![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Burger
Geregistreerd: 16 juli 2008
Berichten: 151
|
![]() In het debat gisteren (Terzake09) een sterk inhoudelijk argument gehoord van mevr. Vandenbossche toen het over gelijke kansen en onderwijs ging: "U woont misschien ergens op de buiten?".
Leuke veralgemening. Ten gronde wil ik mij zelfs niet uitspreken, wat mij betreft mag die discussie gevoerd worden. Het is alleen vreemd vast te stellen dat dit soort dingen steevast scherp veroordeeld wordt (doe ik dus niet, al vond ik het vrij lomp gezegd), behalve als het uit de eigen rangen komt. Een reflex die ik hier ook wel eens herken trouwens. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
|
![]() Vandenbossche woont ook niet bepaald in 't stad.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
Geregistreerd: 23 september 2006
Berichten: 1.699
|
![]() Anneke van LDD en die dame van het het VB hebben dat junkie wicht goed op haar nummero gezet. Het was overigens duidelijk dat er veel sossen uit de ziekenkas en de vakkebond in het publiek voor haar klapten, allemaal niet van de slimsten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister-President
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
|
![]() Beide dames hebben vooral duidelijk gemaakt dat hun partijen staan voor elitescholen en dat de (Vlaamse) kinderen die niet mee kunnen wat hen betreft gedumpt kunnen worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Minister-President
Geregistreerd: 22 augustus 2002
Berichten: 4.248
|
![]() Citaat:
Die dame was Marijke Dillen en is een zeer sterk parlementislid, zeker en vast op sociale thema's. Laat die vrouw maar los, ze weet van wanten en zoals gisteren meer dan duidelijk was ook van aanpakken! Anne zouden we beter heel dringend afvoeren uit de politiek, tafelspringers hebben we al meer dan genoeg. En dan maar zeggen 'ola de mensen verliezen hun job, dan stel je je natuurlijk vragen bij de toekomst' Ja dat klopt Anne, maar vertel er dan godverdomme ook bij dat Uw partij met haar vlaktaks gewoon onze sociale zekerheid wil uithallen en met haar snoeiplan in de werkloosheidsuitkeringen vooral van diezelfde mensen die nu het hardst getroffen worden door de crisis sociale paria's wil maken. Laat ons ldd met haar roofdierkapitalisme dus liefst zo ver mogelijk weghouden van de sociale problematiek.
__________________
www.vlaamsbelang.org |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Minister-President
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Minister-President
Geregistreerd: 22 augustus 2002
Berichten: 4.248
|
![]() Citaat:
Wij erkennen tenminste de problematiek van de doorgedreven vervreemding in onze scholen en kaarten voluit aan dat we een achteruitgang ondergaan als we niet in eerste instantie zorgen voor een taalbasis.
__________________
www.vlaamsbelang.org |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Minister-President
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
|
![]() Citaat:
Wat zijn jullie plannen voor diegenen die het hardst getroffen worden door de crisis en in de werkloosheid belanden? Wat zijn jullie plannen met de sociale zekerheid? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Minister-President
Geregistreerd: 22 augustus 2002
Berichten: 4.248
|
![]() Citaat:
Een ander onderdeel waar zeker ook het principe Vlaams geld in Vlaamse handen mag tellen is dat van immigratie. Het kan nooit de bedoeling zijn dat wij ons laten uitbuiten als OCMW van de wereld terwij er tussen ons volk armoede heerst en zelfs groeit. Wie nooit aan onze sociale kassen heeft afgedragen heeft ook zeker geen recht op diezelfde sociale kassen. Keer eerst voor Uw eigen deur. Onze partijleest is geslagen op solidaristische grondslag, heden ten dage geniet dit een vertaling naar het solidariteitsluik in onze grondbeginselen alweer we het zo formuleren: Solidariteit Een menswaardige gemeenschap bestaat niet uit geïsoleerde individuen. De vrije mens is immers verankerd in de wezenskenmerken van zijn volk en van zijn cultuur. Solidariteit is de wisselwerking tussen de mens en die kleinere en grotere gemeenschappen waartoe hij behoort. De volksgemeenschap van burgers, die voldoende verbondenheid hebben met elkaar, op grond van culturele identiteit of op grond van een gemeenschappelijke geschiedenis en beschaving, is ter aanvulling van het gezin en de omgeving, een sterke grondslag voor solidariteit met zwakkeren in het algemeen, de gehandicapten en de zieken in het bijzonder. In een gezonde gemeenschap worden de uitwassen van de prestatiemaatschappij beteugeld. De overheid speelt hier, met respect voor het subsidiariteitsbeginsel, een weldoordachte rol. Elke generatie maakt volwaardig deel uit van de volksgemeenschap. Uit ons Vlaams Programma kunt U volgende antwoorden draineren, te vinden op: Onder titel Welzijn. http://www.vlaamsbelang2009.be/files...vlaanderen.pdf Welzijn op Vlaamse leest geschoeid. Welzijn en welvaart zijn belangrijk voor de Vlamingen. Maar er gaat geen dag voorbij of Vlaanderen wordt geconfronteerd met een gebrek aan eigen bevoegdheden. Het Vlaams Belang wil: • de onmiddellijke overheveling van alle bevoegdheden inzake welzijn, sociaal beleid en gezondheid om zo een efficiënt, gestroomlijnd en doorzichtig sociaal beleid te kunnen voeren. Solidariteit tussen alle Vlamingen: zorgen voor elkaar Vlamingen hebben elkaar nodig. De bereidheid er te staan voor een ander leeft in Vlaanderen. Denken we maar aan de vele mantelzorgers en vrijwilligers. Maar steeds meer Vlamingen maken zich ernstig zorgen over de zekerheid op zorg voor zichzelf of hun familie naar de toekomst toe. Het is dan ook belangrijk dat er voldoende waarborgen zijn voor de zorg die ze zelf of hun ouders, kinderen, familie, vrienden nodig hebben. Vandaag zijn die waarborgen er niet. De wachtlijsten in de zorgsector blijven stijgen. Maar ook het ‘welzijn’ van de Vlamingen laat veel te wensen over: een stijgend aantal zelfmoorden en depressies, een toenemend drugs- en alcoholgebruik, meer chronisch zieken, een toenemend aantal kankergevallen, meer diabetici, de problematiek van de zwaarlijvigheid,... Het Vlaams Belang wil: • een geïntegreerd zorgbeleid waarbij specifieke noden van de zorgvrager worden beantwoord en alle verschillende vormen van zorg op een gecoördineerde wijze worden; • dat voldoende geïnvesteerd wordt in de uitbouw van preventie en gezondheidspromotie, thuiszorg en eerstelijns- en residentiële zorg, waarbij er telkens voldoende middelen worden vrijgemaakt om dit op een degelijke en afdoende wijze te organiseren; • aandacht voor de thuiszorg zodat mensen in een zorgbehoevende situatie die ervoor kiezen om thuis te blijven, hiertoe ook effectief de mogelijkheid krijgen zonder hierbij financieel te worden gediscrimineerd. Zorg op maat is hierbij essentieel. De mantelzorger. Het Vlaams Belang heeft grote bewondering voor de mantelzorger. Zorg dragen voor kinderen, zorgbehoevende mensen, zieken of ouderen is een grote uitdaging. Dit vraagt meer waardering en een betere ondersteuning. Belangrijk hierbij is de uitwerking van een sociaal en fiscaal statuut voor de mantelzorger. Ook de garantie dat er in een moeilijke situatie onmiddellijk kan worden voorzien in tijdelijke opvang, is fundamenteel noodzakelijk. Hierbij is de uitbreiding van dagverzorgingscentra en centra voor kortverblijf belangrijk. De thuiszorg. Het Vlaams Belang is voorstander van de uitbouw van een sterke en goed ondersteunde thuiszorg. Omdat voor de meeste zieken, ouderen of personen met een zorgbehoefte thuiszorg immers de beste keuze is 37 Een verdere uitbouw van de thuiszorg met uitbreiding van het aantal zorgverstrekkers en hulpverleners is noodzakelijk opdat mensen die kiezen voor thuiszorg kwalitatief en kwantitatief voldoende zorg kunnen krijgen. De vrijwilliger. In Vlaanderen zet ongeveer 1 op 5 mensen zich in als vrijwilliger. De meerwaarde op verschillende niveaus valt niet te ontkennen. Vrijwilligerswerk binnen onze samenleving is heel verrijkend. Het is belangrijk dat mensen aangespoord worden zich onbezoldigd in te zetten voor één van de vele maatschappelijke noden. Dit moet door de overheid worden ondersteund. Er is nood aan de ontwikkeling van een Vlaams vrijwilligersbeleid. Binnen het Vlaamse niveau dient er een inclusief beleid te worden uitgewerkt waarbij vrijwilligerswerk binnen alle beleidsdomeinen consequent en permanent aan bod komt. Het Vlaams Belang wil: • de ontwikkeling van een inclusief Vlaams vrijwilligersbeleid waarbij vrijwilligerswerk binnen alle bevoegdheidsdomeinen consequent en permanent aan bod komt; • het creëren van een vrijwilligersvriendelijk klimaat door maatregelen te treffen die de inzet en het engagement aanmoedigen, hiervoor de nodige financiële middelen vrij te maken om dit beleid te ondersteunen en binnen de regelgeving rekening houden met alle mogelijke effecten op het vrijwilligerswerk; • het voeren van beleidsondersteunend onderzoek ter bevordering van de ontwikkeling van het vrijwilligerswerk. Relatie wonen en zorg. De relatie tussen wonen en zorg wordt steeds belangrijker. Door het fenomeen van de vergrijzing maar ook bij personen met een handicap. Binnen het woonbeleid is het dan ook noodzakelijk meer aandacht te besteden aan de meegroeiwoningen. Het Vlaams Belang wil dat het ontwerpen en bouwen van aanpasbare woningen beter wordt gepromoot en dat de overheid hiervoor beleidsinitiatieven ontwikkelt op het vlak van vergunningen, premies en fiscaliteit om de verschillende vormen van zorgwonen haalbaar te maken. Vaak is het nodig de woning aan te passen, maar dit heeft vaak een negatieve fiscale impact. Het Vlaams Belang eist dat de verhoging van het kadastraal inkomen wordt uitgesloten zolang de zorgbehoevende na de aanpassing in de woning blijft wonen. Het Vlaams Belang wil: • het recht op zorg is een afdwingbaar recht: elke Vlaming moet in functie van zijn behoeften beroep kunnen doen op kwaliteitsvolle en betaalbare zorg en dit zonder lange wachttijden; • de uitbouw van een geïntegreerd zorgbeleid met het waarbogen van de continuïteit tussen preventie, thuiszorg, eerstelijnszorg en residentiële zorg is essentieel; • het geven van financiële en fiscale stimuli aan de Vlaming die er bewust voor kiest de zorg op zich te nemen voor de kinderen, de ouderen, familie, enz. zodat deze in de eigen thuisomgeving kunnen blijven; • een betere ondersteuning van de mantelzorger: het uitwerken van een fiscaal en sociaal statuut waarbij de mantelzorger in de zorgperiode sociale rechten kan opbouwen en de opgebouwde sociale rechten kan behouden, met de erkenning als volwaardige partner in het geheel van de zorgverlening gekoppeld aan sociale en financiële rechten, uitbreiding van de duurtijd van de periode van onderbreking van de arbeidsactiviteiten, verhoogde belastingvrije sommen met 38 uitbreiding van het belastingvoordeel voor inwonende zorgbehoevende familieleden jonger dan 65 jaar, fiscale aftrekmogelijkheden voor de kosten gemaakt in de hoedanigheid van mantelzorger, professionele begeleiding van de mantelzorger, meer aandacht in de opleiding en nascholing bij zorgdisciplines en waarborgen voor een onmiddellijke opvang bij problemen of in crisissituaties; • de thuiszorg dient op een volwaardige wijze te worden erkend door deze prioritair te ondersteunen en subsidiëren. Het aantal zorgverstrekkers en hulpverleners dient te worden verhoogd. Er moet een goede samenwerking worden uitgebouwd tussen de hulpverleners en zorgverstrekkers, waarbij de huisarts een centrale rol speelt; • tegemoetkomingen voor thuiszorg in het kader van de zorgverzekering moeten gelijk worden gesteld aan de tegemoetkomingen voor de residentiële zorg. Thuiszorg moet financieel neutraal zijn en mag niet duurder zijn dan een opname in een voorziening; • het aanbod van kortverblijf, dagverblijf en nachtopvang dient drastisch te worden verhoogd zodat snel een antwoord kan worden geboden op alle terechte vragen; • meer aandacht aan aanpasbare meegroeiwoningen. Respect voor de zorgverlener. Het respect voor de zorgverlener is onmogelijk in woorden uit te drukken. Nochtans is een job in de zorgsector dankbaar en geeft dit werkzekerheid. Belangrijk zijn een goed sociaal personeelsbeleid met aandacht voor een harmonieuze combinatie tussen gezin en arbeid, en ruimte voor flexibele werkregelingen, een correcte verloning voor de onregelmatige uren, het weekend werk en het nachtwerk. Ook permanente bijscholing en levenslang leren zijn hierbij belangrijk. Herwaarderen van de rol van de huisarts. Er bestaat een redelijke vrees dat er over enkele jaren een tekort aan huisartsen zal ontstaan. Meer dan de helft van de actieve huisartsen is ouder dan 50 jaar. Voor een coherent beleid ter zake is er nood aan een kadaster van het aantal actieve geneesheren. Daarnaast is het voor het Vlaams Belang belangrijk om de taak en functie van de huisarts te herwaarderen. Terecht wordt beklemtoond dat de huisarts door zijn expertise en veelvuldig contact met patiënten een belangrijke rol kan spelen in het preventiebeleid. Ook dient de huisarts beter te worden ondersteund bij de informatisering van zijn praktijk. Het Vlaams Belang wil: • de herwaardering van de rol van huisarts: de huisartsen veel meer betrekken bij het preventiebeleid en ze tot bevoorrechte partner van de Vlaamse Gemeenschap promoveren; • dat dringend een kadaster van actieve geneesheren wordt opgemaakt om het aantal afstuderende artsen af te stemmen op de toekomstige noden; • het opstellen van een actieplan om het groot personeelsverloop in de welzijnssector tegen te gaan. Hierbij is een sociaal personeelsbeleid met aandacht voor een goed carrièreperspectief, een harmonieuze combinatie van gezin en arbeid en aan flexibele arbeidsregelingen zeer belangrijk, alsmede een betere verloning voor de onregelmatige uren, het weekendwerk en nachtwerk. Extra inspanningen om 50-plussers langer aan de slag te houden is hierbij belangrijk; • de ondersteuning van de opleiding van jongeren in de zorgsector (huisarts, verpleegkundigen én zorgkundigen); • het herbekijken van de erelonen voor prestaties verricht door een specialist met een beter evenwicht komen tussen de zeer goed betaalde prestaties van bepaalde specialisten tegenover minder vergoede prestaties van andere dokters-specialisten. 39 Dringende nood aan administratieve vereenvoudiging. De welzijnssector in het algemeen en de vigerende regelgeving in het bijzonder zijn zeer complexe dossiers. Talrijke en ingewikkelde regelgevingen maken het vaak bijzonder moeilijk. Het Vlaams Belang wil: • administratieve vereenvoudiging en een coördinatie van de regelgeving; • het beperken van de regelgeving voor de zorgvragers en zorgverstrekkers; • het automatisch toekennen van voordelen waar de zorgbehoevende recht op heeft. Zorg voor personen met een handicap. Het Vlaams Belang is een sociale volkspartij die solidariteit met de zwaksten van ons volk hoog in het vaandel draagt. Voor het Vlaams Belang is het onaanvaardbaar dat mensen die de zorg dragen voor gehandicapten onvoldoende ondersteund worden. Het is eveneens onaanvaardbaar dat er niet alles aan gedaan zou worden om mensen met een handicap in staat te stellen volwaardig te participeren aan onze samenleving. Daarom is het belangrijk dat het gehandicaptenbeleid een gestroomlijnd, goed gecoördineerd beleid is en dat versnippering door middel van allerhande kleine projecten moet worden tegengegaan. Het gehele Vlaamse gehandicaptenbeleid moet worden ondergebracht bij het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap. Wachtlijsten. In de gehandicaptensector blijft de problematiek van de wachtlijsten het grootste probleem. Het is onaanvaardbaar dat in de gehandicaptensector het aantal personen met een dringende vraag om zorg die niet geholpen konden worden (en dus op de wachtlijst belanden) deze legislatuur in snel tempo is gestegen. Ook bij het persoonlijke assistentiebudget is de toestand even zorgwekkend. Deze structurele wachtlijsten voor personen met een handicap blijven voor schrijnende toestanden zorgen, waarbij de levenskwaliteit van zowel de gehandicapten zelf als die van de mensen in hun directe omgeving ernstig wordt aangetast. Dit is onaanvaardbaar in het welvarende Vlaanderen. Er zijn financiële middelen en deze moeten bij voorrang worden besteed aan dringende noden. Het wegwerken van de wachtlijsten in de gehandicaptensector is voor het Vlaams Belang dan ook een dringende prioriteit. Deze kunnen alleen maar verdwijnen als er zorgzekerheid is. Het recht op zorg moet dan ook een afdwingbaar recht worden zodat gebruikers echt zekerheid hebben de beloofde zorg en ondersteuning ook effectief te krijgen wanneer het nodig is. Persoonlijk assistentiebudget (PAB) Het voorstel om een zorgvoucher in te voeren krijgt onze steun. Het systeem van de zorgvoucher laat toe dat men in grote persoonlijke vrijheid op zoek gaat naar de gepaste voorziening of hulpformule. Dankzij de zorgvoucher zal men bovendien veel sneller op de vraag kunnen inspelen. Toegankelijkheid. Het Vlaams Belang is van oordeel dat gehandicapten op een volwaardige wijze moeten kunnen deelnemen aan het economische en sociale leven. Tal van voorzieningen, gebouwen en diensten zijn momenteel niet voor iedereen toegankelijk. Vooral voor de rolstoelgebruikers, mensen die minder goed te been zijn en visueel gehandicapten blijf de toegankelijkheid van gebouwen nog steeds een groot probleem. 40 Het is ook niet aanvaardbaar dat bijna de helft van de schoolgebouwen is niet of slechts in geringe mate toegankelijk voor leerlingen met een handicap. Er dient dringend werd te worden gemaakt van een volledige toegankelijkheid. Het openbaar vervoer gebruiken is voor een motorisch of visueel gehandicapte nog steeds een heikele onderneming. Het openbaar vervoer moet op termijn volledig toegankelijk worden voor gehandicapten. Als alternatief voor het openbaar vervoer moeten ook de Minder Mobielen Centrales worden ondersteund die vervoer van gehandicapten tegen kostprijs laten verzorgen door vrijwilligers. Het Vlaams Belang wil: • zorgzekerheid: het recht op zorg moet onmiddellijk worden ingevoerd en decretaal worden verankerd. Zo kan het recht op zorg worden gewaarborgd en afdwingbaar gemaakt wanneer zorg en ondersteuning noodzakelijk zijn. De wachtlijsten in de gehandicaptensector moeten onmiddellijk worden weggewerkt. Er moet onmiddellijk voldoende geld worden uitgetrokken om de urgente problemen in de residentiële sector op korte termijn op te lossen, maar ook om een structurele oplossing te bieden aan de zorgvragen van alle personen op de wachtlijst; • de onmiddellijke uitbreiding van het Persoonlijk Assistentie- en Persoonsgebonden Budget (PAB). Gehandicapten die een eigen, autonoom bestaan willen opbouwen en daarbij een beroep willen doen op thuisverzorging moeten meer financiële steun kunnen genieten. Zij dienen voorrang te krijgen bij het toekennen van een PAB; • dat gehandicapten een betere toegang tot de arbeidsmarkt dienen te krijgen. Het Vlaams Belang wil meer aanwervingen in de overheidssector voor personen met een handicap. Ook bedrijven dienen te worden gestimuleerd tot het aanwerven van personen met een handicap; • de positieve beeldvorming bij het brede publiek ten aanzien van personen met een handicap dient te worden bevorderd en alle vooroordelen en misverstanden moet worden weggewerkt; • het wegwerken van leeftijdsdiscriminaties voor mensen met een handicap; • de bouw van aanpasbare woningen moet worden gestimuleerd met een aanpassing binnen de fiscaliteit zodat het kadastraal inkomen na aanpassing niet kan worden verhoogd.; • de technische hulpmiddelen moeten beter worden terugbetaald. Het Vlaams Belang eist de invoering van een kwaliteitslabel voor technische hulpmiddelen zodat wie een dergelijk hulpmiddel koopt, verzekerd is van de kwaliteit en de levensduur ervan; • de toegankelijkheid van gebouwen en openbaar vervoer voor personen met een handicap moet worden verbeterd. Trein- en busperrons, evenals de voertuigen zelf moeten toegankelijk gemaakt en uitgerust worden voor rolstoelgebruikers; • dat het openbaar vervoer op termijn volledig wordt toegankelijk gemaakt voor gehandicapten. Alternatieven voor het openbaar vervoer, die betaalbaar vervoer garanderen aan gehandicapten, dienen behoorlijk ondersteun te worden; • dat mensen met een niet-aangeboren hersenletsel in het kader van hun revalidatie, maar ook achteraf, kunnen rekenen op een zorg ‘op maat’. Zorgverzekering Het Vlaams Belang wil: • de berekening van de premie voor de zorgverzekering op basis van het gezinsinkomen; 41 • meer mogelijkheden voor Brusselse Vlamingen om verzorgd te worden in hun eigen taal, onder meer door het aanbod aan ouderenvoorzieningen vanuit Vlaanderen drastisch te verhogen; • wegwerken van alle discriminaties binnen de Vlaamse zorgverzekering. Armoedebestrijding structureel aanpakken. Armoedebestrijding in Vlaanderen heeft nog een lange weg af te leggen. Voor een welvarend land telt Vlaanderen nog steeds teveel armen en bestaansonzekeren. Een op de zeven Vlamingen leeft in armoede. Uit een universitaire studie over armoede blijkt dat bijna 19 procent van de kinderen in Vlaanderen leeft in een gezin met financiële moeilijkheden. Een op de zeven kinderen woont in een gezin dat echt onder de armoedegrens leeft. Armoede kent diverse oorzaken en hangt vaak samen met de gezinssituatie, de afkomst, de leeftijd en de tewerkstellingssituatie. Het Vlaams Belang heeft altijd gesteld dat het armoedeprobleem in Vlaanderen structureel moet aangepakt worden. Door het voeren van een degelijk sociaal-economisch beleid zou Vlaanderen er gemakkelijk kunnen voor zorgen dat geen enkele Vlaming nog armoede hoeft te lijden. Een politiek ter bestrijding van armoede moet erop gericht zijn mensen uit de armoede te houden en dient bijgevolg ook aandacht te hebben voor de bestaansonzekeren. Armoedebestrijding vereist immers een inclusief en gecoördineerd beleid van alle beleidsverantwoordelijken. Een bijzonder aspect van armoede is thuisloosheid. De ontankering op persoonlijk, maatschappelijk en relationeel vlak, het inkomensgebrek en de sociaal-economische problemen en de woonproblematiek zijn belangrijke aspecten van thuisloosheid. Er zijn drie kernproblemen: wonen en dakloosheid, bestaansmiddelen en bestaansonzekerheid en sociale netwerken en ontankering. Naar een nieuw OCMW. De functie van het OCMW behelst de welzijnsverdeling in de maatschappij. Hoofdtaken worden gevormd door maatschappelijke dienstverlening, bedeling van maaltijden, gezinshulp, juridische dienstverlening en bejaardenhulp. Dit omvat ook het aanbieden van serviceflats en woningen. De OCMW’s beheren ook heel wat ziekenhuizen en rust- en verzorgingstehuizen. Deze taken wenst het Vlaams Belang over te hevelen naar de Vlaamse Gemeenschap. Het Vlaams Belang pleit voor de oprichting van een onafhankelijke gemeenschapsdienst die alle hulpverlening bundelt in de schoot van een Vlaams Ministerie voor Welzijnszorg of tenminste een integratie van de OCMW’s als structuur en bestuurlijk niveau in de gemeenten. De twee belangrijkste functies van dit nieuwe en niet-gepolitiseerde OCMW zullen de dienstverlening zijn en de opvang van diegenen die werkelijk behoeftig zijn. Sociaal Loket. Het Vlaams Belang is van oordeel dat solidariteit niet mag vertrekken vanuit een levensbeschouwelijke of partijpolitieke overtuiging. Wij pleiten voor de solidariteit tussen de gezonde en de zieke, tussen de rijke en de arme, tussen de jongere en de oudere, tussen de werkende en de nietwerkende inwoners van Vlaanderen. Maar eveneens belangrijk is dat de sociale voorzieningen voor elke Vlaming toegankelijk moeten zijn. Het Vlaams Belang wil dit realiseren via het Sociaal Loket. Een Sociaal Loket per stad, gemeente of wijk moet een aantal verzekeringen beter toegankelijk maken voor ieder die er recht op heeft. Naast het bestaande Sociaal Huis, als de plek waar burgers in hun gemeente terecht kunnen met vragen omtrent 42 sociale dienstverlening in hun gemeente, buurt of wijk. Het Vlaams Belang wenst dat het Sociaal Loket ook een aanspreek- en informatiepunt is waar de lokale bevolking terecht kan met vragen met betrekking tot hun rechten inzake gezondheidszorg, invaliditeits- en werkloosheidsuitkering. Laagdrempelige toegang is een belangrijk succescriterium voor een hoogstaande kwalitatieve sociale hulpverlening voor alle inwoners van Vlaanderen. Maximumfactuur voor de zorg In het Vlaams regeerakkoord beloofde de Vlaamse regering een maximumfactuur voor zorg te zullen invoeren. Dit houdt in dat wanneer de kosten voor zorgbehoevenden voor een gezin een bepaalde grens zouden bereiken, de overheid financieel zal bijspringen. Vandaag staat vast dat de maximumfactuur er niet komt. Nochtans brengt de toenemende kloof tussen arm en rijk een dualisering van de gezondheidszorg met zich mee. Voor vele Vlamingen is de bovengrens van de persoonlijke bijdrage bereikt. Er zijn dan ook dringende maatregelen nodig om een verdere stijging te vermijden en zelfs de bijdrage terug te schroeven. Het blijven garanderen van de toegankelijkheid van de zorg is absoluut noodzakelijk. Het Vlaams Belang eist dan ook de onmiddellijke invoering van de noodzakelijke maximumfactuur voor zorg. Het Vlaams Belang wil: • een structurele aanpak van armoede. Een actief Vlaams tewerkstellingsbeleid zal ervoor zorgen dat er werk is voor iedereen. Het verhogen van de arbeidskansen van mensen die in armoede leven: meer jobs zijn de beste garantie tegen armoede. Het beleid dient dan ook dringend werk te maken van het creëren van meer werk; • onderwijs, gezondheidszorg, openbaar vervoer, huisvesting en rechtsbedeling moeten voor iedereen toegankelijk en betaalbaar zijn. Het wegnemen van de financiële drempels in het onderwijs voor kinderen die leven in gezinnen in armoede. Internet en computermogelijkheden zijn vandaag een absolute noodzakelijkheid. Ook voor mensen in armoede dient dit de toegang tot ICT te worden gerealiseerd teneinde iedere vorm van uitsluiting te vermijden. Een betere toegankelijkheid van de gezondheidszorg: de gezondheidskloof in Vlaanderen is groot wat de ongelijkheid in gezondheid tot onmiddellijke gevolg heeft. Ook hebben mensen in armoede nood aan het verhogen van de eerstelijnszorg, het versterken van de preventie en het wegnemen van alle financiële drempels; • meer ondersteuning van de gezinnen: Een grote oorzaak van armoede is het uiteenvallen van gezinnen. Door het voeren van een actief gezinsbeleid kan heel wat armoede worden voorkomen Kwetsbare alleenstaande ouders met kinderen (helaas meestal vrouwen) moeten beter worden ondersteund. Belangrijk hierbij is de waarborg van de toegang tot de kinderopvang zodat dit geen hinderpaal kan zijn bij de zoektocht naar werk; • een verhoogde aandacht voor de bestedingspatronen: Het voorkomen van schulden kan o.m. worden bereikt door het beperken van de kredietmogelijkheden die vandaag zeer uitgebreid zijn en aanleiding geven tot afbetalingsmoeilijkheden en de hieruit voortvloeiende financiële problemen. Het Vlaams Belang eist een betere bescherming van de consumenten tegen misbruiken, het advies en de begeleiding van de bevolking in verband met bestedingspatronen en ondersteunende maatregelen tegen het uiteenvallen van gezinnen. Beperking van de kredietmogelijkheden is hierbij cruciaal. In het middelbaar onderwijs dient er aandacht te gaan naar financiële educatie zodat jongeren erop worden voorbereid op eigen bene te staan.; • het verhogen van de rechtsbedeling door het beter bekendmaken van het pro deo systeem en de mogelijkheden tot kosteloze rechtsbijstand; • het uitwerken van een algehele strategie ter preventie van thuisloosheid met bijzondere aandacht voor de samenwerking en gedeelde verantwoordelijkheid van alle betrokken beleidsdomeinen om 43 te komen tot een algehele aanpak en concrete beleidsmaatregelen met een structurele oplossing voor alle onderliggende problemen; • de oprichting van een Sociaal Loket in elke gemeente of wijk dat alle sociale rechten verstrekt: ziekte- en invaliditeitsuitkeringen, werkloosheidsvergoedingen, sociale huisvesting, pensioenen, kinderbijslag, enz.; • de invoering van een maximumfactuur voor gezondheidszorg die beschermt tegen onaanvaardbaar hoge kosten in vergelijking met de draagkracht. De geestelijke gezondheidszorg. Binnen de geestelijke gezondheidszorg blijft het aantal zorgvragen toenemen. Vele mensen kunnen de druk en stress van het dagelijkse leven niet aan. Ook het aantal zelfdodingen blijft een belangrijke doodsoorzaak. Het Vlaams Belang stelt vast dat het aanbod onvoldoende is. De geestelijke gezondheidszorg heeft dringend behoefte aan een forse budgetverhoging en een jaarlijkse verzekerde groei-index op het globale budget. De nood is het hoogste voor de doelgroep kinderen en jongeren. Vlaanderen is zelfs één van de trieste koplopers in Europa wat depressie en zelfdoding betreft. Een specifieke doelgroep waarvoor er een opvangtekort bestaat zijn de jongeren met een drugverslaving, een groep die helaas blijft stijgen. De vraag naar behandeling is groter dan het aanbod. Dit geldt ook voor drugverslaafden met een psychiatrisch probleem. Jongeren die op vrijwillige basis behandeling van hun drugverslaving wensen, blijven vaak in de kou staan. Maar ook bij gedwongen collocatie is er geen zekere onmiddellijke opvang. Ook bij ouderen blijven depressie en aanverwante aandoeningen toenemen. Er dienen dan ook dringend initiatieven te komen voor een toegankelijke, betaalbare en deskundige behandeling van mensen met psychische problemen. Therapie en begeleiding zijn hierbij belangrijk. Er dienen bijkomende middelen te worden ingezet in de geestelijke gezondheidszorg, in het bijzonder voor kinderen en ouderen. Er moet werk worden gemaakt van een betere terugbetaling van psychische hulpverlenen en in het bijzonder van de uitbreiding van het aanbod van psychiaters in het algemeen en kinder- en jeugdpsychiaters in het bijzonder. Het Vlaams Belang wil: • psychosociale hulpverlening moet een voor iedereen afdwingbaar recht zijn. De aanpak van de wachtlijsten GGZ (geestelijke gezondheidszorg) door een behoorlijke uitbreiding van de capaciteit zowel bij de residentiële opvang als de psychiatrische thuisbegeleiding, de centra GGZ en de private geestelijke gezondheidzorg. De zekerheid tot onmiddellijke opvang in crisissituaties moet gewaarborgd worden. Belangrijk is hierbij te waken over de laagdrempeligheid van de hulpverlening; • extra inspanningen om de tekorten in de jeugdpsychiatrie weg te werken en in voldoende capaciteit te voorzien om opvang en begeleiding te bieden aan kinderen en jongeren met psychiatrische problemen; • een gecoördineerd beleid met verantwoordelijkheid van alle ministers om te komen tot een degelijk preventiebeleid voor depressies en zelfdoding; • dat jongeren die problemen hebben met drugverslaving op voldoende opvang kunnen rekenen met voldoende aandacht voor diversiteit en de gespecialiseerde aanpak volgens de noden van de drugverslaafden. 44 Meer aandacht voor kinderen in een problematische opvoedingssituatie. Onze samenleving moet meer begrip hebben voor de moeilijke situatie waarin vele jongeren leven. Er dient meer te worden geïnvesteerd in de hulp aan deze jongeren. Onze aandacht dient dan ook te gaan naar de grote groep van jongeren in een problematische opvoedingssituatie. Het versnipperde beleid rond de bijzondere jeugdbijstand leidt vaak tot uitzichtloze situaties voor deze kinderen. Op de eerste plaats moet er voorrang worden verleend aan gezinsondersteunende maatregelen binnen de integrale jeugdhulpverlening. Er moeten meer aandacht en middelen gaan naar thuisbegeleiding. Soms is plaatsing een noodzakelijke zaak. Maar daar zijn er lange wachtlijsten. Opvangmogelijkheden zitten vol, wachtlijsten voor ambulante begeleiding bedragen gemiddeld één jaar. De situatie dreigt te escaleren Dit is onaanvaardbaar. Wat men nu niet investeert in de opvang van jongeren, zal men later moeten investeren in de opvang van volwassenen. Er is dringend nood aan een gedifferentieerd plaatsingsbeleid. Belangrijk is hierbij dat deze jongeren die helaas niet thuis kunnen worden opgevangen en opgevoed in deze instellingen de juiste aandacht, ondersteuning, begeleiding en discipline krijgen zodat ze later op eigen benen kunnen staan Er is nood aan meer middelen om de jeugdconsulenten bij de jeugdrechtbank hun job te laten doen. Ook pleegzorg kan een belangrijk alternatief zijn voor deze jongeren. Het Vlaams Belang wil: • een gedifferentieerd plaatsingsbeleid waarbij rekening gehouden wordt met de specifieke problematiek van de jongeren waardoor de jongeren op deze wijze geplaatst worden in de juiste inrichting. Zorg op maat is immers essentieel voor de toekomst van het kind; • voldoende personeelsomkadering en financiële middelen om de noodzakelijke taken kwaliteitsvol te kunnen uitvoeren; • het wegwerken van de wachtlijsten bij tehuizen voor werkenden en begeleid en beschermd wonen zodat er voldoende plaatsen vrijkomen voor licht mentaal gehandicapten jongeren vanaf de leeftijd van 18 jaar; • meer initiatieven voor trajectbegeleiding voor jongeren met een complexe problematiek en licht mentaal gehandicapte jongeren vanaf 18 jaar, gekoppeld aan de uitbouw van voorbereidingshuizen verbonden aan de instelling om deze jongeren voor te bereiden op de trajectbegeleiding. Het mediërend agogisch handelen als nieuwe techniek dient hierbij te worden gestimuleerd en financieel ondersteund; • dringend structurele maatregelen om de armoedeproblematiek in Vlaanderen beter te bestrijden met bijzondere aandacht voor gezinnen waar kinderen in een problematische opvoedingssituatie leven. Een strenge aanpak van criminele jongeren. Door het plaatstekort in de gesloten en halfopen jeugdinstellingen worden criminele jongeren veel te snel weer vrijgelaten, hetgeen totaal onverantwoord is. Iedere jongere die zich schuldig heeft gemaakt aan als misdrijf omschreven feiten heeft recht op een tweede kans. Hiervoor is het noodzakelijk dat de jongere bewust worden gemaakt dat het in Vlaanderen onaanvaardbaar is dat ze zich schuldig maken aan misdadige feiten. Een te laks beleid hierbij dient deze bewustmaking niet. Enkel een kordate aanpak van deze jongeren gekoppeld aan heropvoeding en voorbereiding op de reïntegratie in de samenleving kunnen een oplossing bieden. Het Vlaams Belang wil dat er komaf wordt gemaakt met het huidige knuffelbeleid ten aanzien van probleemjongeren. In de plaats van zinloze projecten dient de overheid te voorzien in een aantal degelijke integratieprojecten die de jongeren de nodige vakkennis en gedragsbekwaamheid bijbrengen. 45 Het Vlaams Belang is van mening dat jongeren die omwille van criminele feiten gedurende een periode in een private-, gemeenschapsinstelling of jeugdgevangenis hebben gezeten, tijdens de duur van de vrijheidsberoving én na hun vrijlating moeten kunnen rekenen op een degelijke begeleiding voor hun reintegratie in de maatschappij. Ondanks de inzet van heel wat opvoeders en begeleiders in de bijzondere jeugdbijstand zijn er jongeren die door een langdurig verblijf in instellingen in een negatieve uitzichtloze spiraal terechtkomen. Projecten (bv. tuchtstages) in Nederland en de Verenigde Staten hebben zich gespecialiseerd om deze jongeren van de laatste kans terug op het rechte pad te krijgen en te laten zien dat zij zelf hun toekomst een positieve wending kunnen geven. Wanneer een minderjarige zich schuldig heeft gemaakt aan ‘lichtere’ vormen van misdrijven, kan de jeugdrechter alternatieve maatregelen opleggen. Lichte delicten waaraan het parket vroeger geen gevolg gaf, worden nu door herstelbemiddeling en alternatief sanctioneren afgehandeld. Het Vlaams Belang eist dat deze maatregelen goed opgevolgd worden en dat jongeren die zich niet houden aan de opgelegde maatregel of verplichtingen een zwaardere maatregel krijgen opgelegd. Uiteraard kunnen jongeren die ernstige criminele feiten hebben gepleegd hiervoor niet in aanmerking komen. Het Vlaams Belang wil: • de invoering van een stringent jeugdsanctierecht, herstelbemiddeling en alternatieve straffen mits voldoende opvolging, een degelijke opvolging en nabegeleiding van geplaatste jongeren en de harde aanpak van hardnekkige recidivisten; • de uitvoering van het protocol tussen de federale en Vlaamse overheid van november 2008 dient versneld te worden geïmplementeerd zodat er onmiddellijk meer plaatsen worden gecreëerd in de gesloten instellingen teneinde ieder opvangtekort te voorkomen; • een kordaat heropvoedingsysteem van zwaar criminele jongeren. In deze instellingen moet Vlaanderen een pedagogische, herstelgerichte en responsabiliserende rol vervullen. Ouderenzorg. Ouderen spelen in onze samenleving een bijzonder belangrijke rol die moet worden gewaardeerd en ondersteund. Het is een belangrijke een uitdaging om de ouderen zo lang mogelijk op een positieve wijze te betrekken in onze samenleving, met hen rekening te houden en vooral naar hen te luisteren. Het Vlaams Belang wil: • dat ouderen een belangrijke verantwoordelijkheid kunnen opnemen als mantelzorger en vrijwilliger. Maar tegelijkertijd moeten ze zorgen voor de eigen ouders die vaak nog in leven zijn. Initiatieven ter ondersteuning zijn dan ook belangrijk. Dit is een mogelijkheid om bepaalde sectoren te ontlasten van de veel te hoge werkdruk, zoals bijvoorbeeld in de zorgsector; • dat iedereen op een waardige manier kan genieten van een rustige oude dag. De minimumpensioenen dienen te worden verhoogd en moeten gelijke tred houden met de inflatie zodat ze een waarborg zijn voor een comfortabele oude dag. Het Vlaams Belang pleit voor welvaartsvaste pensioenen en uitkeringen die de basisbehoeften dekken. Het Vlaams Belang vraagt de uitwerking van een structurele financiering die de toekomst van het pensioenstelsel waarborgt en pleit voor een robuust pensioenstelsel dat recht geeft op pensioen na 40 jaar arbeid, 46 wat neerkomt op de loskoppeling van leeftijd en pensioenberekening. Ook moeten ouderen vooral in steden ’s avonds de zekerheid hebben dat ze veilig op straat kunnen komen. Het veiligheidsbeleid dient hier extra aandacht aan te besteden; • een pluralistisch samengestelde Vlaamse ouderenraad die een inclusief ouderenbeleid moet helpen ontwikkelen en stimuleren; • ouderen stimuleren om hun sociale netwerken te onderhouden. Hier ligt tevens een belangrijke opdracht voor het verenigingsleven want hier kunnen ouderen hun sociale contacten blijven onderhouden; • Hoe langer ouderen op een zelfstandige wijze kunnen wonen en leven, hoe minder vlug ze in een afhankelijkheidspositie terecht komen. Het Vlaams Belang wil voorrang geven initiatieven om de oudere te stimuleren en de kans te geven zo lang mogelijk in de eigen leefomgeving te kunnen blijven. Zo lang mogelijk in de vertrouwde leefomgeving blijven wonen vereist ook de nodige ondersteuning door de mantelzorger en professionele hulpverlener; • de versterking van de thuiszorg. Iedere zorgbehoevende ouder moet een gewaarborgde toegang krijgen tot de thuiszorg, de gezins- en poetshulp, en dag-, nacht en kortverblijf. De gevraagde uren thuiszorg en poetshulp moeten zowel continu als gegarandeerd zijn; • meer initiatieven om de thuiszorg beter te koppelen aan residentiële zorg. Ook de financiering is hierbij cruciaal: thuisverzorging dient financieel neutraal te zijn en mag niet duurder zijn voor de oudere dan een verblijf in een rust- en verplegingstehuis of in het ziekenhuis; • dat in het licht van de toenemende vergrijzing, de grote nood aan bijkomende rusthuizen en serviceflats, de wachtlijst van 100.000 zorgbehoevende ouderen met een aanvraag voor opvang in een rusthuis er dringende bijkomende investeringen nodig zijn; • dat in Brussel - waar er nog altijd maar één Nederlandstalig rusthuis is - meer oudere Brusselse Vlamingen in de toekomst kunnen verzorgd worden in hun eigen taal via investeringen in kortverblijf; • dat bij het bouwen van nieuwe RVT’s en serviceflats het belangrijk is voldoende aandacht te besteden aan kwaliteit en comfort. Het Vlaams Belang is tevens van oordeel dat een rusthuis een goede basiskwaliteit moet aanbieden tegen een betaalbare prijs; • dat wat de rusthuisfactuur betreft de onderhoudsplicht van de kinderen voor hun ouders die in een rusthuis verblijven wordt afgeschaft. Deze onderhoudsplicht tast de menselijke waardigheid aan, aangezien een oudere op die manier volledig financieel ten laste komt van de kinderen, wat hen vaak opzadelt met een schuldgevoel; • dat vanuit de vaststelling dat het personeelstekort in rusthuizen nefast is voor de werking van het rusthuis, zowel voor de verpleegkundigen die geconfronteerd worden met een verhoogde werkdruk als voor de ouderen die niet de zorg krijgen die zij verdienen er concrete maatregelen komen die een oplossing kunnen bieden aan het schrijnende personeelstekort; • dat vanuit het beleid de nodige initiatieven worden ondernomen om jongeren te overtuigen een beroep in de zorgsector te kiezen en dit beroep dan ook voldoende aantrekkelijk te maken. Het herscholen van langdurig werklozen is bijvoorbeeld een mogelijke denkpiste. Veel oudere werknemers kampen in deze sector met gezondheidsproblemen, mogen de job niet meer ten volle uitvoeren, zijn langdurig afwezig…wat maakt dat in de praktijk de personeelsbezetting steeds lager is dan op papier. Het zou goed zijn de personeelsnorm op te trekken om deze leeftijdsgebonden tekorten op te vangen; • een gestructureerd beleid met meer initiatieven om de toenemende ouderenmis(be)handeling tegen te gaan. Bijzondere aandacht dient hier te gaan naar de problematiek van de te hoge werkdruk in de residentiële instellingen waardoor ouderen niet de nodige aandacht en zorg krijgen die ze verdienen. Ook is er nood aan meer aandacht voor deze problematiek in de opleiding en bijscholingen. Op ouderenmishandeling rust nog steeds een taboe. De ouderen die 47 slachtoffer zijn, vragen zelden hulp uit angst of schaamte. Er moeten initiatieven komen om dit taboe te doorbreken; • voldoende bijscholing voor het personeel teneinde gespecialiseerde zorg te kunnen verlenen aan ouderen met specifieke problematiek, bv. dementie, detectie van depressies, enz.; Drugspreventie. De drugsproblematiek blijft toenemen. Het gebruik blijft stijgen. Uit alle onderzoeken blijkt telkens weer de verontrustende toename van het drugsgebruik bij de Vlaamse minderjarigen. Niet alleen neemt het aantal regelmatige druggebruikers toe, men begint er ook op steeds jongere leeftijd mee te experimenteren. Het gaat hierbij niet enkel om cannabis, ook het cocaïne-, XTC- en speedgebruik neemt nog steeds toe. Cannabis is niet enkel schadelijk voor de gezondheid, het heeft ook een effect op de gehele maatschappij. Er is een verkeerde aanpak. De publieke overheidsuitgaven voor de preventie liggen zeer laag. Het Vlaams drugspreventiebeleid wordt geïnspireerd door een theorie waarbij alle genotsmiddelen over één kam worden geschoren. Op die manier wordt drugsgebruik gebanaliseerd tot een alledaags feit. Drugsgebruik is altijd problematisch. Elke vorm van gedoogbeleid is uit den boze. Cannabis is niet enkel schadelijk voor de gezondheid, het heeft ook een effect op de gehele maatschappij. Daarnaast is er ook grote schade die volgt uit de druggerelateerde criminaliteit. Drugsvrije scholen. Drugscontrole op school is noodzakelijk. Ten eerste om het gebruik tijdig op te sporen, zodat er hulp kan worden geboden vooraleer een echte verslaving heeft kunnen optreden. Ten tweede om de ouders te kunnen informeren. Doordat ze niet vertrouwd zijn met de symptomen van drugsgebruik worden de meeste ouders dikwijls pas met de harde waarheid geconfronteerd als het al veel te laat is. Dit willen wij voorkomen. Ten derde omdat scholen een bij uitstek opvoedende taak hebben. Studeren en drugs gebruiken gaan niet samen. Bij vaststelling van drugsgebruik kan het CLB dan in samenspraak met de leerling en zijn ouders een geschikt begeleidingsplan uitwerken. De school moet op ieder moment het medisch team van de Vlaamse gemeenschap kunnen verzoeken controles uit te oefenen. Dit zal het mogelijk maken in een vroegtijdig stadium een gepaste en efficiënte hulpverlening te bieden en te voorkomen dat het probleem escaleert. Scholen die aan een dergelijk antidrugsprogramma meewerken zouden hiervoor een bijzondere ondersteuning kunnen krijgen vanwege de Vlaamse Gemeenschap en met recht en reden het kwaliteitslabel ‘School zonder drugs’ kunnen verdienen. Eenvoudiger zou zijn dat scholen het verbod op drugsgebruik in hun schoolreglement opnemen, wat hen zelf de mogelijkheid zou geven om hun leerlingen aan een eenvoudige, door de schoolarts uit te voeren urinetest te onderwerpen. Een bijzonder geschikt controlemoment is alleszins het medisch schoolonderzoek uitgevoerd door het CLB (Centrum voor Leerlingenbegeleiding). Het Vlaams Belang is de enige partij die het drugsgebruik radicaal durft aan te pakken. Wij blijven beklemtonen dat het gebruik van drugs tal van negatieve en schadelijke gevolgen met zich meebrengt op fysisch, medisch, psychisch en sociaal vlak. Naast een aantal maatregelen in de justitiële sfeer, hetgeen een federale bevoegdheid is, moet ook de nodige en juiste aandacht worden besteed aan preventie. Het Vlaams Belang wil: • de organisatie van een ‘Centrum voor drugsbestrijding’ waar alle kennis over drugs en drugsbestrijding wordt gebundeld en van waaruit alle antidrugcampagnes worden gecoördineerd. Alle actoren, van de overheid tot de media en het onderwijs dienen samen te werken om een breed maatschappelijk antidrugklimaat te creëren; 48 • een pleidooi voor een coherente doeltreffende ontradingsstrategie t.a.v. alle drugs: iedere vorm van gedoogbeleid is onaanvaardbaar en zorgt alleen voor een totale verwarring bij jongeren, ouders, politie, onderwijs; • structurele drugspreventie , niet louter projectgewijs. In het preventiebeleid moet men meer de nadruk leggen op het ontraden van druggebruik en de financiële middelen voor preventie moeten aanzienlijk worden verhoogd zodat efficiënter en op grotere schaal kan worden gewerkt. Het Vlaams Belang wil regelmatige, grootschalige preventiecampagnes ter creatie van een maatschappelijk antidrugklimaat; • een strenge aanpak van de drugmaffia en de drughandel, gekoppeld aan zware straffen. Enkel zware celstraffen, hoge boetes en het in beslag nemen van misdaadgeld zijn doeltreffend. Drughandelaars van vreemde oorsprong al dan niet legaal in het land, moeten onmiddellijk het land worden uitgezet. De oprichting van een gemeenschappelijke recherche bij lokale en federale politie is noodzakelijk. Kleinere politiekorpsen moeten worden versterkt om weerstand te kunnen bieden aan druggerelateerde problemen. Elke stedelijke politiezone moet een drugpreventieteam krijgen. Samenwerking tussen politie, staatsveiligheid, fiscus, handelsregister, sociale inspectie, enz. zijn belangrijk om de inkomsten van de georganiseerde misdaadbenden op te sporen en in beslag te nemen; • aandacht voor de verhoging van de weerbaarheid: de kleine druggebruiker is weliswaar geen crimineel maar hij of zij moet er wel op geworden gewezen dat druggebruik maatschappelijk niet aanvaardbaar is alsook op de gevaren van druggebruik; • meer aandacht voor hulpverlening: iedereen, moet de kans krijgen om zijn verslavingsprobleem aan te pakken. Belangrijk hierbij is de aanpak van de wachtlijsten en de organisatie van een zorg op maat; • ondersteuning van de ouders van drugsverslaafde jongeren. Hierbij is er dringend nood aan meer gespecialiseerde opvangplaatsen; • een nultolerantie van druggebruik in het verkeer door de verplichte uitvoering van de speekseltest; • drugsvrije scholen door drugscontrole op school; • preventie is belangrijk: scholen en leerplannen moeten meer aandacht besteden aan de drugproblematiek. Bij preventiecampagnes moet expliciet gewezen worden op de gezondheidsrisico’s en verslavende effecten van de zogenaamde softdrugs. Vanaf het lager onderwijs dienen er ontradingscampagnes te worden gevoerd. Directies moeten de mogelijkheid krijgen om drugstest te laten uitvoeren door de’ politie op school; • dat bij iedere manifestatie die op welke wijze dan ook gesteund wordt door de Vlaamse overheid of die plaatsvindt in eigendommen van de Vlaamse overheid, de wet wordt nageleefd en dat dit door de Vlaamse overheid ook als dusdanig wordt gecontroleerd; • dat er geen forum wordt geboden aan voorstanders van drugsgebruik in publicaties die gesponsord worden door de Vlaamse Gemeenschap; • dat ouders, leerlingen en leerkrachten moeten degelijke informatie krijgen over drugs en de symptomen van druggebruik. Het Vlaams Belang eist dat vlugger werk wordt gemaakt van de bekendmaking van nieuwe drugs en dit op grotere schaal. Onaangekondigde drugstest in scholen moeten minstens ter gelegenheid van het medisch schoolonderzoek absoluut mogelijk worden gemaakt. Gezondheidsbevordering en ziektepreventie. Voor wat de gezondheidszorg betreft, is de Vlaamse regering voorlopig enkel bevoegd voor de preventie. Deze kunstmatige scheiding tussen preventieve en curatieve gezondheidszorg is uiteraard niet logisch en staat een coherent en efficiënt gezondheidsbeleid 49 in de weg. Zelfs deelaspecten van de preventieve gezondheidszorg zijn in federale handen gebleven. Hoe kan bijvoorbeeld een efficiënte vaccinatiestrategie worden uitgewerkt terwijl het verplichten van een aantal vaccinaties federale bevoegdheid is gebleven? Door de federale staatsstructuur wordt een degelijk Vlaams beleid onmogelijk gemaakt: door het Waalse neen komt er bvb in Vlaanderen voorlopig geen veralgemeende vaccinatie tegen HPV. Om beter en efficiënter te kunnen werken eist het Vlaams Belang dan ook de onmiddellijke overheveling van de gehele gezondheidszorg naar de gemeenschappen. Het is uiteraard verheugend vast te stellen dat de levensverwachting in Vlaanderen nog steeds toeneemt. Dit is voor een groot stuk het gevolg van de enorme vooruitgang in de curatieve geneeskunde. Wij moeten er echter rekening mee houden dat deze vooruitgang van de medische macht ten eerste niet eindeloos is en ten tweede onbetaalbaar dreigt te worden voor de samenleving. Ook mogen we ons niet blindstaren op de kwantiteit, maar moeten we tevens oog hebben voor de kwaliteit van deze gewonnen levensjaren. De mogelijkheid bij uitstek om tegen een relatief lage prijs zowel de levensverwachting als de levenskwaliteit nog fors te doen toenemen, ligt in de preventieve gezondheidszorg. Deze heeft tot taak door een doelmatig preventief optreden enerzijds de mensen zo lang mogelijk uit de curatieve gezondheidszorg te houden en anderzijds medische problemen in een zo vroeg mogelijk stadium op te sporen om zo een zo efficiënt mogelijke behandeling mogelijk te maken. Het Vlaams Belang hecht dan ook veel waarde aan een goed uitgebouwde preventieve gezondheidszorg. Het is immers altijd beter en meestal ook minder duur te voorkomen dan te genezen. In de preventieve gezondheidszorg is in ons model een belangrijke taak weggelegd voor de huisartsen, onder meer door het bijhouden van een Globaal Medisch Dossier (GMD). In onze visie op het GMD maken ook deel uit: een geïndividualiseerde preventiestrategie die rekening houdt met zijn eigen gezondheidstoestand, zijn persoonlijke risicofactoren, zijn arbeidsomstandigheden en zijn familiale voorgeschiedenis. Ook de overheid is echter een belangrijke actor in het preventieve gezondheidsbeleid. De belangrijkste oorzaken van gezondheidsproblemen zijn ongezonde leef- en werkgewoonten. Ook lage scholing speelt hierbij een rol. Door de bevolking permanent en correct te informeren over een gezonde levenswijze, door een beleid van actieve gezondheidspromotie te voeren, kunnen een zeer groot aantal aandoeningen en vroege overlijdens worden vermeden. Vooral op het vlak van gezonde voeding, actieve sportbeoefening, preventie van zwaarlijvigheid, roken en alcoholisme zijn er nog heel wat mogelijkheden. Maar ook op het gebied van hygiëne en de gezondheid in de woning kan nog veel gebeuren, het aantal ongevallen in de privé-sfeer kan naar beneden, de vaccinatiegraad kan worden opgevoerd, de preventie van huidkanker kan worden verbeterd evenals de vroegtijdige opsporing van tbc en allerlei vormen van kanker. Dit kan niet zonder meer overgelaten worden aan een vrijblijvend iets als de LOGO’s (Lokaal Gezondheidsoverleg). De huisartsen moeten hierin een bevoorrechte partner worden van de overheid, iets wat tot op heden niet het geval is. Bijzondere aandacht moet hierbij gaan naar mensen in armoede voor wie de toegankelijkheid tot de gezondheidszorg moet worden gewaarborgd. Inzake jeugdgezondheidszorg pleit het Vlaams Belang voor een uitsplitsing in twee verschillende niveaus. Enerzijds is er de gezondheidsopvoeding, waarin het onderwijs een belangrijke taak heeft en waarbij 50 weloverwogen gebruik van informatie- en communicatietechnologie (ICT) een meerwaarde betekent. Anderzijds pleiten wij ervoor om het medisch onderzoek en de vaccinatie van leerlingen te integreren in de eerstelijnsgezondheidszorg, waarin de huisarts een eersterangsrol te vervullen heeft. Indien men het ernstig meent met de preventieve gezondheidszorg, moeten er ook de nodige middelen voor uitgetrokken worden. Vaccinatie baarmoederhalskanker. Gezien de Vlaamse Gemeenschap verantwoordelijk is voor preventie, lijkt het niet meer dan logisch dat de Vlaamse Gemeenschap de vaccinatie tegen HPV zou opnemen in haar basisvaccinatieschema. Gezien de vaccinaties gezondheidswinst opleveren en dus op termijn een besparing meebrengen voor de federale kas, gebeurde de aankoop van deze vaccins tot op heden steeds in samenspraak met de federale overheid en dus ook met de Franstalige Gemeenschap. Vermits de Franse Gemeenschap zich bleef verzetten kon op de Interministeriële Conferentie Volksgezondheid geen overeenkomst werden bereikt om het HPV vaccin in te voegen in het basisvaccinatieschema (met de klassieke verdeelsleutel tussen het federaal niveau en de gemeenschappen die respectievelijk 2/3 en 1/3 van de kost op zich nemen). De Franse Gemeenschap probeert de kost van 1/3 van de aankoop te vermijden. Onderhandelingen om massaal het vaccin aan te kopen zouden zonder twijfel kunnen leiden tot een gevoelige daling van de aankoopprijs van het HPV vaccin en zou een veel hogere vaccinatiegraad kunnen worden behaald. Vlaanderen wordt aldus andermaal gegijzeld. Palliatieve zorgen. Palliatieve zorg vereist specifieke deskundigheid en dit kost tijd én geld. Door een financieringstekort kunnen echter niet alle maatregelen worden genomen. Tegelijkertijd zijn de bevoegdheden vandaag niet homogeen wat tot verkeerde beleidsimpulsen leidt. Dit komt vooral tot uiting bij de palliatieve dagcentra. De federale overheid staat in voor de erkenning maar de Vlaamse overheid is verantwoordelijk voor de financiering. De erkenning van deze dagcentra staat echter ieder jaar terug op de helling. Vlaanderen wenst wel een visie te ontwikkelen op het gewenste aanbod binnen de palliatieve functie maar heeft daarvoor niet voldoende bevoegdheden. Het Vlaams Belang wil: • de overheveling van de volledige gezondheidszorg naar de gemeenschappen; • een verdere uitbouw van de preventieve gezondheidszorg en de jeugdgezondheidszorg in Vlaanderen met een belangrijke rol voor de huisartsen; • meer algemene informatie over het voorkomen en de gevolgen van diabetes waarbij de scholen en ouders moeten worden betrokken; • dringend meer investeringen in wetenschappelijk onderzoek naar de oorzaken en behandeling van CVS; • dat rond de preventie van baarmoederhalskanker de federale regering zo snel mogelijk het verzoek van de Vlaamse Gemeenschap inwilligt en dat zo dit niet gebeurt de Vlaamse Gemeenschap op eigen initiatief tot gemeenschappelijke aankoop overgaat en desnoods de volledige kostprijs voor haar rekening neemt; • het ontwikkelen van een structurele visie op het gewenste aanbod binnen de palliatieve functie in Vlaanderen en een structurele oplossing voor de palliatieve dagcentra. Uiteraart zal dit door communistische bril allemaal wel zever in pakskes lijken hé? ![]()
__________________
www.vlaamsbelang.org |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Minister-President
Geregistreerd: 22 augustus 2002
Berichten: 4.248
|
![]() Krijg ik misschien ook wat tijd om fatsoenlijk te antwoorden of heerst er nu al een verplichting van de STASI om wel nu meteen alles te laten vallen en op Uw vraag te antwoorden?
__________________
www.vlaamsbelang.org |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
Geregistreerd: 23 september 2006
Berichten: 1.699
|
![]() SZ moet niet noodzakelijk uit uitkeringen of andere financiele hulp bestaan, men moet dringend een nieuw ontradend systeem invoeren.
Herinvoeren van de dagelijkse stempelcontrole, 2 keer om zwartwerk tegen te gaan. Er moet een systeem komen met voedselbonnen, soepbedeling, berperken in de tijd van hoge werkloosheidsuitkeringen waardoor iedereen zich nestelt in het systeem en geld ontvangt om niets te doen, sommigen krijgen minder door hard te werken dan wat al die profiteurs zomaa krijgen. Dit moet eindigen. Tenslotte, in Parijs en in de VS leven ook veel mensen buiten met tenten of in auto's en gezien de financiele crisis kunnen wij ze toch allemaal niet blijven onderhouden. Die zorgstaat zal dan ook verdwijnen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 13.721
|
![]() Freya, is dat die met haar rok omhoog ooit op affiches heeft gestaan?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Gouverneur
Geregistreerd: 7 juli 2008
Locatie: Hasselt
Berichten: 1.312
|
![]() Wat had ge nu verwacht hé, ne sos die met een ernstig voorstel komt voor SZ dat is al even utopisch als een onafhankelijk vlaanderen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Banneling
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
|
![]() veel beter om iemand van (k)open vld te nemen. Dan heb je geen last van idealen en ideeen en zo. Gewoon cashen en ja knikken.
Laatst gewijzigd door born2bewild : 4 juni 2009 om 13:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 47.677
|
![]() Citaat:
... een sos die beweert dat hij corruptie gaat bestrijden. ![]() Laatst gewijzigd door daiwa : 4 juni 2009 om 13:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Gouverneur
Geregistreerd: 7 juli 2008
Locatie: Hasselt
Berichten: 1.312
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Provinciaal Statenlid
Geregistreerd: 24 november 2007
Berichten: 748
|
![]() Citaat:
Ik ben N-VA'er, dus geen VB'er, maar toen M. Dilllen kloeg over het feit dat ouders aan de schoolpoort kwamen klagen nadat hun prinsje of prinsesje gestraft was, veerde Freya VDB op en zei: "Geen lijfstraffen, geen lijfstraffen". Dat was helemaal niet wat MD bedoelde. Dat was ook heel populistisch en extremistisch van F VDB. Zo'n manier van aan politiek doen vind ik walgelijk. En luisteren kan links zeker niet meer. Stelletje extremisten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 46.401
|
![]() Dumpen is veel gezegd maar de kwaliteit van het onderwijs moet voorop staan.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides) Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’ Support the country you live in or live in the country you support. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Banneling
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
|
![]() Klinkt wat neerbuigend toch : "U woont misschien op de buiten?"
Zo vanuit de hoogte doen, mevrouw VDB. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 47.677
|
![]() Citaat:
En een paar onnozelaars in de zaal vonden het dan nog nodig op die idiote uitval van VDB nog een applaus te geven. ![]() |
|
![]() |
![]() |