Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 27 april 2004, 12:58   #1
Dilbert
Parlementsvoorzitter

Dilbert's schermafbeelding

Standaard

Enkele citaten uit een interview met oud-ACW voorzitter Theo Rombouts in De Tijd:

Citaat:
Ik vind dat er geen discussie mogelijk is. De uitspraak van de rechter is een ernstige aangelegenheid en de consequenties moeten worden getrokken.
Alle registers open dus. Een offensief van het Politiek Correcte regime. Hoe dit arrest tot stand kwam en wat het eigenlijk inhoudt doet niet ter zake. Ook het gebrek aan discussie en debat heeft tot de huidige toestanden geleid.

Citaat:
Dit arrest is geen oplossing voor het verschijnsel van het Vlaams Blok in het gedachtegoed en gedrag van mensen. Het is een element, maar essentieel is het denken en het gedrag van mensen te beinvloeden. En daarin dragen we allemaal een verantwoordelijkheid.
Het zit toch diep, die visie van het domme volk dat Politiek Correct moet worden opgevoed en bijgestuurd.

Citaat:
In een sfeer van vrije meningsuiting mag je geen samenleving promoten die het vreedzaam samenleven in gevaar brengt.
Laat het nu net het cultuurrelativisme en naiviteit van de Politiek Correcte kaste zijn dat het samenleven in gevaar brengt...

Citaat:
De gelijke behandeling is volgens mij even waardevol of zelfs waardevoller dan de vrije meningsuiting. Het gelijkheidsbeginsel is zo fundamenteel in onze democratie dat het boven het principe van de vrije meningsuiting gaat.
...
Elk verhaal dat het concept van ongelijkheid ondersteunt - verdoezeld of openlijk - vind ik erg.
Hola. Is dit zo ? Staat het gelijkheidsbeginsel BOVEN de vrije meningsuiting ? Deze fundamentalistische stelling blijkt de essentie van Rombouts' betoog te zijn.

Citaat:
Net zoals het fout is van de partijen om wat in de grijze zone te lopen omdat het meer kiezers kan opleveren, is het van de media even fout om het gedachtegoed van het Blok te propageren om meer kijkers of meer lezers te hebben. Als de media zeggen dat de politici fout zitten, hebben de politici ook het recht om erop te wijzen dat de media hieraan meedoen, en dan niet om kiezers maar wel om kijkers en lezers binnen te halen.
Politiek, vakbonden en pers: 1 Politiek Correct front.

Citaat:
Het is geen partij als een andere. Zij willen zaken realiseren die niet verdedigbaar zijn. Zij gaan uit van de ongelijkheid van mensen en staan voor een duale samenleving met gettovorming, waarin groepen worden gestigmatiseerd.
Aandoenlijk, die intellectuele oppervlakkigheid.
Oud 27 april 2004, 14:59   #2
Laudi
Schepen

Laudi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dilbert

Citaat:
Het is geen partij als een andere. Zij willen zaken realiseren die niet verdedigbaar zijn. Zij gaan uit van de ongelijkheid van mensen en staan voor een duale samenleving met gettovorming, waarin groepen worden gestigmatiseerd.
Aandoenlijk, die intellectuele oppervlakkigheid.

Kijk , hier krijg ik nu het lopend ... van he, het is juist de huidige PC regeerders die maar laten begaan en gettovorming toestaan : het is toch de normaalste zaak dat mensen bij hun eigen soort blijven
Laudi is offline  
Oud 27 april 2004, 15:35   #3
Dilbert
Parlementsvoorzitter

Standaard

Dit is iets waar ik al een tijdje over loop na te denken. Blijkbaar bestaat de PC klasse uit drie soorten mensen: zij die niet kunnen, zij die niet durven en zij die niet willen.

Zij die (intellectueel) niet kunnen, zoals Rombouts, Desmet, Bracke, maar ook vele anderen, vormen veruit de grootste groep. Deze mensen blijken niet in staat een deftige redenering op te bouwen of te begrijpen m.b.t. de VB thema's. Of ze zitten met een emotionele blockage die ze krampachtig proberen te rationaliseren. De grootte van deze groep zelf-verklaarde intellectuelen is overweldigend. Het is zo breed, en ze worden zo zelden tegengesproken dat ik het eerder aanzie als een maatschappelijk probleem: de samenleving die er niet rijp voor is.

Anderzijds zijn er zij die niet durven. Zoals Verstrepen al opmerkte zijn er velen die het Politiek Correcte verhaal niet meer slikken, en de halve redeneringen doorprikken. Maar velen durven niet te ageren. Ze hebben schrik voor "de macht" van de Politiek Correcte klasse: de banvloek van de "publieke opinie" en de "partijtop". Weyts en Storme waren de meest recente die deze mochten voelen.

En ten derde zijn er zij die niet willen. Uit plat-electorale motieven of uit persoonlijke belang kiezen deze bewust de Politiek Correcte kaart te spelen, en er zelfs gebruik van te maken goed wetend dat dit leidt tot slecht bestuur (het niet oplossen van de problemen). Vooral de VLD-top en SPA-top (de meesters van spin, manipulatie en perceptie), maar ook de CD&V en N-VA top horen hierbij. Met uiteraard de Waalse vrienden van PS en MR, die deze tweespalt uiterst professioneel mogen uitmelken. De machinatie dat leidde tot dit politieke arrest, en het massaal aanwakkeren van het PC vuur, komt duidelijk van deze groep. De echte kern van het regime.
Oud 28 april 2004, 03:43   #4
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit is iets waar ik al een tijdje over loop na te denken. Blijkbaar bestaat de PC klasse uit drie soorten mensen: zij die niet kunnen, zij die niet durven en zij die niet willen.

Zij die (intellectueel) niet kunnen, zoals Rombouts, Desmet, Bracke, maar ook vele anderen, vormen veruit de grootste groep. Deze mensen blijken niet in staat een deftige redenering op te bouwen of te begrijpen m.b.t. de VB thema's. Of ze zitten met een emotionele blockage die ze krampachtig proberen te rationaliseren. De grootte van deze groep zelf-verklaarde intellectuelen is overweldigend. Het is zo breed, en ze worden zo zelden tegengesproken dat ik het eerder aanzie als een maatschappelijk probleem: de samenleving die er niet rijp voor is.

Anderzijds zijn er zij die niet durven. Zoals Verstrepen al opmerkte zijn er velen die het Politiek Correcte verhaal niet meer slikken, en de halve redeneringen doorprikken. Maar velen durven niet te ageren. Ze hebben schrik voor "de macht" van de Politiek Correcte klasse: de banvloek van de "publieke opinie" en de "partijtop". Weyts en Storme waren de meest recente die deze mochten voelen.

En ten derde zijn er zij die niet willen. Uit plat-electorale motieven of uit persoonlijke belang kiezen deze bewust de Politiek Correcte kaart te spelen, en er zelfs gebruik van te maken goed wetend dat dit leidt tot slecht bestuur (het niet oplossen van de problemen). Vooral de VLD-top en SPA-top (de meesters van spin, manipulatie en perceptie), maar ook de CD&V en N-VA top horen hierbij. Met uiteraard de Waalse vrienden van PS en MR, die deze tweespalt uiterst professioneel mogen uitmelken. De machinatie dat leidde tot dit politieke arrest, en het massaal aanwakkeren van het PC vuur, komt duidelijk van deze groep. De echte kern van het regime.
Om over na de denken ! De categorieën PC-K, PC-D, PC-W.
Oud 28 april 2004, 05:02   #5
strijder
Burgemeester

strijder's schermafbeelding

Standaard

[quote]De gelijke behandeling is volgens mij even waardevol of zelfs waardevoller dan de vrije meningsuiting. Het gelijkheidsbeginsel is zo fundamenteel in onze democratie dat het boven het principe van de vrije meningsuiting gaat. DE MEESTE COMINISTISE LANDEN HADDEN DE ZELFDE MENING EN STONDEN DE VAKBONDEN LIJN RECHT TEGEN OVER DIE RIGIMES ALS HET IN HUN KRAAM PAST IS ALLES GOED
...

[quote]Het is geen partij als een andere. Zij willen zaken realiseren die niet verdedigbaar zijn. Zij gaan uit van de ongelijkheid van mensen en staan voor een duale samenleving met gettovorming, waarin groepen worden gestigmatiseer INDERDAAT HET VLAAMS BLOK IS GEEN PARTIJ ALS EN ANDER AL MAAR GOED OOK DAAR DOOR WINNEN ZE OOKAL MEER DAN 10JAAR VERKIEIZING NA VERKIEZING
Oud 29 april 2004, 17:44   #6
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hola. Is dit zo ? Staat het gelijkheidsbeginsel BOVEN de vrije meningsuiting ? Deze fundamentalistische stelling blijkt de essentie van Rombouts' betoog te zijn.
Et alors? Leve de vrije meningsuiting, maar enkel wanneer deze ons aanstaat ofzoiets?
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline  
Oud 29 april 2004, 18:38   #7
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ongelooflijk wat die man hier brabbelt. Voor hem houdt een democratie blijkbaar in dat een politieke elite bepaalt wat verdedigbaar en correct is en wat niet. Dat men daardoor 800.000 mensen die er een andere opinie op na houden buitenspel zet is voor deze man blijkbaar volstrekt democratisch. Blijkbaar heeft hij echt niet door dat het in een democratie de kiezer is die beslist wat verdedigbaar is en niet een soort opperpersoon die DE waarheid in pacht heeft.

Als men nog even verdergaat zitten we hier in Belgie binnenkort met een politiekcorrecte dictatuur.
alpina is offline  
Oud 30 april 2004, 16:11   #8
Dilbert
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Citaat:
Et alors? Leve de vrije meningsuiting, maar enkel wanneer deze ons aanstaat ofzoiets?
Rolf Falter (redacteur van De Tijd) zei hierover:
Citaat:
Rombouts zal het zo niet bedoeld hebben, maar dit is een uitspraak waarin Robespierre en Lenin zich perfect hadden kunnen vinden. Op welke manier de vrije meningsuiting een bedreiging kan vormen moet nog worden aangetoond. De toenemende juridisering van steeds meer universele waarden die steeds minder universeel blijken te zijn, dreigt met dergelijke redeneringen uit te draaien op een systeem waarin enkel de gevestigde mening nog als wettelijk geldt.
Oud 30 april 2004, 16:28   #9
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

En achter die laatste mening kan ik mij volledig scharen. Wat mij betreft kent de vrije meningsuiting geen grenzen, er is inderdaad nog nooit iemand gestorven omdat een ander zijn mening uitte.
Ik ben het dan ook hoegenaamd niet eens met Rombouts' onzin, maar ik schreef ook nergens dat ik dat zou zijn. Dat belet echter niet dat ik van oordeel ben dat hij evenveel recht heeft als een ander om zijn onzin te spuien.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline  
Oud 30 april 2004, 17:25   #10
Dilbert
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
En achter die laatste mening kan ik mij volledig scharen. Wat mij betreft kent de vrije meningsuiting geen grenzen, er is inderdaad nog nooit iemand gestorven omdat een ander zijn mening uitte.
Ik ben het dan ook hoegenaamd niet eens met Rombouts' onzin, maar ik schreef ook nergens dat ik dat zou zijn. Dat belet echter niet dat ik van oordeel ben dat hij evenveel recht heeft als een ander om zijn onzin te spuien.
Volledig akkoord. Het interessante is dat deze stelling blijkbaar gemeengoed is bij de ACW-top.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be