![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.420
|
![]() http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektri...ng_en_toekomst
Electrische auto´s gaan in 2030 de fossiele brandstofauto´s aflossen voorspellen deskundigen, anderen zijn voorzichtiger en spreken van 25% electro-auto´s... Maar als het om filevermindering én redelijk rijbereik gaat (kw/gewicht) moet toch eerst ook de electroscooter of -moto, -brommer, -fiets... een belangrijke rol gaan spelen. Hier een prototype-moto met de - op dit moment nog - de beste batterijtechniek, nog betere zullen ooit wel volgen... Citaat:
http://de.wikipedia.org/wiki/Lithium...at-Akkumulator Met meer vermogen is ook snellading tot 90 % in 5 minuten mogelijk, maar dat gaat altijd ten koste van de levensduur. 7 uur lijkt me ideaal voor een pendelaar en 128 km rijbereik aan 105 kmh... is ruim voldoende voor de meeste pendelende Belgen. Natuurlijk kan men zich zulke batterijen ook voorstellen in een wel zwaardere maar wel aerodynamisch betere auto, in elk geval kan men er zeker minstens dubbel zoveel batterijen in kwijt zodat rijbereiken van 300-500 km ook geen probleem zijn; gewoon op het werk aankomen, 230V inpluggen en laten opladen, na het werk vertrekt men met volle batterijen. Zo langzaam aan begint het, als de productie stijgt kan de prijs alleen nog maar dalen... http://www.automoblog.net/2009/03/27...el-s-revealed/ De Tesla Roadster en Limousine gebruikt de minder geschikte Lithium-Ion batterijen (hebben extra koeling nodig) http://en.wikipedia.org/wiki/Lightning_GT De Lightning GT gebruikt de al betere lithium-titaan akku´s... Maar de beste zijn de lithium-ijzer-fosfaat-accu´s... Laatst gewijzigd door Micele : 15 juli 2009 om 00:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 25 oktober 2007
Berichten: 2.063
|
![]() Mijn duit in het zakje: Waarschijnlijk wel. Hoewel het een buitengewone dwaasheid is om te denken dat de toekomst te voorspellen is ben ik van mening dat de elektrische auto de ouderwetse auto voorbij zal spoeden wat betreft verkoop. Waarom?
- Er zullen meer energiebronnen zijn waaruit we kunnen putten. Over 30 jaar is er een manier gevonden om genoeg energie op te wekken om alle auto's ter wereld te laten draaien. De prijs zal zodanig laag zijn, dat het rendabel is om te gebruiken ipv benzine. - Verbeterde accu's. Dit is een essentieel punt voor het succes van de elektrische automobiel. Zijn ze nu nog geplaagd door (extreem) kort bereik en zijn ze onderhevig aan lange oplaadbeurten, zo is het in de toekomst mogelijk om hun bereik gelijk te maken aan wat de huidige automobielen bezitten en misschien nog wel verder. De oplaadtijd zal afnemen van meer dan een uur naar ongeveer 30 minuten, iets wat dan als acceptabel geacht zal worden. -Piekolie. De olieprijs zal verder stijgen en zal na het opklauteren uit het financiële dal van 2008/2009 weer een flinke vlucht nemen naar de 150$ per vat zoals het was voordat de crisis uitbrak. Om die reden zal de olie voor normale stervelingen niet meer te betalen zijn en zal er meer animo zijn voor elektrische wagens.
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.412
|
![]() Citaat:
Nu gezien de beperkte capaciteit van batterijen, waterstof opslag, en gebrek aan andere alternatieven (nucleaire motor is onmogelijk te realiseren op die afmeting) , moeten we ons geen illusies maken, wat we nu doen (60liter tanken bvb en 1000km rijden) zullen we dus nooit meer doen.. Daarom zal de mobiliteit migreren naar 'andere oplossingen' Waarom niet een fastlane met 'electriciteit door magnetische inductie' je tankt en vlamt. Treintje rijden is daar zeker ook bij, auto's laten koppelen en samen zuiniger en sneller. Past ook perfect bij die fastlane concept. Personal transporters-commuters, ipv gezinswagens... Dus mobiliteit wordt gereduceerd tot de grootte van een ligfiets.. (zie het type 1liter wedstrijden, en solar race wedstrijden) En gezinswagens renten om op reis te gaan... Ik kan mij wel inbeelden dat een 1liter-wagen volgooit met 10liter biodiesel of bio-alcohol waarmee je inderdaad terug die 1000km zult rijden... Maar kijk maar goed hoe die 1liter wagens eruit zien... het zijn allemaal klein platte aerodynamische wagentjes Auto's en hun batterijen hebben een geweldige synergie met de windmolens: het is dus een goed idee om te streven naar een 'slim net' waar bvb een frequentieverschil ervoor zorgt dat auto's opladen als het net bvb aan 60htz stroom levert ipv aan 50htz, en als je met dit signaal weet dat deze energie van windmolens komt... Per 2megawatt windmolen kun je 7000 voertuigen opladen... In elk geval het overheidswerk en impact wordt belangrijker. Hopelijk doet onze overheid dit dus efficient...
__________________
whoami#Warondysinfo https://euvsdisinfo.eu/ ![]() https://ground.news/ ![]() ![]() https://euromaidanpress.com/2024/01/...uhansk-oblast/ https://www.newsnow.co.uk/h/World+Ne...kraine?type=ln Laatst gewijzigd door brother paul : 15 juli 2009 om 07:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
|
![]() De elektrische motor is inderdaad perfect om een auto aan te drijven. Stil, krachtig, geen versnellingen meer nodig, 0 uitstoot lokaal ... wat het onder meer ideaal maakt om in de stad te rijden. Thans zien we nog hybride wagens als tussenstap, maar de overgang naar volledig elektrisch rijden lijkt een logische evolutie.
Het enige probleem is thans de batterijen. Ze gaan onvoldoende lang mee, duurt te lang om op te laden, zijn vervuilend enz. En hoewel dat het enige probleem is, is dit wel van fundamenteel belang voor de doorbraak van de elektrische wagen. Werk aan de winkel voor de batterij-industrie dus ... Laatst gewijzigd door Blue Sky : 15 juli 2009 om 09:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.420
|
![]() Ik lees hier ongelooflijk veel twijfel aan de huidige batterijentechniek - te kort rijbereik - zeer lange oplaadtijd - te korte levensduur - recycling enz..., jullie hoeven toch gewoon te zoeken op internet.
Citaat:
Citaat:
Na ten laatste 12-jaar of 15.000 opladingen ![]() ( ![]() prestaties zie: http://de.wikipedia.org/wiki/Lightning_GT De laadtijd zal eventueel een iets groter probleem zijn wat wel kan opgelost worden moesten de meeste normale E-auto-constructeurs overeenkomen (na x-jaren accu-ontwikkeling) op een redelijk goedkope standaardnorm* van de beste accutechniek(en) (*plaats/afmetingen/laadeigenschappen); de techniek werkt al , zie video: Battery Changing Station The first battery changing station took place may 14th in Yokohama Video: akkuwissel in 1´50´´ http://www.youtube.com/watch?v=KKA4GhVn0a4 Info 6 soorten Lithium- ... accu´s : Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 15 juli 2009 om 14:21. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.412
|
![]() micele
die nano-batterijen zijn peperduur, ik weet dat van een vriend ingenieur die hybride wagens ontwerpt, hij heeft ze daar ergens liggen om te testen. maar met dat prijspunt gaan ze de eerste 10 jaar niet verkocht worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.420
|
![]() Citaat:
![]() ![]() http://www.lightningcarcompany.com/press.php |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 6 februari 2004
Berichten: 2.206
|
![]() Citaat:
Elektrische wagens zijn goedkoper omdat elektromotoren goedkoper zijn dan ontploffingsmotoren. EVs zijn ook een pak goedkoper in verbruik, tot een factor 10 in vergelijking met benzine/diesel. En de batterijtechnologie gaat er met sprongen op vooruit. Vanaf 2010-2011 zullen EVs massaal op de markt komen, en dan kan het rap gaan.
__________________
Rechtsstaat, geen machtsstaat. Democratie, geen particratie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.420
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.412
|
![]() Citaat:
Laat staan als je 200.000km gereden hebt, en uw batterijen nog op 60% van hun capaciteit gaan werken, wat je dan gaat doen ? Nieuwe batterijpack of een nieuwe auto ??? Dus denk goed na over wat ik daar zeg: je gaat uw auto vervangen omdat uw batterij versleten is, want de batterij kost duurder dan de auto. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.412
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.412
|
![]() Citaat:
KLOTELAND: VORTE ADVOKATEN DIE DENKEN OMDAT ZE WETTEKSTJES KUNNE SCHRIJVEN DAT ZE EEN LAND KUNNEN REGEREN... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.420
|
![]() Citaat:
En uw cijfers... zijn dat dan leugens? Citaat:
En vooral 15.000 ladingen voor in theorie tot 300 km, al uitgerekend Paul ? nemen we gemiddeld 90 % charge = voor 270 km, 15000 x 270 km = meer als 4.050.000 km of 337.500 km per jaar. Neem gewoon de helft voor zeker te zijn... nog altijd goed voor 2.000.000 km Welke normale auto kan dat ? ![]() Ik denk dat je amper iets van mijn posts en links leest, uw cijfers kloppen van geen kanten. Of je geeft een "betrouwbare" referte van jouw cijfers, Paul. Citaat:
Natuurlijk vervang je dan gewoon het batterijpack, het werk alleen zal goedkoper zijn, wat de batterijen kosten weet ik nog altijd niet. Maar ik heb wel een SUV en SUT van Phoenix Motorcars die identiek hetzelfde battery pack heeft als de Lightning GT: Lezen hé Paul: http://www.lightningcarcompany.com/nanosafe.php NanoSafe™ is the power supply choice of Phoenix Motorcars for their Sport Utility Truck. www.phoenixmotorcars.com Citaat:
Citaat:
Citaat:
even googlen... Citaat:
Citaat:
![]() US company Altairnano Inc. Laatst gewijzigd door Micele : 15 juli 2009 om 23:03. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.420
|
![]() Citaat:
Citaat:
En in 2009-2010 zal het nog goedkoper zijn anders kunnen ze een grote SUT - met hetzelfde 35 kWh batterypack - niet voor 47.000 USD of 33.300 € aanbieden. (?) Dus max 25.000 € of 16% van 155.000 € Lightning GT kosten de batterijen Paul, niet 2/3... Paul, een beetje minder kletsnattevinger hé... ![]() En de prijs zal gevoelig zakken want er zijn veel meer spelers op de markt, want de lithium-ijzer-fosfaat-accu zou zelfs beter zijn... Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 15 juli 2009 om 23:37. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() We gebruiken de LiFepo4 accu's al een tijdje in onze robots. Het zijn de 3.3V 2300mAh cellen die ook in de Dewalt 36V accupacks zitten. Het merk, A123.
Als je zo'n losse Dewalt 36V accu wil kopen, ben je officieel €200 kwijt. Hierin zitten dus 10 van die cellen. De capaciteiten van zo'n cel. 3.3V nominaal (vol geladen kan dat oplopen tot 3.8V), 2300mAh. 70A normaal maximum ontlading, en 140A burst-5 seconden max. Stel dat we dus zo'n 35KW pack samenstellen uit deze accu's. En we gaan er van uit dat we door de enorme hoeveelheid cellen, er een leuke korting aanhangt. €8 per cel. De Toyota Prius heeft een 600V DC systeem. Da's 180 cellen in serie. Om dan nog eens de 35Kw op te slaan, hebben we dan 26 van die 180 cellen packs in parallel staan. 4680 cellen in totaal. Oftewel een budget prijskaartje van €37440 voor 327,6 kg aan veilige accus. Maar je kan er wel een piek uitpersen van 2184 Kw. Voor een seconde of 3.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Men zal in elk geval nog flink moeten werken aan de batterijen me dunkt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.412
|
![]() micele
nu ik zou nog de eerste zijn om zo'n auto te kopen hoor, het is nu niet omdat ik hier kritisch ben dat het mij niet interesseert. ik was aan het schatten, maar laten we zeggen, de zon gaat voor niets op, dus als die pak 30.000$ kost, dan heb je toch wel een probleem zeker als autofabrikant ? De gemiddelde wagen gaat buiten voor minder, je hebt auto's die je produceert voor 5000 tot 10000euro kostprijs en je moet uw marketingkanaal en garagisten betalen, dus je ziet toch van hier dat die 30K batterijpack een aderlating is ? Neem een gewone golf, van 20.000euro... Je haalt er de motor uit, ok, hij kost dus 2500euro minder onderdelen... en 7500euro basiskostprijs voor derest. Je plugt er dei batterijpack in van 30K... Goed bezig, auto kost nu 37500euro met batterijpack. Ale voor welke prijs gaan we die nu verkopen... 44500euro bvb... Uw golfje heeft de prestaties van een golfdieseltje uit de jaren '80 haalt dus 140km/u waar hedendaagse wagens moeiteloos over wippen een range van 300km of vergelijk het met een tank van 20liter... Voorwaar de batterijpack is toch wel voor de consument een grote switch die moet verzet worden |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.420
|
![]() Citaat:
Mss een vb uit de praktijk met 3,1 kWh "electriciteitstank": * http://www.brammo.com/your-powercycl...yourpowercycle Citaat:
*Ref Brammo: in US... 24.000 km met 60 € omgerekend verbruikskosten aan stroom... Ik heb nu direct geen idee wat de stroom hier kost, maar ik denk dat een E-moto toch maar 1/5 aan verbruiksprijs kost tov eentje met superbenzine; de veel hogere efficiëntie van de E-motor (lager energieverbruik/100 km) meegerekend. Laatst gewijzigd door Micele : 16 juli 2009 om 09:56. |
||
![]() |
![]() |