Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 24 juli 2010, 12:37   #1
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard Ecocheques

Laatst ging ik een zwembroek kopen. Stond er voor me iemand met ecocheques. Daarmee kocht ze voor bijna 100 euro plastieken wegwerp bazaar. Ik vraag me nu dus af wat eigenlijk het doel of nut is van die dingen. Gewoon een onbelastbare opslag voor sectoren waar het nog goed draait of heeft het toch iets te zien met milieu normaal gezien ?
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2010, 15:26   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

In theorie kan dat wel niet.
Of de producten zijn gemarkeerd als zijnde gemaakt uit biologisch degradeerbare kunststoffen.
Of ze dragen bij tot een properder milieu, zoals die stomme fotocel tuinlampjes.
Of anders is het een malafide handelaar
Oud 24 juli 2010, 15:33   #3
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Aanzetten tot consumptie.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2010, 00:50   #4
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Ik ben tegen de organisatie Sodexho maar het idee van ecocheques is goed: goed voor de economie én ecologie.

Handelaars die de cheques aanvaarden zonder ecologische producten te verkopen, wel ze bestaan maar zij kunnen gestraft worden. In ieder geval zelfs als al de helft van de cheques gebruikt zouden worden voor groene aankopen zou ik het zelf al een min of meer schot in de roos noemen, want het heeft die mensen aangemoedigd te letten op het ecologische aspect bij hun aankoop

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2010, 09:56   #5
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik heb van de mijne LED lampen gekocht. Goe he.
Oud 25 juli 2010, 10:04   #6
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Ik spaarlampen, nu ja 'k heb maar 15€ gehad in cheques

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 25 juli 2010, 10:08   #7
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ongeacht het doel waarvoor ze dienen,en of ze nu ecochecques of maaltijdchecques of dienstenchecques enz...heten;het zijn reakties op het probleem van te hoge- en verkeerd georienteerde taxatie op goederen en diensten.Bijgevolg mogen ze hoogstens tijdelijk bestaan.Anders,het is onvermijdelijk,ontstaat er een gans "ecosysteem" dat afhankelijk wordt van dat "geld dat eigenlijk geen geld mag zijn"....(ik verwijs naar de dienstenchecques als gruwelijk voorbeeld)

Op den duur moeten dan weer ambtenaren zich bezighouden met het opsnorren van afwijkingen,uitzonderingen en malversaties,terwijl ondertussen de overheid MINDER verschuldigde taksen ontvangt...

O ja,en IS "het milieu" eigenlijk geholpen met het invoeren van "energiezuinige CO2-arme dingen" helemaal uit China??????

Laatst gewijzigd door kelt : 25 juli 2010 om 10:10.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2010, 10:32   #8
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ongeacht het doel waarvoor ze dienen,en of ze nu ecochecques of maaltijdchecques of dienstenchecques enz...heten;het zijn reakties op het probleem van te hoge- en verkeerd georienteerde taxatie op goederen en diensten.Bijgevolg mogen ze hoogstens tijdelijk bestaan.Anders,het is onvermijdelijk,ontstaat er een gans "ecosysteem" dat afhankelijk wordt van dat "geld dat eigenlijk geen geld mag zijn"....(ik verwijs naar de dienstenchecques als gruwelijk voorbeeld)

Op den duur moeten dan weer ambtenaren zich bezighouden met het opsnorren van afwijkingen,uitzonderingen en malversaties,terwijl ondertussen de overheid MINDER verschuldigde taksen ontvangt...

O ja,en IS "het milieu" eigenlijk geholpen met het invoeren van "energiezuinige CO2-arme dingen" helemaal uit China??????
Ooit jezelf al eens afgevraagd hoeveel toestellen op zo 1 schip vanuit China liggen indien meer vervuilende toestellen door deze CO2-armere dingen verwisseld worden, er wel eens een enorme netto CO2 winst zou kunnen zijn?

Daarnaast komen veel toestellen niet uit China maar zijn ze in de EU zelf gefabriceerd, en wat mij betreft zou dat laatste ook minder belast mogen worden wegens ecologischer.

En wat mij betreft zouden ecocheques ook gebruikt mogen worden voor voedsel uit eigen streek te kopen maar ik ben niet zeker of dat laatste al dan niet officieel is toegestaan

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 25 juli 2010, 11:41   #9
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

't Was in Decathlon in Antwerpen. Daar verkopen ze niets ecologisch.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2010, 12:54   #10
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Ik ben tegen de organisatie Sodexho maar het idee van ecocheques is goed: goed voor de economie én ecologie.

Handelaars die de cheques aanvaarden zonder ecologische producten te verkopen, wel ze bestaan maar zij kunnen gestraft worden. In ieder geval zelfs als al de helft van de cheques gebruikt zouden worden voor groene aankopen zou ik het zelf al een min of meer schot in de roos noemen, want het heeft die mensen aangemoedigd te letten op het ecologische aspect bij hun aankoop
Zoals zo dikwijls waren de bedoelingen heel goed, maar het resultaat bedroevend. Voor de werkgevers was het nauwelijks een kado: ja, ze moeten minder belasting betalen, maar de administratiekost voor het aanmaken en uitdelen van de cheques was enorm hoog. Wel heel goed nieuws voor Sodexho natuurlijk. Voor de winkeliers is de bijkomende administratie een ramp - in theorie zou men in een warenhuis die spaarlamp apart moeten afrekenen met ecocheques, en daarna de rest van je aankopen... Voor het milieu is het alleen positief als blijkt dat er daardoor inderdaad minder vervuilende producten worden gekocht. En nee, de aankoop van tuinlampen op zonne-energie is niet positief voor het milieu als ze worden geplaatst in tuinen die tot hiertoe niet verlicht werden...

In ons geval, wij hebben alle ecocheques uitgegeven aan de aankoop van een wasmachine. Wat we hoe dan ook nodig hadden, en wat hoe dan ook een A+ model geweest zou zijn. De cheques hebben er wel voor gezorgd dat we hetzelfde model niet stukken goedkoper in Nederland konden kopen.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2010, 13:32   #11
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
't Was in Decathlon in Antwerpen. Daar verkopen ze niets ecologisch.
Dan kunnen we verwachten dat een kassa-medewerker 's avonds bij de afrekening een serieuze uitbrander heeft gekregen.
Het is niet gezegd dat als een kassa-medewerker de cheques accepteerd, dat het ook in orde is.

In alle geval

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc
in theorie zou men in een warenhuis die spaarlamp apart moeten afrekenen met ecocheques, en daarna de rest van je aankopen
Dit was zo in de Gamma op de luchthavenlaan in Vilvoorde. Je moest niet proberen 2 LEDlampen van €19,95 en een accuboormachine te kopen met €125 aan eco-cheques. €39,9 aan ecochecques, en de rest in Euro's, dank U wel.
Oud 25 juli 2010, 15:00   #12
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Ooit jezelf al eens afgevraagd hoeveel toestellen op zo 1 schip vanuit China liggen indien meer vervuilende toestellen door deze CO2-armere dingen verwisseld worden, er wel eens een enorme netto CO2 winst zou kunnen zijn?

Daarnaast komen veel toestellen niet uit China maar zijn ze in de EU zelf gefabriceerd, en wat mij betreft zou dat laatste ook minder belast mogen worden wegens ecologischer.

En wat mij betreft zouden ecocheques ook gebruikt mogen worden voor voedsel uit eigen streek te kopen maar ik ben niet zeker of dat laatste al dan niet officieel is toegestaan
Scheepvaart draait op zware fuel,immense hoeveelheden daarvan.Ieder goedkoop spulletje dat van zo een schip komt draagt per stuk al meerdere tientallen grammen CO2 met zich mee,als je het zo bekijkt....

Laatst gewijzigd door kelt : 25 juli 2010 om 15:09.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2010, 00:32   #13
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Scheepvaart draait op zware fuel,immense hoeveelheden daarvan.Ieder goedkoop spulletje dat van zo een schip komt draagt per stuk al meerdere tientallen grammen CO2 met zich mee,als je het zo bekijkt....
Dat was dan ook wat ik bedoelde, een schip komt niet van Japan naar België met 1 toestelletje als lading. De CO2 van het schip is verdeeld over de volledige lading en deze CO2 is ook aanwezig bij aankoop van een meer vervuilend Japans alternatief. De CO2-winst blijft

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be