Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 september 2009, 23:32   #1
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard Brussel hoort thuis in een open Vlaanderen

Jef Turf verstuurde de onderstaande opinietekst naar De Standaard en De Morgen. Geen van beide dagbladen was geïnteresseerd om het stuk te publiceren. Daarom publiceer ik hier de tekst voor de lezers van dit forum. Gelieve de tekst verder te verspreiden. Bedankt.

Brussel hoort thuis in een open Vlaanderen

Onlangs mochten de jongens van Clouseau op zaterdagavond als belangrijkste gasten een veel bekeken familieprogramma op Eén afsluiten met hun lied “Leve België”. Het stelde mij, die er toevallig getuige van was, gerust. Indien de belgicistische propaganda tot dit niveau moet overgaan, dan is de Vlaamse Beweging op de goede weg.
Sinds het Sint-Michielsakkoord, zo stel ik vast, zijn er tussen het Vlaams-nationalisme en de Belgische heersende klasse geen compromissen meer mogelijk die voor alle betrokken partijen winst opleveren, zoals dat vroeger het geval was geweest. Tot dan immers had het establishment met staatshervormingen aan Vlaanderen toegevingen kunnen doen, waardoor het tegelijk de Belgische staat consolideerde. In de jaren 1990 heeft dit spel zijn limieten bereikt, vanaf de jaren 2000 werd een neo-unitaire contrareformatie ontplooid. Met al hun macht en geld en via hun ouwe-gabbers-netwerken, waren de Belgische machthebbers in staat de Vlaamse massamedia en allerlei “Bekende Vlamingen” voor hun kar te spannen. Maar ondanks alles lieten de verkiezingen van 7 juni laatstleden een electoraat zien dat alsmaar Vlaamsgezinder stemt. Daarom wordt nu het belgicistisch massapsychologisch beïnvloedingsproces opgedreven tot een toerental dat tevoren nooit gehaald werd.
Na meer dan 50 jaar van links engagement, voel ik mij nog even strijdvaardig. Ik heb immers nooit gejaagd op een spook-grootkapitaal, waarvan de ongrijpbaarheid me zou kunnen ontmoedigen. Het kapitalisme is een concreet maatschappelijk stelsel, door mensen gemaakt en door mensen in tijd en ruimte verbreid, onder begeleiding van een liberale ideologie. Het kan op dezelfde wijze weer teruggedrongen en zelfs tenietgedaan worden. Het gevecht voor een betere wereld moet volgens mij een strategie hanteren die erop gericht is progressief lokale territoria en domeinen uit de handen van de lokale kapitalisten te rukken, zodat de gewone mensen ze zich kunnen toe-eigenen.
Het plaatselijk adres van het wereldkapitalisme waarmee wij hier te doen hebben, is natuurlijk de Belgische staat. Vormelijk is die staat weliswaar wel veranderd, door 175 jaar sociale en communautaire compromissen, in wezen blijft het een creatie en instrument van de bourgeoisie. De klassenstrijd heeft bij ons een conflict voortgebracht tussen twee projecten voor natievorming, waarbij de inzet is: het verder te volgen politieke, economische en culturele pad. Langs de ene kant is er het project van de Belgische klasse, die de bevolking tracht te stroomlijnen volgens de vereisten van het mondiaal kapitaal. Langs de andere kant zijn er de projecten van het Vlaamse en Waalse volk, met hun huidige tertiaire onderbouw, wier geschiedenis, al zijn ze deels gebaseerd op pre-Belgische gegevenheden, inderdaad de geschiedenis is van hun strijd tegen de Belgische staat (en niet tegen elkaar!). Uiteraard situeer ik me in het kamp van deze laatsten, en ik hoop van harte dat ze ooit kunnen komen tot twee bevriende, post-kapitalistische buurstaten, die elkaar steunen en versterken.
Volgens mij is het Vlaams-nationalisme dus een kracht die vorm en sterkte kan geven, niet alleen aan het streven naar een soeverein Vlaanderen, maar ook aan de strijd voor een participatievere vorm van democratie en een eerlijkere verdeling van rijkdom en macht �*n die nieuwe staat.
Maar de controverse rond de oproep van Frans Crols op de laatste IJzerwake om Brussel te laten vallen, toont aan dat Vlaanderen helaas nog te zeer worstelt met zijn eigen nationale identiteit. Wij hebben nog geen duidelijk antwoord geformuleerd op de vraag hoe de Vlaamse gemeenschap moet omschreven worden en op basis waarvan. Wie behoort tot de Vlaamse natie? Waar lopen de grenzen? Het antwoord kan volgens mij nooit zijn dat alleen diegene Vlaming kan zijn die Nederlands als moedertaal heeft. Het antwoord kan nooit zijn dat Brussel niet bij Vlaanderen hoort omdat het grotendeels Franstalig is en een bevolking heeft die voor de helft uit vreemdelingen bestaat. Ik wil geen klein-Vlaamse oplossing voor de Brusselse problematiek.
Vlaanderen en Brussel hebben ontegensprekelijk één verticale economische integratie rond één effectieve arbeidsverdeling. Er is m.a.w. maar één Vlaamse economie en Brussel is daarvan de draaischijf. Brussel opgeven zou een Vlaanderen geven met een dodelijke wonde in zijn territoriale integriteit. Maar er is meer.
Ik droom van een volwassene, inclusieve Vlaamse republiek, waarin, geografisch beperkt tot de Brusselse agglomeratie, een Franstalige Gemeenschap culturele rechten geniet, een beetje zoals de Duitstaligen thans binnen Wallonië. Ik droom van een tolerant, een open maar zeer zelfbewust Vlaanderen, dat gemakkelijk de aanwezigheid op zijn grondgebied van 10 �* 15% Franstaligen en vreemdelingen kan verwerken, zonder dat zijn eigen aard en voortbestaan in gevaar komen.

Jef TURF

Jef Turf is mede initiatiefnemer van het Gravensteenmanifest, gewezen voorzitter van de Vlaamse vleugel van de Kommunistische Partij, gewezen politiek directeur van DE RODE VAAN ( het vroegere weekblad van de Kommunistische Partij van België), stond aan de wieg van het Vlaams Marxistisch Tijdschrift en van het Masereelfonds.

Zie ook video interview : Jef Turf over Marcel Minnaert, tijdens een gesprek op 11 Juli 2008 in het Literair Salon van de Hoofdstedelijke Openbare Bibliotheek te Brussel in het kader van de feestdag van de Vlaamse Gemeenschap : http://www.youtube.com/watch?v=4t9snWZBku4

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 27 september 2009 om 23:54.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2009, 00:00   #2
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Mooi en lezenswaardig artikel, Hendrik de Stoute. Jammer dat het niet geplaatst werd door de kwaliteitskranten. Kennelijk komt de boodschap hun niet goed uit.

Shadowke en ik maken ons ook sterk voor Vlaanderen mét Brussel. Wij houden van Brussel en wij vinden dat het onlosmakelijk met Vlaanderen/de Nederlanden is verbonden. Wij zijn ons ervan bewust dat 'Brussel' voor menig Vlaming een zwarte vlek is, een bron van vernedering en verfransing. Het mag niet de reden zijn om Brussel van Vlaanderen te amputeren.

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 28 september 2009 om 00:03.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2009, 00:20   #3
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Waarom hoort Wallonië niet thuis bij dat zgn. open Vlaanderen?
BWarrior is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2009, 00:24   #4
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Waarom hoort Wallonië niet thuis bij dat zgn. open Vlaanderen?
Wallonië hoort thuis in een tolerant, een open maar zeer zelfbewust Wallonië.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2009, 00:27   #5
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Wallonië hoort thuis in een tolerant, een open maar zeer zelfbewust Wallonië.
Ik heb geen enkel probleem om met de Franssprekende, Belgische provincies in één staat te wonen.
Oud 28 september 2009, 00:29   #6
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Mooi en lezenswaardig artikel, Hendrik de Stoute. Jammer dat het niet geplaatst werd door de kwaliteitskranten. Kennelijk komt de boodschap hun niet goed uit.

Shadowke en ik maken ons ook sterk voor Vlaanderen mét Brussel. Wij houden van Brussel en wij vinden dat het onlosmakelijk met Vlaanderen/de Nederlanden is verbonden. Wij zijn ons ervan bewust dat 'Brussel' voor menig Vlaming een zwarte vlek is, een bron van vernedering en verfransing. Het mag niet de reden zijn om Brussel van Vlaanderen te amputeren.
Vlaanderen met Brussel is gewoon een utopie! Nooit zullen de Franstalige Brusselaars voor Vlaanderen kiezen. Als ze voor Vlaanderen kozen, zouden ze al niet massaal voor Franstalige partijen bij verkiezingen stemmen. Als ze massaal voor Franstalige partijen stemmen, is het niet voor niets!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2009, 00:34   #7
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Vlaanderen met Brussel is gewoon een utopie! Nooit zullen de Franstalige Brusselaars voor Vlaanderen kiezen. Als ze voor Vlaanderen kozen, zouden ze al niet massaal voor Franstalige partijen bij verkiezingen stemmen. Als ze massaal voor Franstalige partijen stemmen, is het niet voor niets!
Hun mening zal spoedig bijdraaien als het eropaan komt om te kiezen voor economische voorpoed en vooruitgang in Vlaanderen of terecht komen in een sfeer van doffe wanhoop en economische ellende als de isolatie van Brussel intact blijft of - nog erger - als Brussel afhankelijk wordt van Wallonië.

Dat is geen keuze. Dat is het verstand gebruiken!
Oud 28 september 2009, 00:35   #8
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb geen enkel probleem om met de Franssprekende, Belgische provincies in één staat te wonen.
Leuk voor u. En dan?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 28 september 2009, 00:36   #9
BWarrior

Standaard

Citaat:
Hun mening zal spoedig bijdraaien als het eropaan komt om te kiezen voor economische voorpoed en vooruitgang in Vlaanderen of terecht komen in een sfeer van doffe wanhoop en economische ellende als de isolatie van Brussel intact blijft of - nog erger - als Brussel afhankelijk wordt van Wallonië.

"Spoedig, spoedig...". Volgens u en uw trawanten wordt Vlaanderen al sedert 1918 "spoedig" onafhankelijk
Oud 28 september 2009, 00:37   #10
BWarrior

Standaard

Citaat:
Leuk voor u. En dan?
Ik weet dat wat ik zeg u niet aanstaat.
Oud 28 september 2009, 00:39   #11
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik weet dat wat ik zeg u niet aanstaat.
Brunootje, schat, ik ga vannacht alvast liggen huilen en wenen omdat jij de Belgische staat verdedigt.
Oud 28 september 2009, 00:40   #12
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
"Spoedig, spoedig...". Volgens u en uw trawanten wordt Vlaanderen al sedert 1918 "spoedig" onafhankelijk
En volgens u drieën breekt spoedig het Belgische paradijs aan, de hof van Eden, het westers Mesopotamië waarnaar men al zo lang op zoek is.

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 28 september 2009 om 00:40.
Oud 28 september 2009, 00:45   #13
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Maar ze willen geen Vlamingen worden, ze willen Franstalig blijven! Wat totaal logisch is! De "doffe wanhoop" en "economische ellende" waarover u het hebt is puur onzin. De meeste Vlamingen willen van Brussel trouwens niets weten : ze beschouwen al die stad als een Franstalige stad.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2009, 00:46   #14
BWarrior

Standaard

Citaat:
En volgens u drieën breekt spoedig het Belgische paradijs aan, de hof van Eden, het westers Mesopotamië waarnaar men al zo lang op zoek is.
Niet dat ik dat gezegd heb, maar u mag het wel geloven. Zulk een profetie is immers inderdaad even geloofwaardig dan uw Grootnederlandsche theoriëen.
Oud 28 september 2009, 00:54   #15
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Maar ze willen geen Vlamingen worden, ze willen Franstalig blijven! Wat totaal logisch is!
Als Brussel zijn plaats in de (herenigde) Nederlanden heeft ingenomen, zullen de Franstaligen in Brussel als taalminderheid erkend worden, zoals de Duitstaligen in de Oostkantons.

Citaat:
De "doffe wanhoop" en "economische ellende" waarover u het hebt is puur onzin.
Neen, Everytime, dat is een reële mogelijkheid. Brussel is afhankelijk van Vlaanderen. Als de Vlaamse forensen Brussel laten voor wat het is, wordt het een spookstad.

Citaat:
De meeste Vlamingen willen van Brussel trouwens niets weten : ze beschouwen al die stad als een Franstalige stad.
Vindt u het gek na alles wat de Franstaligen Brussel aangedaan hebben? Het is daarom van belang om Brussel voor de Vlamingen, voor wie Brussel een nachtmerrie is geworden, een schandvlek, een bron van vernedering en verfransing, te herwinnen.
Oud 28 september 2009, 00:57   #16
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Niet dat ik dat gezegd heb, maar u mag het wel geloven. Zulk een profetie is immers inderdaad even geloofwaardig dan uw Grootnederlandsche theoriëen.
Voor theorieën moet u bij Einstein zijn. Voor Groot-Nederland - we hanteren zelf de juistere benaming: de Nederlanden - moet u over drie maanden maar eens terugkomen.
Oud 28 september 2009, 01:03   #17
BWarrior

Standaard

Citaat:
Voor theorieën moet u bij Einstein zijn. Voor Groot-Nederland - we hanteren zelf de juistere benaming: de Nederlanden - moet u over drie maanden maar eens terugkomen.
Wedden voor 1000 000 euro dat België op 2 januari 2010 nog bestaat?
Oud 28 september 2009, 01:03   #18
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar ze willen geen Vlamingen worden, ze willen Franstalig blijven! Wat totaal logisch is! De "doffe wanhoop" en "economische ellende" waarover u het hebt is puur onzin. De meeste Vlamingen willen van Brussel trouwens niets weten : ze beschouwen al die stad als een Franstalige stad.
Franstalig "blijven"? Is Brussel dan ineens een Franstalige stad?
Everytime, slechts een minderheid heeft in Brussel Frans als moedertaal. Brussel is intussen een stad waar geen enkele taal een meerderheid heeft. Franstaligen, Nederlandstaligen, Berberstaligen, Turkstaligen, Arabischtaligen, Kikongotaligen, Engelstaligen, Koerdischtaligen, Lingalataligen,... zijn stuk voor stuk taalkundige minderheden in onze Vlaamse hoofdstad.
Oud 28 september 2009, 01:04   #19
BWarrior

Standaard

Citaat:
Franstalig "blijven"? Is Brussel dan ineens een Franstalige stad?
Everytime, slechts een minderheid heeft in Brussel Frans als moedertaal. Brussel is intussen een stad waar geen enkele taal een meerderheid heeft. Franstaligen, Nederlandstaligen, Berberstaligen, Turkstaligen, Arabischtaligen, Kikongotaligen, Engelstaligen, Koerdischtaligen, Lingalataligen,... zijn stuk voor stuk taalkundige minderheden in onze Vlaamse hoofdstad.
En met �*l die taalgroepen wil JD in één staatsverband leven. Maar de provincies ten zuiden der taalgrens, die mogen er niet bij.
Oud 28 september 2009, 01:07   #20
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wedden voor 1000 000 euro dat België op 2 januari 2010 nog bestaat?
Wedden om iets wat al hersendood is?

Tegen die tijd bent u drieën al geband van dit forum en kan ik fluiten naar mijn centen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be