![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() Binnen het mobiliteitsproject “Trage wegen snel getoetst” begeleidde Trage Wegen vzw tien gemeenten bij de opmaak van een tragewegenbeleidsplan. Dit gebeurde in het kader van de sneltoets, een methodiek ontwikkeld door de Vlaamse overheid om gemeentebesturen de kans te geven om hun ‘mobiliteitsplan van de eerste generatie’ te evalueren en bij te sturen. Op 28 oktober organiseert Trage Wegen vzw een studiedag in Brussel om haar projectervaringen voor te stellen aan gemeentebesturen en verenigingen die de kaart trekken van duurzame mobiliteit en werk willen maken van trage wegen.
Trage wegen kunnen een belangrijke rol spelen in het gemeentelijk mobiliteitsplan. Hilde Béatse van vzw Trage Wegen verduidelijkt: “Het uitwerken van een duurzaam mobiliteitsbeleid is een van de grote uitdagingen voor gemeentebesturen. Trage wegen bieden hier heel wat kansen: een kwalitatief trage-wegenbeleid en een fijnmazig netwerk van trage wegen draagt er toe bij dat mensen zich op een meer duurzame manier – te voet of met de fiets- verplaatsen. Door trage wegen te verankeren binnen het gemeentelijk mobiliteitsplan, maak je werk van duurzame mobiliteit en kwaliteitsvolle leefomgevingen.” Bij het uitwerken van een trage-wegenbeleid komt heel wat kijken. Hilde Béatse:” In eerste instantie komt het er op aan een inventaris op te maken van de trage wegen in de gemeente. Meestal bestaat er nog een heel netwerk van trage wegen, maar in de praktijk zien we dat veel van de juridisch bestaande wegen niet meer toegankelijk zijn of zelfs niet meer zichtbaar. Vrijwilligers gaan op pad om na te gaan wat de toestand van de wegen is. Eens de inventaris is opgemaakt, onderzoekt een gemeentelijke werkgroep op welke manier het netwerk van trage wegen de mobiliteit van de zachte weggebruiker kan verbeteren. Voorbeelden zijn lokale of bovenlokale functionele trage verbindingen verbeteren of uitbreiden, gemeentelijke basisvoorzieningen beter bereikbaar maken via trage wegen of een betere ontsluiting van recreatieve paden.” Het uiteindelijk resultaat van een gemeentelijk project is een tragewegenbeleidsplan, met een aantal adviezen over hoe de vooropgestelde doelstellingen bereikt kunnen worden. Naar aanleiding van het project ontwikkelde Trage Wegen vzw de “werkdoos trage wegen”. Deze werkdoos bevat allerlei praktische werkdocumenten en handleidingen om als gemeente werk te maken van trage wegen. Contact Hilde Béatse, projectmedewerker vzw trage wegen Steven Clays, Persverantwoordelijke vzw Trage Wegen Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Minister
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
|
![]() Citaat:
__________________
Dom zijn is duur, en oliedom zijn olieduur. |
|
![]() |
![]() |