![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik zou graag twee verhaaltjes uit de recente realiteit vertellen:
Ik ben hart-en longpatient en verdraag geen tabaksrook. Vorig jaar was ik op de self-bank van mijn bankkantoor en wilde enkele bewerkingen doorvoeren aan de terminal. Ik begon. Naast mij zat een net heertje. Een echte fatsoenlijk geklede man op leeftijd, waarschijnlijk ook een geod pensioen en weinig problemen. Hij rookte een sigaar ofschoon daar een rookverbodsplaat hing. Ik kreeg het benauwd en vroeg beleefd aan die man om zijn sigaar te doven omdat ik dat niet verdroeg. Hij deed alsof hij mij niet hoorde. Ik drong aan en ik werd ineens door dat nette heertje uitgemaakt voor alles wat slecht is. Hij had recht op de vrijheid te roken waar het hem zint. Nochtans had ik de ene hoestbui na de andere. Ik kon het niet volhouden en moest buietn gaan om er niet in te stikken. Toen ik buiten kwam, was hij achter mij en ging verder met mij te overlezen. Van alteratie ging ik door. Na circa 50 meter werd ik ingehaald door een lopende oude baartige Marokkaan. Die zegde mij: "meneer uw kaart was in de bankkast blijven steken (hij bedoelde de terminal). Ik was zo getroffen door het verschil met dat nette Vlaamse heertje dat ik die man, nochtans haveloos gekleed omhelst heb. Hij gaf daar een goed voorbeeld van fijn gedrag. Hij had ook mijn kaart kunnen houden en de Proton leegmaken, zo dacht ik. Tweede verhaal: in Genk centrum zijn er zones met 30 en menging van verkeer op twee zogenaamde verkeerslussen rond de markt. Ik was aan het wandelen en enkele jongeren met brommer waren daar aan het rodeo-en. Ik schrok me een aap toen ze geen rekening hielden met mijn wandeling, nochtans waar ik mocht oversteken. Het waren zowel Belgen als vreemdelingen. Ik protesteerde dus. Twee goede Vlaamse burgerjongeren (aan hun kleding te zien) werden aggressief. Een wilde me zelfs op mijn bakkes slaan, zegde hij. En dan is een Marokkaan ertussen gekomen en heeft gezegd: Bij ons slaat men geen ouderlingen. En weg waren die prachtige Vlaamse kereltjes, na mij nog nageroepen te hebben dat ik maar uit mijn doppen moest kijken. Ik heb nog nooit last gehad van Genkse of andere vreemdelingen. Wel positieve ervaringen. Wel, gebruik mij nu maar als pispaal en vuur je commentaren maar op mij af, dat dat vreemd volk voor niets deugt. Misschien kunnen anderen ook ervaringen vertellen, ofschoon ik twijfel dat er hier rechtgeaarde burgers zijn die durven iets positiefs over vreemdelingen te zeggen. Het zullen wel de stereotiepe beschimpingen van alloctonene zijn. Nog dit: prijs jullie gelukkig hier in een welvarende Westerse staat te leven, waarvan de welvaart anderen, die niet het geluk hadden hier geboren te worden, de ogen uitsteekt. Welke de redenen ook mogen zijn, waarom bij hen geen welvarende staat is: natuur, slechte weersomstandigheden, onvruchtbaar land, of wat dan ook.
![]() |
#2 |
Europees Commissaris
|
![]() Tof om eens iets positief te lezen over allochtonen.
Ik heb ook al veel positieve ervaringen gehad met allochtonen maar dit betekent niet je niet kan erkennen dat er met de opvoeding van sommige jongeren - ook autochtonen tegenwoordig - iets serieus verkeerd loopt... Mensen die hierover hun ongenoegen uiten, zouden niet meteen naar het Vlaams Blok verwezen moeten worden. Racisme is natuurlijk zeer verwerpelijk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Leuke en goede ervaringen met allochtonen? Ja, die heb ik ook, vooral professioneel: ik geef les aan volwassenen, en heb er altijd het meeste plezier in met allerlei culturen in contact te komen.
Zo heb ik aan een jonge hindoestaanse vrouw lesgegeven, die heeft een hele voordracht gegeven over de huwelijksceremonies in haar familie/land/cultuur. Eén dezer dagen ga ik met haar sari's bekijken. Een andere leerlinge, een moedige marokkaanse jonge vrouw, kwam na haar cursus nog eens terug om me wat receptjes te geven. Bij een Senegalese familie werd ik uitgenodigd om gerechten te eten die je niet vindt in restaurants. Een marokkaanse bedrijfsleider, toffe man en familievader, brengt stekkies mee van plantjes die hij van reizen meegebracht heeft. Ja echt, het allerleukste in mijn werk vind ik lesgeven aan die moedige (en voor vrouwen vaak: ultra geëmancipeerde) ambitieuze hardwerkende en geïntegreerde buitenlanders, die ook in staat zijn iets interessants te géven van hun cultuur en eigenheid. Blij dat ik tenminste het voorrecht heb om ze te leren kennen op deze manier. Verder heb ik ook lesgegeven aan een moedige jonge hardwerkende belg, getrouwd met een islamitiese vrouw. Deze vrouw wilde hem bekeren, voor de familie zou dat beter zijn. Maar toen de man - die trouwens veel van zijn vrouw houdt en er zijn schoonmoeder op de koop toe bijneemt in huis - er serieus op ingegaan is en de Koran begon te lezen, is hij érg geschrokken. Ook d�*�*r hebben we een fantastische discussie over gehad: de culture-shock. Hij zal zich nooit bekeren. Groet, Pollly |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uw bericht valt positief op. Dat zegt toch al iets... Nuja, U zegt ook dat er 'hier' hoofdzakelijk niks anders dan op vreemdelingen foeterend volk zit. Wat verwacht U dan als antwoord als U het zo stelt? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik verwacht geen specifiek antwoord.
Sinds de drie weken dat ik op dit forum toef las ik weinig positiefs over vreemdelingen. Vermits ik een andere ervaring heb wou ik die even vertellen. Als andere een slechte ervaring hebben meot dat ook kunnen. Racisme om racisme is verwerpelijk. Europees is er een inspanning geleverd om mensen van andere origine ook bepaalde rechten te geven. Er zijn wetten. Als sommige instanties daartegen zondigen en daarvoor veroordeeld worden moeten ze niet foeteren dat dit ondemocratisch is. Elk individu heeft rechten en plichten en die worden enkel beperkt door de rechten van anderen om ook rechten te hebben. En die anderen hebben ook plichten. Als de mensen wat positiever zouden worden tegenover elkaar dan zou het veel beter gaan. En daarbij stelt zich de vraag: wat heeft die arme inwoner van de Balkan misdaan om het niet goed mogen te hebben. Hij heeft enkel pech dat hij gebaard werd op de verkeerde plaats. Ooit gingen we ze halen om hier jobkes te doen die de meerderheid hier niet wilde doen. Ze moeten zich aanpassen zegt men. Maar ook zij hebben recht op hun eigenheid. Vandaar dat ik graag begrip heb voor die mensen en dat ik denk, wat kan ik voor ze doen?
![]() |
#6 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ach ja.
Uiteindelijk zijn deze verhalen hetzelfde als de Vlaams Blok-propaganda. We weten dat 'er' goeie bijzitten. En we weten dat 'er' slechte bijzitten...Op de emoties van de mensen spelen is altijd leuk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() Wat is het gemakkelijk de discutie op individuele gevallen terug te brengen.
Natuurlijk kent iedereen, lieve en vriendelijk allochtonen. 't Zou er nog al moeten bijkomen. Waar het over gaat is de simpele vaststelling dat de criminaliteit stijgt en dit over een periode van +35 jaar. De groei is exponentiëel. Verantwoordelijk voor deze groei, zijn bepaalde bevolkingsgroepen. Het is dan ook normaal en zelfs imperatief acties te ondernemen tegen deze bevolkingsgroepen. Het spreekt vanzelf dat er binnen deze groepen elementen zijn die met goede wil en positieve ingesteldheid naar hier zijn gekomen. Wij kunnen hen dan ook de kans geven de problemen binnen hun groep aan te pakken. Als ze dat niet doen en de problemen blijven groeien, dan is er geen andere oplossing dan op te treden. Een klein voorbeeld. Helemaal theoretisch. Stel er zijn 100 carjackings. 95 maal worden de daders omschreven als zijnde van Centraal-Afrikaans ras. Moet de politie dan gaan zoeken bij de blanken? Het is doch nog al wiedes dat er eerst naar de negroïde bevolkingsgroep wordt gekeken. Is dat racisme? Dat zouden jullie wel willen hé. Tot uzelf een slachtoofer wordt. Tot uw dochter wordt verkracht, tot uw kind in mekaar wordt geslagen, tot uw sjieke mercedes wordt gestolen.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Maar goed, de discussie draait gewoon over respect en tolerantie: elke cultuur moet de andere cultuur respecteren en tolerenen. De grens is duidelijk; het respect van de andere mag niet misbruikt worden om de ene cultuur te vernietigen! Vandaar dat we samenlevingsregels hebben: wetten!!!
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former." (Albert Einstein) "I gained nothing at all from Supreme Enlightenment, and for that very reason it is called Supreme Enlightenment." (Boedha) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Pluralisme: Neutraliteit in het publieke deel van de samenleving. Dit is respect voor elkaars eigenheid in de overtreffende trap. Ik heb er geen behoefte aan om van op 200m vast te stellen wat iemands cultuur is of politieke overtuiging. Evenmin voel ik behoefte om mezelf te profileren. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
Schepen
|
![]() Citaat:
dat 'respect' in de overtreffend etrap moet bestaan is een misvatting: er is een grens aan tolerantie! het ovetreden van d emensenrechten bijvoorbeeld kan niet getolereerd worden!
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former." (Albert Einstein) "I gained nothing at all from Supreme Enlightenment, and for that very reason it is called Supreme Enlightenment." (Boedha) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
U bent dan ook de perfecte democraat.
![]() |
![]() |
#12 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het respecteren en doen respecteren van de mensenrechten is natuurlijk de eerste voorwaarde waaraan voldaan moet zijn. Schendingen van deze rechten kunnen idd niet getollereerd worden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() Mag ik de welmenende forummers er op wijzen dat onlangs National Geografic een uur lang een item heeft gewijd aan de vraag of de Afrikaan van dezelfde primaat afstamt als de blanke.
Dat is een louter wetenschappelijk onderzoek op basis van recente ontdekkingen. Dat heeft niets te maken met een waardeoordeel, met een oordeel tout court. Het is wetenschappelijk onderzoek. Tenslotte te overweging. W. Keller schrijft in 'Denn Sie entzündeten das Licht' een essay over de Etrusken: 'Ook de gekerstende volkeren van Europa zou het meer dan duizend jaar niet anders vergaan. zij bleven aan banden gelegd en zagen zich binnen de perken gehouden van een theologisch systeem dat geen andere opvattingen naast zich duldde' Hij vergelijkt de Griekse filosofie en denkwereld met de Etruskische. Hij stelt vast dat vrij denken bij de Etrusken erg beperkt was door een priesterkaste, dat de Romeinen dit hebben overgenomen en doorgegeven aan de christenen. Ik vrees dat de huidige linkadors de fakkel van de christenen hebben overgenomen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Minister-President
|
![]() Een aantal jaren geleden was er een Nederlands jongetje in een vijver gevallen. Het jongetje kon niet zwemmen. De Nederlanders stonden erbij en keken ernaar. Toen sprong er een Turkse slager in de vijver om het kindje te redden. De man kon echter zelf niet zwemmen en verdronk bijna. Hij had met moeite zichzelf gered. Het jongetje is helaas verdronken. De ouders van de jongen hadden de Turkse man bedankt en ze spraken schande van de Nederlanders die erbij stonden en niets deden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Minister-President
|
![]() Een Turkse jongen was overigens gekozen tot held van het jaar 2003 in Nederland. Hij had twee kinderen uit een brandend huis gered.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
In Limburg zijn de allochtonen iets méér geïntegreerd als in Antwerpen. Daar leven ook voornamelijk Turken waar men iets minder last mee heeft als met Marokkanen, zelfs vélé Limburgse Marokkanen zijn van een héél ander niveau als de rest van Vlaanderen. Zéér Vreemd maar wel de waarheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar wat ik van Polly's post onthou is toch die ene zin : "[size=5]toen de man ... de Koran begon te lezen, is hij érg geschrokken[/size]" Als je van een cultuur moet schrikken dan is er met die cultuur fundamenteel iets niet pluis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() ik heb ook al positieve ervaringen gehad met vlamingen.
en ik heb nog nooit last gehad van racisme door vlamingen. vlamingen zijn fantastisch. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() met medevlamingen nog nooit last gehad ... met marokanen nog maar 4 maal valt best mee niet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Burgemeester
|
![]() Ik heb van beide evenveel last. Bij de blanke zijn het vaak de klagerige bejaarden, bij de Marrokanen de baldadige jongeren.