![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
we leven in een tijd waarin ego misschien wel de belangrijkste afgod is. de meeste mensen doen alles om hem te dienen, pompen het afgodsbeeld tot groteske proporties op en geloven dat dit de weg is die hen gelukkig zal maken. dit is een illusie. ego doet ons geloven dat we meer zijn dan een zak van huid waarin botten, organen, bloed, etter en spieren zitten. alleen wanneer we nederig zien dat we maar een klein stukje mensbaksel in een immense schepping zijn, kunnen we vrede vinden. pas dan kunnen we vreugde en geluk proeven. nederigheid is het medicijn tegen onze egoïsche waanbeelden. ondanks de vele theologische meningsverschillen die ik met de meeste blavatskyanen heb, vind ik dat veel mensen in die traditie een oprecht spiritueel pad proberen te bewandelen. zij weten dat dit alleen maar kan door ego steeds verder te vernederen en alleen de godheid (om het eens in het theosofisch te zeggen) te dienen. een schitterende oefening in nederigheid wordt ons aangeboden door w.q.judge in zijn 'brieven die me geholpen hebben' (brief 26, over occulte filosofie). ik citeer de versie die in het tijdschrift 'de theosoof' van november 1979 verscheen op p. 12. Citaat:
vrede, redwasp
DENK EROM: EIGEN KARMA EERST! ALTIJD, OVERAL! Laatst gewijzigd door redwasp : 25 juni 2009 om 00:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Goed kunnen luisteren en oprecht geinteresseerd zijn in anderen is een voldoende voorwaarde om het vertrouwen en de appreciatie van mensen te winnen.
Pas doch op. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Gouverneur
|
![]() Een andere goede oefening, een maand of zo proberen om geen enkele zin te beginnen met "Ik"
En dan combineren met het vorige.
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen Redwasp. We moeten niet denken beter te zijn dan we zijn, we moeten evenmin minder van onszelf denken dan we zijn. Dat de bevolking maar eens een flinke cursus zelfreflectie krijgt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Gouverneur
|
![]() Wat bedoel je Kiko??
Dit is dus wel een echte oefening hé. Als je dit uitvoert verander dit je kijk op de mensen en het leven wel degelijk zulle. Vooral je eigen leven word redelijk serieus in vraag gesteld gaandeweg.
![]() |
#8 |
Gouverneur
|
![]()
http://www.eviloverlord.com/lists/overlord.html Laatst gewijzigd door Erwinvds : 25 juni 2009 om 22:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 26 juni 2009 om 15:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als dat wat groter is dan onszelf slechts als een 'Godheid' gezien wordt dan is er geen sprake meer van nederigheid. Dan meent men namelijk al te weten wat datgene is dat de mens overstijgt. Hoe pretentieus.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
het concept 'god' is iets wat bij gebrek aan beter wordt gehanteerd. er is geen god, dan god vrede, redwasp
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het niet pretenderen God te kennen getuigt van een grotere nederigheid dan menen te weten de identiteit en de wensen van God. Al wat we via mensen of hun producten over God horen kan niet anders dan met die nederigheid bejegend te worden. Dat is God eer aandoen. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 26 juni 2009 om 22:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
binnen de christelijke traditie kennen we de theologie van de negatieve weg. deze theologen gaan er van uit dat het goddelijke uiteindelijk niet kenbaar is. de enige manier om zinvol over dat goddelijke te spreken is dan een negatieve manier. alle bevestigende uitspraken over god zijn eigenlijk a priori fout. als we zeggen 'god is goed' dan doen we god oneer aan doordat we claimen iets over hem te weten. de negatieve theologie zegt in plaats daarvan: "god is niet slecht". we zouden ook kunnen zeggen dat ons zeer beperkte verstand niet in staat is om de absolute betekenis van bevestigende uitspraken te snappen. als we zeggen "god is groot", wat bedoelen we hier dan met de term 'groot'? niets van al hetgeen dat we normaal gezien 'groot' noemen kan ook maar tippen aan de grootheid van god. we kunnen proberen om die termen relatief te interpreteren in de plaats van ons te focusen op het onkenbare deel (op god, op het absoluut transcendente van zijn eigenschappen) kunnen we onze aandacht richten op het min of meer kenbare (op onszelf, op de schepselen). "god is groot" krijgt dan de betekenis "ikzelf ben klein". dat besef van onze eigen nietigheid in vergelijking met de oneindige grootheid, goedheid, barmhartigheid... van het goddelijke noem ik 'nederidheid'. vrede, redwasp
![]() |
#15 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
als je zegt dat jouw god transcedent is dan kun je er niets over zeggen. dan is het in weze onzin om te discussiëren over betekenissen en begrippen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
iedereen die met spiritualiteit en mystiek bezig is kent dit dilemma. enerzijds beseft ze maar al te goed dat haar mystieke ervaringen (haar ervaring van de nabijheid bij het goddelijke) niet uitspreekbaar zijn. anderzijds beseft ze dat ze zonder te spreken helemaal niets gezegd krijgt. de oplossing ligt in een spreken dat geen spreken is, in een omschrijving van de ervaring die een directe beschrijving vermijdt. de mystica of de mystagoge spreekt in beelden, in metaforen. Citaat:
redwasp ps. sorry voor mijn slechte ad hoc vertaling, ik ben net verhuisd en de meeste van mijn boeken zitten nog in grote dozen. ik kon mijn nederlandse vertaling van de paradiso er dus niet rap even mij nemen.
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat besef van 'nietigheid' voel ik ook aan als nederigheid. Dat besef kan zo overweldigend zijn dat je niet de pretentie koestert het te willen onderzoeken. Slechts dank en bewondering zijn gepast. Ik bezie met teleurstelling de mens die van deze nederigheid gebruik maakt om in naam van God te menen spreken.
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 27 juni 2009 om 01:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() je spreekt over iets waar je niets over kunt zeggen. een paar semantische goocheltrucs zoals beeldspraak veranderen toch niets aan de essentie? allé, ik ga ervan uit dat jij het nu over een transcedente god hebt.
Laatst gewijzigd door 1207 : 27 juni 2009 om 16:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||||||
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
1. uit het besef dat we niets bevestigends over het goddelijke kunnen zeggen, ontstaat het ontkennend spreken (apofanie, via negativa). dit spreken in ontkenningen vinden we bijvoorbeeld terug bij rumi: Citaat:
Citaat:
2. naast het negerend spreken, behoort ook het oxymoron of de paradox. de mysticus spreekt over 'traurigfroh' (vgl hölderin) over een 'gevulde leegte' of over een 'stil geschreeuw'. een middeleeuwse mystica had het over 'de zoete pijn van de liefde voor god', franciscus benadrukte meermaals de rijkdom van de vrijwillige armoede. door het samenplakken van twee contradictorische begrippen, wordt zowel de ontoereikendheid van die twee polen van de contradictie als de ultieme eenheid van de (mystieke) godservaring geëvoceerd. de tegenpolen vallen in het goddelijke samen, het ultieme is de coïncidentia oppositorum, het wegvallen van het onderscheid. meister eckhart schreef: Citaat:
de belangrijkste vorm waarin de taal van de mysticus voorkomt is die van het zwijgen. de duitse benedictijnermonnik anselm grün citeert in zijn boekje 'vasten voor de heer' (uitgegeven bij carmelitana) de woestijnvader abba poimen die over de discipline van het zwijgen het volgende zegt: Citaat:
weer bij rumi lezen we het volgende: Citaat:
dit zwijgen is niet zo evident als het lijkt. abba poimen waarschuwde: Citaat:
we kunnen misschien zeggen dat de woorden van de mysticus geen afbeeldingen zijn van dat waarover hij spreekt (een zin van een mysticus is geen afbeelding van een feit, om het met wittgenstein te zeggen) maar eerder een soort wegwijzers. in het beste geval staat er op die wegwijzer een soort pictogram dat een klein beetje lijkt op datgene waar de weg naar gewezen wordt, maar bijna altijd zul je zien dat de werkelijkheid de wegwijzer ongelofelijk overtreft. vrede, redwasp
DENK EROM: EIGEN KARMA EERST! ALTIJD, OVERAL! Laatst gewijzigd door redwasp : 27 juni 2009 om 22:07. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
zoals sommige vrouwen er voor kiezen om hun schoonheid door een sluier aan het zicht te onttrekken, omdat ze weten dat sommige mannen hier niet mee kunnen omgaan, onttrekt de mystica haar inzichten door het zwijgen aan het gehoor. zij weet namelijk dat de meeste mensen niet kunnen omgaan met de inzichten die zij in haar zoektocht heeft verworven. haar zwijgen sluiert haar innerlijke schoonheid, om die te bewaren voor de ultieme geliefde, de eeuwige bruidegom. vrede, redwasp