Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 4 juni 2009, 13:49   #1
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard Dwangmatige vrienden, laten we scheiden

Geef me even de tijd om me uit te leggen.

Ik zie voor mij, laten we zeggen op een A4-velletje, de bevolking van dit forum, en bij uitbreiding de hele Vlaamse maatschappij. Achter dat blad strekt zich het rottende probleem uit van de maatschappelijke onveiligheid, het straatgeweld, de kleine en grote criminaliteit, de foutlopende immigratie.

In de linkermarge trek ik een lijn: links daarvan bevinden zich de eeuwige excuseerders, minimaliseerders, goedpraters, VB-gefixeerden. Dom-links, voor het gemak.

Dan trek ik een tweede lijn aan de rechterkant van het blad: rechts daarvan vinden we de kleine hartjes, de geborneerden, de onverbeterlijke schoffeerders en zagemannen. Dom-rechts, zeg maar.

Regelmatig zie ik mensen uit de linkermarge stapje voor stapje over de lijn naar het midden komen. Ze proberen hun angst voor "rechts" van zich af te leggen en erkennen dat er een serieus probleem is. Als ze nog wat verder komen, zeggen ze ronduit dat er ingrijpende maatregelen nodig zijn en dat ook repressie een essentieel onderdeel van de oplossing is.

Evengoed zie ik nu en dan mensen uit de rechtermarge schoorvoetend een stapje zetten naar het midden. Ze doen moeite om de "vreemde" te leren kennen, ze erkennen dat er goeie mensen bijzitten en geven toe dat er ook andere oorzaken zijn dan puur etnische of cultureel-religieuze. Als ze een betere dag hebben, kunnen ze zich zelfs verzetten tegen plat en nutteloos racisme.

Soms wipt iemand van de twee laatste categoriën weer terug naar zijn veilige, domme marge. Geeft niet, zolang de middengroep, het schuchtere verbond van slim-links en slim-rechts maar blijft aangroeien.

Het is mijn droom dat die alliantie van slimmen een concrete, werkbare vorm krijgt.

Iedereen is welkom, ik ben zelf ook een bekeerling die de lijn naar het midden overgestoken is.

Wat betreft de onverbeterlijken, de dwangmatige excuseerders én de compulsieve stigmatiseerders, doe ik een oproep tot separatisme. Laten we hen, die zich aan de linker- én de rechterkant van hun lijn vastklampen, met liefde behandelen. Het zijn angsthazen. Ze kunnen altijd hun angst overwinnen en de lijn oversteken. Maar laten we hen, zolang ze die stap niet willen zetten, asjeblief straal negeren. Zonder dat balast staan we een grote stap dichter bij een oplossing.

Amen.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2009, 14:23   #2
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Boeiende redenering en ik zou geen vrouw zijn mocht nieuwsgierigheid me niet doen vragen waar u me plaatst en of u mij deze beweging naar denkbeeldige middenlijn hebt zien maken?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2009, 14:35   #3
Weiße Rose
Parlementsvoorzitter

Weiße Rose's schermafbeelding

Standaard

Zeer mooie samenvatting E. Gidius. U slaat de nagel op de kop!
Weiße Rose is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2009, 14:36   #4
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Boeiende redenering en ik zou geen vrouw zijn mocht nieuwsgierigheid me niet doen vragen waar u me plaatst en of u mij deze beweging naar denkbeeldige middenlijn hebt zien maken?
Beste Alice,

Hoe groot de verleiding ook is, ik wil van deze draad geen namen-noemen-spel maken. Het gaat vooral over houdingen, en eenieder kan mits enige inspanning over het blad schuiven.

Jouw bijdragen vind ik, mbt tot het probleem waarover we het hier hebben, van de meest waardevolle en constructieve die op dit forum te vinden. Daarnaast ken ik je voorgeschiedenis niet zo goed, maar ik vermoed wel dat je vanuit de linkerkant komt.

Mag ik het daarop houden?
Oud 5 juni 2009, 23:09   #5
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Deze draad dreigt als een eik - langzaam, op 't gemak, ja zelfs een beetje behoedzaam - uit te groeien tot een van de meest boeiende van het hele forum.

Daarom neem ik nu alvast een abonnement.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2009, 09:55   #6
anoniempje
Gouverneur

anoniempje's schermafbeelding

Standaard

Mooi!

Wordt links van rechts onderscheiden door de houding tov 'vreemdelingen'?
anoniempje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2009, 10:05   #7
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door anoniempje Bekijk bericht
Wordt links van rechts onderscheiden door de houding tov 'vreemdelingen'?
Ik denk het niet. Ik denk dat de thema's 'vreemdelingen' en 'veiligheid' eerder dwangmatig van open onderscheiden, of zo je wil dom van slim.

Met andere woorden: die thema's tonen wie bereid is zijn angstgevoelens en stellingen te verlaten om naar een echte oplossing toe te komen.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 6 juni 2009 om 10:06.
Oud 6 juni 2009, 10:10   #8
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

ik moet naar de winkel maar neem ook alvast een abonnement.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2009, 06:58   #9
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weiße Rose Bekijk bericht
Zeer mooie samenvatting E. Gidius. U slaat de nagel op de kop!
Jou zou ik in de linkermarge zetten, witte. Werk aan de winkel !
beste vriend is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2009, 07:08   #10
Weiße Rose
Parlementsvoorzitter

Weiße Rose's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door beste vriend Bekijk bericht
Jou zou ik in de linkermarge zetten, witte. Werk aan de winkel !
Centrum-links is een betere verwoording 'beste vriend' .
Ik denk dat u meer werk zal hebben...
Weiße Rose is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2009, 09:52   #11
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Beste Alice,

Hoe groot de verleiding ook is, ik wil van deze draad geen namen-noemen-spel maken. Het gaat vooral over houdingen, en eenieder kan mits enige inspanning over het blad schuiven.

Jouw bijdragen vind ik, mbt tot het probleem waarover we het hier hebben, van de meest waardevolle en constructieve die op dit forum te vinden. Daarnaast ken ik je voorgeschiedenis niet zo goed, maar ik vermoed wel dat je vanuit de linkerkant komt.

Mag ik het daarop houden?
Amai E. Gidius bedankt voor het compliment doet best eens deugd gezien de zware strijd die je vaak op dit forum moet voeren om niet als onzin of nazi te worden afgedaan.
Ik kom inderdaad uit de linkse hoek, maar jaren toekijken hoe politiek over strategie en macht ging en niet over het werkelijk oplossen van problemen deed me kennis maken met de gezichten achter de media maskers, en dat is een beeld wat vaak verborgen blijft voor gewone burgers.
Dan kun je wel links blijven maar daarom niet meer jezelf vinden in linkse politiek of wat daarvoor staat. Ik werkte jaren rond beeldvorming en dialoog in aandachtswijken, wat de unieke kans gaf ook bij moskees, verenigingsleven en de moslimwereld achter het decor te kijken, er is zeker hoop en mogelijkheden maar niet onder het huidig gevoerde beleid,dat concentreert zich op stemmenwinst en dus persoonlijke macht, jammer genoeg!
Oud 8 juni 2009, 10:00   #12
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weiße Rose Bekijk bericht
Centrum-links is een betere verwoording 'beste vriend' .
Ik denk dat u meer werk zal hebben...
Jij ?!!! Centrumlinks ?! Wat moeten de " ultralinksen " dan wel niet zijn ? Die staan de allochtonen op hun knietjes op te wachten om hen de sleutels van de stad te overhandigen zeker ?
Oud 8 juni 2009, 10:11   #13
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Weibe Rose, ik ervaar jou ook eerder als links dan centrum...maar er valt met je te praten en dat is een goed teken!
Oud 8 juni 2009, 13:08   #14
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Weibe Rose, ik ervaar jou ook eerder als links dan centrum...maar er valt met je te praten en dat is een goed teken!
Ik weet niet waarom, maar ik voel witteroos ergens zéér persoonlijk betrokken bij het lot der moslims bvb. Vermits hij zegt er zelf geen te zijn , vermoed ik hier één of andere love-story, of anders is het zo iemand die op één of ander manier zijn brood verdient met de multiflauwekul ...
Oud 8 juni 2009, 13:11   #15
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

omdat niemand zich aangesproken voelt als het over extremisten gaat, zal die scheiding er niet komen...
Oud 8 juni 2009, 13:36   #16
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door beste vriend Bekijk bericht
Ik weet niet waarom, maar ik voel witteroos ergens zéér persoonlijk betrokken bij het lot der moslims bvb. Vermits hij zegt er zelf geen te zijn , vermoed ik hier één of andere love-story, of anders is het zo iemand die op één of ander manier zijn brood verdient met de multiflauwekul ...
Beste vriend, van mij mag iemand zeer betrokken zijn.
Zelf zie ik me ook als betrokken op het lot van moslims in Vlaanderen, maar daarom hoef je nog niet blind te zijn voor de realiteit.
En dat mist volgens mij de linkse vleugel hier echt, betrokkenheid vanuit de realiteit van het lot van veel moslims, wie daarvoer begint wordt zowat onmiddellijk in vraag gesteld en liefst al op voorhand als "onkundig" afgedaan.

Zo reageren bijvoorbeeld mensen zoals Artisjok; ik mag duizend keer uitleggen wat ik voor werk deed en dus mijn mosterd haal, voor Artisjok zal dit steeds omnieuw in vraag worden gesteld, niet omdat daar reden voor is maar omdat iemand die vanuit brede eravering spreekt een ontzettende bedreiging is voor wie klakkeloos de multiculturele samenleving verdedigt waar een aantal groepen als geboorterecht de status van slachtoffer hebben.
Soms zie ik dit als paternalistisch denken, zolang mensen de status van slachtoffer hebben kun je goed doen, voor mij is dat neo Katholieke cultuur die je vooral bij Groenstemmers terug vind.
Oud 8 juni 2009, 13:40   #17
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
omdat niemand zich aangesproken voelt als het over extremisten gaat, zal die scheiding er niet komen...
Ik weet dat nog zo net niet, extremisme, links of rechts is zeker terug te vindne op dit forum en de reacties zijn vaak hevig dus waarom denkt u dat niemand zich aangesproken voelt?? Juist wel zo blijkt ook uit dit forum.
De scheiding is er juist al, nu zullen juist mensen met gezond verstand en hart zich moeten verenigingen, los van politieke overtuiging of de opsplitsing tussen links of rechts lijkt me.
Oud 8 juni 2009, 13:43   #18
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet dat nog zo net niet, extremisme, links of rechts is zeker terug te vindne op dit forum en de reacties zijn vaak hevig dus waarom denkt u dat niemand zich aangesproken voelt?? Juist wel zo blijkt ook uit dit forum.
De scheiding is er juist al, nu zullen juist mensen met gezond verstand en hart zich moeten verenigingen, los van politieke overtuiging of de opsplitsing tussen links of rechts lijkt me.
maar wat als er iemand is die voor iemand anders als extreem wordt beschouwd?

om maar iemand te noemen: circe, ik vind dat een extremiste. maar zij zal dat van mij ook vinden.
Oud 8 juni 2009, 14:04   #19
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

om maar iemand te noemen: circe, ik vind dat een extremiste. maar zij zal dat van mij ook vinden.
Vlijmscherp waarom vind je Circe een extremiste?
En betekent dit dan dat je daarmee geen dialoog wilt, dit werkelijk uitsluit?
Oud 8 juni 2009, 14:28   #20
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:

Extremisten zijn gewoon mensen die harder van stapel lopen als het gemiddelde. Trouwens, als je een vinger wilt, moet je een arm opeisen, vertelde mij vroeger de vakbondsafgevaardigde.
Bvb: iemand die er voor ijvert om alle moskeeën in België te laten afbreken, zal mischien gedaan krijgen dat er geen bijgebouwd worden. In dit opzicht is een partij als het VB nuttig. Hoe noem je een land waar geen oppositiepartijen zijn ? Een dictatuur. Hoe noem je een land waar een " cordon sanitaire " bestaat ? Een land dat graag een dictatuur zou willen invoeren, maar dan één die " democratie " moet genoemd worden .
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be