Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 26 april 2004, 22:13   #1
Weisse Wolf
Minister

Weisse Wolf's schermafbeelding

Standaard

AMSTERDAM - Woon- en zorgcentrum Nieuw-Geuzenveld en de psychiatrische instelling De Geuzenhoek worden geterroriseerd door Marokkaanse jongeren. De terreur bestaat uit doodsbedreigingen aan het adres van personeelsleden, georganiseerde inbraken, diefstal, brandstichting en vernieling.

Nachtpersoneel weigert te werken en bewoners verhuizen. Dit blijkt uit een nog vertrouwelijk onderzoek van de Vrije Universiteit (VU) in Amsterdam. Volgens de onderzoekers gaat het om maximaal tachtig, vooral Marokkaanse jongeren, die in wisselende groepen de zorginstellingen Nieuw-Geuzenveld en De Geuzenhoek al jaren onveilig maken. De reactie van politie en politiek is volgens de onderzoekers inadequaat. Vanavond besteedt de EO in Knevel op zaterdag aandacht aan hun rapport.

Hoofdonderzoeker Jaap Noorda benadrukt dat de situatie van beide onderzochte instellingen 'representatief is voor vele instellingen voor zwakkeren in de grote steden'. ''Ik heb toevallig dit onderzoek gedaan, maar ik had twintig of dertig rapporten kunnen schrijven met dezelfde conclusies op verschillende plaatsen in Amsterdam. Het lijkt erop dat vooral Marokkaanse jongens het gemunt hebben op de zwakkeren van de maatschappij. Het is wachten op de eerste dode.''

In het conceptrapport, dat de titel Rollators en rotjongens heeft gekregen, wordt een veelvoud aan zware incidenten beschreven. Met een georganiseerd netwerk van oudere en jongere Marokkaanse jongens wordt toegang verkregen tot de instellingen, waar ze tv's, audioapparatuur en tasjes roven. 'De jongens zijn zeer geroutineerd. Ze doen zich voor als familie, bezoek of leverancier, maken sloten onklaar en sluipen 's avonds binnen om de boel leeg te halen,' aldus het rapport.

Ook de bedreigingen lopen volgens onderzoeker Noorda 'de spuigaten uit'. Enkele medewerkers van de zorginstellingen durven niet langer nachtdiensten te draaien. Onlangs was er weer een incident bij Nieuw-Geuzenveld. Uit het rapport: 'Een personeelslid werd lastiggevallen, waarop de politie werd gebeld. Toen de jongen in kwestie werd gefouilleerd, bleek deze een heel wapenarsenaal bij zich te hebben.'

De schrik bij de medewerkers zit er goed in. 'Personeel wordt vreselijk geïntimideerd. De jongeren komen het huis binnen, staan voor de deur en bedreigen de medewerkers vrijwel dagelijks. Het personeel is bang. Een medewerker vertelde: ''Je bent ontzettend boos, maar je moet toch de hele tijd beleefd proberen te blijven omdat het anders escaleert''.

Vooral 's avonds, bij de dienstwisseling, zijn de jongeren agressief. Vaak wordt nachtpersoneel bedreigd, ze mogen er niet door. Met name de jonge jongens zijn lastig. De dertien- en veertienjarigen schelden medewerkers uit en bekogelen hen. Ze bedreigen hen zelfs met de dood. 'Een bewoner die zich persoonlijk tot de jongens richtte, vond de dag erop een dooie muis in zijn brievenbus.' Bij anderen werd na protest de tuin 'volgesmeten met afval'.

De andere problemen behelzen vooral 'kleinere' vormen van overlast en terreur. Tot laat in de avond en zelfs 's nachts schreeuwen de jongeren en voetballen ze tegen een ijzeren hek, waardoor bewoners niet kunnen slapen. Als ze daarover klagen bij de jongeren, is het antwoord het gebaar van de vinger langs de keel. Verder wordt geregeld brand gesticht in prullenbakken en containers van de instellingen. Beveiligingscamera's rond de centra worden gesloopt.

Onderzoeker Noorda maakt zich ernstig zorgen. ''Als criminele jongeren het op onze oudjes hebben gemunt, is de grens bereikt.'' Noorda is teleurgesteld geraakt in de politiek, de politie en de hulpverlening. ''Ik zie de laatste jaren dat de de toon verhardt, maar in de praktijk verandert er helemaal niets. Er moet harder worden opgetreden, anders zitten we over tien jaar nog steeds om de tafel om er over te praten.''

Noorda maakt zich ernstige zorgen over de situatie met voornamelijk Marokkaanse jongens in Amsterdam en de andere grote steden in Nederland. ''Ik heb de neiging van de daken te schreeuwen: neem het alstublieft serieus! We worden als burgers gesust en gerustgesteld met allerlei beloftes en plannen, maar we worden belazerd. Het is echt de hoogste tijd om in te grijpen.''

De problemen rond de zorginstellingen in Geuzenveld spelen volgens Noorda al vijftien jaar. Vooral sinds 2001 is de situatie verslechterd. ''Maar de inadequate aanpak van politie en politiek heeft bij de de directies tot wanhoop geleid,'' stelt hij. De

directie van deze twee instellingen, verenigd in de Vereniging Amstelhuizen, besloot in augustus zelf het heft in handen te nemen. Directrice Harriët van der Kooy van Nieuw-Geuzenveld: ''De politie gaf aan niet te weten om welke groepen het ging en daardoor niet echt in te kunnen grijpen. Daarom hebben wij zelf het geld bij elkaar gelegd om de VU een onderzoek te laten doen. Dat is altijd nog goedkoper dan de particuliere beveiligingsdienst die we eerst hadden.''

[size=1]Dit bericht is niet bedoeld om een ganse bevolkingsgroep te stigmatiseren.[/size]
Oud 26 april 2004, 22:23   #2
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Daar gaan we weer...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2004, 22:32   #3
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wolf
Hoofdonderzoeker Jaap Noorda benadrukt dat de situatie van beide onderzochte instellingen 'representatief is voor vele instellingen voor zwakkeren in de grote steden'. ''Ik heb toevallig dit onderzoek gedaan, maar ik had twintig of dertig rapporten kunnen schrijven met dezelfde conclusies op verschillende plaatsen in Amsterdam. Het lijkt erop dat vooral Marokkaanse jongens het gemunt hebben op de zwakkeren van de maatschappij. Het is wachten op de eerste dode.''
Hoe lang gaan we deze quasi dagelijkse terreur nog pikken?
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2004, 22:59   #4
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Citaat:
wie laat zoiets toe?
alleen een ziekelijk masochistisch volk met een waar doodsverlangen.
dronken van kapitalisme en welvaart, vergiftigd door individualisme, verlamd door schuldcomplex en schaamte. een dwaze, lompe massa die alle eendracht, strijdlust en levenskracht is verloren onder een perverse moraal van gecultiveerde zelfhaat.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2004, 10:08   #5
Attiladehun
Banneling

Standaard

JOIN THE MAROKKIBUSTERS!!!!!!
Attiladehun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2004, 10:22   #6
headinajar
Banneling

headinajar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
wie laat zoiets toe?
dronken van kapitalisme en welvaart, vergiftigd door individualisme, verlamd door schuldcomplex en schaamte. een dwaze, lompe massa die alle eendracht, strijdlust en levenskracht is verloren onder een perverse moraal van gecultiveerde zelfhaat.
Waaw, mitgard is blijkbaar communist geworden. Kies jij wel voor de juiste partij? Het VB heeft enkele uiterst-kapitalistische standpunten als je het nog niet moest weten en draait volledig op de financiering van rijke industriële sponsors waarmee reeds vaste afspraken gemaakt zijn.

Ik mag dus uit je text concluderen dat je voor een soort van anti-kapitalistische collectieve samenleving bent. Maw. een extreem-links regime.
headinajar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2004, 11:04   #7
doornroosje
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door headinajar
Citaat:
wie laat zoiets toe?
Waaw, mitgard is blijkbaar communist geworden. Kies jij wel voor de juiste partij? Het VB heeft enkele uiterst-kapitalistische standpunten als je het nog niet moest weten en draait volledig op de financiering van rijke industriële sponsors waarmee reeds vaste afspraken gemaakt zijn.

Ik mag dus uit je text concluderen dat je voor een soort van anti-kapitalistische collectieve samenleving bent. Maw. een extreem-links regime.
wat heeft u commentaar te maken met bovenstaand artikel?
doornroosje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2004, 11:18   #8
Mitgard
Banneling

Standaard

ik heb met het vlaams blok niets te maken.
Oud 28 april 2004, 11:33   #9
Weisse Wolf
Minister

Weisse Wolf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doornroosje
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door headinajar

wat heeft u commentaar te maken met bovenstaand artikel?
Tja, als het wat te moeilijk wordt zoek men een stok om de hond mee te slaan.
Oud 28 april 2004, 12:19   #10
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ah? Ben jij dan ook een "linkiewinkie"?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2004, 15:28   #11
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

tiens nu zie je geen enkele linkiewinkie hoe zou dat nu komen?!
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2004, 15:37   #12
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Citaat:
ik ben de eindsynthese, Raf 8)
Oud 28 april 2004, 15:39   #13
headinajar
Banneling

headinajar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dixie
tiens nu zie je geen enkele linkiewinkie hoe zou dat nu komen?!
tja geef mij nen hoop gazetten, google en te veel tijd en ik kan hier ook nen hoop van dat soort verhalen bovenhalen over gelijk welke bevolkingsgroep.
headinajar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2004, 16:06   #14
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
tja geef mij nen hoop gazetten, google en te veel tijd en ik kan hier ook nen hoop van dat soort verhalen bovenhalen over gelijk welke bevolkingsgroep
nee enkel de verhalen van groepen vlamingen is voldoende als je ze vind natuurlijk
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2004, 16:17   #15
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf

ik ben de eindsynthese, Raf 8)
Hoe staat dat nu weer in de bijbel "IK ben de alfa en de omega"
Joannes Openbaring 1:11
Zeggende: Ik ben de Alfa en de Omega, de Eerste en de Laatste; en hetgeen gij ziet, schrijf dat in een boek, en zend het aan de zeven Gemeenten, die in Azie zijn, namelijk naar Efeze, en naar Smyrna, en naar Pergamus, en naar Thyatire, en naar Sardis, en naar Filadelfia, en naar Laodicea
Raf, Philadelphia, was dat geen film?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2004, 16:27   #16
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Citaat:
Wel tot in Nederland moeten gaan zoeken om dat te vinden....
Oud 28 april 2004, 16:42   #17
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
tut tut...
Amsterdam behoort tot Groot-Dietsland.
Oud 28 april 2004, 22:15   #18
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
tut tut...
Duitse droom uit de jaren 30-40....(slecht afgelopen)
Oud 28 april 2004, 22:18   #19
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)
nazi droom mislukt?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2004, 22:19   #20
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

tut tut...
Duitse droom uit de jaren 30-40....(slecht afgelopen)
Islamitische droom uit de jaren 60-70 ...( loopt blijkbaar beter af)

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be