Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 augustus 2009, 10:21   #1
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard Tweetalig onderwijs...

... maakt kinderen slimmer.

En ondertussen
Citaat:
kunnen de kinderen op
een natuurlijke manier die taal leren’,
zegt professor Van de Craen.
MAAR, de taal die de prof bedoelt is het Frans.

Vraag ik me af of ik mijn zoontje niet liever engels zou zien leren, een taal die wel nog van pas kan komen voro zijn (eventuele) academisch curriculum, en bovendien niet zo archaïsch is.
Oud 18 augustus 2009, 10:47   #2
redwasp
Staatssecretaris

redwasp's schermafbeelding

Standaard

vrede,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
... maakt kinderen slimmer.

En ondertussen

MAAR, de taal die de prof bedoelt is het Frans.

Vraag ik me af of ik mijn zoontje niet liever engels zou zien leren, een taal die wel nog van pas kan komen voro zijn (eventuele) academisch curriculum, en bovendien niet zo archaïsch is.
hangt natuurlijk af van wat je zoontje later zou willen studeren. als hij net als jij boeddhist wil worden, is het misschien handiger om de taal van de boeddha (vrede zij met hem) zelf te leren. tweetalig onderwijs nederlands/pali lijkt me dan een goede optie.

hoewel hij dan de mahayana-canon slechts met moeite zou kunnen verstaan. misschien toch liever nederlands/sanskriet?

tja, zowel pali als sanskriet hebben ook wel iets archaisch. misschien eerder modern chinees. alhoewel daar dan weer het gevaar aan kleeft dat hij maoist zou kunnen worden.

misschien dan toch voor een andere godsdienst opteren? het klassiek arabisch van de islam en het oudgrieks (of latijn voor mensen iets gemakzuchtiger ingestelde gelovigen) van het christendom zijn in dat geval prijzenswaardige opties. het klassiek arabisch ontstond rond dezelfde tijd als het angelsaxisch dialect waar later het engels uit ontstond.

misschien dat je zoontje echter helemaal niets van religie wil weten. stel dat hij een positie als semioticus ambieert, geef toe wie ambieert dat niet. dan zou hij toch best italiaans leren, zodat hij later de basiswerken van umberto eco in de originele taal kan lezen. zou er ergens een school zijn die tweetalig onderwijs nederlands/italiaans aanbiedt?

met het oog op het nakende einde van de wereld is het eigenlijk ook best handig dat hij zo goed mogelijk op de hoogte is van het lot dat ons wacht. om de nodige data zonder vergissingen te kunnen ontleden, zou hij toch best een behoorlijke kennis van het proto-maya kunnen gebruiken.

overigens bestaat nog steeds de kans dat de planeet nibiru ons allemaal opzwelgt bij zijn volgende passage. om bij het bestuderen van complexe astronomie niet afhankelijk te zijn van charlatans als sytchin, leert hij best zelf soemerisch (en als het kan nog een paar andere oud-semitische en/of akkadische dialecten).

wil hij zijn studie van sterren en hemellichamen iets steviger aanpakken, dan leert hij naast zijn moedertaal nederlands, misschien best de taal van de schepper van her universum zelf. tweetalig onderwijs nederlands/wiskunde lijkt me dan een heel goede optie.

natuurlijk zweer ik zelf bij de enige cultuurtaal die rijk genoeg is om alles uit te drukken wat maar gezegd kan worden. ik kies voor mijn lieve dochter zelf de enige taal die echt toekomst heeft, zowel in het hiernumaals als in het hiernamaals. zij krijgt het voorrecht om de enige taal te leren waarin de woorden in precies dezelfde volgorde in een zin worden uitgesproken als wanneer je ze bedenkt (wat die bekende fransman in wittgensteins onderzoekingen ook moge beweren)

als ze dan toch naar het tweetalig onderwijs moet, dan liefst op dezelfde manier als haar vader: naar een tweetalige school nederlands/west vlaams.

vrede,

redwasp
Oud 18 augustus 2009, 10:52   #3
Indigo-blues
Partijlid

Indigo-blues's schermafbeelding

Standaard

Nederlands is je moedertaal. Engels leer je op TV en via muziek.
De meeste mensen hebben het moeilijk met het Frans, wat ook een wereldtaal is.
Het lijkt me een goed idee. Ik denk er zelfs aan om mijn kinderen, als de tijd rijp is, naar een Franstalige school te sturen, zodat hun Frans super is, ze thuis Nederlands spreken en via muziek en film ed hun Engels op een deftig niveau brengen.

edit; een hoop belachelijke argumenten op een hoopje hier. In de zakenwereld is het een must om Engels, Frans en soms Nederlands te praten. Raar misschien, maar dit is de realiteit.

Laatst gewijzigd door Indigo-blues : 18 augustus 2009 om 10:54.
Indigo-blues is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 11:11   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door redwasp Bekijk bericht
...
als ze dan toch naar het tweetalig onderwijs moet, dan liefst op dezelfde manier als haar vader: naar een tweetalige school nederlands/west vlaams.
...
Open doelkans:
zo zijn er weinig scholen hoor.
Er zijn er wel meerdere van de licht andere soort, namelijk West-Vlaams/Nederlands.
(lecht verschel)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 11:23   #5
studentje
Burger

studentje's schermafbeelding

Standaard

Een andere taal leer je pas echt goed als je ze heel regelmatig gebruikt. Als je je kinderen van het eerste leerjaar tot het 6de middelbaar Frans laat leren en daarna gebruiken ze het nooit meer, dan gaat die leerling die 12 jaar Frans gekregen heeft, het moeilijk hebben om zich op zijn/haar dertigste nog verstaanbaar te maken.
studentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 11:27   #6
studentje
Burger

studentje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Indigo-blues Bekijk bericht
edit; een hoop belachelijke argumenten op een hoopje hier. In de zakenwereld is het een must om Engels, Frans en soms Nederlands te praten. Raar misschien, maar dit is de realiteit.
Een Franstalige is meestal 2-talig Frans. Laat een Franstalige eens proberen Nederlands en/of Engels te spreken en je lacht je een kriek (toch als je zelf Engels en Nederlands spreekt). Dus je zal je zakenwereld eens moeten specificeren.
studentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 11:45   #7
Indigo-blues
Partijlid

Standaard

Daar heb je gelijk, maar moeten we daarom hetzelfde doen? Dat is alleen maar in hun nadeel. Zakenwereld: ik kom vaak bij grote spelers in binnen en buitenland. Als je op laag niveau kijkt heb je gelijk, kijk je naar een iets hoger niveau, zo je eens kunnen verschieten hoeveel franstaligen perfect Nederlands praten en Engels. Op het echt hoge nieveau wordt vaker Frans gepraat dan Nederlands, tot spijt van wie het benijdt.

Laatst gewijzigd door Indigo-blues : 18 augustus 2009 om 11:46.
Oud 18 augustus 2009, 12:21   #8
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En in de medische wereld heb je geen enkele behoefte aan Frans. De Franse taal is volledig marginaal in de medische literatuur. Zelfs het Duits is daar belangrijker dan het Frans.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 12:23   #9
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Sedert mijn humaniora heb ik geen woord Frans meer nodig gehad. Ik vraag me af waarom ik ooit mijn tijd verspild heb met die taal. Ik had veel liever Duits of Spaans gekend in de plaats van Frans. (Zonder grondige kennis van het Engels geraak je natuurlijk nergens, dat spreekt voor zich.)
Oud 18 augustus 2009, 12:29   #10
Indigo-blues
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
En in de medische wereld heb je geen enkele behoefte aan Frans. De Franse taal is volledig marginaal in de medische literatuur. Zelfs het Duits is daar belangrijker dan het Frans.
De taal van de literatuur in een vakgebied en de taal van de werkelijke klanten in een industrietak verschillen vaak. Ik praat persoonlijk de taal die de klant praat en niet de taal waarin ik geschoold ben of waarin de literatuur geschreven is. Ik pleit hier niet voor een verfransing.
Oud 18 augustus 2009, 13:45   #11
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Mo redwasp toh, a min zeune boediest wil wor'n gok em japans ljir'n tjén !
Oud 18 augustus 2009, 14:12   #12
Starkad
Banneling

Standaard

Als je je kind echt veel talen wil leren, stuur ze dan in Luxemburg naar school. Ook in de Oostkantons zijn er scholen waar ze afwisselend de drie speken.

Laatst gewijzigd door Starkad : 18 augustus 2009 om 14:13.
Starkad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 20:44   #13
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De taal van de literatuur in een vakgebied en de taal van de werkelijke klanten in een industrietak verschillen vaak. Ik praat persoonlijk de taal die de klant praat en niet de taal waarin ik geschoold ben of waarin de literatuur geschreven is. Ik pleit hier niet voor een verfransing.
Dat is wel wat anders in de medische wereld hé. Daar heb je om te beginnen al geen "klanten."

Je hebt de taal van de literatuur enerzijds, die je constant nodig hebt tijdens je werkende leven. En anderzijds heb je de taal in je contact met de patiënt. En vestig je je in Nederlands taalgebied, dan is dat het Nederlands.
Oud 18 augustus 2009, 20:54   #14
Indigo-blues
Partijlid

Standaard

En dokters die bijvoorbeeld in de beruchte rand gevestigd zijn? Die praten toch ook Frans zou ik denken. Steeds meer Franstaligen komen in Vlaamse steden en dorpen wonen dat het toch steeds meer het geval zal zijn dat de patient Franstalig is. Een dokter moet zijn patienten toch ook beschouwen als klanten en goed soigneren zodat ze terugkomen en niet naar een andere dokter gaan.

Laatst gewijzigd door Indigo-blues : 18 augustus 2009 om 20:55.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be