Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 juli 2009, 00:13   #1
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard Kilometerheffing

Ik las net dat de Vlaamse regering een kilometerheffing overweegt in te voeren. Eerst voor vrachtwagens daarna voor personenwagens.

Wat zijn volgens U de gevolgen op economisch vlak. Ik meen dat dit weleens de doodsteek zou kunnen betekenen voor de transportsector en automobielsector in België en met hen een hele hoop beroepen die op de baan hun geld moeten verdienen.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2009, 09:39   #2
Conscience
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 5 oktober 2006
Locatie: Istanbul & Flanders
Berichten: 2.966
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Ik las net dat de Vlaamse regering een kilometerheffing overweegt in te voeren. Eerst voor vrachtwagens daarna voor personenwagens.

Wat zijn volgens U de gevolgen op economisch vlak. Ik meen dat dit weleens de doodsteek zou kunnen betekenen voor de transportsector en automobielsector in België en met hen een hele hoop beroepen die op de baan hun geld moeten verdienen.
Waarom zou dit de doodsteek betekenen? Eigenlijk zou je toch het volledige plaatje moeten zien van kosten/opbrengsten, een zo een maatregel invoeren met evaluatiepunten.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2009, 11:35   #3
Kay_
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 24 mei 2006
Berichten: 7.391
Standaard

Ik ben vertegenwoordiger en zit constant op de baan.
Het enige wat de regering de voorbije jaren gedaan heeft is automobilisten wegpesten door boetes, parkeerzones weg te nemen,... en hen geen alternatief te geven.

En de politiekers? Die rijden doodleuk met hun CD-plaat en een hoop zwaantjes door het centrum.
Kay_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2009, 15:17   #4
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kay_ Bekijk bericht
Ik ben vertegenwoordiger en zit constant op de baan.
Het enige wat de regering de voorbije jaren gedaan heeft is automobilisten wegpesten door boetes, parkeerzones weg te nemen,... en hen geen alternatief te geven.

En de politiekers? Die rijden doodleuk met hun CD-plaat en een hoop zwaantjes door het centrum.
Dat is ook wel wat overdreven. Boetes loop je op door overtredingen te begaan. Doe je geen overtreding, dan heb je ook niets te vrezen. Boetes liggen dus vooral aan jezelf en zijn te vermijden. Controle is nodig.

Wat betreft parkeerszone's, ik vind dat ze hier in België steevast de foute keuze's maken. I.p.v. parkeerzone's pal in het centrum of aan pal aan de zeedijk te voorzien, zou men die beter iets meer naar de rand verplaatsen zodat niet heel die massa telkens door het centrum moet. In Duitsland zie je verkeervrije centra overal en dat maakt het er véél aangenamer vertoeven.
Leveren aan winkels is enkel mogelijk 's morgens en 's avonds.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2009, 16:59   #5
Kay_
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 24 mei 2006
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Dat is ook wel wat overdreven. Boetes loop je op door overtredingen te begaan. Doe je geen overtreding, dan heb je ook niets te vrezen. Boetes liggen dus vooral aan jezelf en zijn te vermijden. Controle is nodig.

Wat betreft parkeerszone's, ik vind dat ze hier in België steevast de foute keuze's maken. I.p.v. parkeerzone's pal in het centrum of aan pal aan de zeedijk te voorzien, zou men die beter iets meer naar de rand verplaatsen zodat niet heel die massa telkens door het centrum moet. In Duitsland zie je verkeervrije centra overal en dat maakt het er véél aangenamer vertoeven.
Leveren aan winkels is enkel mogelijk 's morgens en 's avonds.

Sorry, ik bedoelde eigenlijk taksen.
Kay_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2009, 17:30   #6
Lysander
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 4 januari 2009
Berichten: 710
Standaard

Als ze dan toch een kilometerheffing invoeren, dat ze dan een slimme kilometerheffing invoeren. Daarmee bedoel ik dat je een hogere taks moet betalen per kilometer als je 3 uur in de file staat in de ochtendspits en een erg lage taks als je 's nachts over een lege autostrade rijdt.

Een kilometerheffing is het effectiefst als de heffing rekening houdt met de plaats en het tijdstip waar gereden wordt.
Lysander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2009, 11:26   #7
Kay_
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 24 mei 2006
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lysander Bekijk bericht
Als ze dan toch een kilometerheffing invoeren, dat ze dan een slimme kilometerheffing invoeren. Daarmee bedoel ik dat je een hogere taks moet betalen per kilometer als je 3 uur in de file staat in de ochtendspits en een erg lage taks als je 's nachts over een lege autostrade rijdt.

Een kilometerheffing is het effectiefst als de heffing rekening houdt met de plaats en het tijdstip waar gereden wordt.
Dus mensen die voor hun werk een auto nodig hebben moeten nog meer gestraft worden?
Binnekort kan je inderdaad beter gewoon gaan doppen
Kay_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2009, 16:58   #8
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.549
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kay_ Bekijk bericht
Dus mensen die voor hun werk een auto nodig hebben moeten nog meer gestraft worden?
Binnekort kan je inderdaad beter gewoon gaan doppen
Neen,binnenkort zou je je mss beter afvragen WAAROM je gdvrdmme elke dag weer met de auto door dat rotverkeer moet,terwijl je mogelijk beter ander werk zoekt of gewoon wat dichter bij je werk gaat wonen....Ikzelf heb een jaar of 4 geleden drastische keuzes gemaakt hieromtrent...

In naam van ons "gemak" staan we nu ganse dagen stil en is er NIKS meer dat onze overheden nog kunnen doen dan "knutselen in de marge"...

Wij,burgers,moeten ZELF maatregelen nemen.....

Een heffing naargelang het aantal kilometers dat je rijdt is geheel rechtvaardig.....Een heffing bovendien die het BEZIT en eventueel zelfs de aankoop van een auto goedkoper zou maken maar het GEBRUIK belast!

Dat zal helemaal geen "nare gevolgen" hebben voor "de mensen die autos maken",misschien wel integendeel...


En moesten alle Vlaamse forenzen in Brussel wonen dan WAS er niet eens een communautair probleem in BHV

Laatst gewijzigd door kelt : 14 juli 2009 om 17:01.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2009, 18:48   #9
Lysander
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 4 januari 2009
Berichten: 710
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kay_ Bekijk bericht
Dus mensen die voor hun werk een auto nodig hebben moeten nog meer gestraft worden?
Binnekort kan je inderdaad beter gewoon gaan doppen
Kan natuurlijk met de inkomsten van de kilometerheffing de belasting op arbeid verlagen.
Lysander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2009, 21:51   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.441
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lysander Bekijk bericht
Als ze dan toch een kilometerheffing invoeren, dat ze dan een slimme kilometerheffing invoeren. Daarmee bedoel ik dat je een hogere taks moet betalen per kilometer als je 3 uur in de file staat in de ochtendspits en een erg lage taks als je 's nachts over een lege autostrade rijdt.


Een kilometerheffing is het effectiefst als de heffing rekening houdt met de plaats en het tijdstip waar gereden wordt.
Slimme kilometerheffing ? en wat gaat dat allemaal kosten ?
Kosten-baten wil ik dan nog eens zien.

Hypothetisch:
"prachtig, dan nemen we de snelweg gewoon niet..."
"Dan gaan we lekker op de secundaire wegen rijden, tja ook filerijden, en de bussen natuurlijk ook..."

Ik bedoel maar dat tussen theorie en praktijk een groot verschil zal zijn, hopelijk evalueert men dat grondig, en voert het ook weer af als het meer nadelen als voordelen heeft...

Zoals in Hongkong...
Citaat:
http://www.statbel.fgov.be/studies/ac564_nl.pdf p 57 - 61
Bijgevolg werd een pilootproject van elektronisch rekeningrijden gelanceerd dat liep van juli 1983 tot maart 1985. Ondanks goede resultaten werd het systeem uiteindelijk niet op grote schaal toegepast en werden de plannen omwille van verschillende factoren weer opgeborgen.
...
3.2.3 Kritiek en redenen afgelasting
Dat het rekeningrijden niet echt op applaus onthaald werd door de inwoners van Hongkong is waarschijnlijk nog een groot understatement. Verscheidene elementen lokten heel wat kritiek uit en invoering zou vermoedelijk politieke zelfmoord hebben betekend voor de machthebbers van destijds. Een eerste oorzaak was de slechte timing.
Het project ging immers door in het verlengde van de eerder besproken fiscale
hervormingen, waardoor het bezit van een auto aanzienlijk duurder werd. Hierdoor ging de autoverkoop in de betrokken periode steil bergaf en het aantal wagens kende zelf voor het eerst in jaren een negatieve groei. Uiteraard werd door deze evolutie al een groot deel van het congestieprobleem opgelost en bijgevolg werd een kostelijk systeem van rekeningrijden als onnodig gezien door het grootste deel van de bevolking. Ondanks de pogingen van de overheid om duidelijk te maken dat bij een invoering van rekeningrijden de hoge vaste kosten zouden vervallen, bleven mensen denken dat het enkel en alleen een manier was om nog meer geld uit hun zakken te jagen. Daarenbovenwerd het onderzoek- en planningswerk uitbesteed aan de Britse consultancyfirma “Transpotech”. Wegens de jarenlange bezetting werd dit gepercipieerd als een zoveelste vorm van vriendjespolitiek ten nadele van de autochtonen. Ook het verlies aan privacy, doordat de overheid de mogelijkheid kreeg om de hele handel en wandel van haar onderdanen te verifiëren via de automatische identificatie van voertuigen, wekte heel wat wrevel op.
Elk voordeel heeft zijn nadeel...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rekeningrijden
toch eens volledig lezen, ook tussen de regels.

Laatst gewijzigd door Micele : 14 juli 2009 om 22:21.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2009, 23:08   #11
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lysander Bekijk bericht
Kan natuurlijk met de inkomsten van de kilometerheffing de belasting op arbeid verlagen.
Ain't gonna happen. Ze hebben nu al tekorten dat het niet meer kan...
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2009, 23:11   #12
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Neen,binnenkort zou je je mss beter afvragen WAAROM je gdvrdmme elke dag weer met de auto door dat rotverkeer moet,terwijl je mogelijk beter ander werk zoekt of gewoon wat dichter bij je werk gaat wonen....Ikzelf heb een jaar of 4 geleden drastische keuzes gemaakt hieromtrent...

In naam van ons "gemak" staan we nu ganse dagen stil en is er NIKS meer dat onze overheden nog kunnen doen dan "knutselen in de marge"...

Wij,burgers,moeten ZELF maatregelen nemen.....

Een heffing naargelang het aantal kilometers dat je rijdt is geheel rechtvaardig.....Een heffing bovendien die het BEZIT en eventueel zelfs de aankoop van een auto goedkoper zou maken maar het GEBRUIK belast!

Dat zal helemaal geen "nare gevolgen" hebben voor "de mensen die autos maken",misschien wel integendeel...


En moesten alle Vlaamse forenzen in Brussel wonen dan WAS er niet eens een communautair probleem in BHV

Ah ja en het is voor elk beroep mogelijk om in je eigen regio te werken. Ik kom toevallig uit Limburg en laat mij jou vertellen dat er hier geen jobs teveel zijn, zeker niet in mijn sector.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2009, 10:04   #13
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Het door Kelt voorgestelde systeem heeft ook een aantal voordelen; zo zullen mensen die thans niet naar hun werk rijden maar om hobby, vakantie ea recreatieve doeleinden op de baan zijn de spits vermijden en er dus toe bijdragen dat er minder verkeer is tijden de spits. Ze zullen hun verplaatsingen eerder in verkeersluwe perioden ( goedkope- ) doen. Dit is een beetje analoog aan mensen die ouder zijn dan 65 en gratis of goedkoop met het OV kunnen reizen. Om de drukte te beperken mogen zij dit niet doen tijdens de spitsuren (bij de trein is dat zo als ik me niet vergis).

Persoonlijk denk ik dat DE oplossing voor de drukke verkeersproblematiek niet bestaat, maar een samenraapsel is van allerhande maatregelen die elk hun steentje bijdragen.

De ene kan dicht bij zijn werk gaan wonen,de andere kan het OV nemen, nog een andere kan de fiets nemen, kan van thuis uit werken, kan gaan werken tijdens uren zodat de spits vermeden wordt, enz.

Rest er nog het probleem van de vrachtwagens ...

Een andere oplossing is de bevolking halveren. We zijn nu eenmaal een overbevolkte regio waarvan de bevolking nog zal blijven toenemen tot 11 miljoen in 2050 - iets wat de zaken er hoegenaamd niet beter op gaat maken. Maar dit is een ander topic en is in België in de verste verte nog niet aan de orde - hoewel het zeker een bepalende factor is.

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 15 juli 2009 om 10:13.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2009, 16:50   #14
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.549
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Ah ja en het is voor elk beroep mogelijk om in je eigen regio te werken. Ik kom toevallig uit Limburg en laat mij jou vertellen dat er hier geen jobs teveel zijn, zeker niet in mijn sector.
Dan wens ik U nog veel filegenoegens toe...

Uw opwerping is ongetwijfeld hetzelfde als die van honderduizenden "anderen"...Als honderduizenden "anderen" niet ZELF,ALS VRIJE BURGER beslissen om er "iets" aan te doen maar daarvoor betrouwen op één of andere "godheid" of "overheid"..dan gebeurt er....niks......

De taksen zullens stijgen en er zal hier en daar een strookje asfalt of een pretpakket openbaar vervoer bijkomen,maar essentieel staan we nog allemaal gezellig stil...

Laatst gewijzigd door kelt : 15 juli 2009 om 16:55.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be