Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Vlaanderen een federatie?
ja, wel andere indeling dan provincies nemen aub 2 9,52%
ja, met de provincies als deelstaten 0 0%
nee, liever een eenheidsstaat Vlaanderen 9 42,86%
nee, liever bij Wallonië/Nederland 10 47,62%
Aantal stemmers: 21. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 14 augustus 2009, 10:41   #1
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard De Federale Republiek Vlaanderen

Wat zouden jullie ervan denken om van Vlaanderen een federale staat te maken?

Historisch gezien zijn we reeds van verschillende graafschapjes afkomstig en ook nu nog voel je soms de verschillen aan tussen een Antwerpenaar, een Limburger en een West-Vlaming. Ik kan me ook voorstellen dat men in Antwerpen met zijn haven andere behoeftes heeft dan in het groene Limburg.

Ik vind alleen die provincies zo kunstmatig. Vooral Oost-Vlaanderen trekt er niet op, maar ook het verschil tussen Antwerpen-Stad en bv. de Kempen is immens. Ik stel dus ook voor om die provincies af te schaffen en te vervangen door kantons, zoals in Zwitserland, het grote voorbeeld in deze kwestie.

Wat denken jullie?
Oud 14 augustus 2009, 11:09   #2
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

als vlaanderen ooit onafhankelijk zou worden heb je de facto een federaal/overkoepelend niveau nodig.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 20:11   #3
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Opteert er niemand voor een confederaal Vlaanderen? Nu je toch bezig bent...
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2009, 07:00   #4
Renesse
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Opteert er niemand voor een confederaal Vlaanderen? Nu je toch bezig bent...
Als je mij zou vertellen wat het concrete verschil tussen federatie en confederatie is (en dan bedoel ik niet het theoretische verschil waarbij de soevereiniteit bij de deelstaten ligt en niet bij de unie), wil ik daar wel eens over nadenken.
Oud 19 augustus 2009, 07:10   #5
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

De laatste optie van de enquête is niet goed geformuleerd. Ik ben wel voorstander van een of andere vorm van alliantie met Nederland, maar helemaal niet meer met Wallonië.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2009, 07:34   #6
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Wat zouden jullie ervan denken om van Vlaanderen een federale staat te maken?

Historisch gezien zijn we reeds van verschillende graafschapjes afkomstig en ook nu nog voel je soms de verschillen aan tussen een Antwerpenaar, een Limburger en een West-Vlaming. Ik kan me ook voorstellen dat men in Antwerpen met zijn haven andere behoeftes heeft dan in het groene Limburg.

Ik vind alleen die provincies zo kunstmatig. Vooral Oost-Vlaanderen trekt er niet op, maar ook het verschil tussen Antwerpen-Stad en bv. de Kempen is immens. Ik stel dus ook voor om die provincies af te schaffen en te vervangen door kantons, zoals in Zwitserland, het grote voorbeeld in deze kwestie.

Wat denken jullie?
Ik vraag mij toch nog enkele zaken af

Gaat de federale staat Vlaanderen dan geen melkoe worden?
Heeft elk kanton dan een eigen parlement?
Moeten die kantons ministers van buitelandse zaken hebben?
Hoever gaan de bevoegdheden van die kantons?
Moet de brt opgedeeld worden?...Wie krijgt Canvas?
En de lijn?
...
En Brussel?
Loki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2009, 07:51   #7
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Ik heb nog geen noodzaak aan federalisme binnen Vlaanderen gezien (los van een eventueel apart statuut voor de hoofdstad). Het staat anderen vrij om mij ervan te overtuigen, maar, zo dat niet gebeurt, verkies ik de eenvoudigst duidelijkst mogelijke staatsstructuur.
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.

Laatst gewijzigd door Burkide : 19 augustus 2009 om 08:04.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2009, 07:54   #8
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard

Burkide, tu quoque?
Oud 19 augustus 2009, 08:01   #9
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Is dat zo verbazingwekkend?
Verbazingwekkend!
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Oud 19 augustus 2009, 08:03   #10
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Is dat zo verbazingwekkend?
Verbazingwekkend!
Ja, maar niet verbazingwekkent!

Laatst gewijzigd door Firestone : 19 augustus 2009 om 08:04.
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2009, 08:05   #11
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Ja, maar niet verbazingwekkent!
Ik weed niet waar je het over hebt
Oud 19 augustus 2009, 10:02   #12
Renesse
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Ik heb nog geen noodzaak aan federalisme binnen Vlaanderen gezien (los van een eventueel apart statuut voor de hoofdstad). Het staat anderen vrij om mij ervan te overtuigen, maar, zo dat niet gebeurt, verkies ik de eenvoudigst duidelijkst mogelijke staatsstructuur.
Ik zie geen enkele noodzaak om van Vlaanderen een eenheidsstaat te maken. Het staat u vrij om mij daarvan te overtuigen, maar zo dat niet gebeurt, kies ik voor de staatsvorm die het beleid zo dicht mogelijk bij de burger brengt.

Alle gekheid op een stokje, maar dit is een non-statement dat je maakt. Het is niet dat een eenheidsstaat Vlaanderen slecht zou werken, maar welke meest wenselijk is. Ik denk dat je het best zoveel mogelijk autonomie geeft aan gebieden die zo klein mogelijk zijn.

Volgens mij kun je dat zelfs wetenschappelijk aanpakken en per bevoegdheid laten opmeten door een studiebureau op welk niveau dat je het meest efficiënt werkt. Een nationaal minister die bevoegd is voor bv. alle maritieme zaken kan een Limburger zijn, waar de zee enkel in West-Vlaanderen ligt. Huisvuilophaling en reglementering hierrond? De intercommunales geven al weg dat je dit best niet op gemeentelijk vlak organiseert, maar ook niet op nationaal niveau. Ruimtelijke ordening? In Antwerpen mag men gerust andere normen gebruiken dan in het groene Limburg. Buitenlands beleid? Dit doe je best samen.

Als er uit zulke studies zou blijken dat je toch alles best samen doet in Vlaanderen, dan is dat maar zo, maar tot het zover is, kom ik tot de beoordeling dat Vlaanderen maar best meedoet met de trend van devolutie en herinner ik er graag aan dat het krampachtig vast houden aan een eenheidsstaat de oorzaak is van zowel het einde van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden als van België.
Oud 19 augustus 2009, 10:45   #13
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie geen enkele noodzaak om van Vlaanderen een eenheidsstaat te maken. Het staat u vrij om mij daarvan te overtuigen, maar zo dat niet gebeurt, kies ik voor de staatsvorm die het beleid zo dicht mogelijk bij de burger brengt.

Alle gekheid op een stokje, maar dit is een non-statement dat je maakt. Het is niet dat een eenheidsstaat Vlaanderen slecht zou werken, maar welke meest wenselijk is. Ik denk dat je het best zoveel mogelijk autonomie geeft aan gebieden die zo klein mogelijk zijn.

Volgens mij kun je dat zelfs wetenschappelijk aanpakken en per bevoegdheid laten opmeten door een studiebureau op welk niveau dat je het meest efficiënt werkt. Een nationaal minister die bevoegd is voor bv. alle maritieme zaken kan een Limburger zijn, waar de zee enkel in West-Vlaanderen ligt. Huisvuilophaling en reglementering hierrond? De intercommunales geven al weg dat je dit best niet op gemeentelijk vlak organiseert, maar ook niet op nationaal niveau. Ruimtelijke ordening? In Antwerpen mag men gerust andere normen gebruiken dan in het groene Limburg. Buitenlands beleid? Dit doe je best samen.

Als er uit zulke studies zou blijken dat je toch alles best samen doet in Vlaanderen, dan is dat maar zo, maar tot het zover is, kom ik tot de beoordeling dat Vlaanderen maar best meedoet met de trend van devolutie en herinner ik er graag aan dat het krampachtig vast houden aan een eenheidsstaat de oorzaak is van zowel het einde van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden als van België.
Is het dan niet eenvoudiger van Belgie een eenheidsstaat te maken en overal verplicht tweetalig?
Oud 19 augustus 2009, 12:40   #14
Renesse
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Loki Bekijk bericht
Is het dan niet eenvoudiger van Belgie een eenheidsstaat te maken en overal verplicht tweetalig?
Verduidelijk je, want hoe je van het ene bij het andere komt snap ik niet.
Oud 19 augustus 2009, 13:00   #15
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Leve de centralistische eenheidsstaat Dietsland!

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2009, 13:30   #16
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard Nederland en Vlaanderen als identiteit

De Vlaamse identiteit is een boeiende en waardevolle variant van de algemeen-Nederlandse identiteit die op haar beurt een specifieke variant is van de Europese en Westerse culturele identiteit. In Nederland hebben intellectuelen die zich tot het progressief denkende deel der natie plegen te rekenen, zich een tijdlang afgezet tegen alles wat met nationale of culturele identiteit te maken had, maar daarop is men de laatste jaren steeds meer teruggekomen (Koen Koch en Paul Scheffer, Het nut van Nederland, 1996). We zien nu zelfs bepaalde nationalistische, populistische sentimenten de kop opsteken, nu steeds meer blijkt dat het Verenigd Europa dat in Nederland zolang als inspirerend ideaal gold, niet het uitvergrote Nederland lijkt te worden zoals dat jarenlang verondersteld werd.

Ik zie daarom een staatkundige hereniging van Vlaanderen en Nederland op termijn langs de onvermijdelijke weg van vergaande samenwerking op alle terreinen en niveaus als de enige kans om uiting te geven aan onze gezamenlijke, culturele identiteit in verstevigde en zelfverzekerde vorm.

Er zijn te veel jaren heen: Nederland en Vlaanderen één!

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 19 augustus 2009 om 13:31.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2009, 13:38   #17
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
De Vlaamse identiteit is een boeiende en waardevolle variant van de algemeen-Nederlandse identiteit die op haar beurt een specifieke variant is van de Europese en Westerse culturele identiteit. In Nederland hebben intellectuelen die zich tot het progressief denkende deel der natie plegen te rekenen, zich een tijdlang afgezet tegen alles wat met nationale of culturele identiteit te maken had, maar daarop is men de laatste jaren steeds meer teruggekomen (Koen Koch en Paul Scheffer, Het nut van Nederland, 1996). We zien nu zelfs bepaalde nationalistische, populistische sentimenten de kop opsteken, nu steeds meer blijkt dat het Verenigd Europa dat in Nederland zolang als inspirerend ideaal gold, niet het uitvergrote Nederland lijkt te worden zoals dat jarenlang verondersteld werd.

Ik zie daarom een staatkundige hereniging van Vlaanderen en Nederland op termijn langs de onvermijdelijke weg van vergaande samenwerking op alle terreinen en niveaus als de enige kans om uiting te geven aan onze gezamenlijke, culturele identiteit in verstevigde en zelfverzekerde vorm.

Er zijn te veel jaren heen: Nederland en Vlaanderen één!
maar je erkent, in tegenstelling tot Shadowke, dat er wel een Vlaamse nationaliteit bestaat? maw, dat Oost- en West-Vlamingen, Brabanders (inclusief Antwerpen) en Limburgers, 1 geheel maken?
Oud 19 augustus 2009, 14:05   #18
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
maar je erkent, in tegenstelling tot Shadowke, dat er wel een Vlaamse nationaliteit bestaat? maw, dat Oost- en West-Vlamingen, Brabanders (inclusief Antwerpen) en Limburgers, 1 geheel maken?
Natuurlijk erken ik dat, net zo goed als ik erken dat zowel Noord-Nederlands als Zuid-Nederlands als varianten onze gemeenschappelijke taal maken.

Shadowke en ik denken hierover hetzelfde. Wij huldigen immers al vanaf het begin het motto: Eenheid in diversiteit. Dat slaat evenzo op Nederland en zijn rijke schakeringen in regionale variëteit als op Vlaanderen. Shadowke en ik beschouwen de Lage Landen niet als een ongedifferentieerd laagland, maar als een unieke twee-eenheid die kansen kan waarmaken in Europa. De noodzaak is er, de kansen ook. Nu het initiatief nog ...
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2009, 14:11   #19
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Verduidelijk je, want hoe je van het ene bij het andere komt snap ik niet.
Omdat voor een complex probleem een simpele oplossing nodig is. De grootste struikelblok voor de unie Belgie zijn de twee talen, of beter de wederzijdse niet-erkenning ervan. De federale staat is het probleem complexer en duurder maken (iets wat de geschiedenis van Belgie bewijst), bovendien nodigt het uit tot corruptie. Wanneer alle diensten in Belgie tweetalig zijn heb je geen gezeur meer en kan je bovendien genoeg hebben aan één regering die enkel zichzelf kan blok stellen en zijn bevoegdheden niet kan afschuiven op de ander.
Aangezien het crisis is moeten we gaan voor de goedkoopste en snelst realiseerbare oplossing.

Laatst gewijzigd door Loki : 19 augustus 2009 om 14:13.
Oud 19 augustus 2009, 14:12   #20
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
*kuch*
dan ben je nog nooit in limburg geweest.
daar voelen ze zich het minst verbonden met de rest van Vlaanderen.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be