![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() Ok ik had een vraagje over wat een vriend van mij is overkomen.
Hij is Belg, maar woonde tot eind maart in het buitenland (Duitsland), is vanaf 11 april ingeschreven in een Vlaamse gemeente. Nu blijkt dat hij niet mag gaan stemmen omdat de kieslijsten zijn opgemaakt op 1 april. Mag dit zomaar? Een belg heeft toch het recht om te gaan stemmen (zelfs de plicht), zeker als hij in Belgie woont? Wat moet hij doen? Wie moet hij contacteren? Of verloren zaak, een zoveelste blunder in het Belgische systeem? Eddy B
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dat hij naar de Burgemeester belt en zegt dat hij echt voor diens partij wil stemmen.
De volgend dag krijgt hij dan zijn briefje in de bus (of zelfs persoonlijk). Dat hij niet zo dom is om te verklappen dat hij VB gaat stemmen want dan is de wet de wet.
![]() |
#3 |
Minister-President
|
![]() Zoals ik het lees ophttp://www.vvb.org/kort/218/28662 is het spijtig genoeg blijkbaar wettelijk, wel raar
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar op het moment van de verkiezingen is hij dus al een tijdje officieel in België. Ja, juist na het opstellen van de kieslijsten. Maar komt er dus op neer, een Belg wonende in België op het moment van de verkiezingen verbieden te gaan stemmen.
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb nooit anders geweten dan dat ge moet gaan stemmen in de gemeente waar ge laatst zes maanden aan een stuk ingeschreven waart. (Men veronderstelde dat ge die 6 maanden nodig had om de lokale kandidaten enz. goed genoeg te leren kennen en men wil u niet verplichten op kandidaten te stemmen die ge niet eens kent)
Als ge dus vier keer om de drie maand verhuist zijt, dan moet ge toch gaan stemmen in die gemeente waar ge eerst woonde. (en ge krijgt zelfs uw verplaatsing betaald: de waarde van een treintiket) Ik veronderstel dus dat als die "gemeente van 6 maanden" zich in het buitenland bevindt, ge u als buitenlander moest registreren om via de ambassade te stemmen. Ge moet daar dus niks achter zoeken. Die wetgeving is van ver in de vorige eeuw.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Goegel eens en vindt de kieswet.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#9 |
Perm. Vertegenwoordiger VN