Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 januari 2003, 04:56   #1
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Persmededeling CD&V
Het Postmuseum werd in 1931 bij Koninklijk Besluit opgericht. Het museum herbergt een uitgebreide en waardevolle collectie. Dat mag niet verwonderen, aangezien de Belgische Post altijd het voortouw heeft genomen in de ontwikkeling van de postdiensten in Europa. Het Postmuseum heeft het patrimonium van de Post zorgvuldig verzameld en bewaard.

Met het oog op de vrijmaking van de markt van de postdiensten, rommelt het in de postwereld. Sedert het aanstellen van gedelegeerd bestuurder Frans Rombouts en diens vervanger Johnny Thijs, heeft de Post voortdurend beknibbeld op de werking van het museum. In september 2000 sloot het Postmuseum zijn deuren voor verfraaiingswerken. Van die werken is niets in huis gekomen. Wel heeft het personeel in de tussentijd talloze scholen die een bezoekje aan het museum wilden brengen, moeten teleurstellen. Per slot van rekening staat de post nog altijd in het leerplan van de (Vlaamse) scholen. Die scholen hoeven van het maatschappelijk belang van het Postmuseum niet meer overtuigd te worden. De Raad van Bestuur van NV de Post denkt daar anders over.

In een schrijven van 17 december 2002 wordt het personeel van het Postmuseum op de hoogte gebracht dat de Raad van Bestuur op 22 november 2002 beslist heeft het Postmuseum definitief te sluiten. De personeelsleden van de entiteit komen in aanmerking voor reconversie. De historische objecten van het Postmuseum zullen op locaties (postkantoren) over het ganse land aan het publiek getoond worden. Maar zo gaat de museale functie van verzamelen en conserveren verloren. Wie houdt de collectie van het Postmuseum op peil als er geen museum, laat staan een conservator meer is? Waar de rijke collectie van het Postmuseum zal terecht komen of gestockeerd zal worden, is niet duidelijk.

Jan Béghin pleit voor het behoud van het Postmuseum, eerst en vooral op wettelijke gronden. De beslissing om het museum te sluiten is niet wettelijk. Het Koninklijk Besluit van 1931 is nog altijd van kracht. Het belangrijkste argument voor het behoud is de intrinsieke waarde van het Postmuseum. In een tijd waarin communicatie zodanig evolueert, is een museum waar het patrimonium van die communicatie bewaard wordt van historisch belang. De collectie van het Postmuseum laat een licht schijnen op de evolutie van de communicatie. Die evolutie (en democratisering) van de communicatie moet deel uitmaken van ons collectieve geheugen. Alle Europese grootsteden hebben een communicatiemuseum. Als hoofdstad van Europa kan Brussel het zich niet permitteren een dergelijk rijk patrimonium verloren te laten gaan, te meer daar de stad als vestigingsplaats van de Italiaanse familie Tour en Tassis in de geschiedenis van de posterijen een zo belangrijke rol heeft gespeeld.

Het behoud van het Postmuseum hoeft niet eens zo gek veel te kosten. Het Postmuseum is gevestigd aan de Zavel te Brussel, in een schitterend pand dat het grootste gebouw is van de Zavel. Dankzij de uitstraling van het gebouw en zijn ligging zijn er commerciële mogelijkheden te over. De benedenverdieping biedt een schitterend decor voor recepties en zakelijke ontmoetingen. Er is mogelijkheid voor de uitbouw van een tentoonstellingsruimte annex cafetaria. Op de eerste verdieping is er plaats voor een congreszaal. De inkomsten gegenereerd door die activiteiten, kunnen de werking van het museum en bibliotheek alleen maar ten goede komen. Mits de nodige politieke wil, kan het Postmuseum met een betoelaging van 1,5 miljoen euro per jaar een gedegen werking uitbouwen. Als NV de Post het Postmuseum niet meer in stand kan houden, waarom niet van het museum een federale instelling maken? De maatschappelijke relevantie en de waarde van de collectie staan immers buiten kijf.

Jan Béghin vraagt dan ook minister Daems zijn verantwoordelijkheden ter zake op te nemen en een oplossing tot behoud van het Postmuseum uit te werken.

Jan Béghin (CD&V)
Eerste Ondervoorzitter Brussels Parlement
Op Hermes antwoordde ik hier op:

Allez... Nu kan ik me best wel voorstellen dat de geschiedenis van de Belzieke posterijen best wel interessant kan zijn, maar is de correcte werking van de postdiensten niet prioritair t.o.v. deze cultuurhistorische tempel?

Neem nu de wrange grap met de priorzegels. Een priorzegel doet er 3-4 dagen over om aan te komen, waar vroeger mijn post altijd binnen de 2 dagen aankwam. Ook d�*�*r heeft het beleid van Paars-Groen gefaald én de incompetentie van Rik Daems hoogtij gevierd.

De markt wordt binnen de kortste keren opengesmeten en De Post/La Poste heeft nog altijd de status van overgeprotegeerd, gemonopolyseerd overheidsbedrijf. Een bombastische status die als een ballon gebakken lucht zal kapot springen eenmaal de markt effectief opengegooid zal worden, met als slachtoffers de tienduizenden werknemers van De Post én de miljoenen clienten.

Maar de CD&V vindt een postmuseum prioritair... Oppositie voeren hebben ze nooit echt gekund, zo blijkt eens te meer...

ADDENDUM: temeer omdat ik nooit een persmedeling van CD&V heb gelezen die het falende beleid van Daems wat betreft de posterijen heb gelezen...
Oud 13 januari 2003, 13:38   #2
Leo Delcroix
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
ADDENDUM: temeer omdat ik nooit een persmedeling van CD&V heb gelezen die het falende beleid van Daems wat betreft de posterijen heb gelezen...
Dat heb je volledig fout. De Post wordt door Leterme en Deseyn van ZEEER nabij gevolgd... En Daems is niet altijd even blij als die twee hem weer es interpelleren over de Post.
Meer info bij www.roeldeseyn.be of www.cdenv.be/leterme
Leo Delcroix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2003, 21:00   #3
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Delcroix
Citaat:
Dat heb je volledig fout. De Post wordt door Leterme en Deseyn van ZEEER nabij gevolgd... En Daems is niet altijd even blij als die twee hem weer es interpelleren over de Post.
Meer info bij www.roeldeseyn.be of www.cdenv.be/leterme
Kunt u een concreet voorbeeld geven? Liefst een persmededeling...
Oud 19 januari 2003, 01:26   #4
chr.wouters
Provinciaal Statenlid

Standaard

Allez... Nu kan ik me best wel voorstellen dat de geschiedenis van de Belzieke posterijen best wel interessant kan zijn, maar is de correcte werking van de postdiensten niet prioritair t.o.v. deze cultuurhistorische tempel?

Wat heeft het een in godsnaam met het ander te maken? Die paar man personeel in een muzeum zullen de post van de toekomst echt niet hypothekeren.
Maar misschien vindt u musea tout-court nutteloos en dan kunnen we er nog heel veel sluiten.
chr.wouters is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2003, 03:43   #5
Tantist

Standaard

Als u mijn post had gelezen, besefte u wel dat het punt was dat men blijkbaar niet stilstaat bij iets dat m.i. veel belangrijker is dan een museumpje, namelijk een goede postbedeling en werkgelegenheid.

Dat museum mag er best zijn, maar over de Post zelf, lees ik niets van CD&V...
Oud 29 april 2004, 14:13   #6
jan hyoens

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als u mijn post had gelezen, besefte u wel dat het punt was dat men blijkbaar niet stilstaat bij iets dat m.i. veel belangrijker is dan een museumpje, namelijk een goede postbedeling en werkgelegenheid.

Dat museum mag er best zijn, maar over de Post zelf, lees ik niets van CD&V...
al ietsje minder kritiek op de cd&v tantist? 8)
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be