Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 augustus 2009, 10:30   #1
redwasp
Staatssecretaris

redwasp's schermafbeelding

Standaard Hoe loochen je een loochening

vrede,

een aantal déraillages in bepaalde discussies op dit forum, doen me soms denken aan onderstaand citaat van umberto eco (opgenomen in het boekje "op reis met een zalm en andere vermakelijke verhalen, uitgegeven ooievaars pockets. hier en daar nog in de ramsj verkrijgbaar). de tekst verscheen oorspronkelijk als column in het tijdschrift l'espresso (1988).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Umberto Eco, Hoe loochen je een loochening
Loocheningsbrief
Geachte directeur, naar aanleiding van het artikel "Op de idus van maart, zat ik thuis bij de haard" dat in het vorige nummer van uw krant verschenen is en ondertekend was door Aletheo Waarheid neem ik de vrijheid te wijzen op het volgende. Het is niet waar dat ik getuige ben geweest van de moord op Julius Caesar. Zoals u zult kunnen opmaken uit het bijgesloten uittreksel uit het bevolkingsregister ben ik geboren in Molfetta op 15 maart 1944, en dus vele eeuwen na de noodlottige gebeurtenis, die ik overigens altijd heb afgekeurd. De heer Waarheid moet mij verkeerd hebben begrepen toen ik zei dat ik de 15de maart '44 altijd vier met een aantal vrienden.
Ook is het niet juist dat ik daarna tegen een zekere Brutus gezegd zou hebben: "In Philippi ontmoeten we elkaar weer". Ik stel met nadruk dat ik nooit contact heb gehad met de heer Brutus, wiens naam ik gisteren voor het eerst hoorde. In de loop van ons korte telefonische vraaggesprek heb ik inderdaad tegen de heer Waarheid gezegddat ik zeer binnenkort een ontmoeting zou hebben met de wethouder van verkeer Filippi, maar die zin werd uitgesproken binnen het kader van een gesprek over de verkeerssituatie. Ik heb in die context nooit gezegd dat er snel moest worden begonnen met het onderzoeken van hetgeen de verrader van Julius Caesar dreef, maar dat de wethouder "snel moest beginnen met het onderzoek van de verraderlijke situatie op de Julius Caesardreef".
Met dank voor uw aandacht en met de meeste hoogachting,
uw
Pietepeuterige Loochenaar

Antwoord Aletheo Waarheid
Ik wil er op wijzen dat de heer Loochenaar in het geheel niet ontkent dat Julius Caesar op de idus van maart '44 is vermoord. Ik wijs er tevens op dat de heer Loochenaar de 15de maart '44 altijd viert met vrienden. En het was nu juist die eigenaardige gewoonte die ik in mijn artikel zo aan de kaak wilde stellen. De heer Loochenaar mag dan zo zijn eigen redenen hebben om die datum met rijkelijke plengoffers te vieren, maar hij zal moeten toegeven dat de samenloop van omstandigheden op zijn minst curieus is. Hij zal zich bovendien herinneren dat hij tijdens het lange en consistente telefonische vraaggesprek dat hij mij toestond het volgende heeft gezegd: "Ik ben van mening dat men de Keizer altijd moet geven wat des Keizers is." Een bron zeer dicht bij de heer Loochenaar - en ik heb geen redenen aan diens betrouwbaarheid te twijfelen - heeft me verzekerd dat de Keizer drieëntwintig dolkstoten heeft gekregen.
Ik wil tevens opmerken dat de heer Loochenaar in zijn gehele brief verzuimt te zeggen wie die dolkstoten nu eigenlijk heeft toegebracht. Wat de gênante rectificatie met betrekking tot Philippi betreft: in mijn opschrijfboekje staat met zoveel woorden geschreven dat de heer Loochenaar niet heeft gezegd "Filippi en ik ontmoeren elkaar weer..." maar "In Philippi ontmoeten we elkaar weer..."
Hetzelfde kan gezegd worden ten aanzien van de bedreigingen in de richting van Julius Caesar. In de aantekeningen in mijn opschrijfboekje dat ik nu onder ogen heb, staat duidelijk geschreven "snel onderzoek... verrader... J.Caesar dreef."
Je moet niet tegen beter weten in door middel van gedraai proberen je aan je verantwoordelijkheid te onttrekken of de pers de mond te snoeren.
vrede,

redwasp
Oud 5 februari 2010, 10:55   #2
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door redwasp Bekijk bericht
vrede,

een aantal déraillages in bepaalde discussies op dit forum, doen me soms denken aan onderstaand citaat van umberto eco (opgenomen in het boekje "op reis met een zalm en andere vermakelijke verhalen, uitgegeven ooievaars pockets. hier en daar nog in de ramsj verkrijgbaar). de tekst verscheen oorspronkelijk als column in het tijdschrift l'espresso (1988).

vrede,

redwasp
Ik moet hier voortdurend loocheningen loochenen en daarom beperk ik me de laatst tijd meestal tot zelfbeperking.

Wel ondervind ik nu, uit zelffrustratie wellicht, neigingen tot zelfloochening.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be