Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 september 2009, 09:53   #1
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.560
Standaard leve de groene fiskaliteit

Amai dat gaat toch allemaal snel als ze geld nodig hebben.

De groene fiskaliteit komt eraan 30% belastingen op gas en mazout...
en een wegenheffing in functie van gereden kilometers.

Kunnen ze dat niet combineren met een afschaf van rijtaks, afschaf inschrijvingstaks en alles variabel maken, een heffing everedig met het normverbruik van een wagen ?


Dan heb je een aankoop van de wagen bvb 10.000euro
en een puur variabel kilometerkostprijs
- benzine = 5euro/100km
- CO2/rijtaks/inschrijvingstaks/verzekering heffing = 5euro/100km

Dan wordt ook duidelijk hoeveel een auto kost per kilometer versus het openbaar vervoer...

Het enige verkeerde aan het model is natuurlijk dat het normverbruik kan afwijken van het echte verbruik, en dat er geen manier is om het werkelijke verbruik permanent te optimaliseren. Dus de zuinige chauffeur wordt niet beloond tenzij door zijn verbruik die zakt, maar niet door zijn CO2 taks die zakt.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2009, 10:37   #2
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.883
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht

Dan wordt ook duidelijk hoeveel een auto kost per kilometer versus het openbaar vervoer...
Welk openbaar vervoer?

Alvorens je de auto kan laten staan moet je een valabel alternatief hebben. Zo niet praten we enkel over 'fiscaliteit' en niet over 'groene fiscaliteit'.
Het openbaar vervoer heeft ook zijn kostprijs. Een busreiziger betaalt maar 15% van de echte kostprijs. De rest wordt verhaald op de belastingbetaler. Dat is dan meestal de melkkoe bij uitstek: de automobilist die voor zijn vervoer niet zonder zijn wagen kan.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2009, 10:45   #3
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.560
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Welk openbaar vervoer?

Alvorens je de auto kan laten staan moet je een valabel alternatief hebben. Zo niet praten we enkel over 'fiscaliteit' en niet over 'groene fiscaliteit'.
Het openbaar vervoer heeft ook zijn kostprijs. Een busreiziger betaalt maar 15% van de echte kostprijs. De rest wordt verhaald op de belastingbetaler. Dat is dan meestal de melkkoe bij uitstek: de automobilist die voor zijn vervoer niet zonder zijn wagen kan.
de klassieke kritiek die je kunt geven op regeringen dat het gemakkelijker is te taxeren, dan te saneren... Wat erg is en veel zegt over de overheid en zijn werking.

Een eerlijke regering zou minstens evenveel bezuinigen dan het extra taxeert
En bezuinigingen moet niet noodzakelijk ambtenaren zijn die je doet afvloeien, bezuinigingen kunnen ook diensten rendabel of selfsupporting maken...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2009, 10:57   #4
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Dan wordt ook duidelijk hoeveel een auto kost per kilometer versus het openbaar vervoer...
Dat geldt toch niet voor bijvoorbeeld de trein, hoor. Reken maar uit hoeveel het je kost als je een standaard gezin (2 ouders en 2 kinderen) spoort vanuit Brussel naar Oostende (erg ver is dat niet).

Ticket volwassene heen en terug = 30,80 euro
Twee ouders dus = 61,60 euro
1 kind van 8j = 16,20 euro
1 kind van 13j = 30,80 euro

Totaal kost dit dus aan ons gezinnetje dat met de trein naar Oostende gaat voor 1 dag 108,6 euro aan vervoerskosten met de trein. En als dat ene kind niet jonger dan 12 was geweest, dan was het nog een stuk duurder geweest.

En jij noemt dit goedkoop ivg met de auto?
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2009, 13:06   #5
nihao
Minister
 
nihao's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
Standaard

Citaat:
Een eerlijke regering zou
beginnen met correct te innen.

Om dat mogelijk te maken zou een eerlijke regering het belastingstelsel transparant/begrijpbaar/eenvoudig/onontwijk- of duikbaar maken.
__________________
Dom zijn is duur,
en oliedom zijn olieduur.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2009, 13:33   #6
rookie
Staatssecretaris
 
rookie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 2.684
Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Dat geldt toch niet voor bijvoorbeeld de trein, hoor. Reken maar uit hoeveel het je kost als je een standaard gezin (2 ouders en 2 kinderen) spoort vanuit Brussel naar Oostende (erg ver is dat niet).

Ticket volwassene heen en terug = 30,80 euro
Twee ouders dus = 61,60 euro
1 kind van 8j = 16,20 euro
1 kind van 13j = 30,80 euro

Totaal kost dit dus aan ons gezinnetje dat met de trein naar Oostende gaat voor 1 dag 108,6 euro aan vervoerskosten met de trein. En als dat ene kind niet jonger dan 12 was geweest, dan was het nog een stuk duurder geweest.

En jij noemt dit goedkoop ivg met de auto?
als je echter een rail pas koopt kost het u 73 euro voor tien ritten of 7,3 euro per rit
http://www.b-rail.be/nat/N/tarifs/passes/rail/
__________________
не ходить вокруг да около
Draai niet rond de pot
rookie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2009, 13:55   #7
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.883
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rookie Bekijk bericht
als je echter een rail pas koopt kost het u 73 euro voor tien ritten of 7,3 euro per rit
http://www.b-rail.be/nat/N/tarifs/passes/rail/
Ja maar ik woon niet aan het station. En ik wil niet naar Oostende, maar naar Oostduinkerke.

Dan ben ik met het openbaar vervoer minstens 5 uren onderweg. Op voorwaarde dat trein en bus perfect op schema rijden. De ervaring van kennissen leert dat dit wel eens héél anders kan uitvallen.
Kostprijs heen en terug voor echtpaar + 3 kinderen??? 73€ voor de trein alleen. Daar komt nog een het busvervoer bij.

Met de wagen rijd ik 2u25 (Wij gaan meestal op zaterdag) tot ginds.
Kostprijs diesel heen en weer: 35€.

De keuze is dan snel gemaakt.

PS dank zij ingrepen (bijna allemaal nutteloze) van onze Vlaamse bewindvoerders is de reistijd op enkele jaren met 15 minuten verlengd. Vroeger reden we maar 2u10.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2009, 16:17   #8
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.877
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
beginnen met correct te innen.

Om dat mogelijk te maken zou een eerlijke regering het belastingstelsel transparant/begrijpbaar/eenvoudig/onontwijk- of duikbaar maken.
Nu, als er met een correcte inning meer inkomsten worden gecreeerd, dan is dit ook een vorm van belastingsverhoging. Geen probleem met een correcte inning, maar hier moet dan wel een evenredige belastingsverlaging tegenover staan.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2009, 16:33   #9
Tejokus
Minister-President
 
Tejokus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 april 2006
Locatie: Puerto de la Cruz
Berichten: 4.487
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
beginnen met correct te innen.

Om dat mogelijk te maken zou een eerlijke regering het belastingstelsel transparant/begrijpbaar/eenvoudig/onontwijk- of duikbaar maken.
Zolang ik ronddwaal op deze aardkloot is dit een breekpunt
Correct innen lijkt mij een utopie.
Vandaag lees ik ook in de media dat het zwart geld massaal terug komt....
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2009, 16:50   #10
Tejokus
Minister-President
 
Tejokus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 april 2006
Locatie: Puerto de la Cruz
Berichten: 4.487
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Nu, als er met een correcte inning meer inkomsten worden gecreeerd, dan is dit ook een vorm van belastingsverhoging. Geen probleem met een correcte inning, maar hier moet dan wel een evenredige belastingsverlaging tegenover staan.
Neen dat is geen belastingverhoging....
Er zal enkel meer belastinggeld geïnd worden, geld dat al veel eerder geïnd had kunnen worden.
Dan nog belastingverlaging gaan doorvoeren waarbij eventuele
belastingontduikers van (zouden) mee kunnen profiteren??

De meer-inkomsten zouden wel kunnen gebruikt worden om bepaalde lagen
van onze bevolking te helpen....
Maar goed, dat geloof ik zelf niet
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2009, 17:32   #11
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.877
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus Bekijk bericht
Neen dat is geen belastingverhoging....
Er zal enkel meer belastinggeld geïnd worden, geld dat al veel eerder geïnd had kunnen worden.
Dan nog belastingverlaging gaan doorvoeren waarbij eventuele
belastingontduikers van (zouden) mee kunnen profiteren??

De meer-inkomsten zouden wel kunnen gebruikt worden om bepaalde lagen
van onze bevolking te helpen....
Maar goed, dat geloof ik zelf niet
Als meerontvangsten geen belastingsverhoging zijn, dan weet ik het ook niet meer.
Dat men al maar eens eerst begint met de belastingen op de lage inkomens te verminderen. Dan helpt men tenminste de werkenden.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2009, 17:44   #12
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Dat geldt toch niet voor bijvoorbeeld de trein, hoor. Reken maar uit hoeveel het je kost als je een standaard gezin (2 ouders en 2 kinderen) spoort vanuit Brussel naar Oostende (erg ver is dat niet).

Ticket volwassene heen en terug = 30,80 euro
Twee ouders dus = 61,60 euro
1 kind van 8j = 16,20 euro
1 kind van 13j = 30,80 euro

Totaal kost dit dus aan ons gezinnetje dat met de trein naar Oostende gaat voor 1 dag 108,6 euro aan vervoerskosten met de trein. En als dat ene kind niet jonger dan 12 was geweest, dan was het nog een stuk duurder geweest.

En jij noemt dit goedkoop ivg met de auto?
Waarom koop je geen rail-pass voor de volwassenen = 74 euro voor 10 ritten en een go-pass voor de kinderen = 50 euro voor 10 ritten. (1 jaar geldig)
Dan kan je met je gezin tweemaal naar de zee voor 124 euro en heb je nog twee maal twee ritten over.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2009, 19:05   #13
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rookie Bekijk bericht
als je echter een rail pas koopt kost het u 73 euro voor tien ritten of 7,3 euro per rit
http://www.b-rail.be/nat/N/tarifs/passes/rail/
Dan gaat het al niet meer om de familie die een keer naar de zee gaat voor een dagje. Dan gaat het om regelmatige treingebruikers. Een heel andere situatie dus.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2009, 19:07   #14
Tejokus
Minister-President
 
Tejokus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 april 2006
Locatie: Puerto de la Cruz
Berichten: 4.487
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Als meerontvangsten geen belastingsverhoging zijn, dan weet ik het ook niet meer.
Dat men al maar eens eerst begint met de belastingen op de lage inkomens te verminderen. Dan helpt men tenminste de werkenden.
Ben ik het mee eens Bob.

Maar toch, meer ontvangsten bij de belastingen zijn geen verhoging.
Het belastingtarief blijft gelijk toch?
Het zal wel een feit worden dat er méér mensen zullen zijn die belastingen
moeten betalen.
De inkomsten bij de belastingen worden wel groter.
De som van de inkomsten wordt groter, niet de tarieven.
Als tarieven zouden stijgen kan je spreken van een belastingverhoging

En al dat zwart geld dat nu terug komt wordt slechts belast op een 4%.
Eeuwige schande is dat.
Ontduikers van belastingen worden beloond...
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2009, 19:27   #15
rookie
Staatssecretaris
 
rookie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 2.684
Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Dan gaat het al niet meer om de familie die een keer naar de zee gaat voor een dagje. Dan gaat het om regelmatige treingebruikers. Een heel andere situatie dus.
een railpass bevat 10 ritten waarvan jezelf begin en eindstation moet invullen, hij is 6 maand geldig dus 5 personen kunnen van Oostende tot Eupen rijden of een persoon kan 5 x een reis naar 'k weet niet waar doen zonder dat begin en eindstation hetzelfde (moet binnen belgië zijn en binnen de zes maand)
__________________
не ходить вокруг да около
Draai niet rond de pot

Laatst gewijzigd door rookie : 24 september 2009 om 19:36.
rookie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2009, 19:41   #16
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.560
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Dat geldt toch niet voor bijvoorbeeld de trein, hoor. Reken maar uit hoeveel het je kost als je een standaard gezin (2 ouders en 2 kinderen) spoort vanuit Brussel naar Oostende (erg ver is dat niet).

Ticket volwassene heen en terug = 30,80 euro
Twee ouders dus = 61,60 euro
1 kind van 8j = 16,20 euro
1 kind van 13j = 30,80 euro

Totaal kost dit dus aan ons gezinnetje dat met de trein naar Oostende gaat voor 1 dag 108,6 euro aan vervoerskosten met de trein. En als dat ene kind niet jonger dan 12 was geweest, dan was het nog een stuk duurder geweest.

En jij noemt dit goedkoop ivg met de auto?
ahja de gemiddelde bezetting van een auto is 1.2 personen.
dus gemiddeld rijdt die auto bvb naar de zee met 1.2 personen, die dus 40euro betalen voor de rit heen en terug.

Uw auto kost dus in 5liter verbruik versie nu bvb 25-50cent/km, of 50-100euro voor de rit oostende. Dat is dan alle kosten inclusief

Op die manier vergelijken zegt dus dat de rit met de trein inderdaad duurder is dan de rit met de auto. Feitelijk zou die rit van de trein moeten goedkoper zijn, hij is dus fantastisch veel duurder door de overhead.
Want per kilometer stoot hij fantastisch minder CO2 uit, of verbruikt hij fantatisch minder energie. Er zit een machinist op voor 1000 personen te trekken van brussel naar oostende, die zijn loon van50euro/uur delen door 1000 man is dus ook daar geen verklaring te vinden waarom die trein zo duur kost, want dat is dan bvb 0.05euro... De twee grootste kosten energie en personeel kosten dus niets op die rit, zeg maar 0.5euro bvb, en toch betaal je daar 60euro...

Volgens mij is het de immense overhead van de NMBS die dus de kostprijs verklaart...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2009, 20:38   #17
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 61.276
Standaard Groene taksen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Amai dat gaat toch allemaal snel als ze geld nodig hebben.

De groene fiskaliteit komt eraan 30% belastingen op gas en mazout...
en een wegenheffing in functie van gereden kilometers.

.
Op het politieke schaakbord is dit een geraffineerde zet: de burgers méér taksen doen betalen omwille v.d. groenen...Daar komt het toch op neer ?

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2009, 20:42   #18
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 61.276
Standaard 2,3 €

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Dan gaat het al niet meer om de familie die een keer naar de zee gaat voor een dagje. Dan gaat het om regelmatige treingebruikers. Een heel andere situatie dus.
Dat is 2,3 € meer dan een daguitstap v.d. senioren.
Niet slecht ! Er zijn dus nog anderen dan de senioren die "profiteren".

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2009, 22:36   #19
prins karel
Burger
 
prins karel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2008
Berichten: 179
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Amai dat gaat toch allemaal snel als ze geld nodig hebben.

De groene fiskaliteit komt eraan 30% belastingen op gas en mazout...
en een wegenheffing in functie van gereden kilometers.

Kunnen ze dat niet combineren met een afschaf van rijtaks, afschaf inschrijvingstaks en alles variabel maken, een heffing everedig met het normverbruik van een wagen ?


Dan heb je een aankoop van de wagen bvb 10.000euro
en een puur variabel kilometerkostprijs
- benzine = 5euro/100km
- CO2/rijtaks/inschrijvingstaks/verzekering heffing = 5euro/100km

Dan wordt ook duidelijk hoeveel een auto kost per kilometer versus het openbaar vervoer...

Het enige verkeerde aan het model is natuurlijk dat het normverbruik kan afwijken van het echte verbruik, en dat er geen manier is om het werkelijke verbruik permanent te optimaliseren. Dus de zuinige chauffeur wordt niet beloond tenzij door zijn verbruik die zakt, maar niet door zijn CO2 taks die zakt.
prins karel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2009, 22:40   #20
prins karel
Burger
 
prins karel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2008
Berichten: 179
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Amai dat gaat toch allemaal snel als ze geld nodig hebben.

De groene fiskaliteit komt eraan 30% belastingen op gas en mazout...
en een wegenheffing in functie van gereden kilometers.

Kunnen ze dat niet combineren met een afschaf van rijtaks, afschaf inschrijvingstaks en alles variabel maken, een heffing everedig met het normverbruik van een wagen ?


Dan heb je een aankoop van de wagen bvb 10.000euro
en een puur variabel kilometerkostprijs
- benzine = 5euro/100km
- CO2/rijtaks/inschrijvingstaks/verzekering heffing = 5euro/100km

Dan wordt ook duidelijk hoeveel een auto kost per kilometer versus het openbaar vervoer...

Het enige verkeerde aan het model is natuurlijk dat het normverbruik kan afwijken van het echte verbruik, en dat er geen manier is om het werkelijke verbruik permanent te optimaliseren. Dus de zuinige chauffeur wordt niet beloond tenzij door zijn verbruik die zakt, maar niet door zijn CO2 taks die zakt.

mijn visie:
alle autobelastingen afschaffen en belasting op de brandstof: hoe meer je rijdt hoe meer belasting je betaalt, hoe meer je wagen verbruikt hoe meer belasting je betaalt.
de brandstof taks (accijns) moet wel voor iedereen gelden: dus ook ambassades, kabinetten, het paleis, leger, spoorweg, etc. Al deze dames en heren betalen momenteel geen accijns op brandstoffen
prins karel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be