Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 november 2010, 19:28   #1
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard Gedaan met de zonnepanelen...

De Vlaamse overheid heeft -terecht- beslist om de subsidies terug te schroeven voor zonnepanelen. Nu was het zo dat een installatie terugverdiend was op ongeveer 5 jaar, dat zal snel stijgen tot 7 jaar binnen 2 jaar en dan 10 jaar in 2016.

Ik heb even de berekening voor mezelf gemaakt en in 2012 bedraagt het rendement van je investering 3,9% over 20 jaar. In 2016 zelfs maar 2,1% over 15 jaar. Ik denk dat de meeste beleggers het beter kunnen. Geannualiseerde rendementen.

Tenzij de panelen zelf goedkoper worden, vrees ik dat zij die er nu hebben lekker Champagne zullen toasten omdat ze zo uit de kas hebben kunnen grabbelen, maar dat degenen die nu er geen hebben er niet zo snel meer zullen zetten. Een laatste piek begin volgend jaar is logisch, want iedereen wil zo snel mogelijk die €350 nog meepikken, maar daarna? Groene denkers en mensen die de actualiteit niet volgen.

Ik vraag me af wat er zal gebeuren met al die firma's die zich op zonnepanelen hebben toegespitst? Nu deze zeepbel dreigt te spatten zullen die ook wel verdwijnen.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2010, 19:29   #2
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
De Vlaamse overheid heeft -terecht- beslist om de subsidies terug te schroeven voor zonnepanelen. Nu was het zo dat een installatie terugverdiend was op ongeveer 5 jaar, dat zal snel stijgen tot 7 jaar binnen 2 jaar en dan 10 jaar in 2016.

Ik heb even de berekening voor mezelf gemaakt en in 2012 bedraagt het rendement van je investering 3,9% over 20 jaar. In 2016 zelfs maar 2,1% over 15 jaar. Ik denk dat de meeste beleggers het beter kunnen. Geannualiseerde rendementen.

Tenzij de panelen zelf goedkoper worden, vrees ik dat zij die er nu hebben lekker Champagne zullen toasten omdat ze zo uit de kas hebben kunnen grabbelen, maar dat degenen die nu er geen hebben er niet zo snel meer zullen zetten. Een laatste piek begin volgend jaar is logisch, want iedereen wil zo snel mogelijk die €350 nog meepikken, maar daarna? Groene denkers en mensen die de actualiteit niet volgen.

Ik vraag me af wat er zal gebeuren met al die firma's die zich op zonnepanelen hebben toegespitst? Nu deze zeepbel dreigt te spatten zullen die ook wel verdwijnen.
Die markt ligt al maanden plat.
Oud 12 november 2010, 19:32   #3
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

Ze moeten met ons belastingsgeld duurzame energie opwekken en ons die gratis leveren.
Oud 12 november 2010, 19:40   #4
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
Ze moeten met ons belastingsgeld duurzame energie opwekken en ons die gratis leveren.

Idd
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2010, 19:41   #5
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

En geen windmolens in de zee. Dat verstoort het ecoleven.
Oud 12 november 2010, 19:47   #6
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht

Het zou gaan tijd worden. Misschien komt er dan eindelijk eens een einde aan de ongecontroleerde wildgroei van die afschuwelijke rommel op alle daken...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2010, 20:20   #7
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Die markt ligt al maanden plat.
Hihi, grappig, op net dezelfde moment als ik dit lees hoor ik op de TV "windmolens, zonnepanelen,... groene energie zit in de lift"

anyway, doodjammer dat de subsidies stilvallen. De overheid ligt weeral verkeerde prioriteiten. Als je ziet hoe ze snoeien met subsidies voor milieu-organisaties en socio-culturele verenigingen. Enfin, was eigenlijk te verwachten: CD&V en de andere partijen hebben verkeerde prioriteiten, denken teveel aan de belangen van de machtigen, hebben weinig gevoel voor solidariteit, rechtvaardigheid en respect voor de natuur enzo.
Dus die maatregel over zonnepanelen is anti-ecologisch en verscherpt de klimaatcrisis. De overheid maakt daarin een bijzonder immorele keuze. Beter zou zijn wat meer belastingen te heffen, vooral van de rijken. De rijken hebben wel genoeg geld om de transitie naar een duurzame economie in gang te zetten.
Oud 12 november 2010, 20:32   #8
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Mijn vraag is: zal de vermindering van de waarde van de groenestroomcertificaten met terugwerkende kracht zijn, of betreft het enkel de certificaten die in de toekomst worden aangevraagd?

Want indien de eerste groenestroomcertificaten ook aangepakt worden is dit eigenlijk niet correct. Anderzijds, het moet worden gezegd: heel dat gedoe met die certificaten is één grote flop: diegenen die er vooral voordeel uit halen zijn grote bedrijven die in staat zijn massa's zonnepanelen aan te kopen en zo dus massa's groenestroomcertificaten verwerven, terwijl het idee van de certificaten eigenlijk was om de gewone man trachten over de schreef te krijgen. De bedoeling was de kleine man er kleine voordelen uit te laten halen, maar is uitgelopen dat grote mannen grote voordelen uit halen. Voor zover ik op de hoogte ben van die materie.
Oud 12 november 2010, 21:26   #9
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco Bekijk bericht
Hihi, grappig, op net dezelfde moment als ik dit lees hoor ik op de TV "windmolens, zonnepanelen,... groene energie zit in de lift"

anyway, doodjammer dat de subsidies stilvallen. De overheid ligt weeral verkeerde prioriteiten. Als je ziet hoe ze snoeien met subsidies voor milieu-organisaties en socio-culturele verenigingen. Enfin, was eigenlijk te verwachten: CD&V en de andere partijen hebben verkeerde prioriteiten, denken teveel aan de belangen van de machtigen, hebben weinig gevoel voor solidariteit, rechtvaardigheid en respect voor de natuur enzo.
Dus die maatregel over zonnepanelen is anti-ecologisch en verscherpt de klimaatcrisis. De overheid maakt daarin een bijzonder immorele keuze. Beter zou zijn wat meer belastingen te heffen, vooral van de rijken. De rijken hebben wel genoeg geld om de transitie naar een duurzame economie in gang te zetten.
Ik ben eens benieuwd waar al die zonnepanelenleggers binnen een jaartje of tien met al die rotzooi naartoe zullen gaan (als ze al zo lang meegaan). Zullen ze die in het containerpark mogen gaan dumpen met al de chemische troep die daar in zit? Daar zullen ze ook nog eens flink voor mogen dokken, durf ik wedden...
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 12 november 2010, 21:50   #10
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Mijn vraag is: zal de vermindering van de waarde van de groenestroomcertificaten met terugwerkende kracht zijn, of betreft het enkel de certificaten die in de toekomst worden aangevraagd?

Want indien de eerste groenestroomcertificaten ook aangepakt worden is dit eigenlijk niet correct. Anderzijds, het moet worden gezegd: heel dat gedoe met die certificaten is één grote flop: diegenen die er vooral voordeel uit halen zijn grote bedrijven die in staat zijn massa's zonnepanelen aan te kopen en zo dus massa's groenestroomcertificaten verwerven, terwijl het idee van de certificaten eigenlijk was om de gewone man trachten over de schreef te krijgen. De bedoeling was de kleine man er kleine voordelen uit te laten halen, maar is uitgelopen dat grote mannen grote voordelen uit halen. Voor zover ik op de hoogte ben van die materie.
Ook de individuele burger die zijn investering heeft gecombineerd met een groene lening, heeft er wel bij gevaren. En zal er nog voor enkele jaren de vruchten van plukken.

De regeling voor de bedrijven is trouwens anders dan die voor de burgers. Het is dus onjuist te stellen dat het enkel voor "de kleine man" was bedoeld en dat uiteindelijk "de grote mannen" met het geld zijn gaan lopen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2010, 23:14   #11
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Je mag gerust zijn, uw certificaten zijn nog goed hoor. Je kan blijven profiteren van de kleine gebruiker, want die ziet zijn energieprijs stijgen door de zonnepanelen.
Oud 12 november 2010, 23:28   #12
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Je mag gerust zijn, uw certificaten zijn nog goed hoor. Je kan blijven profiteren van de kleine gebruiker, want die ziet zijn energieprijs stijgen door de zonnepanelen.
De aangekondigde prijsstijging van de toeleveringsbedrijven (o.m. Eandis) is nog niet goedgekeurd, hoor.
Oud 12 november 2010, 23:34   #13
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Ik ben eens benieuwd waar al die zonnepanelenleggers binnen een jaartje of tien met al die rotzooi naartoe zullen gaan (als ze al zo lang meegaan). Zullen ze die in het containerpark mogen gaan dumpen met al de chemische troep die daar in zit?
ja, recyclage.
(in het containerpark, ja. Daar kan ook al klein gevaarlijk afval gedumpt worden...)
(Meeste zonnepanelen gaan langer mee dan 10 jaar. vele producenten geven garanties van bv 25 jaar...)
Oud 12 november 2010, 23:37   #14
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ja, recyclage.
(in het containerpark, ja. Daar kan ook al klein gevaarlijk afval gedumpt worden...)
(Meeste zonnepanelen gaan langer mee dan 10 jaar. vele producenten geven garanties van bv 25 jaar...)
Ja, maar de meeste geven wel aan dat je zeker na 20 jaar rekening moet houden met een merkbaar productieverlies.

En, Raf, chemische troep? Wat zit er wel in die zonnepanelen, denk je?
Oud 12 november 2010, 23:37   #15
Maximus Aurelius
Staatssecretaris

Maximus Aurelius's schermafbeelding

Locatie: in een absurde realiteit van alcohol, sigaretten & werk
Standaard

Citaat:

gratis bestaat niet, mormel
Oud 12 november 2010, 23:43   #16
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maximus Aurelius Bekijk bericht
gratis bestaat niet, mormel
Neen, daarvoor hebben we dan belastingen betaald.
Wat ik dus eigenlijk bedoelde: ons er verder niets voor aanrekenen.
Oud 12 november 2010, 23:44   #17
Maximus Aurelius
Staatssecretaris

Maximus Aurelius's schermafbeelding

Locatie: in een absurde realiteit van alcohol, sigaretten & werk
Standaard

Citaat:
Neen, daarvoor hebben we dan belastingen betaald.
Wat ik dus eigenlijk bedoelde: ons er verder niets voor aanrekenen.

belastingeverlagingen ja, de rest is gezever.
Oud 13 november 2010, 00:00   #18
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ja, recyclage.
Vele producenten zullen binnen 25 jaar niet meer bestaan... Boerenbedrog is dat.

Affijn, om maar aan te geven dat vierkant tegen zonnepanelen ben.

Citaat:
Oud 13 november 2010, 00:01   #19
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, maar de meeste geven wel aan dat je zeker na 20 jaar rekening moet houden met een merkbaar productieverlies.

En, Raf, chemische troep? Wat zit er wel in die zonnepanelen, denk je?
Ik zou het niet weten, Jan,, vertel het eens...

Citaat:
Oud 13 november 2010, 00:40   #20
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Ik zou het niet weten, Jan,, vertel het eens...
Niks chemische troep, Raf. Wel een aantal metalen die men kan recupereren.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be