![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Dat is het aantal jaren dat een jongere in Nederland in de cel moet zitten voor de moord op een leerkracht (bron: vrtnieuws.net). Voor de volledigheid moet er natuurlijk bij vermeld worden dat hij nog twee jaar onder toezicht staat en dat hij gedeeltelijk ontoerekeningsvatbaar is verklaard.
Persoonlijk vind ik dit heel weinig. Die jongen heeft die leerkracht met voorbedachte rade een kogel door het hoofd geschoten. Je zou natuurlijk ook kunnen stellen dat hij op die manier nog een kans krijgt om zich opnieuw te integreren, maar ik vraag mij af in welke mate iemand die zulk gedrag vertoont ooit nog op een normale manier in de maatschappij kan functioneren. Is het trouwens geen verkeerde boodschap die gegeven wordt ? Als je je leerkracht niet kan uitstaan, schiet hem dan dood, ga eventjes naar de gevangenis en het probleem is opgelost.
"... Wel denk ik dat de meeste intellectuelen niet erg moedig zijn. Ze buigen veel te gemakkelijk voor de macht. En een intellectueel die niet moedig is, heeft geen enkel maatschappelijk nut. Dat in tegenstelling tot een loodgieter die - moedig of niet - altijd soelaas kan bieden wanneer het sanitair ontstopt moet worden." (Torfs, R.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() slechte advocaat! had hij de kaart van het racisme uitgespeeld dan liet die jongen nu vrij rond!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() dat is inderdaad te weinig.
ondertussen worden leerkrachten op geen enkele manier beschermd tegen de groeiende populatie agressieve allochtone jongeren met een laag IQ. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Beseft iedereen wel wat 5 jaar betekent?
Jullie gaan daar blijkbaar licht over, alsof dat niets is.
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Levenslang om een inklimmer neer te schieten in natuurlijk ook lang.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
bijna een half leven de levensduur van een huis 30 windowsversies overslaan een hele woning, of zelfs 2 afbetalen geen dagbladen meer lezen geen maandweddes opstrijken OK, ik weet dat het een cliché antwoord is, maar 5 jaar is geen straf voor moord vind ik
"... Wel denk ik dat de meeste intellectuelen niet erg moedig zijn. Ze buigen veel te gemakkelijk voor de macht. En een intellectueel die niet moedig is, heeft geen enkel maatschappelijk nut. Dat in tegenstelling tot een loodgieter die - moedig of niet - altijd soelaas kan bieden wanneer het sanitair ontstopt moet worden." (Torfs, R.) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het slachtoffer en zij die achterblijven zijn zwaarder gestraft dan de aggressor. Dit blijft unfair !
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De dode zelf heeft absoluut geen last meer van de verliezen die je hem toeschrijft. De vijf jaar die zijn moordenaar uitzit, geven de dode het bewuste genot van het leven niet terug. Die opsluiting heeft enkel zin om de maatschappij zonodig tegen recidive van de crimineel te beschermen. Straf louter omwille van de straf heeft totaal geen zin: ze maakt niks goed in het geval van moord, buiten misschien de bevrediging van atavistische wraakgevoelens bij de nabestaanden en sympathisanten van het slachtoffer....... Reeds 2000 jaar geleden probeerden de mensen zich te ontworstelen aan het onbeschaafde oog om oog, tand om tand-principe: het instigeert en bestendigt immers een spiraal van geweld. Op vele locaties lukt het twee millennia na datum nog niet al te best. Laat ons als ietwat beschaafdere civilisaties het goede voorbeeld geven, en de laatste resten van het schuld en boete-concept uit ons maatschappijbeeld proberen wegsnijden, en adequatere preventieve visies hanteren, die de drijfveren voor moord, en doodslag wegnemen.
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is.... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat moet je mij dan eens proberen duidelijk maken. Een straf is geen garantie op het vermijden van recidive. Een straf is geen garantie voor 'bekering' van de crimineel Een straf kan meestal de gevolgen van een criminele actie niet ongedaan maken. De enige nuttige straf, zou eruit bestaan om het gestichte onheil daadwerkelijk te compenseren, zo mogelijk. Citaat:
Waarom zouden we met een straf moeten tegemoet komen aan irrationele verlangens van slachtoffers?
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Verder lijk je ook compleet het voorbeeldidee dat achter een gevangenisstraf ligt compleet te negeren/vergeten: het geeft ook een signaal naar de andere individuen in de maatschappij dat er grenzen zijn en dat er bepaalde daden verwerpelijk zijn. In uw wereldje zonder straffen zou er 0,0 sprake zijn van enige moraal of normering, wat heel gevaarlijke consequenties inhoudt Verder vergeet/negeer je nog het feit dat de straf van die crimineel ook voor loutering zorgt bij de familieleden van het slachtoffer, en je moet maar eens wat artikels van de hierover APA lezen wat voor een niet te onderschatten "voldoening", een gevoel van gerechtigheid dat oplevert bij die betrokkenen.
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Toch zou preventie voor het misdrijf begaan wordt, wenselijker en beschaafder zijn. Opsluiting blijft een soort barbaarse noodoplossing en een teken van maatschappelijke onmacht. Citaat:
Ongenoegen en frustraties vermijden zullen op termijn misdaad beter indijken en voorkomen dan het op ratachtige wijze inpompen van (gedrags)patronen of vermijdingsgedrag uit angst voor represailles. Citaat:
Citaat:
Machiavelli is back in full force. Ik beklaag mensen waar jij ooit macht zou over uitoefenen..........
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Alleen preventie, liever niet. Alleen repressie, liever niet. Maar het niet willen inzien van het overduidelijk helpend karakter van enige repressie tart de verbeelding IMHO
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() @SuperStaaf:
Tja, moeilijk uit te leggen he? Dat concept van strafvordering...hoewel het reeds sinds de 19e eeuw tot onze rechtsorde behoort. Ik zal ook eens een poging doen, met permissie... De vordering van straf behoort niet toe aan het slachtoffer, maar aan de samenleving die in deze wordt vertegenwoordigd door het openbaar ministerie. Het slachtoffer zal in een proces enkel recht kunnen laten gelden op een schadevergoeding. De crimineel staat immers in de eerste plaats terecht wegens het toebrengen van schade aan de samenleving. D�*t is de doctrine in onze moderne westerse rechtstaat. Een belangrijke idee hierachter is inderdaad dat private wraakoefening al evenzeer een verstoring van de samenleving uitmaakt (een beetje zoals de geweldspiraal van de vendetta, bloedwraak die zich onder mafia-families nog wel eens voordoet). De straf heeft daarom verschillende functies : * het beschermen van de samenleving door de delinquent af te zonderen en hem te rehabiliteren. * het afschrikken van potentiële delinquenten door tegenover misdrijf ook duidelijk een straf te plaatsen (het schandpaal-effect). Vergoeding voor de schade geleden door het slachtoffer is geen functie van de straf in technische betekenis van het woord. Daarom hanteren wij ook niet het "oog om oog, tand om tand"-principe. De schade bij het slachtoffer is immers niet van materiële aard (materiële schade wordt door een burgerlijke claim geregeld, veelal via de burgerlijke partijstelling) en kan dus niet vergoed worden... en die speelt dus niet mee in de straftoemeting. Straf is dus geen vergelding... hoe moeilijk dat voor velen ook is. In dit geval is ook mijn eerste reactie dat dit een lichte straf is. Ook mijn "rechtvaardigheidsgevoelen" (subjectief) geeft me in dat dit een heel lichte prijs is. MAAR, de rechter neemt heel veel elementen in overweging: achtergrond van de delinquent, inschatting van het risico op recidive, mogelijkheden tot rehabilitatie, ... Er zijn studies die aantonen dat heel langdurige en uitzichtloze straffen eerder leiden tot recidive, dan wel tot succesvolle rehabilitatie. En in zo'n gevallen leidt de straf dan tot het omgekeerde dan waar ze eigenlijk voor bedoeld is: het herstellen van de rust en orde in onze samenleving. Ik weet dat het allemaal heel onpersoonlijk, gevoelloos en abstract klinkt, maar er is niks zo wreed als een strafrecht dat op emoties drijft. Om die reden ben ik ook zo gekant tegen juryrechtspraak... Maar da's een andere discussie.
![]() |
#15 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hij constateert enkel wat de maatschappij doorgaans verwacht van een straf:
Of hij dit even opportuun en effectief als jijzelf vindt is een heel andere zaak: Citaat:
Nadien wijst hij ook op het waargenomen tegenovergestelde effect van lange opsluiting ten aanzien van recidive: het rehabiliterende effect is dus zeer omstreden: Citaat:
Zijn eerste reactie (....lichte straf....) schrijft hij op het conto van een primaire emotionele reflex, waarna hij een terecht pleidooi houdt voor abstract emotieloos strafrecht. Net als ikzelfwenst hij straf niet als een vendetta of wraakoefening ter genoegdoening van het slachtoffer. Gezien jouw impliciete pleidooi voor strenge lange straffen, kan ik jou niet verdenken van dezelfde serene kijk op deze materie.........
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]() wie op klaarlichte dag en met voorbedachten rade een leraar een kogel door het hoofd jaagt, is psychisch gestoord en moet geïnterneerd worden denk ik.
nu we toch over misdaad en straf hebben (en niet het boek): hoe staan de forumbezoekers tegenover de DOODSTRAF?
![]() |
![]() |
#18 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De vraag is of dat een permanente of tijdelijke toestand is. In het geval Murat is het blijkbaar erkend als een tijdelijke toestand. Een straf van 5 jaar en 2 jaar verpleging is ronduit belachelijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
![]() Citaat:
vroeg of laat zou zich dat toch weer kunnen wreken
![]() |
![]() |
![]() |