![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Is de Westerse cultuur superieur aan de islamitische? | |||
ja |
![]() ![]() ![]() |
78 | 60,47% |
neen |
![]() ![]() ![]() |
42 | 32,56% |
ik weet het niet |
![]() ![]() ![]() |
9 | 6,98% |
Aantal stemmers: 129. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() 'k Zou eens willen weten wat jullie denken van deze zin (Berlusconi denkt overigens van wel et moi aussi). 'k Vind dat er gedurende de geschiedenis en nu nog steeds (kijk maar eens goed rond om je heen) bewijzen zijn van wel. (Lees ook maar eens de stukken over de herkolonisatie, de gelijkheidsleugen en de onverdraagzaamheid van de islam).
![]() |
#2 |
Partijlid
|
![]() Je vergelijkt een cultuur die zou heersen in een deel van de wereld (het Westen) met die van een godsdienst ("de islamietische"). Appelen en peren natuurlijk.
Ben dan maar zo vrij geweest "westerse" te interpreteren als "katholieke". Linus
![]() |
#3 |
Minister-President
|
![]() idd. Ofwel christelijk-Islamitisch ofte Westers-Arabisch. Consequent wezen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Gouverneur
|
![]() De christelijke cultuur is superieur omdat God aan onze kant staat.
![]() |
#5 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]() Wat een geluk dat de onze de enige echte is, nietwaar ![]() Linus
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik denk dat ze allebei even erg dwalen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Wel, wel, ik begin hier rare dingen te lezen op dit forum. Superstaaf die botweg zegt dat een keuze mogelijkheid tegen BUB geen zin heeft omdat er nu eenmaal niets tegen BUB in te brengen is, en Godfried die even botweg zegt dat God met ons is (waar nog gehoord)? Ik denk dat het tijdverlies om over deze poll te redetwisten. Een veel directer vraag is of de islamitische cultuur hier thuis hoort of niet? Alzo vermijden we een eindeloos en zinloos gekrakeel dat bestaat in het afwegen van normen en waarden, en van filosofische en levensbeschouwelijke standpunten. Al lijkt mij dat afwegen vlug uitgevoerd. De gewone man in de straat, waaronder uw dienaar, heeft geen boodschap aan al dat intellectueel gelul. Hij zal je wel vanuit zijn eigen ervaring een antwoord kunnen geven op deze ene vraag. Uiteraard met dien verstande dat hij in aanraking komt met deze islamitische cultuur. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#9 | |||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#10 |
Minister
|
![]() Maar juist daarom is jouw vraag zo onnodig.
Je moet toch geen poll houden waarbij de meest fundamentele mensenrechten ter discussie worden gesteld. Maar ik hoor al zeggen: de islamitische cultuur is meer dan het schenden van mensenrechten. Inderdaad, maar ik hoor op dit forum geen positief woord over de islam, ook niet van die ene stemmer op de poll: de Koran een stimulans tot verdraagzaamheid. Straks moet Koranjager Duym dat nog doen, en.... ik ben dat van plan nog te doen ook (het is gemeend en niet spottend bedoeld.) (is er geen emoticon waarop wordt uitgedrukt dat iemand achterover valt?) |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Vreemdeling
|
![]() Als het over godsdienstige cultuur gaat: Allebei gelijk, beiden hebben één god, beiden hebben bepaalde gebruiken, en in beide zou ik mij nooit een plaats kunnen vinden. Ik kies voor geen van beiden want ze hebben allebei verkeerde opvattingen over bepaalde zaken.
Als het over echte maatschappelijke cultuur gaat: dan steekt de westerse er volgens mij wel bovenuit. Hoewel de godsdienst bij ons nog invloed heeft in de politiek, is deze lang niet zo sterk als bij de Islam. Bovendien wordt bij ons de fout gemaakt dat morele waarden die ook atheïsten hanteren als vanzelf verbonden worden aan het katholieke... Denk maar aan de 10 geboden. Ik wil wel nog even zeggen dat de Islamieten vroeger met kop en kont boven ons uitstaken. Terwijl wij hier bij wijze van spreken nog in ons berenvelleke rondhuppelden hadden zij al een zeer rijke en uitgebreide culturele samenleving ontwikkeld. Niet dat ik mijn afkomst verloochen zunne, allè ja, als ik al van hier afkomstig ben en niet van daar ergens, want mijn familiegeschiedenis ken ik niet verder als een vijftal generaties terug ![]()
![]() |
#12 |
Minister
|
![]() Arm of rijk, koning of bedelaar, aan de dood ontkomt niemand.
De dood, dat ene niet te vermijden gebeuren dat ons allen te wachten staat, en het enige is wat in deze wereld voor iedereen geld. Ook het meest rechtvaardige wat (de natuur) of (God) ons op deze aardbol te bieden heeft. De dood leert dat we niets voor hebben op wie dan ook, en tevens dwingt zij ons om al onze woorden en verwachtingen vanuit een nederige geest te wikken. En toch slaagt de katholieke kerk erin om ook hier, een onderscheid te maken tussen mensen. Een rouwmis met één, twee of drie heren? Het toelaten dat lijkkisten de kerk ingebracht worden die soms een half jaarloon van Jan modaal bedragen? Grafmonumenten die de eeuwigheid moeten trotseren, en dat op gewijde grond? Het kan allemaal voor hen die de mammom gediend hebben. Deze schaamteloosheid, en tevens het bewijs van een volslagen ongeloof in Jezus woorden, en dat zowel van de overledene als van hen die deze potsierlijke vertoning opvoeren, gaat tot op de dag van vandaag onverminderd voort. De islam denkt op dat punt anders: De overledene wordt daarna verwikkeld in witte stof. Overgeleverd door ibn 'Abbas (moge Allah's tevredenheid met hem zijn) heeft de profeet gezegd:"Draag witte kleding en verwikkel jullie doden in witte stof" (Ahmed, Aboe Daawoed en Tiermiedie). De man dient 3 keer verwikkeld te worden in stof, als dat niet mogelijk is kan er 1 verwikkeling gebruikt worden. De vrouw dient verwikkeld te worden in 5 verwikkelingen. Er dient gewone stof te worden gebruikt, geen zijde en er mag geen versierend stiksel in worden gebruikt. En Allah weet het het beste. (dat laatste staat buiten kijf) |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Minister
|
![]() Serieus: hoe is het mogelijk om hier objectief op te oordelen? Wie gaat er zeggen dat zijn cultuur inferieur is???
Kijk, iedereen is opgegroeid in de een of andere cultuur. Voor die mensen (en ook voor ons) is cultuur zoals lucht. Je ziet niet dat het er is, maar het is er wel en het is belangrijk. Moesten nu in een ander sterrestelsel een paar aliens zijn die geen lucht, maar helium ademen, dan zouden wij dat zeer raar vinden. Tuurlijk, geen mens gaat zeggen dat helium beter is om te ademen en niemand zal dan ook helium willen ademen. Omgekeerd zal de alien lucht ook maar iets vreemd vinden. Maar wat is het beste? Wie gaat er dat uitmaken??? Zo ook met de Islam; wij oordelen vanuit onze cultuur dat wij beter zijn als hun. En daar zit het probleem, we zijn rechter en partij als het ware. We oordelen vanuit iets dat we nauwelijks ervaren over andere mensen, die hun cultuur dan weer niet ervaren, maar gewoon gewoon vinden.
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen. Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA. 6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen». 7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Minister
|
![]() Maar we worden gedwongen om te oordelen over de Islam omdat hij zich nu eenmaal hier in ons midden manifesteert.
Die godsdienst hoort hier nu eenmaal niet thuis, en juist omdat deze (om jouw vergelijking aan te halen), als het ware van een ander sterrenstelsel komt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen. Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA. 6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen». 7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() 't Is waar, daarom moeten we niet oordelen, maar handelen
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
En is 'Moi' van plan om even -naar Nederlands voorbeeld- vlug even de normen en waarden op punt te stellen?
![]() |
![]() |
#19 |
Minister
|
![]() Zijn boek zou net op tijd klaar zijn om op de boekenbeurs worden. 'De Bijbel II' is de titel, als ik mij niet vergis.
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |