![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Goeieavond allen
Vanuit de richting van het Vlaams Belang, Lijst De Decker en N-VA konden we ondertussen al , voor hen, duidelijke redenen lezen waarom beide Belgische landsdelen moeten scheiden. (Socio-economische en cultuurs-verschil-aspecten werden het meest aangehaald) Zijn er mensen onder jullie die duidelijke argumenten weten te formuleren waarom Vlaanderen en Wallonië wel als België moeten blijven bestaan? --- Mercury Laatst gewijzigd door Mercury : 12 juni 2007 om 18:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Burgemeester
|
![]() Hangt er vanaf wat je met die informatie doet
![]() Naart scheint heeft "belgium" als economische merknaam een zeer hoge waarde. Maar volgens mij kan "Flanders" die rol minstens evengoed vervullen ![]() Indien je belgicist zou zijn lijkt het wel zielig dat je op een forum moet vragen waarom we samen moeten blijven. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() Die redenen tot splitsen zijn me helemaal niet duidelijk.
1) verschillen zijn er overal (ook tussen mannen en vrouwen of Limburgers en West-Vlamingen bijv.), dus dat is geen reden; 2) België is al een piepklein land, maar toch bekend op internationaal niveau; 3) de meerderheid van de Belgen willen geen splitsing. Hier heb je dus meteen al enkele redenen om samen te blijven en de derde lijkt me de cruciale. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
2. En dan? Vlaanderen is minstens even bekend 3. De meerderheid van Vlaanderen denkt daar anders over en vanuit die optiek moet je vertrekken. Gelieve dus correcte redenen aan te halen aub |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De redenen om te splitsen zijn duidelijker dan ooit.
Na de verschillen op cultureel, economisch en sociaal vlak tussen Vlaanderen en Wallonië komen daar nu de politieke bovenop. Belgique IS dus al gesplitst.
![]() |
#6 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Over de insinuatie 'Belgicist' te zijn mag je, wat mij betreft, denken en zeggen wat je wil. Freedom of speech vind ik daarin belangrijk. Ik vond het gewoon eens tijd om ook misschien redenen te horen van mensen die België willen samen houden. Want als er geen uitgesproken voordelen zouden zijn aan het behouden van België, dan zou dit land al lang zijn opgesplitst, niet? --- Mercury |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Je geeft een antwoord die ik niet vroeg. Ik vroeg om redenen waarom België wel moet behouden blijven. --- Mercury Laatst gewijzigd door Mercury : 12 juni 2007 om 18:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Over 1): Het argument is dus dat een land zich niet moet opsplitsen enkel en alleen omwille van verschillen. Zonder waarde-oordeel te willen vellen, mag ik je dan vragen wanneer je vind dat een land zich wel mag opsplitsen? Over 2): Deze stel ik gelijk aan: België bezit een goede merknaam. Over 3): Uit welke bron haal je die info aub? (Niet dat ik je niet wens te geloven, wel om dat na te kunnen checken) --- Mercury Laatst gewijzigd door Mercury : 12 juni 2007 om 18:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Over 1): Waaruit besluit je dat de verschillen onverzoenbaar zijn? Over 2): Hoe meet je dat Vlaanderen even bekend zou zijn als België? Over 3): Uit welke bron komt deze info aub? (Niet dat ik je niet wil geloven, ik check het gewoon graag na) --- Mercury Laatst gewijzigd door Mercury : 12 juni 2007 om 18:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Indien twee huwelijkspartners zo zouden verschillen als Vlaanderen en Wallonië zou dit geen twee jaar stand houden.
![]() |
![]() |
#11 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik stel voor dat de meerderheid van de Belgen dan eens zelf een regering probeert te vormen en het land probeert te besturen. Ze zal snel genoeg ondervinden dat dat niet te doen is.
De meerderheid van de Belgen wil enerzijds in het dagelijks leven niets met het andere landsdeel te maken hebben, maar anderzijds wel dat België blijft bestaan. Dat kan niet. Het wordt tijd dat de meerderheid van de Belgen dat eens inziet. Een staat is niet iets dat alleen kan blijven bestaan op emotionele of opportunistische gronden. De meerderheid van de Belgen kan niet van de meerderheid van de politici verwachten dat zij in hun eentje een land bij elkaar houden, terwijl de meerderheid van de Belgen zelf verder haar eigen gang gaat. Kortom: de meerderheid van de Belgen moet maar eens met haar eigen gedrag geconfronteerd en met de neus op de feiten gedrukt worden. Als zij zelf geen eenheid wil vormen, dan valt het land uit elkaar. Zo simpel is het. Laatst gewijzigd door Dimitri : 12 juni 2007 om 18:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Je standpunt hierin is duidelijk en voorziet dus verder geen antwoorden op mijn oorspronkelijke vraag. --- Mercury |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hier is één antwoord op je drie vragen:
Citaat:
![]() |
![]() |
#14 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Uit je reactie leid ik af dat je van mening bent dat momenteel de enige redenen voor het behouden van België van emotionele of opportunistiche aard zijn. M.a.w., (om het om te buigen naar mijn vraag - welke redenen er zouden kunnen bestaan om België te behouden) er bestaan dus emotionele en opportunistische redenen om België te behouden. Kun je daarin iets specifieker zijn? Want beiden zijn redelijk vaag. --- Mercury Laatst gewijzigd door Mercury : 12 juni 2007 om 19:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Vreemdeling
|
![]() Merci voor je reactie Knuppel.
Ik begrijp uit je post een verduidelijking van de sterke economische positie van Vlaanderen t.o.v. Wallonië. Een argument waarom België bvb zou behouden moeten blijven, zal hier niet uit blijken. Zoals eerder gezegd vind jij dat er geen zijn, wat je goed recht is. Alleen schiet ik daar niet verder mee op. Wat ik hier tracht te bereiken is een overzichtelijk lijstje te maken van redenen waarom België wel samen zou kunnen blijven. Zodanig dat ik die dan kan plaatsen naast een lijstje van waarom België niet moet blijven. En dan kan, rechts- of linksminded maakt niet uit, iedereen via logisch denkvermogen en waarden en normen de eigen mening hierover vormen. --- Mercury Laatst gewijzigd door Mercury : 12 juni 2007 om 19:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar toch succes gewenst met je zinloze zoektocht.
![]() |
![]() |
#17 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Je hebt gelijk in het feit dat de formulering anders kon, ik heb die dan ook aangepast: "Wat ik hier tracht te bereiken is een overzichtelijk lijstje te maken van redenen waarom België wel samen zou kunnen blijven." --- Mercury Laatst gewijzigd door Mercury : 12 juni 2007 om 19:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zal binnen een paar dagen nog eens komen kijken naar de redenen die Vlaanderen en Wallonië zouden kunnen bijeen houden.
![]() |
#19 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
--- Mercury |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Gouverneur