![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Filip Dewinter wordt deze week in Knack uitgebreid geïnterviewd door zijn goede vriend Joël de Ceulaer, de journalist die hem ooit de intellectuele mindere vond van Dyab Abou Jahjah in De Zevende Dag (waarop Dewinter welberekend de studio verliet).
Aanvankelijk blijft het interview wat steken in wederzijdse speldenprikken, maar allengs komt Dewinter op dreef: De Ceulaer: Het gaat erom dat het emancipatieproces van de allochtone gemeenschap vandaag even noodzakelijk is als dat van de Vlamingen, de arbeiders en de vrouwen in de 20ste eeuw dat geweest is. Ook die hebben gelijke rechten moeten afdwingen. Dewinter: Er is een groot verschil. Wij spelen thuis. Op eigen veld. De Ceulaer: Wie hier geboren is als Marokkaanse Belg speelt ook thuis. Dewinter: Die vreemdeling speelt niet thuis. Die vreemdeling is hier te gast, die moet zich als gast gedragen. Er zijn misschien gasten die wat langer blijven, maar ze zijn nog steeds te gast. En ze moeten goed beseffen... De Ceulaer: Wie hier geboren is, is niét te gast. Dit is evengoed hun land als het uwe. Dewinter: Ik vind nog altijd: een kat die in een viswinkel geboren wordt, is daarom nog geen vis - om het eens plastisch uit te drukken. Kortom: eens vreemdeling, altijd vreemdeling. Doe vooral geen moeite je aan te passen, want dan is het risico te groot dat je nooit meer naar je land terugkeert ("Als je die mensen begint te integreren, dan houdt het nooit meer op, dan zullen ze nooit meer de stap zetten, dan zal de lust om terug te keren hen benomen worden."). Het einddoel voor Dewinter blijft dus nog steeds: hand in hand, terug naar eigen land. Verderop: Dewinter: Laat ik het zo zeggen: als u hier geboren bent en het staat u hier niet aan, dan kunt u altijd dit land inruilen voor een land waar uw wereldbeeld wel wordt aanvaard: Iran, Afghanistan, Egypte... Je zou denken dat Dewinter oproept om - voor "wie het niet aanstaat" - de weg van de democratie te kiezen om dingen te veranderen, maar gek genoeg pleit hij voor (e)migratie. Dat geldt kennelijk niet voor de malcontenten van het "eigen" volk. Maar het wordt nog leuker: Dewinter gelooft naar eigen zeggen niet in de maakbare samenleving (p. 30), maar heeft als politicus eigenlijk geen andere ambitie. Hij gelooft niet in de melting pot, maar verwacht van het toch zeer diverse Europa dat het een "identitair Europa" wordt, met een "duidelijker Europese eigenheid". Dat heeft kennelijk niets met maakbaarheid te maken... Vreemde kronkels... Op de vraag "wat hebben wij (De Ceulaer en Dewinter) met elkaar gemeen?" weet Dewinter: "Veel! Onze beschaving, onze vrijheden, onze manier van leven... Dat we dezelfde taal spreken, een gemeenschappelijk verleden hebben en een gemeenschappelijke toekomst, al zal uw toekomstbeeld niet het mijne zijn. (fluisterend): En ik mag het misschien niet zeggen, maar we hebben ook onze huidskleur met elkaar gemeen". Nooit gedacht dat hij anno 2009 nog allusies zou durven maken op verschillen in huidskleur... Ik had gedacht dat hij dat stadium zo stilaan was ontgroeid. Zou het een strategie zijn om weer wat kiezers te winnen. Zal het helpen? Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 22 januari 2009 om 19:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Vreemdeling
|
![]() Voor zo ver ik weet hebben ze inderdaad dezelfde huidskleur.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar om meer inhoudelijk te reageren: als 2e generatie allochtoon heb ik zelf ook het gevoel dat de immigratiegolf naar het westen in de 20ste eeuw waarschijnlijk te kunstmatig (<--> traag, natuurlijk geëvolueerd) en te groot was. Hierdoor is het begrijpelijk dat de plaatselijke bevolking op één of andere manier problemen heeft met de immigranten. Uit de geschiedenis is gebleken dat kunstmatige immigraties vaak eindigden in bloedbaden en/of de uitzetting van een groot deel van de immigranten door de plaatselijke bevolking. Om die reden klamp ik me ook niet wanhopig vast aan België als mijn "vaderland". Ik denk niet dat er zo'n land bestaat voor mij - als product van verschillende culturen e.d. - zelfs niet mijn "land van herkomst". Het lijkt me dus wijs om mijn dubbele nationaliteit en af en toe ook contact met m'n land van herkomst te houden, kwestie van te vermijden om voor gesloten poorten te staan als het hier ooit te heet onder de voeten wordt. Dewinter moet ook wel rechtlijniger worden in z'n gewenste beleid: hij is bijvoorbeeld tegelijkertijd voor de afschaffing van de dubbele nationaliteit en voor het begeleiden van allochtonen naar hun land van herkomst. Dat gaat niet hand in hand samen: alsof de bevolking in landen van herkomst een stroom van verwesterde, vereuropeesde en verbelgde emigranten zomaar zou verwelkomen... Kortom: ik probeer me alvast zoveel mogelijk te integreren in de maatschappij waarin ik leef maar hou ook nog andere opties open. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik zie hem wel een goed punt hebben, en ze hebben inderdaad dezelfde huidskleur
![]() Al kan je dit nu natuurlijk op verschillende manieren opvatten, je kan zeggen dat mensen die hier reeds meerdere generaties wonen, weg moeten, maar je kan ook zeggen dat mensen van eerste, tweede of derde generatie die het hier niet naar hun zin hebben maar moeten (terug) gaan naar het land waar ze het wél naar hun zin hebben. Simpel toch?
Laatst gewijzigd door bentje : 22 januari 2009 om 21:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() Er mag dus over huidskleur niet meer gesproken worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ja, hetzelfde aantal poten Als dit één van de quizvragen is wordt ik de slimste mens ter wereld ![]()
![]() |
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Wat is er eigenlijk principieel mis met het duiden op etnische verwantschap? Over de rest van het interview spreek ik me niet uit, maar ik begrijp de hele hetze niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Minister-President
|
![]() Ik vraag me af wat hij (deWinter)verkeerd gezegd heeft met "we hebben dezelfde huidskleur gemeen", dat is toch zo, maar hardop mag je dat niet zeggen want Jozef luistert mee en over kleur mag er niets gezegd worden, mss moet men kleur maar eens afschaffen, verschillen zijn uit den boze.
Laatst gewijzigd door alberto : 23 januari 2009 om 18:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Filip Dewinter blijf ik toch een racist vinden. Hij heeft veel te gegeneraliseerde beelden over wat een cultuur nu is (en nog belangrijker, moet zijn).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Dit:
Citaat:
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is ook wel een factor, maar niet een noodzakelijke (blijkt uit de praktijk). Daarom is het niet verstandig dat hij dit zegt (of zelfs denkt).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Waarom zou dat niet mogen? Volgens mij is etniciteit net een belangrijke voorwaarde om een organische culturele gemeenschap te definiëren. Je kan dat ook zonder doen maar dan is het meer artificieel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Vanaf het noorden gezien, hoe meer men naar de evenaar gaat hoe donkerder de huid, ondertussen komt men in andere landen, en de daarbijhorende andere culturen. |
|
![]() |
![]() |