Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 30 april 2004, 15:16   #1
Spolpoel
Banneling

Standaard

Voogdij niet-begeleide minderjarigen geen succes
Campagne nodig om grotere groep aan te spreken
Van onze redacteurs

BRUSSEL - Maar een 50-tal mensen heeft zich kandidaat gesteld om voogd te worden van een niet-begeleide minderjarige. Het is een eufemisme om dat aantal 'weinig' te noemen, geeft de minister van Justitie, Laurette Onkelinx (PS), toe. Vanaf zaterdag moet elke niet-begeleide minderjarige in ons land een voogd toegewezen krijgen.

Per maand komen zowat 150 minderjarigen zonder ouders ons land binnen, of naar schatting 1.800 per jaar. Sommigen vragen asiel in België, anderen zijn het slachtoffer van kinderhandel, nog anderen zien België als een transitland en 'verdwijnen' na verloop van tijd weer. Zo blijkt uit het jaarverslag van Child Focus dat in 2003 slechts een honderdtal vermiste minderjarigen kon worden opgespoord, terwijl er 896 als 'verdwenen' werden gesignaleerd.

Alle niet-begeleide minderjarige buitenlanders, welk statuut ze ook hebben, moeten vanaf 1 mei een voogd toegewezen krijgen. Daarom werd op federaal niveau besloten deze kwetsbare groep een betere bescherming te bieden. De dienst Voogdij, onderdeel van het departement Justitie, moet de zaak coördineren.

De voorbije maanden konden kandidaat-voogden zich bij die dienst melden. De enige formele vereiste, naast een motivatiebrief en een cv, is een getuigschrift van goed zedelijk gedrag. Slechts een 50-tal mensen heeft zijn kandidatuur ingediend. Als zij allen het maximale aantal minderjarigen onder hun voogdij nemen, namelijk 25, kan de dienst de nieuwkomers van een jaar aan.

Maar ook niet-begeleide minderjarigen die zich nu al in ons land bevinden, kunnen een aanvraag tot voogdij indienen. Niemand weet precies met hoeveel ze zijn. Vermoedelijk toch verscheidene honderden: er zijn 400 plaatsen voor hen in de asielcentra, er zijn enkele speciale opvangcentra voor minderjarige vreemdelingen en er zijn er ook die opgevangen worden in de bijzondere jeugdzorg, en bijvoorbeeld in een pleeggezin terechtgekomen zijn. Bovendien zeggen insiders dat verscheidene kandidaat-voogden hooguit tien, of slechts één of twee minderjarigen willen bijstaan. Ze vrezen dat het takenpakket te groot is en de vergoeding - 500 euro per jaar per voogdij - te gering.

De dienst Voogdij verwijst voor commentaar door naar het kabinet Justitie, dat toegeeft dat je 50 kandidaten bezwaarlijk 'veel' kunt noemen. Woordvoerster Saar Vanderplaetsen zegt dat er een campagne nodig is om een grotere groep warm te maken voor dit engagement en stelt dat desnoods ook over bijkomende voordelen voor de voogden kan worden gepraat. Het Overlegcentrum voor de Integratie van Vluchtelingen (OCIV) meent dat alvast de financiering moet worden aangepast en dat er nog verduidelijkingen nodig zijn over jobinhoud en arbeidsvoorwaarden.

30/04/2004 Veerle Beel en Guy Fransen De Stnaard
Spolpoel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2004, 11:11   #2
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Heeft er iemand de TV documentaires gezien over de welstellende
Nederlanders die met uitzetting bedreigde asielzoekers thuis opvingen ?
(vanzelfsprekend zonder vergoeding). Dat er te weinig mensen zijn die
zich voor anderen inzetten is helaas vanzelfsprekend - al van
daklozen in België gehoord ?

Dat er 50 pleeggezinnen in België gevonden zijn vind ik persoonlijk veel, aangezien er over deze zaak weinig publiciteit bestaat.

De titel van dit bericht maakt van deze humanitaire kwestie een politieke kwestie : allochtonenknuffelaars versus allochtonenhaters. Ik denk dat het nuttiger zou zijn de lont uit het kruidvat te halen : men kan perfect als voogd optreden om jongeren op te vangen in afwachting van hun
verantwoorde terugvoering naar hun land van oorsprong m.a.w. ik zie
niet in waarom een aanhanger van het Vlaams Blok of het Front National
die het zich kan veroorloven hier niet aktief zou kunnen/mogen worden.

Een betere ontkenning van racisme en illustratie van waar men werkelijk voor staat is er niet. Het hoogtepunt van verdraagzaamheid zou vanzelfsprekend zijn de geadopteerde moslim begeleiden naar de moskee.
Oud 1 mei 2004, 12:41   #3
athena
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping

Dat er 50 pleeggezinnen in België gevonden zijn vind ik persoonlijk veel, aangezien er over deze zaak weinig publiciteit bestaat.

De titel van dit bericht maakt van deze humanitaire kwestie een politieke kwestie : allochtonenknuffelaars versus allochtonenhaters. Ik denk dat het nuttiger zou zijn de lont uit het kruidvat te halen : men kan perfect als voogd optreden om jongeren op te vangen in afwachting van hun

Een betere ontkenning van racisme en illustratie van waar men werkelijk voor staat is er niet. Het hoogtepunt van verdraagzaamheid zou vanzelfsprekend zijn de geadopteerde moslim begeleiden naar de moskee.
Ik wist niet dat voogdij nu al gelijk stond aan adoptie?
athena is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2004, 13:40   #4
Spolpoel
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik stel enkel vast dat de pro-multikulzeikerds heel hard kunnen lullen over de multculturele verrijking, maar als puntje bij paaltje komt blijkt dat slechts een handvol van die multikullers een bruintje in huis haalt .
Deze vaststelling staaft wat de "goegemeente" denkt en het Blok verwoordt : geen interesse, België hoeft het OCMW van de wereld niet te spelen. De ware aard van de multikullers wordt duidelijk bij dergelijke campagnes, : ze zijn al even 'verdraagzaam' als de sujetten van hun heksenjacht op vermeende onverdraagzamen.
Spolpoel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2004, 14:50   #5
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Zoals al geschreven zou ik het spijtig vinden indien men "liefdadigheid"
zou politizeren. Zo is er het jaarlijks afkraken van 11 11 11
(er was door VB jongeren ooit een een konkurrenrende aktie opgezet
met een garantie dat de opbrengsten naar "eigen volk" zou gaan).
Heb ook het resultaat van die aktie gezien , blijkbaar zijn de meeste
VB sympathizanten wel degelijk van mening dat er "hulpbehoevend
volk" eigenlijk geen "eigen" volk is : echt eiugen volk heeft geen hulp van anderen nodig. Of "Dikke bult" = "eigen schuld".

Vanuit zulke positie de "anderen" bekritizeren is natuurlijk wel heel gemakkelijk. Het is rationeler te doen wat men inderdaad kan doen
en het zou bv. een idee zijn voor denktanks moest men via een
bijkomende verklaring bij de belastingaangifte een bestemming aan
onze jaarlijkse "gift" aan de gemeenschap kunnen geven.
Bv. : Onderwijs, Criminaliteitsbestrijding, landsverdediging, Openbare werken enz...

Inderdaad : eigenlijk zou "liefdadigheid" overbodig moeten zijn - de belasting die we betalen zou moeten volstaan...
Oud 3 mei 2004, 15:49   #6
Het Skill Effect
Banneling

Het Skill Effect's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Veel gelul door allochtonenknuffelaars

Ook nood aan een knuffel?
Het Skill Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2004, 16:52   #7
Attiladehun
Banneling

Standaard

Citaat:
Zoals al geschreven zou ik het spijtig vinden indien men "liefdadigheid"
zou politizeren. Zo is er het jaarlijks afkraken van 11 11 11
(er was door VB jongeren ooit een een konkurrenrende aktie opgezet
met een garantie dat de opbrengsten naar "eigen volk" zou gaan).
Heb ook het resultaat van die aktie gezien , blijkbaar zijn de meeste
VB sympathizanten wel degelijk van mening dat er "hulpbehoevend
volk" eigenlijk geen "eigen" volk is : echt eiugen volk heeft geen hulp van anderen nodig. Of "Dikke bult" = "eigen schuld".

Vanuit zulke positie de "anderen" bekritizeren is natuurlijk wel heel gemakkelijk. Het is rationeler te doen wat men inderdaad kan doen
en het zou bv. een idee zijn voor denktanks moest men via een
bijkomende verklaring bij de belastingaangifte een bestemming aan
onze jaarlijkse "gift" aan de gemeenschap kunnen geven.
Bv. : Onderwijs, Criminaliteitsbestrijding, landsverdediging, Openbare werken enz...

Inderdaad : eigenlijk zou "liefdadigheid" overbodig moeten zijn - de belasting die we betalen zou moeten volstaan...
Kijk eens, ik steun al enige jaren projecten van 11.11.11 in Congo. Nu moet ik het blijkbaar kunnen verteren, dat diezelfde organisatie en haar vroegere baas, de huidige Centrumdirekteur De Witte, mij een racist noemen... Want daar komt het arrest wel degelijk op neer.
Ik denk dat ik heel wat meer met Afrika te maken heb dan die brave jongens en meisjes van 11.11.11., ik ben nml.ook nog met een Afrikaanse getrouwd.
Ik ken er zo eentje van 11.11.11, de enige echte relatie die er tussen hem en Afrika bestaat, is dat hij een aardig salarisje beurt uit een louter administratieve funktie in Brussel...
Attiladehun is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be