![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Negatieve inflatie, of ook wel deflatie genoemd, betekent dat de prijzen gemiddeld lager zijn dan in vergelijking met vorig jaar.
Voor het eerst in 60 jaar is de inflatie in België onder 0 gezakt. Er is met andere woorden een daling van het algemene prijzenpeil. Huur Ook de huurprijzen zijn gekoppeld aan de gezondheidsindex. Daalt die index, dan kunnen de huurprijzen dalen. Het initiatief voor een aanpassing van de huurprijs naar beneden ligt niet bij de verhuurder, maar wel bij de huurder. U hoeft enkel uw huiseigenaar hiervan schriftelijk op de hoogte te brengen met de wijziging van uw huurtarief. U kan uw “huidige” huur situatie berekenen via huurcalculators op het internet hiervoor. Uw “verhuurder” zal u dus niet inlichten. Het lijkt er mij dus sterk op tegen alle berichten in dat de vastgoedmarkt nu snel begint af te brokkelen. Want wie wil nu kopen bij deflatie? Game over?
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik merk dat men nog aan het nadenken is of dat nu goed nieuws is of net slecht nieuws.
Ik zal u eens helpen en uitleggen waarom men niet zal kopen en waarom de vastgoed markt nu snel zal afbrokkelen. Neem een gezin met een netto-inkomen van 3.000 euro. Ze nemen een woonkrediet met een maandelijkse aflossing van 900 euro, 30 procent van het inkomen dus. Stel dat het netto-inkomen automatisch aan de inflatie wordt aangepast. Als de inflatie tien jaar lang 5 procent bedraagt, dan stijgt het nominale inkomen tegen 2019 tot 4.887 euro. De maandelijks hypotheeklast, die 900 euro blijft, zakt zo tot slechts 18 procent van het inkomen. Maar stel dat de prijzen de komende tien jaar gemiddeld 2 procent per jaar stijgen. In dat geval stijgt de reële hypotheekschuld jaar na jaar en slorpt de maandelijkse aflossing tegen 2019 37 in plaats van 30 procent van het netto-inkomen op.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 4 juni 2009 om 20:26. |
![]() |
![]() |