![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() bron
Hoe kan zoiets toch gebeuren ? Bij die efficiente, flexibele privéondernemingen dan nog wel. Misschien zit al die hun slim volk eerder de financiele markten te bestuderen die ze gecreëerd hebben en waar ze zelf geen jota meer van snappen. Er zijn al tal van nieuwe spaarformules op de markt voor wie z'n geld niet kwijt is door de vorige mislukte formules of kredietkaartfraude. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vind de titel nogal misleidend tegenover de inhoud van het artikel.
Eigenlijk moet de titel zijn: de banksektor vervangt preventief 45.000 kredietkaarten. Als jij zou merken dat de sleutel van je huis mogelijks nagemaakt is, ga je dan je huis 'blokkeren'? Of ga je een nieuw slot steken? En ik stel me ook de vraag of de overheid niet te kort schiet in haar taak. Iemand die vals geld produseert, sleutels vervalst of bankkaarten namaakt ... allemaal hetzelfde: foefelen op andermans kosten ... met wat meer interasionale samenwerking af te dwingen, zou men die kriminelen veel vlugger en voor veel langer in den jail moeten steken.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() Ja zeg, misschien moet de overheid dan ook maar instaan voor het bewaken van het internet
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat ik bedoel, moge duidelijk zijn: kriminelen die visa of bankontakten namaken, horen in 't gevang gezet ge worden. Wat vindt gij: iemand die rassistische beledigingen sistematisch uit via het net, of die negasionistische praat verkoopt ... wat is de taak van de overheid ? Dat is of topik natuurlijk, maar swat.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik bedoelde wel de titel in de krant hé, ge moet dat niet persoonlijk pakken.
Een krant is een info-bron; de joernalistiek meet zichzelf objektiviteit aan in de nieuwsgaring en -melding; een forum is een plek waar je je gedachten en indeeën kwijt kan, daar mag wat verf opzitten, daar mag het gekruid zijn, daar is dichterlijke vrijheid troef. Wat niet belet dat een andere forummer er de aandacht mag op vestigen ... dat maakt het leuker.
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Vreemdeling
|
![]() Bij mij rinkelen er grote alarmbellen. Hier is meer aan de hand maar men probeert opzettelijk vaag te zijn om de zaken minder erg voor te stellen.
Het zou hier nu gaan om kaarten van Dexia, maar begin dit jaar kreeg ik een brief van ING dat ze mijn Mastercard ook moesten vervangen wegens mogelijke fraude. Ik ken ook nog mensen die bij andere banken zitten die dit hebben meegemaakt. Mijn man is e-tailer, wij hebben veel ervaring met kredietkaartbetalingen online en we hebben heel dure en drastische mechanismes moeten invoeren om kredietkaartfraude te vermijden. De handelaar is daar namelijk altijd de dupe van, niet de kredietkaartmaatschappijen. Vroeger ging het zelfs gepaard met oneerlijke boetes terwijl de handelaar er absoluut geen schuld aan had. Sinds verleden jaar verplichten de kredietkaartmaatschappijen elke handelaar om een extra beveiligingsprotocol te activeren bij authorisatie online, natuurlijk tegen een meerprijs. In ruil geven ze de handelaar een beperkte garantie bij fraude online. Raar genoeg wordt dit mechanisme dat bij Visa "Verified By Visa" heet en bij MasterCard "SecureCode" maar heel mondjesmaat geactiveerd op Belgische kaarten. Ook worden de meeste kaarteigenaren hiervan niet op de hoogte gebracht door hun banken. Het is voor mij een mysterie waarom dit niet versneld wordt geintroduceerd indien men dan toch zo'n fraude op grote schaal heeft ? Ook heb ik het gevoel dat enkele banken gehackt zijn, want het zou mij verbazen dat alle 45.000 kaarteigenaren hebben gekocht bij dezelfde webshop. Ik hoop dat een ijverige journalist eens wat dieper graaft want hier wordt duidelijk iets voor ons verzwegen... Laatst gewijzigd door MonaLisaOverDrive : 18 juni 2009 om 13:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() Zou wel eens kunnen, heb ook al gehoord dat mensen verwonderd waren dat ze een nieuwe visakaart moesten afhalen na twee jaar terwijl hun gewone bankcontactkaart tien jaar ofzoiets goed is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk niet dat ge daar meer achter moet zoeken.
Peins eer dat het iets is als volgt: als de instelling vermoedt dat er een insident mogelijk geweest is in een bepaald gedeelte, dan wordt automatisch iedere kaart in heel dat gedeelte vervangen. Liever erg drastische vervangingen, dan één kaart meer die misbruikt wordt. Zoudt gij het anders doen misschien? Daarbij, als ge testaankoop leest en andere pers, dan hoort ge daar toch niet zoveel klachten over. Ge hoort wel al wat meer over die apparaatjes die ze in een bankontakt foefelen om je kaart te kopiëren en je kode te filmen.
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gisteravond een telefoon gekregen van mijn Dexia-bankier dat ook mijn kaart er preventief uit gehaald wordt!
De zaak is in ieder geval een bewijs dat de kontrole-maatregelen werken,door analyse van de kredietkaart-fraude kan men patronen ontdekken en preventief optreden. Op kanaal Z vertelde men dat de fraude ontstaat omdat er nog steeds "primitieve" plaatsen zijn (*kuch kuch de VS zit daar ook bij*) waar ze de chip (en dus de PIN-kode) niet gebruiken maar dus ff de kredietkaart op die ouderwetse methode "overtrekken".....en meteen de kans krijgen de magneetstrook te kopieren..... Een duizendtal belgische kaarten zouden aldus gefraudeerd zijn... ![]() De mogelijke onderschepping van kredietkaartgegevens op het internet is,vrees ik,ook niet 100% zeker af te dichten....iedere kodering kan gebroken worden... Laatst gewijzigd door kelt : 18 juni 2009 om 17:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De magneetstrook is nu een zwak punt geworden vrees ik......dat zit er vermoedelijk nog op om eerder archeologische betaalsystemen te kunnen gebruiken Laatst gewijzigd door kelt : 18 juni 2009 om 17:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Volgens mij zijn ze toch behoorlijk efficient en ik spreek uit ervaring. 2 weken geleden werd ik opgebeld door de dienst fraudebestrijding van Atos Origin - op een zondag bovendien - met de vraag of ik thuis was - wat ik bevestigend beantwoorde. Bleek dat er op hetzelfde ogenblik met mijn creditcard (enfin een kopie van) geld werd afgehaald in de VS. Ze hebben de kaart dan ook onmiddelijk geblokkeerd en mij het nodige papierwerk toegestuurd om die transacties te betwisten. Ik vond dat behoorlijk straf - zeker dan nog aangezien ikzelf die creditcard de maand ervoor op vakantie in de VS veelvuldig gebruikt heb - en toen heb ik géén telefoontje gekregen. En nee, dit is geen broodje aap verhaal. Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 18 juni 2009 om 21:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Card Not Present transacties zijn de meeste risicovolle transacties. Er komt immers geen magneetstrip of chip aan te passen, enkel de gegevens zoals kaartnummers, vervaldatum, CVV code worden gebruikt. Het zijn nu juist deze gegevens die heel gemakkelijk gestolen kunnen worden en dat is in het verleden dan ook op massieve schaal gebeurd door te hacken in databases. Het wordt tijd dat men de Belg informeert waar hij moet op letten om een beveiligde transactie te herkennen, want veel mensen geven deze gevoelige informatie nog in op onbeveiligde webforms bij kleine webshops. Tot nu toe zijn wij in België nog gevrijwaard geweest van grote kredietkaartfraude maar nu meer en meer mensen hun kaart durven gebruiken op Internet, zullen we ook steeds meer het slachtoffer worden van hackersbendes uit het Oostblok of China. Het neemt in de USA al hallucinante vormen aan. Ooit kregen we te maken met een frauduleuze transactie met de Visa kaart van een ... Amerikaans politiekantoor ! Ik viel zowat van mijn stoel toen ik gebeld werd door de commisaris van de politiebrigade in een klein Amerikaans dorp om het misbruik te melden... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In ieder geval,verplichte wereldwijde exit van het "non-chip" gebruik dan maar? Dat hebben de grote kredietkaartuitgevers zelf in de hand,en ja,het verwijdert ongetwijfeld een zeker "gemak" van dit betaalmiddel.... Maar hoe ze dat op het internet gaan oplossen....,tenzij ook kredietkaartgebruikers met tokens zullen moeten werken... ![]() Laatst gewijzigd door kelt : 29 juni 2009 om 14:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een firma zelf kan erkende tussenfirma zijn, als gebleken is dat ze betrouwbaar handelt. Voorbeeld: ik koop een autostoeltje via het internet en voer daarom mijn gegevens in. De nog niet erkende firma levert het stoeltje aan een betrouwbare partij; Mijn senten gaan ook nog niet naar de firma. Maar zodra ik doorgegeven heb aan visa dat ik dat wel degelijk besteld heb; en zodra de erkende firma bevestigt dat het goed geleverd is, en getsjekt: alles kan doorgaan.
|
![]() |
![]() |