunt overal alcohol krijgen en boven ene leeftijd mag je drinken; alleen hoeveel en hoe vaka is jou eigen verantwoordelijkheid.
Ik voel niets voor een samenleving die zich ermee gaat bemoeien hoe mensen dit moeten doen!
De samenleving kan slechts aanmoedigen dat wie hulp nodig heeft ze krijgt en dat leren omgaan met alcohol via opvoeding meer aandacht krijgt; betweterig via sencuur opleggen hoeveel en wanneer mensen mogen drinken is niet iets wat ik als wenselijk zie!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2008, 12:45   #13
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Linda; weer niet met je eens!
Alcohol maakt voor een stuk gewoon deel uit van onze cultuur; een glas drinken met vrienden, tijdens verjaardagen of belangrijke gebeurtenissen ( van doop tot winnende voetbalploeg!) en dat is helemaal niet fout of iets wat aan banden moet.
Hoogstens kun je jezelf afvragen waarom die openheid tegenover alcohol er wel is en niet tegenover andere middelen zoals weed of hasj.
Waarschijnlijk cultureel bepaald en aan alcohol wordt geld verdient door vadertje staat.

Opnieuw moet het individu leren om met dingen om te gaan; je kunt overal alcohol krijgen en boven ene leeftijd mag je drinken; alleen hoeveel en hoe vaka is jou eigen verantwoordelijkheid.
Ik voel niets voor een samenleving die zich ermee gaat bemoeien hoe mensen dit moeten doen!
De samenleving kan slechts aanmoedigen dat wie hulp nodig heeft ze krijgt en dat leren omgaan met alcohol via opvoeding meer aandacht krijgt; betweterig via sencuur opleggen hoeveel en wanneer mensen mogen drinken is niet iets wat ik als wenselijk zie!
Zo denk ik er ook over ! Goed samengevat. Ik ben die misplaatste bekommernis van de staat, de overheidsinstanties en de media ook meer dan beu. Iedereen heeft het recht op longkanker, een zieke lever, doofheid door MP3-speler of vijftig kilo overgewicht !!! Wat uiteraard niet wil zeggen dat men mensen niet bewust moet maken dat uit bepaald gedrag serieuze gezondheidsrisico's voortkomen. Maar laat alstublieft de brave burger zelf beslissen om in dat gezondheidsverhaal al dan niet mee te stappen. Iedereen zou zich al veel beter voeren als men er eens mee stopte de mensen allerlei complexen aan te meten. Verbieden en censuur doet me net iets te veel aan de jaren 'dreizig' denken.
Oud 22 april 2008, 12:46   #14
Rechtvaardigheid
Partijlid

Standaard

Het is niet zozeer schizofrenie, maar hypocrisie.
Ik veracht extreem-rechts, extreem-links, mensen die mij hun religie willen opdringen en misdadigers (van jongeren die geen respect meer hebben voor gezag tot managers die miljoenen aan belastingen ontduiken).

Zijn er nog gewone, seculiere democraten?
Rechtvaardigheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2008, 12:49   #15
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Zo denk ik er ook over ! Goed samengevat. Ik ben die misplaatste bekommernis van de staat, de overheidsinstanties en de media ook meer dan beu. Iedereen heeft het recht op longkanker, een zieke lever, doofheid door MP3-speler of vijftig kilo overgewicht !!! Wat uiteraard niet wil zeggen dat men mensen niet bewust moet maken dat uit bepaald gedrag serieuze gezondheidsrisico's voortkomen. Maar laat alstublieft de brave burger zelf beslissen om in dat gezondheidsverhaal al dan niet mee te stappen. Iedereen zou zich al veel beter voeren als men er eens mee stopte de mensen allerlei complexen aan te meten. Verbieden en censuur doet me net iets te veel aan de jaren 'dreizig' denken.
uiteraard heeft iedereen het recht om ziek te zijn, maar heeft iedereen dan ook het recht om niet overreden te worden door een dronken chauffeur?

en kan iemand die bewust ziek wordt, profiteren van de sociale zekerheid?
Oud 22 april 2008, 13:00   #16
Linda
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
uiteraard heeft iedereen het recht om ziek te zijn, maar heeft iedereen dan ook het recht om niet overreden te worden door een dronken chauffeur?
't Is daar dat mijn bekommernis ligt.
Oud 22 april 2008, 13:18   #17
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Wees gerust, alcohol zijn ze heftig aan het bekampen --- er komen campagnes aan over "passief drinken", mark my word. Nog veel eerder worden de leeftijden verhoogd, een op zich psychotische aandoening van een generation X zonder al te veel klasse.

Niet dat het allemaal gaat werken, natuurlijk, maar zo blijft de brede massa rustigjes.
Waarom zou het niet werken?
Oud 22 april 2008, 13:21   #18
FDM
Banneling

Standaard

de Flor had de keuze : zelf rijden met een pint op en zn reputatie riskeren of een taxi betalen ; hij koos het eerste
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2008, 13:51   #19
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht

en kan iemand die bewust ziek wordt, profiteren van de sociale zekerheid?
Ik kan hier een iewat morbide, sarcastische en 'perverse' redenering aan toevoegen: iemand die ,'bewust' ziek wordt zal minder lang pensioen moeten trekken (als hij de zestig jaar al haalt !), dus is de samenleving aan die persoon op dat gebied minder uitkering kwijt. Het zou mij zelfs niet verwonderen dat men er meer profijt (als overheid en sociale zekerheid) aan doet, dat iemand na 10 jaar ziekte ongezond op zijn zestigste sterft dan iemand die 'gezond' zijn 95 jaar haalt en 30 �* 35 jaar pensioen heeft getrokken.

Nogmaals om mijn standpunt te verduidelijken: iedereen heeft het recht ongezond te leven, zolang men het leven / de gezondheid van anderen maar niet op het spel zet. Ik heb dus bijgevolg absoluut geen begrip voor dronken chauffeurs, net zomin als voor rokers die anderen dwingen passief te roken (zoals tot voor kort in restaurants en nu nog steeds in vele cafés).

Laatst gewijzigd door freespirit : 22 april 2008 om 13:53.
Oud 22 april 2008, 14:09   #20
Wimpeus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
[color="Navy"]Flor Coninckx, en het schizofrene in onze cultuur

Misschien dat u de nuance moet maken tussen alcohol drinken op zich en alcohol drinken achter het stuur.
Voor zover ik weet wordt drinken achter het stuur in weinig tot geen soaps of films als vanzelfsprekend beschouwd, gepromoot of niet veroordeeld.
Ik snap dan ook het schizofrene niet als men zegt dat alcohol drinken mag doch niet als men nog moet rijden.
Seks hebben mag ook, wordt ook vaak gepromoot maar dat wil ook niet zeggen dat het overal en onder alle omstandigheden mag.
En zo kan ik nog veel schizofrenie vinden hoor maar gelukkig ben ik daar net niet verzuurd genoeg voor.
Wimpeus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be