![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() Geen automatische indexeringIn de huidige telecomwetgeving is een stijging van de telecomprijzen de norm. Operatoren kunnen hun tarieven indexeren zonder dat dit als een tariefverhoging wordt beschouwd.CD&V volksvertegenwoordiger Roel Deseyn wil deze automatische indexering schrappen.
Wil de consument zijn contract opzeggen en veranderen van operatoren bij tariefwijzigingen, moet hij een boete betalen. Met andere woorden: een drempel voor een open concurrentiële markt. Bovendien blijkt het onderscheid tussen een echte tariefstijging en een indexatie die niet als tariefstijging wordt beschouwd, onduidelijk. Na het uitpluizen van de algemene voorwaarden weet de consument niet altijd de echte toedracht en de hoogte van de eventuele schadevergoeding bij voortijdige opzegging. Zelfs voor specialisten van het BIPT vergt het aanzienlijk wat studiewerk om na te gaan of het om een echte tariefstijging dan wel indexatie gaat. Slaan Sommige operatoren leven systematisch een aantal wettelijke bepalingen niet na, zo blijkt uit de rapporten van de ombudsdienst voor telecom. Volgens Roel Deseyn moet het bestaande systeem van boetes worden uitgebreid: voor sommige wettelijke bepalingen voorziet de huidige Telecomwet nog geen geldboete. Volgens de wet moet elke operator minstens een maal per jaar zijn klanten inlichten over het meest gunstige tariefplan. In de praktijk blijkt dit niet steeds het geval en gaf dit aanleiding tot vele klachten bij de ombudsdienst voor telecommunicatie. En zalven Operatoren die voor weinig klachten zorgen bij de ombudsdienst worden momenteel niet beloond. Heel wat operatoren bouwen immers een goede eerstelijnshulp uit. Anderen doen dat nog duidelijk niet volgens een studie van Test Aankoop. Het aantal klachten bij de ombudsdienst steeg in 2008 nog maar eens met 10%. In 2007 waren 95% (22.465) één-operator-klachten en 5% (1.293) multi-operator-klachten. Operatoren financieren de werking van de ombudsdienst in verhouding tot hun omzet. In het voorstel van Roel Deseyn worden de operatoren met een goede klantenservice beloond met een lagere financiële bijdrage voor de werking van de ombudsdienst. Meer info: Roel Deseyn Marc Paredis Woordvoerder CD&V Kamerfractie Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |