Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 april 2009, 21:37   #1
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard Brussel

Het Brusselse probleem in enkele seconden uitgelegd ...

Een sprekende beeld :

La figure 5 donne le revenu médian des ménages par commune ; plus la commune est foncée, plus ce revenu est élevé. On constate ainsi que la Belgique des revenus est loin de correspondre �* une partition nord-sud puisque les revenus les plus élevés se retrouvent dans les communes péri-urbaines. Notons plus particulièrement que, pour la Wallonie, les caractéristiques des communes de la périphérie sud-est de Bruxelles se retrouvent au sud de l’ancien sillon industriel. En outre, la richesse des ménages situés dans l’extrême sud du pays – pour lesquels on peut supposer l’influence de la ville de Luxembourg – mérite aussi l’attention http://www.cairn.info/revue-reflets-...-1-page-75.htm

Laatst gewijzigd door T'serclaes : 13 april 2009 om 21:39.
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2009, 20:46   #2
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Ik zie geen afbeelding en een vertaling zou ook wel mogen.
Oud 17 april 2009, 20:50   #3
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Iedere Belg en Nederlander dient Frans te spreken en te verstaan

Dit kreeg ik te horen van een Brusselaar.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2009, 21:01   #4
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht

Ik ken al een paar woorden: NON en Voulez-vous choucher avec moi ?
Mar wat dat laatste nou prezies betekent ?
Ik meen: "Wilt U met mij roken" ?
Oud 17 april 2009, 21:06   #5
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht

Dat vind ik ook. Maar dan enkel in gebieden waar dat de eenzijdig officiële taal is.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2009, 21:09   #6
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
zoiets ja....
Oud 17 april 2009, 21:12   #7
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Coucher ... is meer efficient dan choucher !
Oud 17 april 2009, 21:14   #8
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Dat vind ik ook. Maar dan enkel in gebieden waar dat de eenzijdig officiële taal is.
Enkel in gemeenten waar het nuttig is !
Officiele taal betekend enkel officiele diensten ... !
Oud 17 april 2009, 21:24   #9
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Een samenvatting :
- Rijkdom in Belgie is niet verdeeld noord/zuid
- Rijkdom zit rond de steden. Rond Antwerpen en rond Gent voor Vlaamse steden. Rond Namen en Luik voor Waalse steden.
- Brussel heeft een rijk rand ... in Vlaanderen en Wallonie
Oud 17 april 2009, 21:29   #10
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Een samenvatting :
- Rijkdom zit rond de steden. Rond Antwerpen en rond Gent voor Vlaamse steden. Rond Namen en Luik voor Waalse steden.
maar dat Brussel neerkijkt op alles wat Vlaams is, dat staat er niet bij zeker?
Oud 17 april 2009, 21:41   #11
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
maar dat Brussel neerkijkt op alles wat Vlaams is, dat staat er niet bij zeker?
Brussel kijkt naar zijn RAND !
Dit betreft Vlaamse gemeenten maar ook Waalse gemeenten (zoals Waterloo, Lasne of La Hulpe bv.) !

Armste gemeenten in Belgie : 3 van de top-10 gemeenten zijn Brusselse gemeenten (St-Gillis, Molenbeek, St-Joost)
Rijkste gemeenten in Belgie : 2 van de top-10 gemeenten zijn in de Brusselse rand! (1 in de Vlaamse rand : Wemmel, 1 in de Waalse Rand : Lasne)

En zeg niet dat de reden zijn dat er een goed bestuur is in LAsne of Wemmel en geen goed bestuur binnen Brussel
Oud 18 april 2009, 12:39   #12
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen

Ja, en geloof me vrij, wanneer ze zoiets uitkramen, dan zijn ze bloedernstig. Veel Franstaligen hebben dienaangaande een echte missionarismentaliteit. Ze zijn zo erg overtuigd dat "la culture française" de navel van de beschaving is, dat ze werkelijk gechoqueerd zijn wanneer ze voor het gebruik van "la langue de Voltaire" op weerstand botsen. Wanneer ik geconfronteerd wordt met een Franstalige die oprecht, maar helaas moeizaam, poogt Nederlands te spreken, dan komt ik op gepaste tijd hem/haar een eindje tegemoet door een gedeelte van de conversatie in het Frans te voeren. Krijg ik evenwel te maken met iemand die duidelijk blijk geeft van hautain misprijzen tegenover het Nederlands, dan schakel ik prompt over naar het Engels met "I'm very sorry, but my French isn't good enough". Die pipo mag dan ook eens een inspanning leveren. En Vlamingen zijn in het Engels doorgaans beter dan Franstaligen. Handig in "Bruxelles".
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2009, 20:08   #13
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een samenvatting :
Toch wel dom van jullie FDF om die arme stad af te sluiten van haar rijke hinterland.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2009, 21:46   #14
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ja, en geloof me vrij, wanneer ze zoiets uitkramen, dan zijn ze bloedernstig. Veel Franstaligen hebben dienaangaande een echte missionarismentaliteit. Ze zijn zo erg overtuigd dat "la culture française" de navel van de beschaving is, dat ze werkelijk gechoqueerd zijn wanneer ze voor het gebruik van "la langue de Voltaire" op weerstand botsen. Wanneer ik geconfronteerd wordt met een Franstalige die oprecht, maar helaas moeizaam, poogt Nederlands te spreken, dan komt ik op gepaste tijd hem/haar een eindje tegemoet door een gedeelte van de conversatie in het Frans te voeren. Krijg ik evenwel te maken met iemand die duidelijk blijk geeft van hautain misprijzen tegenover het Nederlands, dan schakel ik prompt over naar het Engels met "I'm very sorry, but my French isn't good enough". Die pipo mag dan ook eens een inspanning leveren. En Vlamingen zijn in het Engels doorgaans beter dan Franstaligen. Handig in "Bruxelles".
waarom in het engels? Ze moeten maar Nederlands leren eh.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2009, 19:37   #15
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Toch wel dom van jullie FDF om die arme stad af te sluiten van haar rijke hinterland.
De enige die echt iets logisch heeft voorgesteld ...

Voorzitter Roland Duchâtelet (Vivant, Open VLD), wil dat er wordt nagedacht over een uitbreiding van Brussel. De senator denkt aan een uitbreiding van het hoofdstedelijk gebied met Vlaams- en Waals-Brabant. http://www.knack.be/nieuws/belgie/du...icle11320.html

« Si l'on veut vraiment faire de Bruxelles la capitale de l'Europe, nous devons oser élargir les frontières de Bruxelles jusqu'aux frontières du Brabant flamand et du Brabant wallon ». C'est en ces termes que Roland Duchâtelet a plaidé ce lundi devant la presse sa thèse de l'élargissement de Bruxelles aux deux Brabants. Plaidant ainsi pour la création d'une agglomération avec une direction centrale, le sénateur Vivant, Roland Duchâtelet a suscité de nombreuses réactions. http://www.latribunedebruxelles.be/f...to/771/app.rvb
Oud 19 april 2009, 20:30   #16
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De enige die echt iets logisch heeft voorgesteld ...

Voorzitter Roland Duchâtelet (Vivant, Open VLD), wil dat er wordt nagedacht over een uitbreiding van Brussel. De senator denkt aan een uitbreiding van het hoofdstedelijk gebied met Vlaams- en Waals-Brabant. http://www.knack.be/nieuws/belgie/du...icle11320.html

« Si l'on veut vraiment faire de Bruxelles la capitale de l'Europe, nous devons oser élargir les frontières de Bruxelles jusqu'aux frontières du Brabant flamand et du Brabant wallon ». C'est en ces termes que Roland Duchâtelet a plaidé ce lundi devant la presse sa thèse de l'élargissement de Bruxelles aux deux Brabants. Plaidant ainsi pour la création d'une agglomération avec une direction centrale, le sénateur Vivant, Roland Duchâtelet a suscité de nombreuses réactions. http://www.latribunedebruxelles.be/f...to/771/app.rvb
Ik ben niet voor halfslachtige oplossingen.
Brussel moet niet met enkele gemeenten uitgebreid worden, maar ineens met de rest van Vlaanderen. Van De Panne tot Voeren.
https://archive.indymedia.be/fr/node/9079
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 19 april 2009 om 20:31.
Oud 19 april 2009, 20:48   #17
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik ben niet voor halfslachtige oplossingen.
Brussel moet niet met enkele gemeenten uitgebreid worden, maar ineens met de rest van Vlaanderen. Van De Panne tot Voeren.
https://archive.indymedia.be/fr/node/9079
Dit is het probleem ...
Brussel hinterland ... is niet Vlaanderen, niet Wallonie maar een deel van de 2 andere gebieden !
Leuven groeit ook ... naar het noord in Vlaanderen maar ook naar het zuid ... en dus Wallonie ... Toestand is nog niet zo erg als voor Brussel maar zal binnen de volgende jaren ook een probleem zijn.
Weer hetzelfde voor Luik ... een stad die nu meer dan "begint de begrijpen" dat tweetaligheid nodig is.

Dus :
1. Taalgrens werd ontwikkeld in de jaren 60 ... Wij zijn ten minste 40 jaar later ! Steden zijn nu heel wat groter !
2. Groeiende steden langs de taalgrens en binnen Belgie moeten tweetalig worden. Chimay of Turnhout tweetalig ? Dit is een onzin ! Maar Brussel, Leuven, Luik, Kortrijk ...
3. Hun rand moeten ook min of meer tweetalig worden. IK zeg min of meer ... ! Niet volledig !
Oud 19 april 2009, 20:59   #18
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit is het probleem ...
Brussel hinterland ... is niet Vlaanderen, niet Wallonie maar een deel van de 2 andere gebieden!
Nonsens. Brussel is de kern van de Vlaamse Ruit. Het Brusselse hinterland bestaat uit Vlaams-Brabant, Oost-Vlaanderen en Antwerpen (samen met nog een paar Waalse gemeenten zoals Waterloo en Eigenbrakel). Het is dus de evidentie zelfde dat Brussel onder hetzelfde bestuur komt als de rest van de Vlaamse Ruit. Een beleid voor Brussel is dus enkel mogelijk als het Vlaams en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest worden gefuseerd.

Citaat:
Leuven groeit ook ...
Leuven is een voorstad van Brussel, net zoals Aalst en Mechelen.

Citaat:
1. Taalgrens werd ontwikkeld in de jaren 60 ... Wij zijn ten minste 40 jaar later ! Steden zijn nu heel wat groter !
Daarom dat we het Brussels Hoofdstedelijk Gewest moeten laten fuseren met het Vlaamse.

Citaat:
2. Groeiende steden langs de taalgrens en binnen Belgie moeten tweetalig worden. Chimay of Turnhout tweetalig ? Dit is een onzin ! Maar Brussel, Leuven, Luik, Kortrijk ...
En laat mij raden... Die tweede taal in Leuven en Kortrijk zal voor u wel Frans zijn, zeker?
Heimwee naar de tijd dat de Franstalige brugerij en adel overal in Vlaanderen in het Frans terecht kon?

Citaat:
3. Hun rand moeten ook min of meer tweetalig worden. IK zeg min of meer ... ! Niet volledig !
In hun rand krijgen de inwijkelingen gratis cursussen Nederlands. Is dat ook goed?
Oud 19 april 2009, 21:15   #19
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Nonsens. Brussel is de kern van de Vlaamse Ruit.
Sorry ... maar ... Brussel is de kern van de Belgische Ruit.
Het Brusselse hinterland bestaat vooral uit Vlaams- en Waals-Brabant, en kan eventueel uitgebreid worden tot een groot deel van Belgie. Hetzelfde voor Antwerpen.
Het is dus de evidentie zelfde dat Brussel onder hetzelfde bestuur komt als de rest van Vlaams en Waals Brabant.

Citaat:
Een beleid voor Brussel is dus enkel mogelijk als het Vlaams en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest worden gefuseerd.
Dit kan niet en zal nooit kunnen gebeuren.

Citaat:
Leuven is een voorstad van Brussel, net zoals Aalst en Mechelen.
Leuven is geen voorstad van Brussel maar een stad met een eigen identiteit en een hinterland gemengd met het Brusselse hinterland.

Citaat:
En laat mij raden... Die tweede taal in Leuven en Kortrijk zal voor u wel Frans zijn, zeker?
Zeker, en het moeilijkst is voor Luik ... tussen nederlands en duits !

Citaat:
Heimwee naar de tijd dat de Franstalige brugerij en adel overal in Vlaanderen in het Frans terecht kon?
Weer een onzin ! Ik spreek van Franstaligen die tweetalig worden maar verwachten in hun land als Franstalig herkend te worden !
EN HETZELFDE VOOR NEDERLANDSTALIGEN !

Citaat:
In hun rand krijgen de inwijkelingen gratis cursussen Nederlands. Is dat ook goed?
Die hebben het meestal niet nodig ! Die zijn al tweetalig ... maar waarom zouden ze (als klanten) Nederlands spreken in Overijse als ze (binnen Brussel) Nederlands spreken met hun klanten !
Door het feit dat er een taalgrens bestaat ?
Proficiat ! ... dan is er binnen Brussel geen tweetaligheid meer buiten publiek diensten !
Oud 19 april 2009, 21:35   #20
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sorry ... maar ... Brussel is de kern van de Belgische Ruit.
Het Brusselse hinterland bestaat vooral uit Vlaams- en Waals-Brabant, en kan eventueel uitgebreid worden tot een groot deel van Belgie. Hetzelfde voor Antwerpen.
De steden Antwerpen, Gent, Brussel en Leuven zijn volledig aan elkaar gegroeid. De zogenaamde "urban sprawl". De Vlaamse Ruit wordt daarom op Europese schaal als een gelijkaardig fenomeen aanzien als Randstad Holland, het Ruhrgebied of Île-de-France: één verstedelijkte ruimte die de individuele steden overstijgt. De grenzen van de Vlaamse Ruit zijn de West-Vlaamse weilanden, de Kempen, Haspegouwen en de Waals-Brabantse weiden. Enkel de gemeenten Waterloo en Eigenbrakel behoren nog tot die verstedelijkte ruimte. Waver en Nijvel niet.

Citaat:
Dit kan niet en zal nooit kunnen gebeuren.
Dat is enkel een kwestie van tijd. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is financiëel (en politek) falliet.
U kan wel dromen van het belasten van de 200.000 Vlaamse pendelaars of het annexeren van extra gemeenten, maar ten eerste heeft Brussel daar de bevoegdheid niet toe, en ten tweede wurgen ze daardoor hun eigen economie.
Het is dus een kwestie van tijd tot Brussel terugkeert naar Vlaanderen.
Het enige wat Vlaanderen moet doen is wachten en geen eurocent toegeven.

Citaat:
Leuven is geen voorstad van Brussel maar een stad met een eigen identiteit

Dat we dit nog mogen horen van een FDF'er!

Citaat:
Zeker, en het moeilijkst is voor Luik ... tussen nederlands en duits !
Waarom is het daar het moeilijkst? Is Duits ineens geen officiële taal meer van uw geliefd Belgenlandje?

Citaat:
Weer een onzin ! Ik spreek van Franstaligen die tweetalig worden maar verwachten in hun land als Franstalig herkend te worden !
In hun land?
Als zij in Vlaanderen wonen, dan zijn zij Vlamingen. En zij zullen als Vlamingen erkend worden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be