![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hier zou ik wel iets meer duidelijkheid over willen hebben. Volgens sommige forummers kan een ongedoopt iemand Katholieker zijn dan iemand die on-Christelijk handelt (zie de diverse Hitlerdraadjes).
Wat zijn de criteria om Katholiek te zijn, en, misschien belangrijker, hebben wetenschappelijke opvattingen invloed hierop? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Cat Lick Church.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De mensen zullen enkel grijpen naar nieuwe dingen. Geef hen een wederkerend concept in een nieuw pakje. Ik bedoel maar, als New Age zo goed verkoopt... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ecclesia militans? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar de mensen reageren geconditioneerd op bepaalde dingen. En commerce dreigt langs de andere hoek. Ik kan zelfs met een apolitiek iemand als Crowley amper mensen verleiden. Van zodra ik begin over meditatie verliezen mensen alle interesse, door associatie met trendy yogagezinnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tot nu toe nog geen reactie van de Katholieke Pruis. Ik wacht met smart...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
ik denk dat het woord 'katholiek' in verschillende zinnen een verschillende betekenis kan hebben. sommige atheïsten die katholiek werden opgevoed, zullen altijd wel een beetje katholieke atheisten blijven. ik ken een hele lieve moslim, een bekeerde belg. als je hem hoort spreken, met de mensen ziet omgaan en ziet bidden, dan zie je een vrome katholieke moslim. 'katholiek' kan ook een stijl beschrijven. ben ik dan katholiek? als ik ooit paus wil worden, moet ik hier natuurlijk volmondig 'ja' op antwoorden. ik ben trouwens niet ontdoopt dus ik tel officieel mee als katholiek. maar zo eenvoudig is het niet. ben ik dan geen katholiek? ik ben moslim, daarvoor was ik fervent anti-theist en nog eens daarvoor katholiek. ik heb mijn blinde geloof in het katholicisme twintig jaar of zo geleden begraven. heel wat van de katholieke dogma's vind ik compleet ongeloofwaardig. maar zo eenvoudig is het niet. ik denk dat ik een gelovige probeer te zijn, dat dit het enige is wat erover te zeggen valt. ik geloof dat de scheppende kracht één is en barmhartig en almachtig en ik geloof dat er honderden profeten zijn gekomen die elk op hun manier van die ene kracht getuigden. wanneer ik god niet zie, niet voel en niet gewaar ben, dan twijfel ik en ben ik bang. ik vraag me af waarom ik mij als een onnozelaar, als een gelovige dan nog wel, gedraag. iets herinnert mij aan gods liefdevolle aanraking, maar een mens krijgt niet vaak dat soort cadeau's. ik bid, ik vast ik roep god uit de diepte (ps 130) maar hij komt slechts wanneer hij zelf wil. nu ja, misschien slaat het woord 'katholiek' niet op een toestand waar men zich ofwel in kan bevinden, ofwel niet. misschien is er een heel spectrum tussen niet katholiek (0) en wel katholiek (1). in dat geval denk ik dat ik ergens rond de 0,2 hang. morgen misschien meer. of minder. in augustus, na incha'allah een week taizé, zou dat nog meer kunnen zijn. we zullen zien. ik denk niet dat ik preuße ooit ga inhalen. vrede, redwasp
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
dank je circe. ik vroeg me al af of er in mijn tekst een zinnetje stond waar islambashers zich konden op werpen. je hebt het gevonden. ik zie je ook graag. vrede, redwasp
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laat ons dat soort reacties maar op conto van "de zon" zetten. Laatst gewijzigd door Zipper : 1 juli 2009 om 13:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
lieve circe, heb je trouwens misschien wat commentaar op mijn idee om de term 'katholiek' als een soort spectrum op te vatten? vrede, redwasp
![]() |
#14 |
Parlementslid
|
![]() Als je nu goed kunt zingen nietwaar, dan kun je met ons tijdens de Zondagse mis komen om te zingen. In het tegenovergestelde geval zou je dan maar best naar de korstbijzijnde moskee trekken: daar hebben ze nooit ''jankers'' genoeg.
Maar wil je nu perse katholiek zijn wel, mij niet gelaten ''alea jacta est'' Daar zijn de Engeltjes al!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
(bij ons zingen ze, bij die andere ploeg zijn het alleen jankers). vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#16 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Woorden hebben betekenissen en die link tussen woord en betekenis is essentieel om te kunnen communiceren. je kunt niet zomaar naar eigen goeddunken woorden nieuwe/andere betekenissen meegeven. een katholiek gelooft in god (vd bijbel) voor atheisten zijn er geen opperwezens, goden ed. een katholieke atheist is een contradictio. jij mag aan het woordje katholiek zoveel betekenissen meegeven als je wil, maar ik vrees dat er enkel onbegrip en onduidelijkheid ontstaat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Imagine there's no John Lennon... Laatst gewijzigd door Nestor Burma : 1 juli 2009 om 20:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De rest van je betoog is zoals Flanelcondoom zegt: armzalig. |
|
![]() |
![]() |