Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 8 juli 2009, 16:33   #1
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard Gouden Dinar

Gaat de wereld zich van het amerikaanse blaas maar op bankensysteem afwenden en zich hoe langer hoe meer op het islamitisch bankwezen richten ?
Ik vraag het me af. Mij lijkt het eigenlijk geen slechte zaak. Terug een normaler ritme in de economie en geld investeren in groene economie ipv van ermee te speculeren in financiele produkten. Geld dat stroomt naar waar er problemen zijn ipv er weg te vluchten. Het is toch raar dat in België blijkbaar amper geld is te vinden om in groene energie te investeren maar dat overal wel al terug diverse financiële produkten op duiken om meer geld te verdienen dan op het spaarboekje.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2009, 16:53   #2
Paul Nollen
Parlementslid

Standaard

Enkele jaren geleden is daarover een interessante publicatie verschenen

http://www.ru.nl/contents/pages/1171...iewolters2.pdf

Citaat:
Ik wil vandaag een korte schets geven van een politieke beweging die ernaar streeft een
economisch stelsel te ontwerpen op basis van principes die sterk afwijken van die van de
kapitalistische wereld, namelijk een islamitische economie.1 Ik zal dat doen op basis van
de omvangrijke literatuur die over dat onderwerp bestaat en daarnaast gebruikmakend
van materiaal dat ik recentelijk tijdens een korte onderzoeksperiode verzameld heb in
Indonesië. De vraag die ik zal bespreken luidt: ‘Is een islamitische economie mogelijk?
Het vakgebied waaraan ik de afgelopen twintig jaar gewerkt heb en waarover ik
onderwijs heb gegeven, draagt de naam economische antropologie. Gewoonlijk heb ik
als korte omschrijving gegeven: de studie van economische activiteiten in een sociale
context, in verschillende soorten samenlevingen in de wereld. Het is een tussengebied
dat valt onder de sociale wetenschappen, maar grenst aan de wetenschapsterrein van
de economie. Economisch antropologen en economisch sociologen hebben altijd grote
belangstelling gehad voor de verscheidenheid aan economische organisatievormen en
economische stelsels in de wereld. Een interessante vraag is of er andere manieren, dan
de kapitalistische markteconomie bestaan, waarop het economisch leven kan worden
ingericht. De pogingen van islamitische economen een islamitische economie op te
zetten, dat wil zeggen een economie conform de principes van het islamitisch recht (de
sharia) is een interessante poging een alternatief te ontwikkelen. Deze poging wil ik
hier nader bekijken.
Paul

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be