Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 december 2009, 19:59   #1
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard Kerst kost geen extra elektriciteit

http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland...triciteit.aspx

Volgens VREG kost de kerstverlichting geen extra elektriciteit.

Hoe simpel kan je zijn om dit zo te stellen.
Natuurlijk kost de kerstverlichting Elektriciteit die eigenlijk niet verbruikt moest worden.

Zie hieronder het art. in Het Belang Van Limburg

Tijdens de eindejaarsperiode wordt er niet meer elektriciteit verbruikt als normaal het geval is. Dat beweert Dirk Van Evercooren van de Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt (Vreg). Het energieverbruik van de kerstverlichting wordt gecompenseerd door het stilliggen van de industriële activiteiten in december.

"Zonder twijfel is er een hoger verbruik als gevolg van de vroegere avondschemering en de langere nachten, gecombineerd met extra sfeer- en kerstverlichting, maar dit effect wordt blijkbaar gecompenseerd door de terugloop van de industrieel- economische activiteiten", verwoordt Van Evercooren het.

Aan de kust wordt er eind december wel meer elektriciteit verbruikt. "De oorzaak hier is vooral de vele tweede verblijven met elektrische verwarming die tijdens de kerstperiode druk bezet zijn."
Oud 3 februari 2010, 11:00   #2
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Kerst kost geen extra elektriciteit
Met Kerst is de electriciteit bij mij eens uitgevallen bij min vijf graden celcius en toen ben ik drie maand ziek geweest met een zenuwontsteking vanwege onderkoeling omdat mijn oplaadkachel twee dagen geen lading meer kreeg.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2010, 11:23   #3
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Bij mij klopt dat toch wel als een bus. Als ik de kerstverlichting aansteek, dan blijft mijn andere verlichting uit. Vermits ik LED verlichting heb voor kerst, bespaar ik, want mijn andere verlichting heeft een groter verbruik. Even terug op macroniveau: zie dus niet in wat er mis is met de redenering van de VREG.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2010, 11:32   #4
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Bij mij klopt dat toch wel als een bus. Als ik de kerstverlichting aansteek, dan blijft mijn andere verlichting uit. Vermits ik LED verlichting heb voor kerst, bespaar ik, want mijn andere verlichting heeft een groter verbruik. Even terug op macroniveau: zie dus niet in wat er mis is met de redenering van de VREG.
Dus u bedoelt dat mensen die buiten hun kerstlichtjes hangen, binnen in het donker gaan zitten?
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2010, 11:36   #5
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Dus u bedoelt dat mensen die buiten hun kerstlichtjes hangen, binnen in het donker gaan zitten?
't zou me niet verwonderen van die arrme gemeentewerkers met hun mimimumloontjes.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2010, 11:49   #6
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
LED is echt een spaarzaam gerief geworden ! Mijn laatste jaarafrekening van de elektriciteit bewijst het !!! De moeite om eventjes in te investeren en dan te 'genieten' (is bovendien ook nog beter voor milieu). Ik hoef bijgevolg ook binnen helemaal niet in het donker te zitten. By the way, mijn kerstverlichting hangt binnen.
Oud 3 februari 2010, 13:32   #7
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
LED is echt een spaarzaam gerief geworden ! Mijn laatste jaarafrekening van de elektriciteit bewijst het !!! De moeite om eventjes in te investeren en dan te 'genieten' (is bovendien ook nog beter voor milieu). Ik hoef bijgevolg ook binnen helemaal niet in het donker te zitten. By the way, mijn kerstverlichting hangt binnen.
LED mag nog zo spaarzaam zijn. Elektriciteit verbruiken doet het toch. Die 100.000 duizenden LED lampjes die buiten hangen voor god weet wie verbruiken dus wel degelijk meer, dan moesten ze er niet hangen. Jongens toch, sommige mensen WILLEN simpelweg de dingen niet begrijpen.

Dat jij binnen LED verlichting hebt doet hier helemaal niets terzake.
Oud 3 februari 2010, 13:59   #8
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
LED mag nog zo spaarzaam zijn. Elektriciteit verbruiken doet het toch. Die 100.000 duizenden LED lampjes die buiten hangen voor god weet wie verbruiken dus wel degelijk meer, dan moesten ze er niet hangen. Jongens toch, sommige mensen WILLEN simpelweg de dingen niet begrijpen.

Dat jij binnen LED verlichting hebt doet hier helemaal niets terzake.
Ooit gehoord van gezelligheid en sfeer tijdens de Kerstperiode ! Met uw redenering kan je van alles de 'overbodigheid' proberen aan te tonen. Waarom milieuvervuilende auto's, als we evengoed paard en kar kunnen gebruiken? Is zowat dezelfde redenering.
Oud 3 februari 2010, 19:57   #9
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De verlichting in de steden kost niets extra.
Je hebt het art. van de VREG niet goed gelezen of niet gesnapt.

Het kost geen extra elektriciteit omdat de industrie dan stiligt. Zonder die lampjes zou er VEEEEEEL minder verbruikt worden.

Laatst gewijzigd door guido 007 : 3 februari 2010 om 19:57.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2010, 19:58   #10
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Beter voor het milieu? Is dat al bewezen?
Oud 3 februari 2010, 19:58   #11
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ooit gehoord van gezelligheid en sfeer tijdens de Kerstperiode ! Met uw redenering kan je van alles de 'overbodigheid' proberen aan te tonen. Waarom milieuvervuilende auto's, als we evengoed paard en kar kunnen gebruiken? Is zowat dezelfde redenering.
Een paard vervuilt ook.
Oud 4 februari 2010, 10:33   #12
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, een auto is functioneel. Je kan er veel sneller mee van A naar B geraken dan met paard en kar. Het is ook veel handiger en vergt minder onderhoud.

Kerstlichtjes zien per definitie niet functioneel. Ik zie trouwens de gezelligheid niet in van iemand die LED lichten in zijn bomen hangt in de tuin.
Oud 4 februari 2010, 14:29   #13
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Op sommige momenten is er - vooral na middernacht - een overcapaciteit omdat generatoren niet onder een bepaalde capaciteit mogen draaien. Dat heeft ooit een ingenieur van EBES op het BRT-nieuws in de jaren stillekes verklaard nav van een discussie rond autosnelwegverlichting. Het is dus best mogelijk dat de VREG gelijk heeft ivm de kerstverlichting.
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.

Laatst gewijzigd door metten : 4 februari 2010 om 14:32.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 19:37   #14
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metten Bekijk bericht
Op sommige momenten is er - vooral na middernacht - een overcapaciteit omdat generatoren niet onder een bepaalde capaciteit mogen draaien. Dat heeft ooit een ingenieur van EBES op het BRT-nieuws in de jaren stillekes verklaard nav van een discussie rond autosnelwegverlichting. Het is dus best mogelijk dat de VREG gelijk heeft ivm de kerstverlichting.
Klopt gedeeltelijk.
Daarom ook dat de nachtstroom gepromoot wordt.
Waarom geven ze ons de elektriciteit dan niet nog beterkoop en doen ze de lampen op de snelweg maar uit.
Oud 4 februari 2010, 19:49   #15
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Een paard vervuilt ook.
Populair afval bij tuinders..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 19:51   #16
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Klopt gedeeltelijk.
Daarom ook dat de nachtstroom gepromoot wordt.
Waarom geven ze ons de elektriciteit dan niet nog beterkoop en doen ze de lampen op de snelweg maar uit.
En uw vrouw nachtshiften laten draaien aan het wasmachine ?
Nachtstroom is al goedkoper..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2010, 17:54   #17
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
En uw vrouw nachtshiften laten draaien aan het wasmachine ?
Nachtstroom is al goedkoper..
Als je een dubbeltariefmeter hebt kost de dagstroom meer dan zonder dubbeltariefmeter.

En mijn vrouw moet geen nachtshiften draaien, ik heb enkele schakelklokken die de machines op de juiste uren doen draaien. Ook mijn warmtepomp draait 'snachts extra om het sanitair water te verwarmen.

En dan heb je ook nog het weekend.....
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be