![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Gouverneur
|
![]() Vandaag in de pers verschenen, oa bij het laatste Nieuws, wetenschappelijk onderzoek dat bevestigt dat fastfoof ook slecht is voor leerprocessen en keniis vergaren.
Dat hamburgers en andere vormen van fastfood een rol spelen bij het overgewicht waarmee ook steeds meer jonge mensen kampen, is bekend. Maar niet alleen voor ons lichaam, ook voor de geestelijke gezondheid is dat soort voedsel niet goed, zo waarschuwt de Sunday Telegraph, want kinderen die meer dan drie keer per week frieten of frikandel speciaal verorberen, doen het slechter op school. Televisiekok Jamie Oliver mag dan nog zo zijn best doen om jonge mensen op school gezond(er) te doen eten, de aantrekkingskracht van frieten met samoeraisaus of een cheeseburger blijft groot, zorgwekkend groot voor wie zich zorgen maakt over het groeiende aantal dikke kinderen. Nu hebben vorsers van de Vanderbiltuniversiteit, in de Amerikaanse staat Tennessee, ontdekt dat ook de studieresultaten lijden onder te veel ongezond voedsel - zelfs als andere factoren zoals sociale afkomst, ras en gemiddeld gewicht in aanmerking worden genomen. Dat bleek uit een test bij 5.500 scholieren van 10 en 11 jaar van wie de eetgewoonten werden vergeleken met hun uitslagen in lees- en wiskundeproeven. De helft van de proefkonijnen had minstens driemaal per week gegeten bij McDonalds of soortgelijke ketens. Een op de tien vulde daar de maag tussen de 4 en 6 keer per week en twee procent zelfs dagelijks. Het resultaat: kinderen die meer dan vier keer per week fastfood nuttigden, scoorden bij leesproeven 7 procent onder het landelijk gemiddelde. Wie dat elke dag deed, lag 16 punten achter en de junkfood-verslaafden die dat een of meer keren per dag deden (toch nog 2 procent), deed het zelfs 19 procent slechter dan leeftijdsgenoten die gezonder voedsel tot zich namen. Bij de wiskundetests tekende zich een soortgelijke trend af. Volgens onderzoeksleider Kerri Tobin "is er duidelijk een statistisch gezien veelzeggende band tussen een boven het gemiddelde inname van fastfood en lagere schoolresultaten". Hij pleit er dan ook voor dat scholen hun leerlingen beter bewust maken van de academische gevolgen van hun voedselkeuze. Nu is dus de vraag: welke partij wil eindelijk eens initiatief nemen tegen deze rommel en viezigheid waar de bevolking tegen moet beschermd worden, in plaats van de platvloerse commerçantenknechten te blijven spelen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Men wordt dom van vettig eten. Tijdens examens friet eten is bijvoorbeeld een goede weg naar een tweede zit.
Enneuh, wanneer komen de liberalen het Recht op Slecht Eten verdedigen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Sedert een tijd kan ik een bepaalde bekende groep fastfoodketen tot mijn clientèle benoemen en ik verwonder mij daar telkens opnieuw van hoe ernstig ze het menen met properheid en zorgvuldigheid.
Iets dat ik in andere dikwijls dure restaurants niet altijd zie. Los daarvan is en blijft het een snack en is het mijn inziens geen volwaardige maaltijd.
![]() |
#4 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Minister-President
|
![]() Is dit Amerikaans onderzoek wel zo correct (of juist geïnterpreteerd)? Uit mijn Amerikaanse ervaringen aldaar, heb ik gezien dat fastfood vooral verorberd wordt door de lagere sociale klassen. Vette voeding is daar in verhouding tot andere kosten betrekkelijk goedkoop. Misschien hangt het een en ander samen en hebben de fastfoodeters, naast slechtere schoolresultaten ook een lagere levensstandaard en zijn minder gemotiveerd en aangespoord om goede schoolresultaten neer te zetten. Ik denk niet dat je plots slecht gaat presteren als je eens een keertje in de week fastfood gaat eten of naar het frituur gaat. Ik vind het onderzoek,en de conculsies die men daaruit trekt, zeer eenzijdig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar inderdaad, het zijn vooral plebejers die zulke rommel eten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk niet dat er een partij rondloopt die daarvoor zot genoeg is. De overheidsbemoeienis op zich is al erg genoeg, en nu zou er nog een partij moeten opkomen die mij verteld wat ik wel en niet mag eten? Laat de mensen zelf die keuze maken. Ik beslis toch ook niet voor jou hoeveel groenten je dagelijks moet eten of hoeveel vlees je deze week nog mag eten, in het kader van "algemeen belang".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Vreemdeling
|
![]() cum hoc ergo propter hoc
![]() |
#10 |
Minister
|
![]() Handen af van mijn Bicky!!!
![]()
![]() |
#11 |
Burger
|
![]() Idd..
Maar welk rund eet er nu 3x of meer frieten in de week met een curryworst special? Als ik mij 1 keer op een maand aan "een quickske waag", dan liggen mijn darmen en gezichtshuid in Trümmern.. Ga wa meer Chinezen.. Er is ook een heel goedkope en lekkere sushibar naar de beurs in Brussel: lunch voor € 12... Als je zo'n paar van die zalm- en tonijnsushi's binnen hebt, loop je de hele namiddag op "gezonde wolkjes"... |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() roken is ongezond, dus heffen we er taxen op om het te "ontraden"
fastfood is ongezond, dus gaan we er taxen op heffen om het te "ontraden". Maar eigenlijk moet men de mensen maar laten doen. Laat ze zich vet vreten. Maar ze moeten dan niet afkomen met hun cardiovasculaire problemen, of ouderdomsdiabetes, of een hartaanval. Die gevolgen van hun levensstijl hoeft men niet op de maatschappij af te wentelen.
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. Laatst gewijzigd door Pieke : 25 mei 2009 om 08:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Indien bv. de quick een beetje moeite zou doen om de ingrediënten van hun eten minder ongezonde vetten te laten bevatten zou het al veel helpen ... Fast = snel , maar daarom nog niet ongezond , 't hangt er meer van af welke snelle hap je koopt ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling