Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 november 2009, 18:31   #1
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard Afghanistan mentaal zwaar voor militairen VS

WASHINGTON - Een derde van de Amerikaanse militairen die drie keer of meer zijn uitgezonden naar Afghanistan, kampt met psychologische problemen. Uit onderzoek van het leger dat vrijdag naar buiten is gebracht, blijkt dat zij last hebben van angst, depressie en stress.

Deze militairen hebben ook meer huwelijksproblemen dan hun collega's die minder vaak in Afghanistan gestationeerd zijn geweest.

Ruim 30 procent van de ondervraagden gaf aan een crisis in ... (bron)
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2009, 04:39   #2
Zeikstraal
Banneling

Standaard

Ja, ze betalen de Taliban dan ook om niet op hen te schieten. Ze kakken in hun broek van die mannen die het moeten stellen met stenen en stokken uit de bergen. Arme Amerikanen.
Zeikstraal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2009, 05:23   #3
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeikstraal Bekijk bericht
Ja, ze betalen de Taliban dan ook om niet op hen te schieten. Ze kakken in hun broek van die mannen die het moeten stellen met stenen en stokken uit de bergen. Arme Amerikanen.
Als een AK-47 valt onder de noemer "stokken en stenen" dan wil ik wel een steentje.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2009, 05:37   #4
Zeikstraal
Banneling

Standaard

In vergelijking met wat zij hebben wel
Zeikstraal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2009, 13:33   #5
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Een SAS soldaat uit de golfoorlog zei ooit: Amerikaanse soldaten? Pretty hopeless! Too fat, too spoiled .....
Oud 16 november 2009, 16:29   #6
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Een SAS soldaat uit de golfoorlog zei ooit: Amerikaanse soldaten? Pretty hopeless! Too fat, too spoiled .....
Net zoals bij ons heb je wel je dikkerds in de logistiek en dergeljke maar de meesten die ik ken, zijn wel goed opgeleid, in goede fysieke conditie en beenhard. Maar de veelvuldige, langdurige zendingen in gevarenzones zou zelfs de hardste mens mentaal aantasten.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2009, 16:42   #7
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Net zoals bij ons heb je wel je dikkerds in de logistiek en dergeljke maar de meesten die ik ken, zijn wel goed opgeleid, in goede fysieke conditie en beenhard. Maar de veelvuldige, langdurige zendingen in gevarenzones zou zelfs de hardste mens mentaal aantasten.
Och, dit soort reacties is nergens op gebasseerd. Het zijn gewoon blinde veralgemeningen van rasechte anti vs'ers.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2009, 16:55   #8
D'ARTOIS

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Ik geef toe dat ik in mijn uitspraak lichtelijk generaliseer. Maar: ik ben in het na-oorlogse Duitsland opgegroeid temidden tussen de ruïnes en de terugkerende frontsoldaten. Met name die Rusland in de 50'er jaren liet gaan. Ik heb een paar lui gekend die Stalingrad hebben overleefd.
Het probleem met de VS soldaten is hun gebrek aan talenkennis bij hun superieuren en stafcommandanten die meestal niet ter plekke aanwezig zijn; het tweede probleemis dat ze worden geconfronteerd met problemen die ze door gebrek aan feedback niet zelfstandig kunnen oplossen.
Ze vechten niet tegen een vijand in uniform maar tegen fors gewapende burgers/strijders met grote lokale kennis en steun van de bevolking.
Oud 16 november 2009, 18:07   #9
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik geef toe dat ik in mijn uitspraak lichtelijk generaliseer. Maar: ik ben in het na-oorlogse Duitsland opgegroeid temidden tussen de ruïnes en de terugkerende frontsoldaten. Met name die Rusland in de 50'er jaren liet gaan. Ik heb een paar lui gekend die Stalingrad hebben overleefd.
Het probleem met de VS soldaten is hun gebrek aan talenkennis bij hun superieuren en stafcommandanten die meestal niet ter plekke aanwezig zijn; het tweede probleemis dat ze worden geconfronteerd met problemen die ze door gebrek aan feedback niet zelfstandig kunnen oplossen.
Ze vechten niet tegen een vijand in uniform maar tegen fors gewapende burgers/strijders met grote lokale kennis en steun van de bevolking.
Ik zou het iets scherper willen formuleren:

Net als hun voorgangers in Vietnam vechten ze een kompleet nutteloos conflict,ten "voordele" van een volk dat hen niet moet....Zelfs als je beroepssoldaat bent in één van die trotse US-divisies zal dat slopend werken op je gemoed,het verhaaltje dat je "in Afghanstan moet vechten om te verhinderen dat je dat thuis moet doen" gaat bij de Taliban namelijk niet op,net als indertijd bij de VietCong... Politici en zelfs sommige topmilitairen kwekken nog dat verhaaltje,GI Joe en zijn collega van de Leathernecks weet wel beter !

De Taliban bedreigt geen Amerikaans grondgebied!

Laatst gewijzigd door kelt : 16 november 2009 om 18:11.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2009, 18:29   #10
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Alsof het een luxeleventje zal zijn voor de taliban prutsers. Als ze het niet meer zien zitten blazen ze zichzelf op en nemen een hoop burgers mee. Dan heb je idd geen problemen nee.
Oud 16 november 2009, 19:12   #11
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
blazen ze zichzelf op en nemen een hoop burgers mee.
Hoe weet jij dat en vanwaar?
Oud 16 november 2009, 23:52   #12
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, ze betalen de Taliban dan ook om niet op hen te schieten.
Blijkbaar: How the US Funds the Taliban door Aram Roston

Fragment
Citaat:
Two years ago, a top Afghan security official told me, Afghanistan's intelligence service, the National Directorate of Security, had alerted the American military to the problem. The NDS delivered what I'm told are "very detailed" reports to the Americans explaining how the Taliban are profiting from protecting convoys of US supplies.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2009, 08:44   #13
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

US soldier suicides hit record high
Oud 17 november 2009, 12:33   #14
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Hoe weet jij dat en vanwaar?
Van de 1000den doden in irak de afgelopen jaren.
Oud 17 november 2009, 13:11   #15
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In vergelijking met wat zij hebben wel

Die roadside bombs zijn enorm demoraliserend, je mag nog zo goed getrained zijn en in een stevig voertuig zitten, als je weet dat achter elke bocht zo een ding in de kant kan liggen dat u naar het hiernamaals kan blazen, dat is niet echt bevorderlijk voor de vrolijkheid en het algemeen welzijn.

Humvees, zijn gewoon schietschijven, altijd prijs, met hun nieuwe voertuigen is het iets beter, die kunnen wat beter tegen ontploffende improvised devices...

Wat ze daar ook doen, is bommen leggen, zodat ze gevonden worden, om de ontmijners uit te kunnen roeien, niet stoem he, je legt een bom, weet dat de ontmijningsdienst eraan komt, en knalt die gasten af of, legt een 2` op afstand bedienbare bom klaar, ontmijners zijn lastig te vervangen, je moet daar nogal stevig voor in je schoenen staan, en een training voor volgen.
ook weer vrij demoraliserend...

Heli`s zijn eigenlijk niet veel beter, de Taliban moet nog over een voorraadje stingers, en een serieuze vooraad RPG `s beschikken, laag hangende heli`s die troepentransport uitvoeren zijn gewoon sitting duck`s als ze niet begeleid worden door cobra of appache helicopters.

Het is het ideaale guerillia slagveld, en er zijn slechts weinig wapenssystemen geschikt om op grote schaal Taliban uit te roeien, eigenlijk alleen als ze uit hun grot kruipen en zich met voertuigen gaan verplaatsen, (maar zo slim zullen ze ondertussen ook wel al zijn... )

Ze hebben ondertussen wel al iets om grotten op te blazen, maar je kan moeilijke elke grot in Afganistan gaan opblazen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2009, 13:19   #16
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een SAS soldaat of Legionair, zou het inderdaad anders aanpakken, en zou het ongetwijfeld er ook beter vanaf brengen, maar dat zijn dan ook, mean killing machines he, ... Met ne rugzak van 30 killo en uw geweer, `s nachts den berg oprennen en er terug af, (anders zijt ge gebuisd) het is niet aan iedereen gegeven.

En dan begint de opleiding pas, Seals en Special Forces zijn ook van dat kaliber.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2009, 13:37   #17
D'ARTOIS

Standaard

Een andere, interessante vraag is wat gaat de VS met deze mensen doen?
De Vietnamoorlog heeft geleerd dat grosso modo de overheid de mensen flink in de kou laat staan. Toen stonden plotseloos tienduizenden manschappen op straat die in feite voor ieder soort werk ongeschikt waren.
Irak laat weliswaar niet dezelfde aantallen zien, evenmin als Afghanistan, maar deze twee nutteloze oorlogen, uitgelokt en geentameerd door een stel Texaanse bandoleros, zullen toch zeker niet bijdragen aan het maatschappelijk welzijn van velen.
Oud 17 november 2009, 19:59   #18
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een andere, interessante vraag is wat gaat de VS met deze mensen doen?
De Vietnamoorlog heeft geleerd dat grosso modo de overheid de mensen flink in de kou laat staan. Toen stonden plotseloos tienduizenden manschappen op straat die in feite voor ieder soort werk ongeschikt waren.
Irak laat weliswaar niet dezelfde aantallen zien, evenmin als Afghanistan, maar deze twee nutteloze oorlogen, uitgelokt en geentameerd door een stel Texaanse bandoleros, zullen toch zeker niet bijdragen aan het maatschappelijk welzijn van velen.
Laten we van mening verschillen over die 2 nutteloze oorlogen, 1 was inderdaad nutteloos, de andere sleept te lang aan.
Er zijn wel wat verschillen met Vietnam. De bevolking bekijkt en behandelt terugkerende troepen met respekt wat niet altijd het geval was voor de Vietnam veteranen. Tijdens Vietnam was er ook een dienstplicht terwijl het nu enkel professionals zijn die mentaal toch iets beter voorbereid zouden moeten zijn en bij terugkeer niet worden ontslagen zoals de draftees van weleer. Sedert en dankzij Vietnam neemt men PTSD ook serieus en heeft men de nodige ervaring opgedaan met behandeling. Ik zou dus durven stellen dat de opvang beter is dan in de jaren '60 en '70 en veteranen hebben levenslang gratis gezondheidszorg. Wat niet wegneemt dat er toch talloze familiale drama's gebeuren en de slechte economie het vinden van een job moeilijk maakt.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2009, 20:12   #19
D'ARTOIS

Standaard

Toen de Vietnamoorlog op z'n hevigst was reisde ik door de VS en werd geconfronteerd met talloze invalide en gehandicapte soldaten - meestal zonder werk, soms bedelend over straat en als ik ze geld gaf werden mijn gastheren bijzonder boos. Daar zorgt de overheid voor, was hun wederkerende commentaar. Dus niet.
Verder: de draftplicht is wel degelijk gebruikt. Een historicus, een bekende van mij, werd opgeroepen om naar Iraq te gaan terwijl hij midden in zijn doctoraal zat.
Iraq is natuurlijk geen Vietnam, aan de andere kant ook geen reisje naar Club Med. Maar ik hoop van harte dat de soldaten die terugkomen niet zo worden verguisd als de Vets van Vietnam destijds.
Oud 17 november 2009, 20:55   #20
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Misschien beseffen zelfs de gewone soldaten te velde wel wat blijkbaar menigeen op hogere niveau's,om redenen van trots en eigenwaan,verdringt....

Eigenlijk kunnen de vreemde troepen in Afghanistan "militair" overwicht halen(dat zou er nog aan ontbreken,met de huidige overmacht van zeker 1 tegen 3)....maar er is daarmee niks belangrijks bereikt..

Het Afghaanse probleem is helemaal niet militair,er is geen oorzakelijk verband tussen het aantal dode Taliban-strijders en een eventuele vooruitgang van de zaken.Zolang de wel/niet/misschien/gedeeltelijk verkozen regering geen fysiek en moreel GEZAG uitoefent uit zichzelf,is het hopeloos....
Waarom doet dat toch allemaal aan Vietnam denken
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be