![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Wat vind je van dit voorstel? | |||
Ik vind dit voorstel goed. |
![]() ![]() ![]() |
11 | 64,71% |
Ik vind dit voorstel slecht. |
![]() ![]() ![]() |
4 | 23,53% |
Ik vind dit voorstel goed, mits het voorbehoud dat ik verduidelijk in mijn bericht. |
![]() ![]() ![]() |
2 | 11,76% |
Aantal stemmers: 17. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() In Vlaanderen staan momenteel een 70.000 mensen op een wachtlijst voor een sociale woning. Tellen we daarbij de mensen die nu als slachtoffers van malafide huiseigenaars in barbaarse omstandigheden leven in vochtige en tochtige krotten, dan komen we aan een veelvoud van dat getal. Ondertussen zien we dat steeds meer kerken, kloosters, begijnhoven en pastorijen komen leeg te staan. Het onderhoud van deze leegstaande gebouwen kost de belastingbetaler handenvol geld, om nog niet eens te spreken van alle andere kosten van de erkende godsdiensten waar de belastingbetaler voor mag opdraaien.
Dat brengt me bij het volgende drievoudige voorstel:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() 1. Akkoord, maar dan wel het afschaffen van ALLE subsidies. Dit houdt uiteraard niet het onderhoud en restauratie van ons erfgoed in.
2. Onteigenen, ja zolang er een eerlijke vergoeding komt. Desnoods, huren aan een eerlijke prijs van de kerk. Kloosters, godshuizen en begijnhoven zijn daar inderdaad best geschikt voor. Uitzondering zijn toeristische trekpleisters zoals het Begijnhof in Brugge. Verbouwingen moeten wel met het nodige respekt gebeuren. B.v. een kapel in het klooster moet blijven. 3. Neen. De staat moet geen subsidies geven aan de kerk maar moet ook niet zelf verdienen aan de kerk. Laatst gewijzigd door longhorn : 30 juli 2008 om 19:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() Onteigenen en openbaar verkopen aan de hoogste bieder. Maastricht heeft bewezen dat men prachtige hotels, bibliotheken en congrescentra kan maken uit kerken en dergelijke. Het geld dat dit opbrengt kan gebruikt worden om bijvoorbeeld sociale woningbouw recht te trekken. Want ik zie niet direct het nut van mensen te huisvesten in zulke oude grote gebouwen die verschrikkelijk slecht te isoleren zijn. Het is niet praktisch.
En verkopen levert veel meer op. Maar natuurlijk krijgen de gelovigen eerste keus om een kerk te huren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U hinkt de feiten achterna... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als de overheid tot onteigening overgaat, dan gaat het om werken om de mobiliteit te verhogen: een waterweg verbreden, een spoorlijn aanleggen of een snelweg te vergroten. De overheid doet sedert de jaren zestig het nodige om nutteloze en al te ingrijpende onteigeningen te vermijden. Daarnaast bestaat er nu ook een procedure waarbij eigenaars inspraak hebben. Allemaal zaken die in uw voorbeeld helemaal niet van toepassing zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Euh, zijn dat dan die vele kloosters waarover u het had? Daarenboven zie ik nog steeds niet in dat de overheid hier een recht op heeft. Hier gelden de gewone wetten van vraag en aanbod. Net zoals de overheid in het verleden een aantal vakantiecentra opkocht (niet onteigende!) om er asielzoekers in onder te brengen, zo ook kan de overheid bij bijvoorbeeld religieuze instituten mogelijk interessante gebouwen ook opkopen. Aan de marktwaarde, net zoals gebeurde bij de vakantiecentra.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eigenlijk niet: het wordt immers nog altijd bewoond. Als mijn kinderen later het huis uit zijn, dan komen hier ook wat kamers leeg: hun eigen kamers en de hobbykamers. Volgens uw logica zou mijn huis dan plotseling leeg staan omdat enkel mijn vrouw en ik slechts een beperkt aantal kamers nog gebruiken.
Onzin natuurlijk. In ieder geval staan er niet veel kloosters leeg zoals u beweert. Als in bepaalde kloosters de gemeenschap weg trekt, dan wordt al heel gauw een andere bestemming gezocht. De marktprijzen zijn immers interessant. Zo heeft men enige tijd geleden het klooster van Mater (bij Oudenaarde) verkocht aan een bouwonderneming die in het complex een woononderverdeling heeft aangebracht. |
![]() |
![]() |