Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 juli 2009, 00:23   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.420
Standaard Electrische voertuigen de nabije toekomst?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektri...ng_en_toekomst

Electrische auto´s gaan in 2030 de fossiele brandstofauto´s aflossen voorspellen deskundigen, anderen zijn voorzichtiger en spreken van 25% electro-auto´s...

Maar als het om filevermindering én redelijk rijbereik gaat (kw/gewicht) moet toch eerst ook de electroscooter of -moto, -brommer, -fiets... een belangrijke rol gaan spelen.

Hier een prototype-moto met de - op dit moment nog - de beste batterijtechniek, nog betere zullen ooit wel volgen...

Citaat:
http://thekneeslider.com/archives/20...tning-lithium/
Electric motorcycle conversions are popping up almost everywhere you look. This one began life as a Yamaha R1, ridden hard on the track and ready for retirement. Richard Hatfield and Todd Kollin had other ideas for the tired track day ride and pulled out all of the usual drive components like the engine, transmission, clutch, exhaust and radiator and in their place are 28 90 amp-hour, 3.2 volt, 6.6 pound Lithium Iron Phosphate batteries. What’s interesting is all of the batteries together weigh less than what was removed and they are rated for 3000 charges.

… these LiFePO4, or LiFe, batteries, as they’re called, have only recently become affordable for the average Joe. They’re still four times as expensive as lead acid, but they weigh half as much, last 10 times as long and let a bike travel three times as far on a single charge.

The conversion cost $15,000 but they don’t say whether that includes the price of the used bike. The drive system is a single speed with potential horsepower at 70, maximum torque is 80 foot pounds, top speed of 100 mph with a range of 80 miles at 65 mph. Weight is 400 pounds. Recharge time is 7 hours with the built in plug in charger.

Hatfield and Kollin have a bike shop called Lightning Motors which produced this conversion. Kollin also runs Electric Motorsport which has been building small electric powered motorcycles while Hatfield imports solar panels. The bike was tested by Susan Carpenter of the LA Times but she had to be careful since the bike was just built and the batteries were not securely mounted. They have a video on their site which shows the bike in action and it doesn’t look bad.

Real electric motorcycle options are getting closer and closer. The speed at which these conversions are coming and the performance they have means one of the mainstream manufacturers will be considering these before too long. Who will it be?
http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium...sphate_battery
http://de.wikipedia.org/wiki/Lithium...at-Akkumulator

Met meer vermogen is ook snellading tot 90 % in 5 minuten mogelijk, maar dat gaat altijd ten koste van de levensduur.

7 uur lijkt me ideaal voor een pendelaar en 128 km rijbereik aan 105 kmh... is ruim voldoende voor de meeste pendelende Belgen.

Natuurlijk kan men zich zulke batterijen ook voorstellen in een wel zwaardere maar wel aerodynamisch betere auto, in elk geval kan men er zeker minstens dubbel zoveel batterijen in kwijt zodat rijbereiken van 300-500 km ook geen probleem zijn; gewoon op het werk aankomen, 230V inpluggen en laten opladen, na het werk vertrekt men met volle batterijen.

Zo langzaam aan begint het, als de productie stijgt kan de prijs alleen nog maar dalen...

http://www.automoblog.net/2009/03/27...el-s-revealed/
De Tesla Roadster en Limousine gebruikt de minder geschikte Lithium-Ion batterijen (hebben extra koeling nodig)
http://en.wikipedia.org/wiki/Lightning_GT
De Lightning GT gebruikt de al betere lithium-titaan akku´s...

Maar de beste zijn de lithium-ijzer-fosfaat-accu´s...

Laatst gewijzigd door Micele : 15 juli 2009 om 00:33.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2009, 02:10   #2
Daimanta
Parlementsvoorzitter
 
Daimanta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2007
Berichten: 2.063
Standaard

Mijn duit in het zakje: Waarschijnlijk wel. Hoewel het een buitengewone dwaasheid is om te denken dat de toekomst te voorspellen is ben ik van mening dat de elektrische auto de ouderwetse auto voorbij zal spoeden wat betreft verkoop. Waarom?

- Er zullen meer energiebronnen zijn waaruit we kunnen putten. Over 30 jaar is er een manier gevonden om genoeg energie op te wekken om alle auto's ter wereld te laten draaien. De prijs zal zodanig laag zijn, dat het rendabel is om te gebruiken ipv benzine.

- Verbeterde accu's. Dit is een essentieel punt voor het succes van de elektrische automobiel. Zijn ze nu nog geplaagd door (extreem) kort bereik en zijn ze onderhevig aan lange oplaadbeurten, zo is het in de toekomst mogelijk om hun bereik gelijk te maken aan wat de huidige automobielen bezitten en misschien nog wel verder. De oplaadtijd zal afnemen van meer dan een uur naar ongeveer 30 minuten, iets wat dan als acceptabel geacht zal worden.

-Piekolie. De olieprijs zal verder stijgen en zal na het opklauteren uit het financiële dal van 2008/2009 weer een flinke vlucht nemen naar de 150$ per vat zoals het was voordat de crisis uitbrak. Om die reden zal de olie voor normale stervelingen niet meer te betalen zijn en zal er meer animo zijn voor elektrische wagens.
__________________
Steun Groot Nederland!
Daimanta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2009, 06:47   #3
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.412
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta Bekijk bericht
Mijn duit in het zakje: Waarschijnlijk wel. Hoewel het een buitengewone dwaasheid is om te denken dat de toekomst te voorspellen is ben ik van mening dat de elektrische auto de ouderwetse auto voorbij zal spoeden wat betreft verkoop. Waarom?

- Er zullen meer energiebronnen zijn waaruit we kunnen putten. Over 30 jaar is er een manier gevonden om genoeg energie op te wekken om alle auto's ter wereld te laten draaien. De prijs zal zodanig laag zijn, dat het rendabel is om te gebruiken ipv benzine.

- Verbeterde accu's. Dit is een essentieel punt voor het succes van de elektrische automobiel. Zijn ze nu nog geplaagd door (extreem) kort bereik en zijn ze onderhevig aan lange oplaadbeurten, zo is het in de toekomst mogelijk om hun bereik gelijk te maken aan wat de huidige automobielen bezitten en misschien nog wel verder. De oplaadtijd zal afnemen van meer dan een uur naar ongeveer 30 minuten, iets wat dan als acceptabel geacht zal worden.

-Piekolie. De olieprijs zal verder stijgen en zal na het opklauteren uit het financiële dal van 2008/2009 weer een flinke vlucht nemen naar de 150$ per vat zoals het was voordat de crisis uitbrak. Om die reden zal de olie voor normale stervelingen niet meer te betalen zijn en zal er meer animo zijn voor elektrische wagens.
Als de eindigheid van Gas en Petroleum kan geprojecteerd worden tegen 2050 dan zal de toekomst gewoon electrisch zijn, omdat we nucleair en deels alternatief (zon-wind) onze energie gaan opwekken, en de vloot aan auto's op die manier electrisch gaat rijden.

Nu gezien de beperkte capaciteit van batterijen, waterstof opslag, en gebrek aan andere alternatieven (nucleaire motor is onmogelijk te realiseren op die afmeting) , moeten we ons geen illusies maken, wat we nu doen (60liter tanken bvb en 1000km rijden) zullen we dus nooit meer doen..

Daarom zal de mobiliteit migreren naar 'andere oplossingen' Waarom niet een fastlane met 'electriciteit door magnetische inductie' je tankt en vlamt.
Treintje rijden is daar zeker ook bij, auto's laten koppelen en samen zuiniger en sneller. Past ook perfect bij die fastlane concept.
Personal transporters-commuters, ipv gezinswagens... Dus mobiliteit wordt gereduceerd tot de grootte van een ligfiets.. (zie het type 1liter wedstrijden, en solar race wedstrijden) En gezinswagens renten om op reis te gaan...
Ik kan mij wel inbeelden dat een 1liter-wagen volgooit met 10liter biodiesel of bio-alcohol waarmee je inderdaad terug die 1000km zult rijden...
Maar kijk maar goed hoe die 1liter wagens eruit zien... het zijn allemaal klein platte aerodynamische wagentjes

Auto's en hun batterijen hebben een geweldige synergie met de windmolens: het is dus een goed idee om te streven naar een 'slim net' waar bvb een frequentieverschil ervoor zorgt dat auto's opladen als het net bvb aan 60htz stroom levert ipv aan 50htz, en als je met dit signaal weet dat deze energie van windmolens komt... Per 2megawatt windmolen kun je 7000 voertuigen opladen...
In elk geval het overheidswerk en impact wordt belangrijker. Hopelijk doet onze overheid dit dus efficient...

Laatst gewijzigd door brother paul : 15 juli 2009 om 07:02.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2009, 07:23   #4
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Nu gezien de beperkte capaciteit van batterijen, waterstof opslag, en gebrek aan andere alternatieven (nucleaire motor is onmogelijk te realiseren op die afmeting) , moeten we ons geen illusies maken, wat we nu doen (60liter tanken bvb en 1000km rijden) zullen we dus nooit meer doen..
De tijd dat men met de gezinswagen naar het ziuden reed zal inderdaad mogelijks snel voorbij zijn. Maar er zijn genoeg alternatieven. TGV naar het zuiden en daar een auto huren bijvoorbeeld. Moeten de spoorwegen wel nog iets doen aan het internationaal verzenden van bagage.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2009, 09:53   #5
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

De elektrische motor is inderdaad perfect om een auto aan te drijven. Stil, krachtig, geen versnellingen meer nodig, 0 uitstoot lokaal ... wat het onder meer ideaal maakt om in de stad te rijden. Thans zien we nog hybride wagens als tussenstap, maar de overgang naar volledig elektrisch rijden lijkt een logische evolutie.

Het enige probleem is thans de batterijen. Ze gaan onvoldoende lang mee, duurt te lang om op te laden, zijn vervuilend enz. En hoewel dat het enige probleem is, is dit wel van fundamenteel belang voor de doorbraak van de elektrische wagen.

Werk aan de winkel voor de batterij-industrie dus ...

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 15 juli 2009 om 09:53.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2009, 13:53   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.420
Standaard

Ik lees hier ongelooflijk veel twijfel aan de huidige batterijentechniek - te kort rijbereik - zeer lange oplaadtijd - te korte levensduur - recycling enz..., jullie hoeven toch gewoon te zoeken op internet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta Bekijk bericht
- Verbeterde accu's. Dit is een essentieel punt voor het succes van de elektrische automobiel. Zijn ze nu nog geplaagd door (extreem) kort bereik en zijn ze onderhevig aan lange oplaadbeurten, zo is het in de toekomst mogelijk om hun bereik gelijk te maken aan wat de huidige automobielen bezitten en misschien nog wel verder. De oplaadtijd zal afnemen van meer dan een uur naar ongeveer 30 minuten, iets wat dan als acceptabel geacht zal worden.
Het rijbereik zal geen probleem zijn, hoe meer batterijen hoe meer rijbereik , tot 300 km is geen probleem, maar hoe duurder de auto ook; ook het laden kan al in 10 minuten met een fast charge unit...
Citaat:
http://www.lightningcarcompany.com/qanda.php#q2
Q. What is the range on a fully charged Lightning?
A. We are seeking to exceed a range of 188miles/300km on a full charge. (Back)

Q. How long does it take to charge the Lightning?
A. There are likely to be three options: Overnight using a domestic power supply, a couple of hours using a 3 phase power supply and just 10 minutes using a fast charge unit.

LONGER-LASTING - NanoSafe™ batteries have a life expectancy of 12+ years, versus the 3-5 year usable life of other batteries. NanoSafe™ can retain up to 85% charge capacity after 15,000 charges.

FASTER CHARGE - NanoSafe™ batteries can be recharged in approximately 10 minutes, rather than the hours required by many other rechargeable batteries.

http://www.lightningcarcompany.com/nanosafe.php
Ref-Q/A: http://www.lightningcarcompany.com/qanda.php
De sportwagen kost 155.000 € maar kan wel de concurrentie aan met andere supersportwagens, hij heeft tenslotte 652 PK en 750 Nm..
Na ten laatste 12-jaar of 15.000 opladingen ... vervang je het "Li-Titaan-batterypack"... ?
( 15.000 x 250 km = 3.750.000 km ? )

prestaties zie: http://de.wikipedia.org/wiki/Lightning_GT

De laadtijd zal eventueel een iets groter probleem zijn wat wel kan opgelost worden moesten de meeste normale E-auto-constructeurs overeenkomen (na x-jaren accu-ontwikkeling) op een redelijk goedkope standaardnorm* van de beste accutechniek(en) (*plaats/afmetingen/laadeigenschappen);
de techniek werkt al , zie video:

Battery Changing Station
The first battery changing station took place may 14th in Yokohama

Video: akkuwissel in 1´50´´
http://www.youtube.com/watch?v=KKA4GhVn0a4

Info 6 soorten Lithium- ... accu´s :
Citaat:
http://de.wikipedia.org/wiki/Lithium-Ionen-Akkumulator

Weiterentwicklungen des Li-Ionen-Akkus sind der Lithium-Polymer-Akku, der Lithium-Titanat-Akku, der SCiB, der Lithium-Mangan-Akkumulator und der Lithium-Eisen-Phosphat-Akkumulator.
De Lightning GT rijdt met Lithium-Titanat-Akku´s

Laatst gewijzigd door Micele : 15 juli 2009 om 14:21.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2009, 14:10   #7
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.412
Standaard

micele

die nano-batterijen zijn peperduur, ik weet dat van een vriend ingenieur die hybride wagens ontwerpt, hij heeft ze daar ergens liggen om te testen. maar met dat prijspunt gaan ze de eerste 10 jaar niet verkocht worden.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2009, 14:15   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.420
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
micele

die nano-batterijen zijn peperduur, ik weet dat van een vriend ingenieur die hybride wagens ontwerpt, hij heeft ze daar ergens liggen om te testen. maar met dat prijspunt gaan ze de eerste 10 jaar niet verkocht worden.
Hoezo ? Die sportauto verkopen ze nochtans voor 155.000 €, er zijn duurdere sportwagens, die niet zo snel optrekken.

http://www.lightningcarcompany.com/press.php
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2009, 16:16   #9
Dilbert
Parlementsvoorzitter
 
Dilbert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 februari 2004
Berichten: 2.206
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Electrische auto´s gaan in 2030 de fossiele brandstofauto´s aflossen voorspellen deskundigen, anderen zijn voorzichtiger en spreken van 25% electro-auto´s...
Het zal zolang niet duren.

Elektrische wagens zijn goedkoper omdat elektromotoren goedkoper zijn dan ontploffingsmotoren. EVs zijn ook een pak goedkoper in verbruik, tot een factor 10 in vergelijking met benzine/diesel. En de batterijtechnologie gaat er met sprongen op vooruit.

Vanaf 2010-2011 zullen EVs massaal op de markt komen, en dan kan het rap gaan.
__________________
Rechtsstaat, geen machtsstaat.
Democratie, geen particratie.
Dilbert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2009, 16:29   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.420
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dilbert Bekijk bericht
Het zal zolang niet duren.

Elektrische wagens zijn goedkoper omdat elektromotoren goedkoper zijn dan ontploffingsmotoren. EVs zijn ook een pak goedkoper in verbruik, tot een factor 10 in vergelijking met benzine/diesel. En de batterijtechnologie gaat er met sprongen op vooruit.

Vanaf 2010-2011 zullen EVs massaal op de markt komen, en dan kan het rap gaan.
Klopt, de constructeur die ten laatste 2011 geen degelijke E-car op de markt heeft, is ...
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2009, 18:56   #11
Queensburry
Gouverneur
 
Queensburry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2005
Berichten: 1.107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Klopt, de constructeur die ten laatste 2011 geen degelijke E-car op de markt heeft, is ...
Inderdaad, kijk maar eens naar de Tesla, een 'sexy electric lady':
Tesla
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2009, 21:44   #12
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.412
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Hoezo ? Die sportauto verkopen ze nochtans voor 155.000 €, er zijn duurdere sportwagens, die niet zo snel optrekken.

http://www.lightningcarcompany.com/press.php
ge ziet van hier dat voor die sportwagen de batterijen alleen 2/3 van de kostprijs uitmaken bvb.
Laat staan als je 200.000km gereden hebt, en uw batterijen nog op 60% van hun capaciteit gaan werken, wat je dan gaat doen ? Nieuwe batterijpack of een nieuwe auto ???

Dus denk goed na over wat ik daar zeg: je gaat uw auto vervangen omdat uw batterij versleten is, want de batterij kost duurder dan de auto.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2009, 21:46   #13
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.412
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Inderdaad, kijk maar eens naar de Tesla, een 'sexy electric lady':
Tesla
Ja in TopGear waren ze er eens mee aan het rondvlammen, het ding maakte dus vreselijk lawaai. Het is een Lotus elise omgebouwd naar een elctrische sportwagen. Puike engineering hoor, maar vergeleken met onze auto's nu, we gaan nooit meer doen wat we nu doen. 60liter tanken en 1000km rijden.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2009, 21:47   #14
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.412
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dilbert Bekijk bericht
Het zal zolang niet duren.

Elektrische wagens zijn goedkoper omdat elektromotoren goedkoper zijn dan ontploffingsmotoren. EVs zijn ook een pak goedkoper in verbruik, tot een factor 10 in vergelijking met benzine/diesel. En de batterijtechnologie gaat er met sprongen op vooruit.

Vanaf 2010-2011 zullen EVs massaal op de markt komen, en dan kan het rap gaan.
Ja reken wel nog niet op de belgische wet, want een omgebouwde electrische golf kan hier niet de baan op ???

KLOTELAND: VORTE ADVOKATEN DIE DENKEN OMDAT ZE WETTEKSTJES KUNNE SCHRIJVEN DAT ZE EEN LAND KUNNEN REGEREN...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2009, 22:50   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.420
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ge ziet van hier dat voor die sportwagen de batterijen alleen 2/3 van de kostprijs uitmaken bvb.
Laat staan als je 200.000km gereden hebt, en uw batterijen nog op 60% van hun capaciteit gaan werken, wat je dan gaat doen ? Nieuwe batterijpack of een nieuwe auto ???
2/3 van 155.000 €, daar heb je zeker een referte van.

En uw cijfers... zijn dat dan leugens?
Citaat:
LONGER-LASTING - NanoSafe™ batteries have a life expectancy of 12+ years, versus the 3-5 year usable life of other batteries. NanoSafe™ can retain up to 85% charge capacity after 15,000 charges.
12 jaar rijden met steeds dezelfde auto, met praktisch geen onderhoudskosten, zeer goedkoop verbruik enz...

En vooral 15.000 ladingen voor in theorie tot 300 km, al uitgerekend Paul ?
nemen we gemiddeld 90 % charge = voor 270 km,
15000 x 270 km = meer als 4.050.000 km of 337.500 km per jaar.

Neem gewoon de helft voor zeker te zijn... nog altijd goed voor 2.000.000 km Welke normale auto kan dat ?

Ik denk dat je amper iets van mijn posts en links leest, uw cijfers kloppen van geen kanten.
Of je geeft een "betrouwbare" referte van jouw cijfers, Paul.

Citaat:
Dus denk goed na over wat ik daar zeg: je gaat uw auto vervangen omdat uw batterij versleten is, want de batterij kost duurder dan de auto
Opeens zijn de batterijen duurder als de auto (zonder batterijen), tja wat is het nu ?

Natuurlijk vervang je dan gewoon het batterijpack, het werk alleen zal goedkoper zijn, wat de batterijen kosten weet ik nog altijd niet.

Maar ik heb wel een SUV en SUT van Phoenix Motorcars die identiek hetzelfde battery pack heeft als de Lightning GT:
Lezen hé Paul:
http://www.lightningcarcompany.com/nanosafe.php
NanoSafe™ is the power supply choice of Phoenix Motorcars for their Sport Utility Truck. www.phoenixmotorcars.com

Citaat:
http://www.phoenixmotorcars.com/vehi...ifications.php
Phoenix SUV Specifications
Battery Pack
Battery Type (Power Rating): Lithium Titanate Battery (35 KWh)

http://www.phoenixmotorcars.com/vehi...ifications.php
Phoenix SUT Specifications
Battery Pack
Battery Type (Power Rating): Lithium Titanate Battery (35 kWh)
Citaat:
http://de.wikipedia.org/wiki/Lightning_GT
Batterie: Lithium-Titanat-Akkumulator der Firma Altair Nanotechnologies in Reno, Nevada mit mindestens 15.000 Ladevorgängen. Schnellladung in 10 Minuten bei 90% Wirkungsgrad möglich.
Batteriekapazität: 35 kWh (Energiebedarf bei einer Schnellladung: 38,89 kWh)
nog een :
Citaat:
http://de.wikipedia.org/wiki/Lithium...at-Akkumulator
Lithium-Titanat-Akkumulator
Der Lithium-Titanat-Akkumulator ist eine Weiterentwicklung des Lithium-Ionen-Akkumulators,... Der Lithium-Titanat-Akkumulator ist eine Entwicklung von Altair Nanotechnologies Inc. und wird seit September 2006 unter dem Markennamen nanoSafe Battery ausgeliefert.
Er wird in den Elektroautos Lightning GT und Phoenix Motorcar zum Einsatz kommen.
Wat zou een Lithium Titanate Battery van 35 KWh kosten ?

even googlen...

Citaat:
http://electricnick.com/2009/02/phoenix-ev/
Technically speaking, the SUV weighs in at a hefty 5,520lbs or 2,500K with a 700lbs/317.5K payload, which the company claims can be charged to 95% in 10 minutes. 220 Volts anyone? They also have a pricey option for a fast charger that can cut down on recharge time. Powered by lithium titanate batteries rated at 35 KWh, it does 0 to 60mph in 10 seconds and a limited top speed of 95mph, more than sufficient for highways driving. The batteries come from Altair Nanotechnologies, Inc. and Electrovaya Inc. and the vehicles are based on the Korean auto manufacturer SsangYong’s Actyon. The SUT, or pickup full cab is slightly heavier with similar performances. The range? Around 130 miles. The price? $47,000 for the SUT and the SUV is $54,000. The look? We’ll let you decide.
Ik citeer extra:
Citaat:
The price? $47,000 for the SUT and the SUV is $54,000.
In feb 2009 was de koers EUR/USD 1,3 of ocharme € 36.000 voor die Phoenix SUT(huidige koers 33.300 €), die batterijen moeten echt "goedkoop" zijn vergeleken met de rest van die Lightning GT...

US company Altairnano Inc.

Laatst gewijzigd door Micele : 15 juli 2009 om 23:03.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2009, 23:26   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.420
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ge ziet van hier dat voor die sportwagen de batterijen alleen 2/3 van de kostprijs uitmaken bvb.
Laat staan als je 200.000km gereden hebt, en uw batterijen nog op 60% van hun capaciteit gaan werken, wat je dan gaat doen ? Nieuwe batterijpack of een nieuwe auto ???

Dus denk goed na over wat ik daar zeg: je gaat uw auto vervangen omdat uw batterij versleten is, want de batterij kost duurder dan de auto.
Vervolg en ... prijs gevonden !
Citaat:
http://www.sequence-omega.net/2008/0...nate-batteres/

By Anthony August 7, 2008

Speaking of cost, this is the biggest problem with the lithium-titanate batteries is that they cost around $1/Wh – so a 35kWh battery pack would be about $35,000. Standard lithium-ion batteries are about 50-60% of that price, though they don’t have the 10-minute recharge capability. Of course, its patented so there is only one manufacturer. So that might have an effect too.
35.000 USD de 7 augustus 2008, dus echt "goedkoop" (ca. 25000 €).
En in 2009-2010 zal het nog goedkoper zijn anders kunnen ze een grote SUT - met hetzelfde 35 kWh batterypack - niet voor 47.000 USD of 33.300 € aanbieden. (?)

Dus max 25.000 € of 16% van 155.000 € Lightning GT kosten de batterijen Paul, niet 2/3...

Paul, een beetje minder kletsnattevinger hé...

En de prijs zal gevoelig zakken want er zijn veel meer spelers op de markt, want de lithium-ijzer-fosfaat-accu zou zelfs beter zijn...

Citaat:
http://de.wikipedia.org/wiki/Lithium...at-Akkumulator

Der Wirkungsgrad des Akkumulators liegt nach Aussage des Herstellers bei Normalladung bei 95 %, bei Schnellladung (in 10 Minuten) bei ca. 90 %, was inzwischen jedoch auch mit leicht modifizierten Lithium-Eisen-Phosphat Akkus möglich ist[3].

Laatst gewijzigd door Micele : 15 juli 2009 om 23:37.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2009, 00:45   #17
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.811
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

We gebruiken de LiFepo4 accu's al een tijdje in onze robots. Het zijn de 3.3V 2300mAh cellen die ook in de Dewalt 36V accupacks zitten. Het merk, A123.


Als je zo'n losse Dewalt 36V accu wil kopen, ben je officieel €200 kwijt. Hierin zitten dus 10 van die cellen.

De capaciteiten van zo'n cel.
3.3V nominaal (vol geladen kan dat oplopen tot 3.8V), 2300mAh.
70A normaal maximum ontlading, en 140A burst-5 seconden max.

Stel dat we dus zo'n 35KW pack samenstellen uit deze accu's. En we gaan er van uit dat we door de enorme hoeveelheid cellen, er een leuke korting aanhangt. €8 per cel.
De Toyota Prius heeft een 600V DC systeem. Da's 180 cellen in serie.
Om dan nog eens de 35Kw op te slaan, hebben we dan 26 van die 180 cellen packs in parallel staan. 4680 cellen in totaal.
Oftewel een budget prijskaartje van €37440 voor 327,6 kg aan veilige accus.
Maar je kan er wel een piek uitpersen van 2184 Kw. Voor een seconde of 3.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2009, 06:43   #18
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Men zal in elk geval nog flink moeten werken aan de batterijen me dunkt.
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2009, 09:43   #19
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.412
Standaard

micele
nu ik zou nog de eerste zijn om zo'n auto te kopen hoor, het is nu niet omdat ik hier kritisch ben dat het mij niet interesseert.

ik was aan het schatten, maar laten we zeggen, de zon gaat voor niets op, dus als die pak 30.000$ kost, dan heb je toch wel een probleem zeker als autofabrikant ? De gemiddelde wagen gaat buiten voor minder, je hebt auto's die je produceert voor 5000 tot 10000euro kostprijs en je moet uw marketingkanaal en garagisten betalen, dus je ziet toch van hier dat die 30K batterijpack een aderlating is ?

Neem een gewone golf, van 20.000euro... Je haalt er de motor uit, ok, hij kost dus 2500euro minder onderdelen... en 7500euro basiskostprijs voor derest.
Je plugt er dei batterijpack in van 30K... Goed bezig, auto kost nu 37500euro met batterijpack. Ale voor welke prijs gaan we die nu verkopen... 44500euro bvb...
Uw golfje heeft de prestaties van een golfdieseltje uit de jaren '80 haalt dus 140km/u waar hedendaagse wagens moeiteloos over wippen
een range van 300km of vergelijk het met een tank van 20liter...

Voorwaar de batterijpack is toch wel voor de consument een grote switch die moet verzet worden
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2009, 09:54   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.420
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
We gebruiken de LiFepo4 accu's al een tijdje in onze robots. Het zijn de 3.3V 2300mAh cellen die ook in de Dewalt 36V accupacks zitten. Het merk, A123.


Als je zo'n losse Dewalt 36V accu wil kopen, ben je officieel €200 kwijt. Hierin zitten dus 10 van die cellen.

De capaciteiten van zo'n cel.
3.3V nominaal (vol geladen kan dat oplopen tot 3.8V), 2300mAh.
70A normaal maximum ontlading, en 140A burst-5 seconden max.

Stel dat we dus zo'n 35KW pack samenstellen uit deze accu's. En we gaan er van uit dat we door de enorme hoeveelheid cellen, er een leuke korting aanhangt. €8 per cel.
De Toyota Prius heeft een 600V DC systeem. Da's 180 cellen in serie.
Om dan nog eens de 35Kw op te slaan, hebben we dan 26 van die 180 cellen packs in parallel staan. 4680 cellen in totaal.
Oftewel een budget prijskaartje van €37440 voor 327,6 kg aan veilige accus.
Maar je kan er wel een piek uitpersen van 2184 Kw. Voor een seconde of 3.
Ik denk dat de LiFePo4 accu´s per kW nog goedkoper zijn, alles hangt er natuurlijk vanaf hoe groot de afname is.

Mss een vb uit de praktijk met 3,1 kWh "electriciteitstank":
* http://www.brammo.com/your-powercycl...yourpowercycle

Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Brammo_Enertia
The Enertia is an electric motorcycle designed and sold by Brammo. It uses lithium-ion phosphate batteries, and is intended as a commuter vehicle. It has selectable power settings that let the user trade off performance for range.

Engine DC permanent magnet, 76.8 V, 240 A
Top speed 50 mph (80 km/h)
Power 25 horsepower (19 kW)
Torque 34 ft·lbf (46 N·m)
Transmission Direct chain drive
Suspension Front: Telescopic 43 mm fork, 5 in (127 mm) travel
Rear: Single air shock, 5 in (127 mm) travel
Brakes Brembo
Wheelbase 55 in (1397 mm)
Dimensions L 80 in (2032 mm) W 12.5 in (317.5 mm) (body)
Seat height 33 in (838.2 mm)
Weight 275 pounds (125 kg)
Fuel capacity 3.1 kWh
Een lichte motorfiets van omgerekend 8400 €, lijkt op het eerste zicht duur, maar je moet én het goedkope verbruik* én de lage onderhoudskosten én de restwaarde na x(x)-jaren mee inkalkuleren. Vergeet ook niet dat alleen de batterijen quasi verslijten, de E-motor zal veel langer meegaan, ttz veel minder snel verslijten als een ontploffingsmotor.

*Ref Brammo: in US... 24.000 km met 60 € omgerekend verbruikskosten aan stroom...

Ik heb nu direct geen idee wat de stroom hier kost, maar ik denk dat een E-moto toch maar 1/5 aan verbruiksprijs kost tov eentje met superbenzine; de veel hogere efficiëntie van de E-motor (lager energieverbruik/100 km) meegerekend.

Laatst gewijzigd door Micele : 16 juli 2009 om 09:56.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be