Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Vindt u dit verbod een goede zaak of een slechte zaak?
Goede zaak 29 87,88%
Slechte zaak 2 6,06%
Geen mening 2 6,06%
Aantal stemmers: 33. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 6 mei 2009, 00:06   #1
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard Europa verbiedt handel in zeehondenproducten

Europa verbiedt handel in zeehondenproducten

Producten van zeehonden mogen niet meer verhandeld worden in de Europese Unie. Het Europees Parlement heeft het akkoord formeel goedgekeurd dat de Europese Commissie, de EU-Lidstaten en het Europees Parlement anderhalve week geleden bereikten.

Hele artikel:

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...MF20090505_031

---------------------------

Vindt u dit verbod een goede zaak of een slechte zaak?
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2009, 00:35   #2
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Een goede zaak, uiteraard!
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2009, 01:45   #3
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Slechte zaak. Beter is een controle op de vangst. De Inuit van Groenland zullen niet tevreden zijn met deze maatregel. Zij hebben altijd verdedigd dat hun methoden van zeehondenvangst niet 'imoreel' zijn. Ze gebruiken zowat alles van het dier op een nuttige wijze. En zeehonden zijn een belangrijk export produkt voor Groenland. Ook vanuit politiek oogpunt lijkt me deze vervreemding van Groenland geen goede zaak.

Deze reaktie op het bericht in de standaard is trouwens ook iets om over na te denken
Citaat:
Als je de Inuïtbevolking van Noord-Canada of Alaska de handel in zeehonden(bont)afneemt speelt dat natuurlijk mooi in de kaart van degenen die olie willen ontginnen aan de Noordpoolcirkel. Bij gebrek aan zeehondenjacht(lees: bonthandel)zullen de Inuït de tewerkstelling bij de olie-ontginning wel moeten accepteren. Laten we liever een beperkte (quota)zeehonden jacht(= bonthandel) door de ...

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 6 mei 2009 om 01:50.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2009, 07:40   #4
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Gewikt en gewogen vind ik dit een goede zaak. Ten eerste ondermijnt dit de schandelijke praktijken van enkele op hol geslagen Canadezen, en ten tweede - aan Johan Bollen - is de ontginning in Groenland ontegensprekelijk een feit door de Groenlandse hang naar onafhankelijkheid. Ze hebben daar net een "njet" (Inuït is wat moeilijk voor me) uitgesproken tégen Deense subsidies - en da's tof, maar ze zullen dringend een vervangingsmiddel moeten vinden. Wat bontfrakskes gaat hun dure leventje niet onderhouden.
Oud 6 mei 2009, 08:10   #5
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Flauwe zever.
Bijgevoegde afbeelding(e)

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2009, 08:22   #6
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Stoer.
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2009, 08:47   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Daar zijn tegenwoordig genoeg alternatieven voor de echte pelsen frakskes.

En voor die paar keer per jaar, in het seizoen, dat die gasten konden gaan jagen en dus inkomsten verwerven, moeten ze maar iets anders zoeken.
En niet eenderwat, zoals die olieontginning,
maar vb. toeristische dinges.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2009, 08:52   #8
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Slechte zaak. Beter is een controle op de vangst. De Inuit van Groenland zullen niet tevreden zijn met deze maatregel. Zij hebben altijd verdedigd dat hun methoden van zeehondenvangst niet 'imoreel' zijn. Ze gebruiken zowat alles van het dier op een nuttige wijze. En zeehonden zijn een belangrijk export produkt voor Groenland. Ook vanuit politiek oogpunt lijkt me deze vervreemding van Groenland geen goede zaak.

Deze reaktie op het bericht in de standaard is trouwens ook iets om over na te denken
mmm. Valt iets over te zeggen. Maar dat ze dan tenminste de manièr waarop die zeehonden worden afgemaakt, verbieden. Ik bedoel: doodknuppelen, komaan.

Als ik echt moet kiezen, dan laat ik Groenland voor de zeehonden en de olie-ontginning. Tough luck voor de Inuit. Dat ze dan maar in de olie-industrie gaan werken en frakskes maken van afgeleide producten.
Ik stem zeehond!
Oud 6 mei 2009, 11:22   #9
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Stoer.
Ach kom Raf, je moet je Walt Disney-syndroom niet op mij projecteren.

Verschaeve

Laatst gewijzigd door HAMC : 6 mei 2009 om 11:25.
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2009, 14:07   #10
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
mmm. Valt iets over te zeggen. Maar dat ze dan tenminste de manièr waarop die zeehonden worden afgemaakt, verbieden. Ik bedoel: doodknuppelen, komaan.
Ik stem zeehond!
Mevrouw wil geen gaten in hare dure jas. Nochthans kunnen die gaten aanleiding zijn voor een estetische versiering. Dus als mevrouw iets meer openminded zou kunnen zijn...

Ik vraag me af in hoeverre deze maatregel genomen werd in functie van de zeehond. Ik blijf achterdochtig voorlopig.

In Pando, Bolivia, zo groot als België, vond je vroeger massas krokodillen langs de oevers van de rivieren, nu kan je er met moeite een spotten. Oorzaak, een illegale vangst ten dienste van Italiaanse tussenhandelaars.

Vicuña is verboden te jagen in de hooglanden van datzelfde land, dat maakt een trui van het diertje iets waarmee enkelen menen te kunnen pronken door de exclusiviteit ervan. 'Kijk eens wat ik mij kan veroorloven'.

Er zijn zoveel zaken gaande waar geen haan naar kraait. Spijtig voor de krokodil dat ie er niet schattig uitziet. Spijtig voor de Vicuña dat er geen filmpje van is.

Het doodknuppelen dan. Een kogel is beschaafder? Rapper misschien. Toch fixeren we ons hier op een detail. Het leven van een dier in de industriële landbouw is een hel. Daar gaat het niet om enkel het stervensmoment. Willen we dat ook zien?

Het eten van vlees legt een veel grotere last op de aarde dan het eten van planten. Zijn we bereid daar ook een ethiek aan te verbinden?

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 6 mei 2009 om 14:10.
Oud 6 mei 2009, 14:14   #11
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ze hebben daar net een "njet" (Inuït is wat moeilijk voor me) uitgesproken tégen Deense subsidies - en da's tof, maar ze zullen dringend een vervangingsmiddel moeten vinden. Wat bontfrakskes gaat hun dure leventje niet onderhouden.
Verdeeld Europa duwt Groenland in de armen van de VS. Ergens ben ik geneigd te denken dat Europa niet beter verdiend. Ze moeten maar wat meer vooruitdenkend zijn en willen opkomen voor hún onafhanklijkheid in plaats van het kleine kindje te willen blijven. Een echte crisis is nodig voordat Europa wakker wordt vermoed ik.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 6 mei 2009 om 14:16.
Oud 6 mei 2009, 14:25   #12
BorderLine
Vreemdeling

Standaard

ok, stel dat jij moet betalen voor de verliezen ... denk je dat het dan nog steeds een goied idee is.

hoog van de toren bl;azen met morele wardes is 1 ding; de gevolgen van uw beslissingen zelf ondergaan is een heel ander ding!
BorderLine is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2009, 14:34   #13
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Mevrouw wil geen gaten in hare dure jas. Nochthans kunnen die gaten aanleiding zijn voor een estetische versiering. Dus als mevrouw iets meer openminded zou kunnen zijn...

Ik vraag me af in hoeverre deze maatregel genomen werd in functie van de zeehond. Ik blijf achterdochtig voorlopig.

In Pando, Bolivia, zo groot als België, vond je vroeger massas krokodillen langs de oevers van de rivieren, nu kan je er met moeite een spotten. Oorzaak, een illegale vangst ten dienste van Italiaanse tussenhandelaars.

Vicuña is verboden te jagen in de hooglanden van datzelfde land, dat maakt een trui van het diertje iets waarmee enkelen menen te kunnen pronken door de exclusiviteit ervan. 'Kijk eens wat ik mij kan veroorloven'.

Er zijn zoveel zaken gaande waar geen haan naar kraait. Spijtig voor de krokodil dat ie er niet schattig uitziet. Spijtig voor de Vicuña dat er geen filmpje van is.

Het doodknuppelen dan. Een kogel is beschaafder? Rapper misschien. Toch fixeren we ons hier op een detail. Het leven van een dier in de industriële landbouw is een hel. Daar gaat het niet om enkel het stervensmoment. Willen we dat ook zien?

Het eten van vlees legt een veel grotere last op de aarde dan het eten van planten. Zijn we bereid daar ook een ethiek aan te verbinden?
U hebt overschot van gelijk. Punt.
Oud 6 mei 2009, 15:31   #14
Tavek
Banneling

Standaard

Het is een industrie van 10-15 miljoen dollar.

Tis dus niet echt een economische aderlating. En aangezien maar 30 % naar de Europese markt gaat, gaan ze ook niet helemaal over kop, wetende dat een hoop van die jagers dit als bijberoep ("hobby") doen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2009, 15:37   #15
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Survival of the cutest.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2009, 15:46   #16
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Overigens is bont een decadentieproduct en zou als concept door middel van brutaal geweld uit de sociale paradigma moeten verdwijnen.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2009, 19:20   #17
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Overigens is bont een decadentieproduct en zou als concept door middel van brutaal geweld uit de sociale paradigma moeten verdwijnen.
Schoon woord, dat paradigges.
Veel schoner dan dekadensieprodukt.
Op zijn beurt is dat laatste dan weer schoner dan konsept.
En die "overigens" doet ook zeer Romeins aan. Ave !

Maar (en dit is hetgeen ik wou zeggen met deze post "brutaal geweld" !! Alstemblieft zeg. Dat in één zin met paradido is onaanvaardbaar.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 6 mei 2009 om 19:21.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2009, 19:58   #18
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Europa verbiedt handel in zeehondenproducten

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...MF20090505_031

---------------------------

Vindt u dit verbod een goede zaak of een slechte zaak?
Mooie zaak.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2009, 20:06   #19
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat er veel emotioneel reageren omdat zeehonden zo'n lief snoetje hebben. Hadden die beesten een zeehondenlijf met een varkenskop, dan zou er wellicht minder opspraak zijn. Ten andere is er geen overpopulatie zeehonden in bepaalde gebieden in Canada?
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2009, 20:31   #20
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Ik denk dat er veel emotioneel reageren omdat zeehonden zo'n lief snoetje hebben. Hadden die beesten een zeehondenlijf met een varkenskop, dan zou er wellicht minder opspraak zijn ?
Ik ben tegen alle vormen van bont, aangezien dit in onze huidige maatschappij enkel en alleen een onnodig luxeproduct is.

Zeehondjes ogen misschien snoezig, maar nertsen zijn dan weer vals ogende roofdieren.

En toch ben ik zowel volledig tegen zeehondenbont als nertsbont. Snoezigheid heeft er weinig tot niets mee te maken.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be