Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 oktober 2009, 23:51   #1
Lemans
Vreemdeling

Standaard politics.eu?

Veel reacties heb ik hier nog niet geplaatst, ik ben ook maar een simpele burger geboren in de buurt van Mechelen.
Nu vraag ik me af of het nog zin heeft om zich bezig te houden met de Vlaamse/Waalse of Belgische politiek? Als je over dit landje vliegt zie je pas hoe piepklein het is.
Nu is dat feit op zich niet echt een probleem. Het echte probleem is dat dit land financieel en economisch in vrije val is.
Dit is niet moeilijk vast te stellen; we zitten met de hoogste lasten, de kleinste uitkeringen en het land ziet er uit als een achterbuurt.
Het is gewoon een kwestie van tijd vooraleer we massale Europese (financiële) hulp moeten inroepen. Hopelijk is dat dan de hefboom om de huidige vorm van alle besturen op de vuilhoop te gooien en een begin te maken met degelijk regionaal/Europees bestuur.
Een Vlaanderen, Ardennen en een Limburg over de oude voorbijgestreefde landsgrenzen heen. Het einde van een tijdperk, het einde van het administratief profitariaat.

Johan,
Lemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2009, 04:37   #2
schaker
Provinciaal Gedeputeerde

schaker's schermafbeelding

Standaard Inderdaad.

De politici zullen de komende jaren nog meepakken wat ze meepakken kunnen.
Daarna opdelen en saneren met hulp van Europees geld. Belgie ... uiteindelijk een periode in de geschiedenis, net zoiets als Habsburg of Joegoslavie.
schaker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 09:02   #3
Lemans
Vreemdeling

Standaard

OK, hier is dus iedereen mee akkoord.
Nu nog een referendum en onze jeugd heeft opnieuw een toekomst.
Wie wil organiseren?
Oud 26 oktober 2009, 11:43   #4
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

ik ben er niet mee akkoord.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2009, 11:47   #5
Cisalpina
Gouverneur

Cisalpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lemans Bekijk bericht
OK, hier is dus iedereen mee akkoord.
Nu nog een referendum en onze jeugd heeft opnieuw een toekomst.
Wie wil organiseren?
?

1 persoon reageert op uw post en daaruit leidt ge af dat iedereen akkoord gaat?

belgië en de eu mogen gerust verdampen, net als enkele andere staatsgrenzen.

ik ga liever regionaal.
Oud 26 oktober 2009, 17:56   #6
Lemans
Vreemdeling

Standaard

Cisalpina,
Mag ik daaruit afleiden dat je hoopt op volledig onafhankelijke regio?
Opnieuw met eigen munteenheid en zo?
Ik hou het bij een regionaal bestuur onder EU koepel en hoop op een echte president. Beslissingen moeten genomen worden door één leider.
Bij stommiteiten kan je die tenminste voor het gerecht slepen.
Nu verstopt elke politieker zich in de massa en wijst met een beschuldigende vinger naar 'die andere(n)' ! Voil�*, nu weet je ook waarom ze met zovelen zijn .

Pelgrim,
ik respecteer uw mening.
Oud 27 oktober 2009, 19:39   #7
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu vraag ik me af of het nog zin heeft om zich bezig te houden met de Vlaamse/Waalse of Belgische politiek? Als je over dit landje vliegt zie je pas hoe piepklein het is.
België is een klein land. Vlaanderen is nog kleiner, maar met een grote potentie. Nederland en Vlaanderen dienen hun politieke, staatkundige en economische belangen te bundelen tot een middelgrote, Europese macht, die een dikke vinger in de pap van de EU en de wereldpolitiek heeft. Een potentieel lid van de G8 - pardon: G9 - kan meer bereiken dat kleine en verdeelde staatjes aan de Noordzee.

Citaat:
Het echte probleem is dat dit land financieel en economisch in vrije val is. Dit is niet moeilijk vast te stellen; we zitten met de hoogste lasten, de kleinste uitkeringen en het land ziet er uit als een achterbuurt.
Daarom is de opheffing van België een must om uit de as nieuwe mogelijkheden te creëren.

Citaat:
Het is gewoon een kwestie van tijd vooraleer we massale Europese (financiële) hulp moeten inroepen. Hopelijk is dat dan de hefboom om de huidige vorm van alle besturen op de vuilhoop te gooien en een begin te maken met degelijk regionaal/Europees bestuur.
We gaan een begin maken door onze cultuur, identiteit en taal veilig te stellen in een staatkundig geheel. Daarmee staan we sterker in de EU.

Citaat:
Een Vlaanderen, Ardennen en een Limburg over de oude voorbijgestreefde landsgrenzen heen. Het einde van een tijdperk, het einde van het administratief profitariaat.
In Limburg is men begonnen aan het Limburg-charter, dat een hoopvol en hoopgevend begin is voor het wegwerken van de onwijze grens uit 1830.

Johan,[/quote]
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 23:57   #8
Lemans
Vreemdeling

Standaard

Hallo Ernst,

Persoonlijk zou ik het enkel bij de economische belangen houden.Die politieke en staatkundige belangen dienen tot het verleden te behoren gewoon omdat dit een sterk Europa ondermijnd. Een groot Nederland nastreven om de degens te kunnen kruisen met een ander groot Europees land lijkt me wat achterhaald.
Nu is Europa naar mijn idee te snel te groot geworden maar het is ook een feit dat we de klok niet meer terug kunnen draaien.
Het Europa van vandaag staat op de kaart en nu moeten die 500 miljoen inwoners rap aan dezelfde kar beginnen te trekken.
Gewoon ter verduidelijking, Afrika 900 miljoen, Azië 2 miljard, Zuid Am. 600 miljoen, Verre Oosten 1,5 miljard ,Rusland 300 Miljoen,USA 300 miljoen.
Hiervan werkt 65% voor minder dan 2€ per dag.
Iedereen is wel in staat om hier conclusies aan vast te knopen.

Laatst gewijzigd door Lemans : 29 oktober 2009 om 23:57.
Oud 30 oktober 2009, 02:27   #9
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Het is intussen nog altijd zo dat België een van de "rijkere" EU landen is en de "nieuwe landen" (waaronder zelfs de voormalige DDR of de nieuwe bondslanden) financieel steunt...

Iemand houdt een pleidooi voor kleinere staten ..omdat de grenzen vervagen... eigenaardige opvatting want indien men kleinere staten zou in het leven roepen komen er juist grenzen bij. We moeten in de eerste plaats het begrip "grens" definieëren : de grenzen getrokken in Baarle (Nassau en Hertog) .. in hoever zijn dat echte grenzen en geen folkloristische...

Indien je in België een ver doorgedreven "splitsing" wil bedrijven .. moeten die grenzen dan veranderlijk de wisselende taalaangehorigheden blijven volgen met als nasleep een eeuwig gekibbel over een meer "rechtvaardige" grens ? Mogen grenzen ŭberhaupt dienen om meer welvarende streken toe te laten hun rijkdom op te potten ten koste aan gebieden waar armere mensen wonen ?

Maar ... minder grenzen impliceert ook een uniforme houding tegenover drugs, criminaliteitsbestrijding, sociale zekerheid, syndicale rechten.. het geeft ook "vrije toegang" voor allerhande machtige grote onderneming die zeker verheugd zullen zijn over een groter marktaandeel ..overal ; het maakt onze winkelstraten eenvormiger
en veegt onbarmhartig charmante verschillen uit.

Conclusie : we moeten behoedzaam ombaan met "grenzen" zonder ze radikaal te openen of radikaal dicht te houden. Onze politiekers doen er goed aan verdragen en grondwetten aandachtig te overwegen en extremere standpunten te wantrouwen.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2009, 02:36   #10
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hallo Ernst,

Persoonlijk zou ik het enkel bij de economische belangen houden.Die politieke en staatkundige belangen dienen tot het verleden te behoren gewoon omdat dit een sterk Europa ondermijnd. Een groot Nederland nastreven om de degens te kunnen kruisen met een ander groot Europees land lijkt me wat achterhaald.
Nu is Europa naar mijn idee te snel te groot geworden maar het is ook een feit dat we de klok niet meer terug kunnen draaien.
Het Europa van vandaag staat op de kaart en nu moeten die 500 miljoen inwoners rap aan dezelfde kar beginnen te trekken.
Gewoon ter verduidelijking, Afrika 900 miljoen, Azië 2 miljard, Zuid Am. 600 miljoen, Verre Oosten 1,5 miljard ,Rusland 300 Miljoen,USA 300 miljoen.
Hiervan werkt 65% voor minder dan 2€ per dag.
Iedereen is wel in staat om hier conclusies aan vast te knopen.
De economische en staatkundige eenmaking van de EU gaat met horten en stoten ; de gewenste politiek is niet altijd die welke een meerderheid vindt bij de bevolkingen : de eenmaking van de Lage Landen zou in ieder geval een duidelijk signaal zijn dat een verdere unificatie van Europa mogelijk is, dat we ons niet blind hoeven te staren op de resultaten van oorlogen en conflicten uit een grijs verleden -

België heeft eheel specifiek te lijden van on der een bipolairisme dat een gezonde democratische samenwerking bemoeilijkt (zoals in Cyprus en in Tsjecho-Slovakije) Staten waar sommige delen van de bevoling duidelijk in de minderheid zijn hebben het dikwijls gemakkelijker. Zwitserland is een apart geval : de overheersende duitse taal wordt er eigenlijk door niemand gesproken en de best beschermde minderheidstaal wordt in feite slechts door70.000 mensen gesproken en valt eigenlijk nog uiteen in 3 dialecten
(zo vertelde een inteliigente zwitserse dame mij..).

Maar indien we van de lage landen al geen verenigde staat kunnen maken, hoe zouden we er dan in slagen om van het 30 tal staten waarvan de bevoling de facto 100 verschillende talen spreekt een eenheid te maken ?

Dat het mogelijk moet zijn is zeker (in de Chinese Volksrepubliek worden 56 talen gesproken & nog eens daar bovenop verschillende dialecten, soms een handvol in één en dezelfde stad !) : maar ja China is geen democratie : een volksreferendum over een Wapper lang of kort zou daar nooit plaatsvinden :
deportatie van de ontevredenen is daar een systeem.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2009, 08:26   #11
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

geef mij maar liever honderd kleine staatjes dan één groot imperium hoor.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2009, 16:12   #12
frank1234
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
geef mij maar liever honderd kleine staatjes dan één groot imperium hoor.
²
frank1234 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2009, 16:40   #13
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hallo Ernst,

De Nederlands-Vlaamse integratie is allerminst achterhaald, beste Lemans. Zij komt voort uit een reeds langer bestaande neiging in de Nederlanden tot convergentie en wordt thans in sterke mate beïnvloed door de politieke en staatkundige crisis van België.

Om onze welvaart te verzekeren, moeten nieuwe horizonten verkend worden. Daarbij richten wij ons als Vlamingen en Nederlanders in de eerste plaats naar elkaar, onze natuurlijke biotoop. Samen beschikken Vlaanderen en Nederland over enorme troeven.

In het éénwordend Europa beschikken we reeds over een Europese munt, is een Europees leger in de maak en worden heel wat belangrijke beslissingen op EU-niveau genomen. Het is van groot belang dat we een gezaghebbende rol op Europees vlak opeisen. Als we onze krachten bundelen, behoren Vlaanderen en Nederland met 23 miljoen mensen tot de top van de welvarende landen. De grote EU-staten zullen terdege rekening moeten houden met de standpunten van een Vlaams-Nederlandse Confederatie.

Citaat:
Nu is Europa naar mijn idee te snel te groot geworden maar het is ook een feit dat we de klok niet meer terug kunnen draaien. Het Europa van vandaag staat op de kaart en nu moeten die 500 miljoen inwoners rap aan dezelfde kar beginnen te trekken. Gewoon ter verduidelijking, Afrika 900 miljoen, Azië 2 miljard, Zuid Am. 600 miljoen, Verre Oosten 1,5 miljard ,Rusland 300 Miljoen,USA 300 miljoen. Hiervan werkt 65% voor minder dan 2€ per dag. Iedereen is wel in staat om hier conclusies aan vast te knopen.
De EU is mondiaal een sterke speler. In deze EU dienen Nederland en Vlaanderen zich dan ook manifest op te stellen met hun politieke en economische troeven.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2009, 16:50   #14
frank1234
Gouverneur

Standaard

vind dit eigenlijk een goed idee:

http://forum.politics.be/showthread.php?t=130528
Oud 30 oktober 2009, 17:06   #15
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door frank1234 Bekijk bericht
vind dit eigenlijk een goed idee:

http://forum.politics.be/showthread.php?t=130528
de Groot-Nederlanders op dit forum (en dat zijn er veel), inclusief de Nederlanders, niet.

rede: wij willen geen 'Belgische' problemen in een benelux-(con)federatie.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 30 oktober 2009 om 17:07.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2009, 17:11   #16
frank1234
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
de Groot-Nederlanders op dit forum (en dat zijn er veel), inclusief de Nederlanders, niet.

rede: wij willen geen 'Belgische' problemen in een benelux-(con)federatie.
welke belgische problemen? ieder departement kan dan voor zichzelf zorgen. enkel een federale staat voor hetgeen echt nodig is federaal. en geen grond of andere wetten die dat moeilijk maken
Oud 31 oktober 2009, 15:50   #17
forzaflandria
Parlementslid

forzaflandria's schermafbeelding

Standaard

De Belgicisten verwarren 'klein' met 'zwak.'
Kleine staten of entiteiten zijn soms beter in staat zich aan te passen en succes te boeken, kijk maar naar Singapore, Hongkong, en de meeste Scandinavische landen, wel groot in oppervlakte, maar klein qua bevolking.
forzaflandria is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2009, 16:34   #18
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door frank1234 Bekijk bericht
welke belgische problemen? ieder departement kan dan voor zichzelf zorgen. enkel een federale staat voor hetgeen echt nodig is federaal. en geen grond of andere wetten die dat moeilijk maken
1) wallonie wilt geen confederatie
2) in een benelux-federatie zitten we met dezelfde belgische problemen als nu in de belgische federatie want wallonie wilt dezelfde procedures als ze nu heeft in belgie waardoor de benelux stil staat, zoals het nu al is dankzij franstalige politici.

dus de benelux-(con)federatie zal er nooit komen.
Wallonie bij la France, Vlaanderen bij Nederland en Luxemburg bij den duits oftewel: het einde van belgie is het einde van de benelux.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be