Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 16 augustus 2011, 19:47   #1
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard Gitzwart weekend; 14 doden en 11 zwaargewonden door de auto

http://www.nieuwsblad.be/article/det...8-bfe5708f8932

Het bekendste slachtoffer is wellicht wielrenner Yves Knuts die samen met zijn trainingspartner werd aangereden door een sportieve zwarte Golf met 18 inch aluminium design velgen.

"Yves had twee grote passies; zijn 3 jonge kinderen en wielrennen. Daarvoor leefde hij. Consequent tot in de details. We hadden nog een heel leven voor ons" zegt de Amerikaanse echtgenote van Yves Knuts (39) uit het Limburgse Heusden-Zolder. Ze waren sinds 2 maanden man en vrouw en hij had onlangs nog een huis gebouwd, waar ze samen gingen wonen. De renner werd zaterdag aangereden door een slippende auto. Hij was op slag dood.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2011, 20:19   #2
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

En het staat letterlijk overvol van de verkeersborden in België. Het lijkt me duidelijk dat er verkeersvertragende maatregelen dienen genomen te worden in plaats van die 'waarschuwingen' via borden steeds, waarbij de boete lichter dragen wordt naarmate je meer geld hebt, wat compleet naast het doel van verkeersveiligheid schiet.

Met verkeersvertragende maatregelen verminderen welliswaar de inkomsten van de overheid door boetes. Misschien zijn die doden die de Belg bereid is te betalen voor een systeem waarbij de weggebruiker gebruikt wordt voor de staatskas te vullen. Hierdoor komen de prioriteiten niet zozeer te liggen op verkeersveiligheid maar op staatsinkomsten.

Misschien zijn die doden ook de prijs die de Belg bereid is te betalen voor zijn heilige 'snelheid'. Maar wat anders dan 'gebrek aan tijd' (en dus een verminderde levenskwaliteit) en stress liggen hieraan te grondslag?

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 16 augustus 2011 om 20:20.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2011, 10:08   #3
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
En het staat letterlijk overvol van de verkeersborden in België. Het lijkt me duidelijk dat er verkeersvertragende maatregelen dienen genomen te worden in plaats van die 'waarschuwingen' via borden steeds, waarbij de boete lichter dragen wordt naarmate je meer geld hebt, wat compleet naast het doel van verkeersveiligheid schiet.

Met verkeersvertragende maatregelen verminderen welliswaar de inkomsten van de overheid door boetes. Misschien zijn die doden die de Belg bereid is te betalen voor een systeem waarbij de weggebruiker gebruikt wordt voor de staatskas te vullen. Hierdoor komen de prioriteiten niet zozeer te liggen op verkeersveiligheid maar op staatsinkomsten.

Misschien zijn die doden ook de prijs die de Belg bereid is te betalen voor zijn heilige 'snelheid'. Maar wat anders dan 'gebrek aan tijd' (en dus een verminderde levenskwaliteit) en stress liggen hieraan te grondslag?
Die bloembakken, verkeersdrempels, asverschuivingen, rubber matten, zandbakken , en paaltjes, zijn net uitermate gevaarlijk, overdag valt dat allemaal nog wel mee maar s' nachts... gewoon a recipie for disaster...

Ik begrijp het wel hoor ze willen het verkeer remmen, en dat je dat doet op de plaatsen waar dat nodig is ben ik akkoord (voor een uitrit van een school, in een bebouwde kom (dorpscentrum dan ))

Maar ik zie niet in wat het nut is van een asverschuiving op een baan waar je nu om duistere redenen maar 70 meer mag rijden, en waar dat vroeger 90 was, waar trouwens toen ook niet excesief veel accidenten gebeurden...

En waar je nu met een sportwagen moet rijden om die asverschuiving effectief aan 70 te nemen.

Dat is gewoon krankzinnig zo een situaties.

Het is heel simpel, in zone 30 , 30 in de dorpskom 50 en buiten de bebouwde kom 90.

Als je dan in een gevaarlijke bocht een bord zet van 60 of 70 dan weet iedereen dat dat nut heeft. (zoals in Duitsland bvb)

Natuurlijk blijfen er een heleboel ondertussen duchtig doorzuipen en zijn er ook een heleboel die die pest snelheidsbeperkingen beu zijn en rijden wat ze aanvoelen dat ok is. als er net dan een beperking opduikt die wel nodig is, ja dan hebt ge vodden...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2011, 10:23   #4
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Er is nu eenmaal een optimale hoeveelheid doden op de weg.

Of dat nu te hoog of te laag ligt, is een andere zaak.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2011, 10:25   #5
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Het is ook wel grappig: er sterven enkele mensen en onmiddellijk moet het verkeer vertraagd worden. Of dat het probleem lag aan snelheid en niet aan andere factoren (slechte visibiliteit van de fietser, bepaald substantie gebruik, slippende wegen of dergelijke) wordt niet eens afgevraagd.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2011, 11:50   #6
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht

Het bekendste slachtoffer is wellicht wielrenner Yves Knuts die samen met zijn trainingspartner werd aangereden door een sportieve zwarte Golf met 18 inch aluminium design velgen.

"Yves had twee grote passies; zijn 3 jonge kinderen en wielrennen. Daarvoor leefde hij. Consequent tot in de details. We hadden nog een heel leven voor ons" zegt de Amerikaanse echtgenote van Yves Knuts (39) uit het Limburgse Heusden-Zolder. Ze waren sinds 2 maanden man en vrouw en hij had onlangs nog een huis gebouwd, waar ze samen gingen wonen. De renner werd zaterdag aangereden door een slippende auto. Hij was op slag dood.
De relevantie van het aantal inch van de velgen ontsnapt mij even.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2011, 12:23   #7
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Er is nu eenmaal een optimale hoeveelheid doden op de weg.

Of dat nu te hoog of te laag ligt, is een andere zaak.
Inderdaad, de moment dat je je buitenshuis begeeft neem je een risico, er kan van alles foutgaan, van slechte infrastructuur tot menselijk falen en alles wat daar tussen ligt.

Ge kunt trouwens zelf verongelukken in uw living... gewoon door in uwe zetel met veiligheidsgordel aan en valhelm op naar uwen TV te zitten kijken... het risico is weliswaar zeer laag.
Oud 17 augustus 2011, 12:34   #8
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Inderdaad, de moment dat je je buitenshuis begeeft neem je een risico, er kan van alles foutgaan, van slechte infrastructuur tot menselijk falen en alles wat daar tussen ligt.

Ge kunt trouwens zelf verongelukken in uw living... gewoon door in uwe zetel met veiligheidsgordel aan en valhelm op naar uwen TV te zitten kijken... het risico is weliswaar zeer laag.
Naar uwen TV kijken is zelfs gevaarlijk. Elke dag 6 uur tv gapen kost u 5 jaar van uw leven.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2011, 14:20   #9
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Naar uwen TV kijken is zelfs gevaarlijk. Elke dag 6 uur tv gapen kost u 5 jaar van uw leven.
ssstt zwijgt of de rooi gaan den tv ook nog verbieden...
Oud 17 augustus 2011, 17:39   #10
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ssstt zwijgt of de rooi gaan den tv ook nog verbieden...
Het enigste wat ze zouden verbieden is alle zenders behalve de VRT. De helft van dé rooi in Vlaanderen zou anders zonder werk zitten. De échte rooie daarentegen. Wel wij zouden inderdaad de TV verbieden.......
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2011, 00:16   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

"Thuis", ttz in de privé -sfeer en tijdens de vrije tijd vallen 3 �* 4 maal meer doden als tijdens het wegverkeer.

Kan men overal terugvinden:
http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/E34C2...b15p037art.pdf

In NL vielen er in 2009 2712 doden in de "privé-verkeer", en 720 tijdens het wegverkeer.

http://statline.cbs.nl/StatWeb/publi...&D4=10-13&VW=T

Totaal privé-ongeval
2006 2469
2007 2420
2008 2557
2009 2712

Totaal verkeersdoden
2000 1166
2005 817
2009 720
http://statline.cbs.nl/StatWeb/publi...4,9,13-14&VW=T

En Nederland zou nog bij de veiligste groep landen horen qua privé-ongevallen
http://www.nationaalkompas.nl/gezond...nternationaal/

Laatst gewijzigd door Micele : 18 augustus 2011 om 00:17.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2011, 00:25   #12
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Mensen rijden te snel (ik ook), wegen zijn slecht en momenteel ook niet verlicht soms.
Ik ben tegenstander van te hoge boetes. Maar ik ben voorstander van meer actieve controles; ( op drinken, drugs en te snel rijden)
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2011, 05:51   #13
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
"Thuis", ttz in de privé -sfeer en tijdens de vrije tijd vallen 3 �* 4 maal meer doden als tijdens het wegverkeer.

Kan men overal terugvinden:
http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/E34C2...b15p037art.pdf
Uit bovenstaande link:
Citaat:
De slachtoffers van een privé-ongeval zijn voor het merendeel
vrouwen in de hogere leeftijdsklassen die overlijden
aan de complicaties van fracturen na een val
Ja, er zijn (gelukkig) meer mensen die sterven aan een natuurlijke dood.
Oud 18 augustus 2011, 18:26   #14
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Mensen rijden te snel (ik ook), wegen zijn slecht en momenteel ook niet verlicht soms.
Ik ben tegenstander van te hoge boetes. Maar ik ben voorstander van meer actieve controles; ( op drinken, drugs en te snel rijden)
En op de 2 grootste ongevaloorzaken niet ? Raar.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2011, 18:38   #15
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is ook wel grappig: er sterven enkele mensen en onmiddellijk moet het verkeer vertraagd worden. Of dat het probleem lag aan snelheid en niet aan andere factoren (slechte visibiliteit van de fietser, bepaald substantie gebruik, slippende wegen of dergelijke) wordt niet eens afgevraagd.
Al die oorzaken die je opnoemt zullen minder ernstige gevolgen hebben aan lage snelheid. Ik ben blij dat in La Paz het verkeer een stuk trager is dan in België. Hier heeft het echter meer te maken met 'nog tijd hebben' dan met verkeersborden, boetes of drempels. Het geeft een veel veiliger gevoel op de weg, ondanks de relatieve chaos in de ogen van een belg. 'Veel' ongelukjes maar allemaal minimale schade. Op de verbindingswegen...daar gebeuren de dodelijke ongevallen, vooral omwille van hogere snelheid.

Als ik na langere tijd terug keer naar België merk ik bij mezelf dat ik traag rijd uit gewoonte. Na een paar dagen of weken heb ik me weliswaar 'aangepast', maar ik besef dat ik een hoger risico neem, net zoals bijna alle Belgen dat doen zonder zich daar vragen bij te stellen.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 18 augustus 2011 om 18:43.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2011, 11:38   #16
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik vrees dat u het bij het verkeerde eind hebt.
Niet de auto is de schuldige maar wel de chauffeurs.

Dat gedrag is niet bijstuurbaar vanwege de Overheid.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2011, 22:35   #17
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het enige dat je zou kunnen zeggen van snelheid (of onaangepaste snelheid wat een zeer rekbaar begrip is !) dat het een hoofdoorzaak is. Maar inderdaad als 70% van de oorzaken op andere gebieden liggen (zeg maar idioot proofed maken van de wegen) dan is de impact van al uw flitspalen nauwelijks te meten. EN dat wordt hier in belgie keer op keer bewezen
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2011, 22:38   #18
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik vrees dat u het bij het verkeerde eind hebt.
Niet de auto is de schuldige maar wel de chauffeurs.

Dat gedrag is niet bijstuurbaar vanwege de Overheid.
Tuurlijk, maar als je nu per ongeluk door een eenrichtingsverkeer rijdt ? Of je bent zo per ongeluk een spookrijder ? Of je geraakt door het slechte weer in Hasselt per ongeluk van de baan ? etc.

Eeen weg is 'omstandigheden' -'duidelijkheid' 'foolproofedheid' naast de 'schuld van de chauffeur'

Ik zeg dat ik het gemakkelijker zou vinden dat mijn auto zelf remt naar de juiste snelheid. Als er dan nog ongelukken gebeuren kun je juist zeggen: het is stuurmanskunst... EN dan is die zeverdiscussie over overdreven snelheid en meer flitspalen gedaan. Want dat is precies het punt waar we dikwijls onzelf herhalen.

IK ga zelfs verder: wat als de auto vanzelf stilvalt als je wilt een eenrichtingsverkeer rijden, dus het spookrijden is onmogelijk.... Wat als de auto weigert door het rood te rijden: zeg maar de flitspaal zit in uw auto en voorkomt gewoon uw mogelijke fout. ? Wat als de auto weigert in de dijk te rijden : zeg maar de EPS is zodanig intelligent dat ze uw stuurmansonkunde volledig opvangt en zorgt dat uw auto op de weg blijft terwijl je slipt ?

Weet je wat die functies zouden opbrengen ? bvb 100 levens per jaar
En stel dat de overheid een budget van 100Miljoen euro vrijmaakt om zo'n systemen te ontwikkelen ? Dan heb je in één jaar tijd uw investering terugverdiend..

Ik denk dat de overheid echt wel veel liever op mijn kop zit te kakken en droomt van veel blauw op straat, ipv van zelfregulerende en sturende systemen.

Het is veel gemakkelijker van achter uw luie buro te zitten als ambtenaar en rapportjes te maken hoe het verkeer beter moet, terwijl je vooral geen wegen moet aanpassen, geen fileproblemen moet oplossen, en alleen maar systemen moet bedenken die geld in het laatje brengen en die gelijken op een repressiesysteem waarvan ze zelfs in het oostblok geen last van hadden.

Laatst gewijzigd door brother paul : 20 augustus 2011 om 22:45.
Oud 20 augustus 2011, 23:06   #19
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

From_Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
.
Inderdaad vree schoon velgen.
Oud 21 augustus 2011, 08:35   #20
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Het enigste wat ze zouden verbieden is alle zenders behalve de VRT. De helft van dé rooi in Vlaanderen zou anders zonder werk zitten. De échte rooie daarentegen. Wel wij zouden inderdaad de TV verbieden.......
Nee hoor brood en spelen. De socialisten steune voetbal festivals toneel. Dus ze zouden dat net niet afschaffn
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be