Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Moeten we immigratie uit Afrika stoppen?
Ja 16 72,73%
Nee 0 0%
In beperkte mate 6 27,27%
Aantal stemmers: 22. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 10 september 2009, 13:15   #1
Heel-Nederlander
Burgemeester

Heel-Nederlander's schermafbeelding

Standaard Denk hier eens over na

Mijn professor Aardrijkskunde heeft een jaar in Tanzania (Afrika) gewerkt in een dorp. Het volgende verhaal komt van hem af, en ik vond het interressant genoeg om hier te posten:

"Norbert, een Afrikaanse collega, stelde mij de vraag 'waarom laten jullie in 's hemelsnaam toch al mijn landgenoten binnen? Zijn jullie gek?'. Geheel overdonderd vroeg de professor zich af waarom de Afrikaan dit zei. Wij westerlingen waren toch juist sociaal en humaan door de Afrikanen een weg naar een betere toekomst te geven?
'Jawel,' aldus Norbert, 'maar tussen Tanzania en Nederland liggen heel veel kilometers. En wie hier in het dorp heeft het geld om een ticket naar Nederland te betalen? Zoek eens iemand'. De professor rondkijken, maar het enige wat hij zag waren arme boeren in lemen hutten.
'De mensen met geld,' concludeerde Norbert, 'de mensen die mijn land op kunnen bouwen vertrekken. En wij blijven nog armer achter.'

Vanwaar dit verhaal? Om de volgende stelling:
Europa moet immigratie van Afrikanen tegengaan, omdat we zo de ontwikkeling van Afrikaanse naties alleen maar meer schade toebrengen

Eens of oneens?

Voor een verenigd Europa voor iedereen!
Heel-Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2009, 13:16   #2
Heel-Nederlander
Burgemeester

Heel-Nederlander's schermafbeelding

Standaard

Ik ben he met deze stelling eens, met uitzondering van politieke vluchtelingen. We remmen de Afrikaanse ontwikkeling door de hoger opgeleide mensen met geld naar Nederland te halen. We kunnen beter zorgen dat ze daar blijven om zo de ontwikkeling van Afrikaanse naties te steunen, waardoor deze veel sneller zal gaan.

Voor een verenigd Europa voor iedereen!
Heel-Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2009, 14:20   #3
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

EERST emigratie naar afrika stoppen, er is daar genoeg geplunderd!
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2009, 15:10   #4
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Immigratie is één van de gevolgen van de kapitalistische honger naar geld. Eén van de symptomen. Symptomen bestrijden levert niks op.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2009, 15:17   #5
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
'De mensen met geld,' concludeerde Norbert, 'de mensen die mijn land op kunnen bouwen vertrekken. En wij blijven nog armer achter.'
In verschillende 'ontwikkelingslanden' (ik gebruik de term niet zo graag, maar het is begrijpbaar) vormen de inkomsten door giften van familie in het buitenland een groot deel van het BNP. Families die iemand in het buitenland hebben komen juist iets meer vooruit. En dit is geld dat zonder tussenpersonen (lees ontwikkelingsorganizaties) bij de mensen geraakt. De mensen die vertrekken uit die landen naar het noorden nemen geen geld mee. Ze sparen dikwijls hard om een dure illegale reis te kunnen betalen aan degenen die het transport organizeren maar ook dat transportgeld blijft voor een deel in het land van herkomst.

Wat wel een probleem is is de 'brain drain'. Westerse organizaties organizeren zelfs examens. De intelligenten krijgen beurzen, en die komen niet zo gemakkelijk terug. Dat heeft wel een negatief effect op de ontwikkeling van een land.

Dus, heel-nederlander, als je bezorgt bent om het lot ontwikkelingslanden zorg er in de eerste plaats voor dat het 'westen' de intelligente gestudeerden niet overtuigt hun land te verlaten, of na een studie stimuleert om in hun eigen land aan ontwikkeling mee te werken. Dan zou zo'n beurs als ontwikkelingssamenwerking gezien kunnen worden en niet als brain drain.

Een echte bezorgdheid om de ontwikkeling van Afrika zou niet de spoorwegen slechts naar de kusten laten gaan en vooral interesse hebben in goedkope grondstoffen. Ontwikkelingsprojecten zijn niet gemaakt om de structurele problemen op te lossen die de ontwikkeling tegen houden...spijtig genoeg.

Waarschijnlijk heeft Norbert het over de elites in de ontwikkelingslanden. Dit probleem maak je alleen maar erger met de armen terug te sturen natuurlijk. en die elite hou je toch niet tegen, integendeel die elite wordt beschouwd als een middel om werkelijke onafhankelijkheid in Afrika tegen te gaan. Norbert heeft gelijk, maar de voorgestelde oplossing ("stuur 'ze' terug") schiet het doel voorbij. Meer zelfs, verergert de situatie. Stimuleer een effectieve verdeling van macht in die landen en er zal echte ontwikkeling komen. Op de lange duur is dat ook het beste voor 'het westen'. Door korte termijndenken in het westen prefereert men echter een elite te ondersteunen die terecht bekritizeerd wordt door Afrikanen die ontwikkeling en rechtvaardigheid wensen.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 10 september 2009 om 15:29.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2009, 15:53   #6
forzaflandria
Parlementslid

forzaflandria's schermafbeelding

Standaard

De brain drain kan alleen gestopt worden als het land van oorsprong economische vooruitgang boekt.
In de jaren 70 zijn de Taiwanese ingenieurs uit de VS teruggekeerd omdat er thuis eindelijk deftige jobs te krijgen waren bij nieuwe bedrijven. Hetzelfde is sedert ongeveer 1990 aan het gebeuren in China, en nu ook in India. Als het thuisland kansen schept, keren de hoog-opgeleiden terug en stimuleren ze de locale economie nog meer.
forzaflandria is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2009, 16:30   #7
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
EERST emigratie naar afrika stoppen, er is daar genoeg geplunderd!
Klopt, voor men ze ging plunderen waren ze daar allemaal rijk.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2009, 17:42   #8
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heel-Nederlander Bekijk bericht
Ik ben he met deze stelling eens, met uitzondering van politieke vluchtelingen. We remmen de Afrikaanse ontwikkeling door de hoger opgeleide mensen met geld naar Nederland te halen. We kunnen beter zorgen dat ze daar blijven om zo de ontwikkeling van Afrikaanse naties te steunen, waardoor deze veel sneller zal gaan.
Het "opzenden "van mensen met bepaalde capaciteiten(of juist wegens GEBREK aan capaciteiten en overschot,zoals meer en meer jonge mannetjes) naar ons is al evenzeer een economische activiteit als het vervaardigen van spullen in sweat-shops....Er loopt hier volk aan de top van het economisch bestel rond die dit graag soepeler willen laten verlopen.....

Zowel hier als in de exportlanden houdt men bijgevolg geen rekening met de behoeften van de lokale mensen,enkel met kortzichtige vragen...(meest bespottelijk :Belgie heeft "tekort aan informatici"........het betekent gewoon dat er te veel "administratie en bijhorende informatica is dan )

Laatst gewijzigd door kelt : 10 september 2009 om 17:44.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2009, 10:14   #9
Frans Oghtendlicht
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Mijn professor Aardrijkskunde heeft een jaar in Tanzania (Afrika) gewerkt in een dorp. Het volgende verhaal komt van hem af, en ik vond het interressant genoeg om hier te posten:

"Norbert, een Afrikaanse collega, stelde mij de vraag 'waarom laten jullie in 's hemelsnaam toch al mijn landgenoten binnen? Zijn jullie gek?'. Geheel overdonderd vroeg de professor zich af waarom de Afrikaan dit zei. Wij westerlingen waren toch juist sociaal en humaan door de Afrikanen een weg naar een betere toekomst te geven?
'Jawel,' aldus Norbert, 'maar tussen Tanzania en Nederland liggen heel veel kilometers. En wie hier in het dorp heeft het geld om een ticket naar Nederland te betalen? Zoek eens iemand'. De professor rondkijken, maar het enige wat hij zag waren arme boeren in lemen hutten.

Europa moet immigratie van Afrikanen tegengaan, omdat we zo de ontwikkeling van Afrikaanse naties alleen maar meer schade toebrengen

Eens of oneens?
Brain drain is inderdaad een van de grootste kwalen van de "derde wereld". Migratiestromen moeten hoe dan ook ingeperkt worden want ze ontwrichten het sociale weefsel en zijn vooral een wapen van het kapitaal om werknemers tegen elkaar te laten concurreren.
Frans Oghtendlicht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2009, 10:16   #10
Frans Oghtendlicht
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Immigratie is één van de gevolgen van de kapitalistische honger naar geld. Eén van de symptomen. Symptomen bestrijden levert niks op.
Dat is een besef dat uiteraard nooit zal doordringen bij conservatief rechts dat het hardst om strenge aanpak van vreemdelingen schreeuwt. Maar dat komt dan ook omdat net die politieke strekking ook het hardst die kapitalistische honger verdedigt...
Frans Oghtendlicht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2009, 19:18   #11
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht

...

korte termijndenken

...
Wellicht het grootste probleem van homo sapiens sapiens, en dat niet alleen in het Westen, valt te vrezen.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2009, 19:25   #12
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frans Oghtendlicht Bekijk bericht
Dat is een besef dat uiteraard nooit zal doordringen bij conservatief rechts dat het hardst om strenge aanpak van vreemdelingen schreeuwt. Maar dat komt dan ook omdat net die politieke strekking ook het hardst die kapitalistische honger verdedigt...
Dat is waarom ik nu ook weiger om groenten en fruit uit Spanje en Italie, te kopen.Ze zijn in veel gevallen gezaaid verzorgd en geoogst door onderbetaalde illegalen,feitelijk aangelokt door grondeigenaars en grote boeren...en nu,nu het minder gaat,gedumpt om op uw en mijn kosten onderhouden te worden..Ik kan niet uitzoeken welke groenten "fair" en welke "unfair" bekomen zijn,ik laat het maar allemaal liggen in de rekken...

Ik kan me rustig voorstellen dat die grondeigenaren en boeren niet echt "anti-kapitalistisch" kiezen..en soms zelfs heel huichelachtig rechts-nationalistisch....

Laatst gewijzigd door kelt : 11 september 2009 om 19:28.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2009, 20:29   #13
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Dat is waarom ik nu ook weiger om groenten en fruit uit Spanje en Italie, te kopen.Ze zijn in veel gevallen gezaaid verzorgd en geoogst door onderbetaalde illegalen,feitelijk aangelokt door grondeigenaars en grote boeren...en nu,nu het minder gaat,gedumpt om op uw en mijn kosten onderhouden te worden..Ik kan niet uitzoeken welke groenten "fair" en welke "unfair" bekomen zijn,ik laat het maar allemaal liggen in de rekken...

Ik kan me rustig voorstellen dat die grondeigenaren en boeren niet echt "anti-kapitalistisch" kiezen..en soms zelfs heel huichelachtig rechts-nationalistisch....
Ik koop mijn groenten en fruit ook bij de "boer-om-de-hoek"
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2009, 16:08   #14
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
100 miljoen euro vind ik erg vaal geld.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2009, 16:51   #15
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik koop mijn groenten en fruit ook bij de "boer-om-de-hoek"
...en die kweekt zn appelsienen in zijnen eigen hof ofwa
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2009, 17:53   #16
N-SA
Gouverneur

N-SA's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Eens of oneens?
Uiteraard, N-SA zegt dit reeds van bij haar ontstaan. Immigratie is kapitalistische roofbouw op het zuiden en brengt samenlevingsproblemen in het noorden. Dat verhaal is niet nieuw, zelfs Afrikanen hebben dat hier al komen bepleiten. Dat geldt trouwens ook voor Latijns-Amerika en Azië.
N-SA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2009, 17:59   #17
N-SA
Gouverneur

N-SA's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forzaflandria Bekijk bericht
De brain drain kan alleen gestopt worden als het land van oorsprong economische vooruitgang boekt.
In de jaren 70 zijn de Taiwanese ingenieurs uit de VS teruggekeerd omdat er thuis eindelijk deftige jobs te krijgen waren bij nieuwe bedrijven. Hetzelfde is sedert ongeveer 1990 aan het gebeuren in China, en nu ook in India. Als het thuisland kansen schept, keren de hoog-opgeleiden terug en stimuleren ze de locale economie nog meer.
Ik mag veronderstellen dat u als LDD'er dan antikapitalist geworden bent? want met kapitalistische vrijhandel lukt het niet bepaald, integendeel, de situatie wordt enkel nog erger.
N-SA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2009, 18:08   #18
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
²

toccata is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be